Ik heb het schrijven weer lekker onder de knie, na een poosje te zijn gestopt. En hier het resultaat. Ik heb het verhaal nog niet af, sterker nog, er moet nog veel meer bij. Maar ik wil jullie meningen wel eens van mijn verhaal. Tips of eventuele fouten die moeten veranderd worden, meld het gerust, maar hou het wel vriendelijk

Eindelijk heb ik dan een stukje verhaal. Het is nog niet helemaal af, maar ik wilde het hier toch maar plaatsen, zodat jullie een beetje een idee hebben en/of eventuele tips voor me hebben;
Moeders..!
Aan: rosavandenberg@msn.com
Van: nickvangelderen@msn.com
Onderwerp: Heey liefje, 15-5-07 12.58 uur.
Heey Schatje,
Het spijt me heel erg van onze ruzie. Het was echt niet bedoeld om je boos te maken. Ik heb het alleen een beetje verkeerd aangepakt/verteld.. denk ik..
Er is echt niets gebeurd tussen mij & Maaike. Ik moet niets van haar hebben. Je weet toch hoeveel ik van jou hou..!? jij bent het belangrijkste in mijn leven. Echt waar, geloof je dat Roos?
Maaike & ik zijn inderdaad, de laatste tijd vaak bij elkaar.. Maar het is niets meer dan vriendschap. Wat Maaike tegen jou heeft verteld is niet waar. Er is echt niets gebeurd! Ik beloof het je Roos.
Ik hoop dat je het nog goed wil maken..
xxx- Je mannetje. Roos, ik hou echt heel veel van jou.!
Natuurlijk wil ik het goedmaken, denk Rosa. Gauw Nick een e-mail terug sturen.
Aan: nickvangelderen@msn.com
Van: rosavandenberg@msn.com
Onderwerp: Natuurlijk ! 15-5-07 12.05 uur.
Heey allesje,
Allereerste,. Natuurlijk wil ik het goedmaken.
Ik vertrouw je, als je zegt dat er echt niets gebeurd is.. & dat zei je.. Dus, ik vertrouw je.
Maaike vertelde mij hele rare dingen. Dat jullie gezoend hebben, & vervolgens samen naar haar huis gingen. Meer hoefde ik niet te weten, ik had opgehangen.
Je kwam het weekend toch naar Amsterdam? Je kwam toch bij me logeren? Dan hebben we in het weekend er wel over. Ik moet nu zo gaan. Ik moet weer eens moedertje spelen. Esmee moet van de crèche gehaald worden, mama kan dat weer eens niet doen, die heeft zoals gewoonlijk weer te veel op, en daarna moet ik naar de winkel want er is niets in huis.
Dikke kuss, Roos.
Ik hou ook heel veel van jou.
Aarzelend drukt Rosa op de verzend knop. Ze heeft helemaal niet gezegd hoe gek ze op hem is, en hoeveel ze van hem houdt. Een steek vliegt door haar maag. Houd ze dan nog wel zoveel van Nick?
Rosa word al misselijk bij de gedachten, dat Nick het uit zou maken. Ze kan niet zonder hem! Ze verstuurd de e-mail, en loopt de trap af naar beneden.
‘Mam, wanneer haal je nou is wat lekkers in huis? Ik rammel van de honger, we hebben nooit wat lekkers in huis!!’ Rosa schreeuwt het bijna uit.
‘Roos, niet zo brutaal. Er is genoeg in huis, en als je er niet mee eens bent ga je zelf maar naar de winkel.’
‘Maar, mam..!! Er is helemaal niets in huis.’ Rosa loopt naar de keukenkasjes en opent ze allemaal. ‘Nou zie jij hier wat liggen..!? En hier? ‘ Rosa loopt naar de koelkast.
‘Rosa, doe niet zo moeilijk meid. Er ligt nog genoeg’
‘Wát zeg je !!’ Rosa schreeuwt het uit nu. ‘ Er ligt hier helemaal niets, geen brood, geen sla, geen groenten, niéts..! Allemaal door die stomme drank wat je naar binnen slikt! Door de dood van oma ben je gaan zuipen! Je word bedankt hoor! Wie is hier de moeder?! Ik moet elke dag Esmee ophalen van de crèche, ik moet zelf voor de boodschappen zorgen, ik moet gesprekken voeren met allemaal vreemde mensen van belasting diensten. Ik word er gek van!!’
‘Roos, niet zo brutaal. Ik heb het erg moeilijk met de dood van oma. Ik zal morgen even een paar boodschappen doen.’
‘Mórgen pas!? En wat moet ik nu eten dan!? Ik kan geen diepvries pizza meer zien! Ik ga Esmee halen.’
