Een sfeervol plaatje, maar het kleurgebruik haalt je tekening absoluut niet op, waardoor ik vermoed dat de foto meer sfeer heeft dan de tekening en dat is bij tekenen en schilderen toch niet echt de bedoeling (afgezien van de lol ervan natuurlijk). Je kleurgebruik vind ik erg arm en het getuigd van weinig kleurkennis om als je voor een spijkerbroek gaat je er even de blauw bijpakt en dit dusdanig dominant maakt dat je eigenlijk alleen nog maar dat blauw ziet, hier en daar met wat lichter blauw (misschien wit?) afgezwakt. Je tekent niet dicht, waardoor het echt het aangezicht van een tekening houdt, wat ik zelf erg leuk vind, maar rijker kleurgebruik zou je werk echt ophalen, zo ook bij het rood en de vacht van het paard, het gras, alles eigenlijk. Bruin bijv: weet je hoe je bruin zelf kunt maken? Er zijn verschillende manieren waarop je zelf verschillende bruintinten kunt mengen om je standaardbruinen wat beter uit te kunnen laten komen. Het menselijk oog heeft de fantastische gave gemengde kleuren voor echte kleuren aan te zien. Elke TV bestaat bijvoorbeeld maar uit drie kleuren. Dat zou je toch niet zo snel denken of wel?
Van die kennis moet je gebruik maken in je werk. Maar om die kennis toe te kunnen passen moet je kennis hebben van het kleurenspectrum en het mengen van kleuren. Dan hoef je niet meteen al je dure potloden voor op te offeren: de standaardregels kun je uit een boek of van (hoera!) internet halen.
Je tekent daarnaast al erg vlak en je kleurgebruik maakt dat niet beter. Minder vlak tekenen leer je niet alleen door veel te oefenen maar ook door je in de anatomie en schaduwwerking te verdiepen. Zonder licht was er geen schaduw, zonder licht (en schaduw) had niks vorm en zag alles er hetzelfde uit (denk maar aan het pikkedonker: alles ziet er zwart uit, want tja, je ziet niks. Licht maakt dus vormen). Door alles in 1 lichttint (1 bruin, 1 wit, 1 geel, etc) te tekenen verarm je dus je eigen beeld en vlak je je eigen tekening af. Lichter zegt dat iets uitsteekt en/of in de lichtbundel valt. Donkerder zegt dat iets dieper ligt of in de schaduw valt (je oogkassen zijn donkerder dan je neusrug, je neusgaten zijn weer helemaal donker, etc, dat idee dus). Daar moet je altijd rekening mee houden en blijven houden. De hoed heeft bijvoorbeeld amper (of zelfs helemaal geen) schaduw en lijkt daardoor meer op een witte vlek dan een hoed. Ik kan nog wel even doorgaan...
Eigenlijk ziet alles er een beetje plat en vertekend uit en dat is zonde, want je hebt er best gevoel voor.
En het achterste ijzertje ziet er inderdaad lief uit. Neem het allemaal niet te zwaar op, ik probeer je alleen te helpen...