[sch] Winsome vd Plataan (in stappen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

[sch] Winsome vd Plataan (in stappen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 22:31

Hier het 2e schilderij van de hengst Winsome.
Het 1e schilderij staat hier: viewtopic.php?f=149&t=751679&hilit=
Ik ben nog niet klaar, maar hier de 1e stappen:

*Krasserige snelle schets, nog vol fouten en verkeerde verhoudingen:
Afbeelding

*Begin vd achtergrond:
Afbeelding

* Lovers inkleuren:
Afbeelding

*Vanavond weer een stapje verder:
Afbeelding

*wordt vervolgd...

Naomi21

Re: [sch] Winsome vd Plataan (in stappen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:50

Jee, dat ziet er alweer super spetterend uit Lau Wow!

Ik vind alleen de schets al mooi, die heeft al zoveel actie! Wat een geweldig mooie houding van ruiter en paard ook Ja !
Die achtergrond vind ik echt gaaf, kan er geen ander woord voor verzinnen Haha! . Ik weet zeker dat deze alleen maar nog indrukwekkender wordt als je weer een stap verder bent. Ben benieuwd naar je volgende update! Vork

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:46

wauw Lau! schitterend, hij springt echt op je af!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:45

Ziet er goed uit. Wat ik alleen even niet snap: is de schets op het doek de verbeterde versie of is dat dezelfde schets als in de eerste afbeelding? Lijkt me een beetje raar als je een niet kloppende schets gaat uitwerken, vandaar mijn vraag. Op welke manier meng je je kleuren? Neem je blauw en zwak je dat af met wit? Lijkt me niet zo'n goede methode, vandaar wederom een vraag. De compositie is wederom goed gekozen, hij komt echt op je af en door de opbouw in de achtergrond benadruk je het paard alleen maar meer.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 12:29

@jozav: Eigenlijk besteed ik nooit veel aandacht aan de schets en ga ik fouten pas in de lagen verf corrigeren Bloos
Ik gebruik veel verschillende tinten rechtstreeks uit tubes en heb hier ook verschillende lichtblauwtinten gebruikt. Daardoorheen heb ik idd wit gemixt, waarom vind je dat een slechte methode? Vind je dat dat afdoet aan het pigment ofzo?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:46

Als een onweersbui uit de donkere hemel komt hij op je af gedenderd Haha!
Wederom een gaaf schilderij aan het worden! Kan nu al bijna niet wachten op het eindresultaat Bloos Haha!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 14:24

Afbeelding
Afbeelding

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:43

yay, wat een mooi effect heb je voor deze gebruikt zeg!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:00

Cool!
Leuk om te zien, hoe iedereen weer op een 'eigen' manier werkt!
Ik werk zelf amper met een schets, als ik het gebruik is het meer voor de 'compositie' op het doek (daar ga ik nog wel eens de mist in Knipoog )

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:44

Ik bedoelde inderdaad het afzwakken van het pigment. Ik ga er wat dat betreft vanuit dat je ongeschoold bent (wat schilderen aangaat) omdat dit de voor de hand liggende maar niet de meest opleverende (bij gebrek aan een beter woord) manier van schilderen is. Het neemt niet weg dat ik je schilderijen erg goed vind, maar je wat meer verdiepen in kleur zou je werk zeker goed doen juist ook omdat je werken 'staan' op de kleuren die je gebruikt. Wit haalt de helderheid uit je kleuren en zwakt dus het pigment af. Dat betekent niet dat je helemaal geen wit zou moeten gebruiken, maar zo min mogelijk. Er zijn namelijk andere manieren om een lichter blauw (of rood of etc) te krijgen. Wit en zwart om lichter of donkerder te maken is gewoon niet aan te raden. Als je mengt moet je rekening houden met de hoeveelheid pigment die er in zit en of het om een transparante of een opaque kleur gaat. Als je bijvoorbeeld wit toevoegt aan rood dan wordt het geen lichter type rood, dan wordt het roze. In dit schilderij heb je blauw tegenover oranje gezet, waardoor geen van beide meer opvalt. Waarom heb je dat gedaan, daar ben ik wel nieuwsgierig naar, de gedachte erachter zeg maar.
Complementaire kleuren versterken elkaar, waardoor ik me afvraag wat je er tegenover gaat zetten. De theorie achter blauw en wit is voeg blauw toe aan wit niet wit toe aan blauw, dat is enorme verspilling van verf. Verder gewoon niet doen dus: niet wit toevoegen aan een kleur maar andersom. Donker toevoegen aan een lichtere kleur, zeg maar.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:47

Het linkerachterbeen ziet er een beetje zielig uit, of ligt dat aan mij? Hihi. Verder wederom een prachtig stuk werk! Super! OK dan!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:08

@faelivrin: daar komt nog een wit voetje onder aan vast Knipoog
@jozaf: wat zijn complementaire kleuren?
Op het origineel lijken de oranje tinten erg voorop te liggen, terwijl het lichtblauw als het ware overkomt als een gat de diepte in. Op de 1 of andere manier komen er bij mij altijd onmogelijke `foute`kleurencombinaties op de doeken tegenover elkaar te staan, maar in mijn ogen werkt dat op de resultaten niet storend.
Ik geloof dat ik door heb wat je bedoelt met het mengen met wit, daar zal ik nog wat mee gaan experimenteren.
Vaak meng ik de trouwens niet, maar heb ik op alle kanten van mn penseel een andere tint en draai ik die penseel tijdens het opbrengen. Van dichtbij zie je dan losse kleuren, maar als je van een afstand kijkt, lijken die kleuren gemengd. Helaas krijg ik dat niet goed op de foto.