Stampvoetend liep Rosa weg.
Aan: kristie_loves@msn.com
Van: rosavandenberg@msn.com
Onderwerp: Moeders!! 15-5-07 20.12
Heey Kristie,
Sorry dat ik zolang niet meer van me heb laten horen, maar ik heb nog maar weinig tijd voor mezelf. Me moeder zeurt heel erg, is dag & nacht dronken, en ik mag huisvrouw gaan spelen. Nú al.! Ik ben pas 14 jaar, bijna 15 en ik mag me al gaan uitsloven!
En verder had ik nog ruzie met Nick, hij was met Maaike mee gegaan, naar haar huis .. Naja, het zal wel.
Aankomend weekend komt hij waarschijnlijk. Me moeder is dat hele weekend weg dan, die moet naar een of ander afkik- kliniek.
Dus, heb ik het hele weekend hem voor mij alleen

Hoe gaat ’t verder met jou? En met Michel? Heb je nog steeds met hem..? Vast wel.
Nou, ik ga weer.. kijken of er nog wat te eten te vinden is in huis.. Want ik heb zo’n honger. Ik heb vanavond alleen maar 1 appeltje op. Dus, ik heb nu echt ontzettend honger..!!
Groetjes, Rooss..met een knorbuikje..!!
Ps, heb je nog survival tips voor iemand met onbegrijpelijke honger!!?
Hongerig loopt Rosa naar de keuken. Ze graait in alle laatjes, en kijkt wel 10 keer in de koelkast. Helemaal niets, zucht Rosa.
‘Mám, ik heb honger! Waarom hebben we geen eten in huis! Grrr..!’ boos smijt Rosa de koelkast dicht.
‘ Rosa, het hoeft niet kapot hoor,’ snauwt moeder.
‘Ach wijf, zeik niet zo! Dan moet je maar verdomme een keer eten in huis halen. De laatste keer dat ik aardappelen gegeten heb, is zeker zo’n 2 jaar geleden! Ik word die diepvries pizza’s zat!’
‘Rosa, naar je kamer! Zo’n grote mond ben ik niet van gediend. Nick komt ook dit weekend niét.’
Boos loopt Rosa naar boven. Ze zet haar radio aan, en pakt een boek. Net als ze bijna in slaap valt krijgt ze een sms. Laat het van Nick zijn!
Heey lieve Roos,
Ik vind het goed als we er het weekend over gaan praten.
Ik wil dit gedoe allemaal goed hebben. Ik wil geen ruzie met
Jou, ik hou echt ontzettend veel van jou.
Ik heb ontzettend veel zin in het weekend!
Kan ik je eindelijk weer eens zien, en naast jou
Wakker worden. Luf you, Nick.
Rosa zucht. Wat is Nick toch een lieverd. Hij wilt erover praten. Nick zal niet liegen., ik kan nu zijn gezicht zien als hij het zegt. Ik heb geen beltegoed.. Anders had ik Nick maar even terug gesmst. Nog maar even gauw de computer aanzetten.
Rosa opent haar Inbox en ziet een nieuw bericht. Die zal vast van Nick zijn! Maar nee, helaas. Hij is van Kristie.
Aan: rosavandenberg@msn.com
Van: Kristie_loves@msn.com
Onderwerp: RE: Moeders
Heey lieve Rosa.
Poeh, wat een toestand met je ma..Eerst ging het toch veel beter dan nu?
Hoe gaat ’t met klein Esmee? Groeit ze al snel? Hoe oud is ze nu eigenlijk? Al 5 maanden ofzo?
We moeten echt weer een keer afspreken, want we hebben al lang niet meer afgesproken! Ik weet niet wanneer ik weer naar A’dam kan komen.. Voorlopig nog niet denk ik. Maar, dat spreken we nog wel een keertje af dan.
Weetje, ik krijg van me vader een paard voor me verjaardag! Ik mag het zelf gaan uitzoeken dan! Ik weet alleen niet wanneer & wat voor een ik ga kopen. Maargoed, misschien op de manege waar ik zelf rijdt. Daar hebben ze ook vaak paarden te koop!
Dan kom je wel een keertje rijden hé! Das al zolang geleden dat jij hebt gereden, na de verkoop van je paardje Bounty.
Nou rozeboos, ik weet verder niet echt meer veel te zeggen,

Owhja, de survival tips waar je het over had. Ik heb het opgezocht op het internet. En er zijn er zelfs een paar van mijn eigen hersenpan.
