Ik bedoelde inderdaad het afzwakken van het pigment. Ik ga er wat dat betreft vanuit dat je ongeschoold bent (wat schilderen aangaat) omdat dit de voor de hand liggende maar niet de meest opleverende (bij gebrek aan een beter woord) manier van schilderen is. Het neemt niet weg dat ik je schilderijen erg goed vind, maar je wat meer verdiepen in kleur zou je werk zeker goed doen juist ook omdat je werken 'staan' op de kleuren die je gebruikt. Wit haalt de helderheid uit je kleuren en zwakt dus het pigment af. Dat betekent niet dat je helemaal geen wit zou moeten gebruiken, maar zo min mogelijk. Er zijn namelijk andere manieren om een lichter blauw (of rood of etc) te krijgen. Wit en zwart om lichter of donkerder te maken is gewoon niet aan te raden. Als je mengt moet je rekening houden met de hoeveelheid pigment die er in zit en of het om een transparante of een opaque kleur gaat. Als je bijvoorbeeld wit toevoegt aan rood dan wordt het geen lichter type rood, dan wordt het roze. In dit schilderij heb je blauw tegenover oranje gezet, waardoor geen van beide meer opvalt. Waarom heb je dat gedaan, daar ben ik wel nieuwsgierig naar, de gedachte erachter zeg maar.
Complementaire kleuren versterken elkaar, waardoor ik me afvraag wat je er tegenover gaat zetten. De theorie achter blauw en wit is voeg blauw toe aan wit niet wit toe aan blauw, dat is enorme verspilling van verf. Verder gewoon niet doen dus: niet wit toevoegen aan een kleur maar andersom. Donker toevoegen aan een lichtere kleur, zeg maar.