[Foto]Familieportretjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

[Foto]Familieportretjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 17:41

Vandaag in opdracht van mijn ouders wat foto's gemaakt van mijn broertjes en zusje. Eigenlijk wilden ze mij er ook bij hebben, maar dat vreselijke plan heb ik weten te voorkomen

Het was voor mij de eerste keer écht portretfotografie en al helemaal voor het eerst binnen. Het was dus ook echt behelpen!
Ik heb een wit laken opgehangen met hieroverheen rode vitrage voor de achtergrond. Verder had ik alleen de beschikking over een felle lamp...
Ben echt een leek op dit gebied dus vond het heel moeilijk maar ik ben nu al verslaafd dus ik baal nogal van mijn budget want éigenlijk wil ik wel mooi spul kopen

De foto's zijn gemaakt met mijn 350D met kitlens, ISO 800 en sluitertijd 1/60
Ik baal gigantisch van de ruis, maar met ISO 400 kon ik het niet redden helaas..

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Zoals jullie zien had Youp er niet veel zin in, maar hoewel ik hem niet aan mijn ouders kan geven, ik vond hem wel wat hebben!

NotNice

Re: [Foto]Familieportretjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:05

paar tips:

ga nog even geen kapitalen besteden aan duur spul want daar maak je echt geen betere foto's mee hoor! het beste materiaal om goede foto's te maken zit nog altijd tussen de oren van degene achter de camera!

zorg voor meer ruimte en hou een meter of 2 (minimaal) tussen je modellen en je achtergrond, werk met een groot diafragma (dus laag getal, 3,5 ofzo) dan hou je de achtergrond onscherp en heb je niet van die storende plooien. die achtergrond is trouwens heel netjes gedaan, mooi effect zo met die rode vitrage. En vergis je niet: veel fotografen werken gewoon met gordijnstof van de markt!

maak een reflectiescherm (is er iemand mijn reflectiescherm-gezeur al beu? Haha! ) tegen de donkere schaduwen in het gezicht. schaduwen is niet erg, ze geven een gezicht diepte, maar met 1 lamp en geen scherm worden ze te donker en gaan ze storen

laatste tip: lekker doorportretteren!
en stop met Youp pesten! dat arme kind... Clown

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 01:00

Zit nu achter een andere computer en zie dat de kleuren héél anders zijn, jeetje wat een scherm alweer kan doen!!

Ik was ook niet van plan om duur spul aan te schaffen hoor, maar wel wat extra dingetjes als een refectiescherm zoals je ook al zei!

Verder niemand tips? 82 keer bekeken en maar 1 reactie met, zeker waardevolle, tips!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:08

Mooie foto's Lachen Zullen je ouders vast blij mee zijn ! Soms wat jammer van de ruis.
Waarom huilt het jongentje? Of was dat de bedoeling..

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:58

Ik vind dat de foto´s te warm zijn uitgevallen, je had beter de witbalans zelf kunnen instellen. Omdat je belichting (hoogstwaarschijnlijk) warm was, dus bijvoorbeeld geleverd door een gloeilamp, zie je dat er een gelige gloed over je foto's hangt. Verder is het raadzaam om je modellen een stuk van de achtergrond af te plaatsen. Zo kan de camera diepte herkennen en maakt hij, bij een klein diafragmagetal, de achtergrond onscherp en de onderwerpen scherp. Hierdoor zal de aandacht meer naar de modellen worden getrokken. Wat NotNice ookal zei, is dat het handiger is om in ieder geval het licht van twee kanten laten komen, om hinderlijke schaduwen te voorkomen. Van reflectieschermen heb ik helaas geen verstand, dus ik weet ook niet of dit een goede optie is voor je. Veel succes nog, ik hoop dat je wat aan mijn commentaartje hebt Lachen .

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:08

Nuttig commentaar is al gegeven. Als je (nog) niet teveel geld wilt uigeven kan je voorlopig ook prima uit de voeten met een groot stuk piepschuim dat dienst doet als reflectiescherm.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:48

Altos schreef:
Als je (nog) niet teveel geld wilt uigeven kan je voorlopig ook prima uit de voeten met een groot stuk piepschuim dat dienst doet als reflectiescherm.

het wordt helemaal een topscherm als je er aluminiumfolie op plakt, eerst lekker kreukelen zodat het licht goed verstrooit kan worden en dan met dubbelzijdig plakband erop plakken.
van lijm gaat je piepschuim smelten, en dat geeft een hoop plakkeringe rommel

een 'echt' reflectiescherm is trouwens niet bijzonder duur hoor, je hebt al een mooie opvouwbare in een tasje voor iets van 30 euro, met een diameter van een 70cm (uitgevouwen). het meest dure is de standaard om dat ding op te zetten, maar een muziekstandaard en een berg knijpers werkt ook goed, en anders ronsel je gewoon een assistent om hem vast te houden Clown

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 13:14

Bedankt voor de reacties!

Met die afstand tussen scherm en model zat ik ook al, helaas zat ik al opgevouwen tegen de trap aan waardoor ze niet verder naar voren konden Knipoog Volgende keer dus even een mooier plekje uitzoeken, en met het aluminiumfolie ga ik zeker proberen!!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:00

Ik vind het geheel te rood, de personen hebben op deze foto's een erg rode huid dus ik zou daar absoluut geen warme achtergrond achterzetten. Dan lijkt het net alsof het sauna foto's zijn.

Op dat na vind ik het zeker mooie foto's voor een eerste keer! Knipoog