TIPS VOOR EEN ONBEGRIJPELIJKE HONGER:
1. Probeer aan leuke dingen te denken.
2. Doorzoek alle kastjes in huis.
3. Jat geld van je ma.. ( kijk wel uit, dat je geen straft krijgt !

4. In je neus zit altijd wat..
!5. Bereken wat je het afgelopen uur, ( á 2 uur..) gegeten hebt, en bedenk of je wel écht honger hebt, en geen trek.
Oké. Sommige zijn wat raar, maar met mijn hersenpan kan ik ook niet zo veel verzinnen.
Fijn, dat Kristie weer eens zo meedenkt aan mijn situatie. Volgens mij begrijpt ze mij echt niet. Kristie denkt altijd eerst aan zich zelf. Wel leuk voor haar dat ze een eigenpaard krijgt. Ook aardig van haar dat ik dan op haar nieuwe aanwinst mag gaan rijden. Net als Rosa terug wilt gaan mailen , gaat de telefoon.
‘ Hallo, met Rosa.’
‘Heey Roos..met Nick..’
Er klinkt een stilte door de telefoon.
‘Wat is er,?!’ Rosa’s stem klinkt wazig.
‘ Laten we het er maar niet nu over hebben, over het gedoe met Maaike, ik wil geen ruzie over de telefoon. Gaat het weekend nog door? Ik heb wel zin om te komen. Je ouders zijn dan weg toch?’
‘Ja, het gaat nog door.. ja, we zijn alleen. Me moeder moet naar een af kik- kliniek.’
‘Owh oké, Gaat ’t zoveel slechter met je ma dan? Het ging toch redelijk Roos? Dat zei je in de e-mails.’
‘Gelogen, maar Nick ik ga je hangen ik moet Esmee nog ophalen, moet nog boodschappen doen en nog veel meer. Ik spreek je nog wel’
En zonder gedag hangt Rosa op.
Waarom heb ik hem niet normaal gedag gezegd? Peinzend ploft Rosa op de bank.
Ik had toch tegen hem kunnen zeggen hoeveel ze wel niet van hem houdt? En dat ze geen ruzie met hem wilt. Hij is alles voor mij, denkt Rosa.
Al zuchtend loopt Rosa naar de deur. Ze trekt haar schoenen aan, en gaat naar buiten. Buiten schijnt de zon fel. Overal op straat lopen vrolijke mensen, gekleed in zomers kleren. Rosa loopt met een nors gezicht door de vrolijke winkelstraat. Ze heeft van haar moeder 50,- euro gekregen. Ze moet daarvan een grote tas boodschappen halen, en moet de crèche van Esmee betalen. Bijna stampvoetend loopt ze door de drukte heen. Telkens botst er wel iemand tegen Rosa op. ‘ Kan je niet uitkijken?’ snauwt Rosa fel. Rosa rent door de massa mensen heen. Ze kan er niet meer tegen. Alles verpest ze! Ze moet huisvrouw spelen, deed zo bot tegen Nick…Niets goeds. Rosa rent richting het strand. Ze rent over het zachte, warme zand en ploft neer. Ze begint te huilen. Ze kan niet meer stoppen. Tranen stromen over haar wangen heen. Voor dat Rosa het weet vliegt de tijd om. Ze krult in elkaar en begint nog meer te huilen.
‘Hé, meisie wat is er met je aan de hand? Ik zag je net hier al zitten,..Gaat het?’ Er komt een grote stevige jongen op haar af lopen. Hij is mooi zomers bruin en draagt een stoere drie kwartbroek. Zijn boven lichaam glimt van de zonnebrand crème. Hij is mooi gespierd. Vrolijk loopt ie op Rosa af. Hij gaat naast haar zitten. Verlegen schuift Rosa een stukje naar rechts.
‘Gaat het..? is er iets gebeurd?’ vraagt de jongen.’
Rosa snikt. ‘Er is n-n-niets..’
‘Waarom huil je dan? Ik geloof niet dat er niets is.’ De jongen klinkt bezorgd. Er komt een groepje jongens op ons af. Ze zijn net zoals de jongen naast me, even knap en even bruin.
‘Jochem, is dat je chickie? Wat heb je gedaan met haar? Geen rare spelletjes spelen hé meneertje!’ al lachend loopt de andere mooie jongen weg.
‘Hèhè, Mark.. Laat het maar even, ik kom zo naar jullie toe. Waar spelen jullie? Het grote plein?’
De jongens knikken, en lopen richting het grote plein.
‘Vertel nu is meisje,? Hoe heet je? Hebben me vrienden wat bij je gedaan?’
‘Nee, nee, dat is het niet’. Rosa wordt al weer iets spraakzamer. ‘Het is..gewoon,.. en thuis is het ook niet goed..’ Rosa snikt.
