[TEK] Little cowgirl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

[TEK] Little cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 17:32

Was gister een beetje ziekjes, maar nog net niet ziek genoeg om de hele dag in bed te liggen (vandaag wel helaas), dus heb ik mn derwent colorsofts er maar weer eens bijgepakt. Ik kwam in een paardenboekje een ongelofelijk schattige foto tegen van een klein meisje dat met haar paard aan de wandel is. En ziehier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Het blijft toch moeilijk om tekeningen mooi in de pc te krijgen..(vind ik dan) de scanner doet het weer dus dat is al iets beter. Bij de eerste afbeelding is de witte kleur het meest realistisch en bij de 2e afbeelding zijn de overige kleuren het meest realistisch.

SilverStorm

Re: [TEK] Little cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:10

erg leuk gedaan! kmis alleen iets aan diepte rond de staart maar voor de rest hartstikke leuk, ik vind dat achterste hoefijzertje zoooo lief!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 08:14

dankjewel Lachen Ja ik ben zelf ook niet geheel tevreden over de staart, maar ik laat het maar even zo, niet echt puf nu om er weer aan te gaan zitten.

Verder nog iemand tips/ commentaar?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:29

Een sfeervol plaatje, maar het kleurgebruik haalt je tekening absoluut niet op, waardoor ik vermoed dat de foto meer sfeer heeft dan de tekening en dat is bij tekenen en schilderen toch niet echt de bedoeling (afgezien van de lol ervan natuurlijk). Je kleurgebruik vind ik erg arm en het getuigd van weinig kleurkennis om als je voor een spijkerbroek gaat je er even de blauw bijpakt en dit dusdanig dominant maakt dat je eigenlijk alleen nog maar dat blauw ziet, hier en daar met wat lichter blauw (misschien wit?) afgezwakt. Je tekent niet dicht, waardoor het echt het aangezicht van een tekening houdt, wat ik zelf erg leuk vind, maar rijker kleurgebruik zou je werk echt ophalen, zo ook bij het rood en de vacht van het paard, het gras, alles eigenlijk. Bruin bijv: weet je hoe je bruin zelf kunt maken? Er zijn verschillende manieren waarop je zelf verschillende bruintinten kunt mengen om je standaardbruinen wat beter uit te kunnen laten komen. Het menselijk oog heeft de fantastische gave gemengde kleuren voor echte kleuren aan te zien. Elke TV bestaat bijvoorbeeld maar uit drie kleuren. Dat zou je toch niet zo snel denken of wel?

Van die kennis moet je gebruik maken in je werk. Maar om die kennis toe te kunnen passen moet je kennis hebben van het kleurenspectrum en het mengen van kleuren. Dan hoef je niet meteen al je dure potloden voor op te offeren: de standaardregels kun je uit een boek of van (hoera!) internet halen.

Je tekent daarnaast al erg vlak en je kleurgebruik maakt dat niet beter. Minder vlak tekenen leer je niet alleen door veel te oefenen maar ook door je in de anatomie en schaduwwerking te verdiepen. Zonder licht was er geen schaduw, zonder licht (en schaduw) had niks vorm en zag alles er hetzelfde uit (denk maar aan het pikkedonker: alles ziet er zwart uit, want tja, je ziet niks. Licht maakt dus vormen). Door alles in 1 lichttint (1 bruin, 1 wit, 1 geel, etc) te tekenen verarm je dus je eigen beeld en vlak je je eigen tekening af. Lichter zegt dat iets uitsteekt en/of in de lichtbundel valt. Donkerder zegt dat iets dieper ligt of in de schaduw valt (je oogkassen zijn donkerder dan je neusrug, je neusgaten zijn weer helemaal donker, etc, dat idee dus). Daar moet je altijd rekening mee houden en blijven houden. De hoed heeft bijvoorbeeld amper (of zelfs helemaal geen) schaduw en lijkt daardoor meer op een witte vlek dan een hoed. Ik kan nog wel even doorgaan...
Eigenlijk ziet alles er een beetje plat en vertekend uit en dat is zonde, want je hebt er best gevoel voor.

En het achterste ijzertje ziet er inderdaad lief uit. Neem het allemaal niet te zwaar op, ik probeer je alleen te helpen...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:32

Mooi gelukt! Zeer lastige pose, maar knap dat het - op een paar kleine foutjes na- helemaal in verhouding is. Ja
Verder vind ik dat aan de linkerkant van de kont van het paard er 2 vlekken heel dichtbij elkaar zitten dat net de diepte en ronding van de kont weghalen. Dit vind ik jammer. En ik mis ook de achterkant van het gezichtje van het meisje - ik zie nu alleen een hoed met een vlecht eronderuit komen-. Dit zal waarschijnlijk wel komen door de foto/scan. Lachen
Verder petje af! Ja Lastige pose!!

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:14

josav, ik vind dat je echt fijn bruikbare tips geeft *neemt deze tips ook mee in achterhoofd bij volgende werken*

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:10

Ik kan je helaas geen tips geven, wel vind ik persoonlijk de tekening erg mooi!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 17:39

Dankjwel, JoSav en Smeetjoew voor de wederom nuttige tips. Op de tekening is inderdaad het linkeroor en een stukje hals te zien, wat hier een beetje weggevallen is. Ook zitten er meer kleurvariaties in dan de scan laat zien. De broek is bijvoorbeeld niet alleen blauw met lichtblauw, er zit ook groen en paars doorheen om maar iets te noemen. Maargoed ik neem het commentaar weer mee naar de volgende tekening en hoop dat ik dan weer een stapje vooruitkom in dit toch wel nieuwe medium (de kleurpotloden) voor mij.