[sch] Ginger en Merrylegs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[sch] Ginger en Merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 16:03

Het werd weer eens tijd om mijn paardenportfolio uit te breiden. Ik had al digitale schilderijen gemaakt met een fijne of superfijne toets maar had er nog geen die wat grover was. Wat dan nog op mijn lijst staat is een digitale met bizarre kleuren, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. Deze heb ik vandaag afgemaakt.

Over het schilderij: het zijn Ginger en Merrylegs uit Black Beauty: an autobiography of a horse.
Ik heb me gebaseerd op de beschrijvingen uit het boek en de film uit 1994, waarin een scene voorkomt waarin Ginger en Merrylegs 'dansen'. Ik heb dat stukje een paar keer tijdens het schilderen afgespeeld en af en toe stilgezet maar heb gemerkt dat ik beide een ander 'gezicht' heb gegeven. Ik vind dat zelf geen probleem, zeker ook omdat het eigenlijk om fictieve paarden gaat.

Waar ik wel een beetje van baal is mijn obsessie de laatste tijd met roze luchten. Hier alweer een.
Ik weet niet precies hoeveel tijd hierin is geslopen, maar wel beduidend minder dan de meeste andere digitale schilderijen met een fijne toets. Omdat dit met een grove toets is gedaan, komt het op mij toch mooier over, wat meer geschilderd. Ik merk wel dat ik er steeds wat meer handigheid in krijg. Dat wordt nog wat als ik terug ga naar traditioneel schilderen. Het is geheel in photoshop geschilderd met wat grovere brushes.

Het detail is op ongeveer een kwart van de originele grootte, al heb ik sommige dingen ook op half formaat geschilderd dus het ligt er een beetje tussenin. Momenteel ben ik helemaal niet van het realisme dus heel erg tevreden ben ik niet, maar me eraan storen doe ik evenmin. Slapen Langzaam begin ik mijn digitale schilderijen wat minder lelijk te vinden. LANGZAAM. Alleen weer dat roze he? Bloos

Jawel, ik heb de hele middag binnen gezeten met dit schilderij. Ben ik gek ofzo?

Afbeelding

detail:
Afbeelding

Talisa

Re: [sch] Ginger en Merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:26

*krijgt jeugdherinneringen hiervan Haha!

Ziet er goed uit! Je hebt dr echt gevoel voor! Eigenlijk geen commentaar Bloos

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:28

wauw een prachtige tekening!Ik vind hem heel sfeervol.Er zit ook echt snelheid in!Heel knap gedaan!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:42

Wat weer een prachtig werk Jorieke!
Ook dit wat grovere werk vind ik weer uitermate boeiend. Heel subliem, om er zo de snelheid in te brengen. Het grovere vind ik er heel goed bij passen, beter dan dat hele fijne.
Vind dit in de film zo'n mooie scene, een van de mooiste uit de film. Herkende hem ook direct (al zal ik wel een latere versie hebben gezien Knipoog ).
De roze lucht vind ik er ook bij passen, zeker met de glas op Ginger's rug. Het straalt avondrust uit, nog even uitrazen..
Ja, ik ben er echt weg van!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:13

Gaaf!!!
....
dat was mijn allereerste reaktie! Wat een snelheid zit erin! ze lijken zo van je scherm af te galoperen, heel erg mooi en juist het grovere hoort hierbij, geeft beweging aan het geheel en die roze lucht Clown die is allesbehalve storend! Haha!
Heel erg mooi!! 1 van mijn favorieten Ja

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:14

mooi gedaan zeg! heel anders dan je andere werk trouwens. Vind het wel mooi hoe alles voorbij lijkt te zoeven, de roze lucht maakt dat je er een wat melancholisch gevoel bij krijgt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:28

Prachtig!!
Mijn broertje (=student multimedia) wilde trouwens graag weten welk materiaal je voor je digitale schilderijen gebruikt, welk tekentablet en software enzo?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:58

Ik vind dat groffere wel wat hebben! Je verfijnde digitale tekeningen gaan vaak zo ver dat het bijna onduidelijk is wat een foto en wat een tekening is, behalve dan de tijdsduur van maken (1 sec. of oneindig veel uren). Ze zijn te goed.
Voor ik je tekst las dacht ik bij dit werk eerst aan een buitenrit door het bos, ook al zitten er geen ruiters op.
Ben je eigenlijk van plan om tussendoor nog wat niet-digitaal aan het tekenen te gaan, of ga je nu 100% voor digitaal?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:05

in 1 woord: PRACHTIG Haha!
wou dat ik het kon Bloos

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 07:08

Wouw alweer een hele mooie tekening!
Ik vind dit ook onwijs leuk met al die grovere streepje, het is zo'n werkje dat je een beetje van veraf moet bekijken.
super mooi!

