[FOTO] Reclamefotografie (CKV)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

none

[FOTO] Reclamefotografie (CKV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:20

Als onderwerp voor een CKV project op school heb ik (en een klasgenootje) de opdracht reclamefotografie gekregen.
We hebben besloten om reclame te gaan maken voor thee.
Dit konden we op verschillende manieren doen. We hebben nu het gedeelte van het stilleven af.
Dit is het resultaat geworden. (verwacht geen hoogstandjes Nagelbijten / Gniffelen )

Pickwick earl grey:
Afbeelding

Lipton forest fruits:
Afbeelding

Pickwick:
Afbeelding

Afbeelding

De bewerking van foto 1 en 2 zou ik er ook bijzetten maar die staan nog op een andere computer.

Onze lerares was er nog best enthousiast over. Maar eigenlijk vinden wij de foto's nog alles behalve speciaal. Bij de forrest fruits is het dode viooltje nogal storend. En de foto's missen iets spannends vind ik.

Commentaar en tips zijn dus van harte welkom!
(wees maar een beetje vriendelijk, dit is eigenlijk de eerste keer dat we bezig zijn geweest met foto's maken, er moet dus nog goed geoefend worden Nagelbijten / Gniffelen )

We moeten overigens ook nog een slogan voor de 1e (earl grey) hebben. We zaten zelf aan iets te denken in de richting van; oud en vertrouwd, of iets met traditioneel.

Nerwen

Re: [FOTO] Reclamefotografie (CKV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:02

De achtergrond van de Earl Grey foto is fout. Dat haalt het effect weg en past niet bij de thee. Ik vind die droogbloemen (?) voor het pakje thee leuk. De theepot vind ik er ook goed bijpassen (wat je zegt, oud en vertrouwd, degelijk). Zelfde geld voor de tafel (goede kleuren). De foto zelf is verder mooi scherp en helder. Alleen dat ene theekopje zou ik er denk ik helemaal opzetten.

De Forest Fruit zou ik anders doen. Daar zou ik geen pot viooltjes achter zetten (nou nee, mag wel als achtergrond, maakt het fleurig, zomers), maar iets doen met bosvruchten.

Pickwick foto's: dat behang... Nagelbijten / Gniffelen
Verder moet het duidelijker worden dat het om Pickwickthee gaat, ik zou er een doosje/theezakjes gewone Pickwickthee bijzetten. En ook het buiten fotograferen.

Verder valt het me echt niks tegen!

O ja, de slogan zou ik bij het logo zetten (eerst slogan, dan logo, onderaan de foto).

(Kromme zinnen, zeg...)

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 17:16

Dankje Nerwen! Hier hebben we wat aan.

Wat ik nog vergeten was te melden; bij de earl grey foto moet de achtergrond nog weg gephotoshopt worden. We hebben hier bijna 40 foto's van gemaakt maar het lukte gewoon niet met een goede achtergrond. We zijn druk aan het oefenen met photoshop maar het is lastig om dit goed te krijgen.

Bij die van forest fruit hebben we inderdaad de viooltjes erbij gezet voor de kleur. Alleen heb je helemaal gelijk, de combinatie forest fruit en viooltjes is niet echt ideaal. Daarbij zijn de viooltjes ook niet perefect. We vonden alleen dit wel de beste foto die eruit was gekomen, zonder viooltjes is het zo kleurloos.
Bij deze hebben we overigens het Lipton logo wel naast de slogan gedaan. Ik ga het ook eens proberen bij de laatste van Pickwick, is misschien wel een goed idee!

Het kopje van earl grey vind je dus mooier er helemaal op? Als het goed is hebben we wel een foto waar die helemaal op staat, maar daar was het licht helemaal verkeerd. Zelf vind ik eigenlijk dat hij nog iets meer afgesneden moet zijn, nu lijkt het misschien zo alsof hij er toevallig buiten is gevallen.