Het schilderij is trouwens zeker nog niet af. De tinten en details die ik nog wil gaan aanbrengen zullen het resultaat nog erg veranderen. Komende week heb ik veel wedstrijden, maar tussendoor wil ik er zeker nog aan verder!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 21:07

Update:

(mensengezichten Boos! , prutst verder...)

Afbeelding

En van Prince:
(Is nog niet zo ver)
Afbeelding

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:24

Mooi Lau *LOL* vooral die Prince

Ik zou zelf het hoofd een tikkie verbreden,... nu is of de cap te groot of het hoofd te smal,..

prachtig zo die goudkleur erdoor heen!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:48

Jaa, gaat al de goede kant op Lau Vork

Ik denk eigk niet dat je het hoofd van de ruiter moet verbreden? De meeste caps zijn tegenwoordig toch zo groot? Volgens mij klopt ie hoor Ja .
Gezicht is wat klein om iets van te zeggen vanaf de foto maar ik denk dat het wat lichter mag? Lachen

Ze worden allebei iig supermooi, dat goud vind ik zo leuk! Ja

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:29

Lau, ik vind hem gaaaaaf!! Echt zodra ik geld heb krijg je een opdracht.....eerst een zadel en vakantie Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind hem heel erg mooi(eerste) ik zou het gezicht van de man niet verbreden, caps zijn nou eenmaal een stuk breder dan het hoofd en ik vind het niet storend. Is alleen niet echt een gezicht in te herkennen, maar dat is persoonlijk denk ik, ik zou het ziekelijk precies als de foto willen hebben.
Ik vind vooral heel erg mooi en sprekend het oog van het paard, weet niet waarom

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:42

Ik bedoel niet direct verbreden, maar het hoofd loopt links richting het hoofd vrij schuin af,...
In de schets is dit minder te zien.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:13

Hij is naar mijn smaak wat donker geworden. Complementaire kleuren zijn overigens kleuren die in het spectrum tegenover elkaar liggen, zoals blauw en oranje. Dat is dus ook de reden dat je die kleuren vaak in combinatie gebruikt ziet worden (bijv. Nederlands elftal). De vorm van het hoofd van Prince vind ik inderdaad ook een beetje plat overkomen, maar dat zul je ongetwijfeld nog verhelpen door de verf.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 10:44

Het eindresultaat:
Afbeelding
(Prince volgt nog, is ondertussen shockerend (niet perse positief bedoeld) veranderd...)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:21

Gaaf Lau!! Ja Ja heb het al eerder gezegd en blijf daarbij Tong uitsteken
Het gezicht van de ruiter is totaal onherkenbaar, ik vind die wat aan de te vage kant maar weet zo ook niet wat je kunt doen om dat te veranderen. Aan de andere kant vind ik niet dat je het moet veranderen omdat het m.i. in de sfeer van het schilderij past.
Kortom weer een topwerk van jou en dit na zeer lange tijd Haha!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:45

Owh idd supergaaf Lau! Wow!
wat een actie zit erin zeg, het is gewoon helemaal een Lauwerk: spetterende kleuren en n verpletterende actie Ja .

Ik ga mee met Lon wbt t gezicht, het is idd niet herkenbaar maar past wel in het geheel Lachen .

Super werkje weer! Ja

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:12

Hij is heel gaaf geworden Ja
Hij komt zo Hop van het doek afspringen.Die achtergrond is ook heel leuk zo,net of hij ergens doorheen springt.
Toppie OK dan!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:45

Hij knalt echt op je af Lau, hij is geweldig!
het gezicht van de ruiter vind ik duidelijk verbeterd

top!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:59

hmmm, lees nu mijn eigen opmerkingen terug... ik bedoelde met 'gezicht herkennen' niet als: ik wil er een bekende ruiter in herkennen, maar meer de vorm van een gezicht erin zien, hij leek een beetje op picasso en dat vind ik in het eindresultaat verbeterd. Het is nu duidelijker een neus en een jukbeen, al vind ik de ogen nog steeds 2 zwarte puntjes.....
maar hé, 't is jouw stijl en ik vind hem super!!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:50

Ik vind de omlijsting niet echt passen om eerlijk te zijn. Van een afstand genomen past het oranje en blauw heel goed (maar wat wil je met complementaire kleuren) maar het zwart komt te hard op me af, waardoor het effect van het 'ik spring door het doek heen' wat wegvalt. Ook ik vind het erg jammer dat de ruiter geen gezicht hebt. Als de nadruk op het paard ligt, had ik alleen het paard geschilderd en de ruiter achterwege gelaten. Zoals hij nu is is er min of meer te weinig te zien in je werk, en het drukke dat in je eerdere werken altijd naar voren kwam maakte het juist af. Ik vind deze dus qua uitvoering wat kaal.