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:27

dit is weer zeer mooi gedaan dat groffere is echt geweldig in dit werk, het roze stoort helemaal niet bij mij. En wat heb je Merrylegs toch ontzettend mooi gedaan!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:29

ik kreeg ook gelijk jeugdherinneringen!! hijs is gaaf!!!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 18:32

Bedankt voor de reacties! Ik had de recente film nog niet eerder gezien en kreeg dus meteen inspiratie er wat mee te doen. Die uit 94 is de meest recente, zover ik weet dus dat zal zeker degene zijn die je gezien hebt.

luckystory: ik weet de driver niet zo snel, maar het is een Medion die al zeker een jaar of 6 oud is met een werkoppervlak dat groter is dan DIN A4 maar hoe groot precies zou ik ook moeten opzoeken. Ik heb voor het schilderen photoshop 7.0 gebruikt, en dat programma heb ik ook gebruikt voor het schetsen. Niet echt zo heel bijzonder dus. =)

oneilltje: dat ben ik met je eens, daarom neem ik daar stukje bij beetje steeds meer afstand van. Bij mij is het zo dat ik bij alle nieuwe technieken ik eerst heel realistisch werk om de techniek goed onder de knie te krijgen. Daarom heb ik de eerste tijd vooral heel fijn gewerkt om er een goed gevoel over te krijgen. Maar ik heb een afkeer voor te erg realisme dus nu voel ik me steeds zekerder er meer afstand van te nemen en dus minder realistisch te werken (over die tijdsverspilling ben ik het met je eens maar het is voor mij dus vooral een eerste basis, zou er nooit lang mee door kunnen gaan). Ik werk nog steeds traditioneel hoor. Vorige maand heb ik hier nog twee traditionele werken geplaatst. Traditioneel werken met olieverf zoals ik voorgaande jaren altijd deed zit er na mijn verhuizing alleen niet meer in en ik weet niet wanneer dat wel weer zal kunnen. Daarom werk ik nu veel digitaal, uit pure noodzaak. Ik had er namelijk lange tijd heel grote afkeer voor, omdat er veel in wordt valsgespeeld met overtrekken en fotobewerking enzo.

=) Lang leve de jeugdherinneringen... nu black beauty en the black stallion nog. =D

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:34

Mooi zeg! Echt heel knap gedaan Lachen

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:51

Geweldig staaltje werk weer dit zeg Ja Ik vind die grovere toets erg fijn, en geeft naar mijn idee nog veel meer beweging en leven aan je "schilderij. De roze lucht vind ik hierbij juist erg mooi, ik krijg er in ieder geval een heel warm gevoel bij. Kortom niks op aan te merken, gewoon ontzettend knap gedaan.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 14:14

Bedankt. =)
Ik durf steeds meer een stapje van het realisme af te zetten met digitaal schilderen. Het is toch een beetje als 'opnieuw beginnen' geweest tov 'echt' schilderen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:34

wow ik vind dit echt super gaaf!! nu op canvas afdrukken..ik zou het zo kopen haha!

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:26

Echt JoSav, het is wéér schitterend.

Jouw stijl, gewoon top.
Mooie beweging, veel karakter in de paarden.
Dus: OK dan!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:24

Prachtig werkje! Ja Dit grovere spreekt mij wel aan. Ja Er zit erg veel beweging en speelsheid in door de pose van de paarden en de uitstralingen. Kan niet anders zeggen dan; Top!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 17:15

=) Danku! Wat ben ik blij dat het grovere juist aanspreekt.

@peaches: als je interesse hebt, pb maar. Knipoog

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:07

Dat dit topic me nog niet eerder is opgevallen Bloos!

Heerlijk werk om te zien. Dat grovere werkt goed JoSav Ja
Wat een kleuren zitten erin zeg, prachtig!!
Als dit werk gedrukt zou worden, hoe groot moet ik het me dan voorstellen?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:45

ik heb je volgends mij een pbtje gestuurd of issie niet aangekomen?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:03

@fnanne: het kan gedrukt worden op verschillende formaten maar de meest optimale zit tussen A3 en A2 omdat dat ook de grootte is waarop ik het getekend heb. Maar omdat ik met een hoge kwaliteit DPI heb gewerkt (600) kan het heel gemakkelijk opgeblazen worden tot, tja, wandformaat. =)

peaches: ik zie het, zal hem meteen even lezen. =)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:18

Ik vind hem schitterend! Die roze kleur lijkt juist een warme symbolische kleur voor hun vrijheid en vriendschap te zijn. Wat ik heel erg mooi vind is de roze weerschijn die je in Merrylegs hebt verwerkt en die in perfekte harmonie is met de lucht.

Dit is een werk waarvan ik helemaal bij wordt vanbinnen Ja

Wel grappig dat dat roze dat jou zo irriteert nou nét aan dit werk zoveel pizzaz geeft Tong uitsteken

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:00

Het is niet zo dat ik hem er niet in vind passen, Remy. Maar het is echt al de zevende tekening met een roze achtergrond in een paar maanden tijd. Het is dus meer het idee 'wat kom ik nou ALWEER met dat roze aanzetten?' Ik geloof dat ik last had van melancholische buien of iets dergelijks.

Je hebt gelijk dat het roze er juist in past. Zonder had het niet de gewenste uitstraling gehad.