Bedankt voor je reactie! We gaan nog eens verder proberen!

Edit: Jij vind het behang dus niet passend? Eigenlijk wilde we juist graag ook een foto binnen maken, zodat we wat meer met het licht konden doen. (minder afhankelijk van de zon) We waren net zo trots op de oneffeheid (?? Nagelbijten / Gniffelen ) in het behang die we zo netjes hadden weggephotoshopt Schijnheilig

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:35

Uhm... bij die Earl Grey zou je als achtergrond iets met paars of blauw gekleurde bloemen o.i.d. kunnen doen. Iets wat bij die thee past.
Over dat kopje, da's ook voor een deel smaak, maar mijn blik werd direct naar dat kopje wat er niet helemaal op staat getrokken. Nagelbijten / Gniffelen

Het punt van binnenfotografie is dat je heel snel te weinig licht hebt (ik ga er vanuit dat jullie geen studioverlichting e.d. tot jullie beschikking hebben?). Over het behang, op mij komt dat behang zo een beetje armoedig over (no offence, wij hebben hetzelfde behang).

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 17:45

Hmm, de achtergrond van de Earl Grey vinden we erg lastig. We hebben dan ook allebei weinig ervaring met photoshop. Maar het hoeft dus niet iets te zijn wat 'natuurlijk' in de foto lijkt te passen. Dat kunnen we wel eens proberen, gewoon er een hele andere achtergrond aan geven Ja Dat is wel een goed idee!

Bij die laatste hadden we expres deze gekozen waarbij we onze 'oh zo dure studioverlichting' (een schemerlamp en een tl-buis Clown ) vaan rechts lieten komen, zodat het nog een beetje donker was waardoor de foto misschien nog een heel klein beetje spannend werd. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt dat ie te donker is Nagelbijten / Gniffelen

Dit is overigens het behang van mijn klasgenootje, bij ons thuis zijn de muren uiterraad behangen met bladgoud en zilver, veel minder armoedig, uiterraard pfff Schijnheilig

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:56

earl grey is een traditionele engelse thee-soort/smaak
je zou dus ook iets kunnen doen met high-tea-achtige zaken, earl grey chique maken, ofzo

dus die eerste foto wat meer uitbouwen
en zorgen voor een egale achtergrond

is trouwens vrij simpel voor elkaar te krijgen, zeker als je buiten fotografeert: neem een laken, wit, liefst lekker groot 2-persoons ofzo, leg het krap uitgemeten over de tuintafel, zodat je lekker veel laken achter het onderwerp overhoud. neem iets breeds en hoogs, een strijkplank op krukjes gezet ofzo, dat het hoog genoeg erachter staat, daar leg je het laken overheen. probeer minimaal anderhalve meter achter het onderwerp te zitten met de achtergrond. bij het fotograferen kies je de laagste diafragma-waarde, 2,8 ofzo en fotograferen maar!

oh, niet vergeten dat laken superglad te strijken
scheelt een hoop ellende

voor een donkere achtergrond gebruik ik thuis mijn inductiekookplaat, met een stuk zwart karton tegen de achterwand is dat ook een prima foto-plek met een mooie spiegeling in de ondergrond, alleen moet je dan wel de kookplaat-ringen wegphotoshoppen...

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:01

De 1e foto vind ik nog het best gelukt: hoewel ik die achtergrond enorm vind storen (baksteen en stoel).
Bij de 2e foto vind ik dat ook gelden, maar hier storen de koekjes ook vind ik (het moet wel bij 1 product blijven Knipoog ) en ik vind het iets te donker. Ik had liever die metalen bloempot niet willen zien en het maakt ook veel schaduw vind ik. Zakje thee zelf in de kop vind ik er ook eigenlijk niet helemaal bij kloppen, zit er niet eenvoudig en 'schoon' genoeg uit (zo vind ik de meeste thee-reclames overkomen iig, ook helder).