‘Wat is er dan?’ Jochem klinkt bezorgd. ‘Laat maar,’ Rosa loopt zonder gedag te zeggen weg. ‘Hé, meisje!’ Jochem rent door het mulle zand achter Rosa aan. ‘ Laten we nog even gaan zitten?’ hij slaat een arm om haar heen. Rosa duwt hem grof van zich af. ‘ Doe dat maar niet’ Rosa’s stem klinkt angstig. Jochem neemt zijn arm weer terug. ‘Kom, loop even met me mee, naar het strand tentje. Je bent helemaal overstuur. Zo kan je niet alleen over straat lopen. Doe nou niet zo eigenwijs, en loop even met me mee. Ik doe je niets’. Jochem’s stem klinkt geruststellend. Rosa loopt metJochem mee. Samen zoeken ze een plekje op het terrasje. Jochem schuift de stoel van Rosa naar achter. Rosa gaat zitten. ‘ Dank je..’ ‘Wil je wat drinken?’ Jochem geeft haar de kaart met dranken. ‘Colaatje maar gewoon.’ Grinnikt Rosa. Na dat ze even gewoon gepraat hebben vraagt Jochem aan Rosa waarom ze zo overstuur was. ‘Ik word mijn thuis situatie gewoon zat, mijn moeder is aan de drank, en ik mag oppasje gaan spelen voor mijn jongere zusje. En ik heb, nou ja had ruzie met een goede vriend..’ Rosa’s stem klinkt weer somber. ‘ Wat voor vriend?’ Jochemr’s stem klinkt nu erg nieuwsgierig. ‘ Gewoon, een hele goede vriend van me..’ Waarom liegt ze hierover? Waarom verteld ze Jochem niet gewoon eerlijk, dat het haar vriend is. Haar maatje.
‘ Meis, wat is er gebeurd dan?’ Jochem schuift zijn stoel dichter naar Rosa toe. ‘Oh, het is een beetje een raar verhaal..Wat ik dus al vertelde, mijn moeder is zwaar aan de drank, dat komt door de dood van mijn oma, haar moeder. Ze is non-stop aan het drinken. En geen lichte dranken. En verder, heb ik dus, nou ja had ik ruzie met me vriend gehad. Een vriend., en doordat me moeder zo non-stop dronken is, mag ik de taak als moeder over gaan nemen. Ik heb een jongere zusje, Esmee. Ik moet alles met haar doen, haar uit school halen..gewoon alles. Ik word er knettergek van’ Rosa laat een traan lopen. Jochem legt een arm om haar heen. Dit keer laat ze hem liggen. ‘Ik breng je wel naar huis, we hebben het er nog wel over oké? Als het verdriet wat makkelijker is in te houden. Zullen we anders morgen afspreken?’ ‘Is goed,’ Samen lopen ze naar Rosa’s huis. Na een paar minuten lopen, komen ze aan bij Rosa’s huis. Het voor tuintje ziet er onverzorgd uit. De bloemen zijn allemaal dood, en tussen de tegels groeit het tuinkruid.
‘Euh, sorry voor de troep’ verontschuldigd Rosa’s zich. ‘Geeft niet. Maar Roos, ik ga. Ik zie je morgen!’ En vrolijk loopt Jochem weg. Rosa kijkt hem ademloos aan. Jochem ziet er goed uit, mooi gekleed en mooi bruin. En hij is ook nog eens super aardig. Met een zucht loopt Rosa naar binnen.
‘Rosa! Ben je daar eindelijk?!’ haar moeder schreeuwt van boven af de trap naar beneden. ‘Man schreeuw niet zo’. Rosa word kribbig. ‘En ja, ik ben er éindelijk. Hoezo, is er iets dan?’ Haar moeder komt naar beneden lopen. ‘Rosa, praat normaal tegen me! Ik ben geen schoolvriendje. Ik werd opgebeld door de crèche van Esmee. Je hebt niet betaald! En waar zijn de boodschappen die je mee zou brengen? Nu hebben we alsnog niets te halen.’
‘Sorry mam, maar ik ben even gaan zitten op het strand. Het werd iets langer dan ik gedacht had. Hier heb je jou €50,- euro.’ Ze reikt de €50,- euro aan. Haar moeder pakt het geld, en loop naar de kamer. Een mooi moment om lekker achter de computer te kruipen vind Rosa. Hopen dat er leuke mensen online zijn. Gelukkig ziet ze een paar vriendinnen van haar online. En nick ook !
Nick zegt: hey, lieve Roos.
Rosa speelt moedertje zegt: Heey,
Nick zegt: Alles goed moeder roos??
!DIT WAS MIJN VERHAAL, HIJ IS NOG NIET AF !