De Pickwick vind ik weer té simpel maar vooral echt te donker. Donkere tafel, slecht licht, onscherp en het zakje thee komt nu ook best 'vies' over Knipoog

1e vind ik veruit de beste. Ja

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 18:08

NotNice, bedankt voor de tips! Ik zou ze in het vervolg zeker gebruiken, klinkt wel makkelijk!
Myra, ook bedankt. Tja, wij hadden het ook al over vieze theezakjes. Maar zijn theezakjes niet gewoon altijd vies? Nagelbijten / Gniffelen Verder is dit eigelijk de eerste keer dat we er mee bezig zijn. Je moet op zoveel dingen letten, het viel ons nog vies ( Clown ) tegen. Maar we zullen deze dingen ook meenemen.

Bedankt!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:50

ja, theezakjes zijn altijd vies maar dat laten ze nooit zien in de reclame. je zou ook die doorzichtige glazen mok kunnen nemen en daar het zakje in hangen, het papiertje decoratief ergens onzichtbaar vastplak-pinnen op een tandenstoker (photoshop rekent daar later mee af) en als je dan een halogeen spotje van achter op de stoom richt en dan een zwarte achtergrond neemt heb je een stomend kopje thee

oke, da's een erg lange en ingewikkelde zin geworden...
en dan een schoon mooi zakje decoratief ernaast prakken en misschien een zakje openknippen voor een bergje van het pure product, paar heggeblaadjes erbij want onze theeblaadjes zijn zoooooo vers.... oke, ik draaf door Clown

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:47

Zeker een leuke poging. Ik ga o.a. mee met de commentaren hier.

Wat ik bij theefoto's het mooiste effect is de waterdamp erboven. Probeer dus een beetje een donkere achtergrond te creëren óf je moet het maken met érg koud weer. [ Dat kan je nu nog wel vergeten. ] Lachen

Theezakje in dat bakje zo is niet boeiend, laat dan het zakje IN het kopje zitten en het labeltje duidelijk in beeld, zoals bij de Forest Fruit foto. Lachen

Bij de Forest Fruit foto heb je een énorm storende achtergrond én bovendien overbelichting in de ondergrond. Dit leid érg af. Scheve mond Zoek dus een andere kleur ondergrond en het liefst ook de achtergrond een stuk rustiger. Lachen

De kleuren van foto 1 kunnen iets levendiger. De foto doet nu wat dofjes en saai aan.

Succes ermee. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:41

Ik vind de eerste foto eigenlijk wel aardig gelukt. Idd de achtergrond en ik zou de horizon wat lager genomen hebben, zodat de theepot en kopjes wat meer loskomen van de tafel. Dat brengt al wat meer spanning en dynamiek in het geheel.
(Wat vaak ook helpt is dichter bij je onderwerp te gaan staan en uit te zoomen.)

Wat betreft de kleuren: het wit van het servies is net iets te donker, maar ik zou de kleuren zeker niet kleurrijker maken. Het grijze hout en de gedroogde bloemen illustreren het 'grey' wel heel mooi. (En wat een ultiem passend servies Ja )

De rest van de foto's is inderdaad simpeler, hoewel ik de kleuren en lichtinval bij de laatste 2 wel mooi vind. En in combinatie met die slogan past het wel Lachen Misschien had je zelfs het theezakje weg kunnen laten, en gewoon 1 eenzaam kopje voor een saai behang. (Effen was mooier geweest, maar het drukt wel iets uit zo Ja ) Voor de finishing touch nog even letten op de details zoals het deukje in het behang links, en de reflectie middenvoor, die zou ik buiten de foto hebben laten vallen. En het theezakje dus weg, kopje in het midden.

De tweede foto, tsja, die vind ik dus wat minder. Het meest opvallende (de bloemetjes) vallen grotendeels buiten beeld, en de aandacht wordt afgeleid van de thee. Ik zou het thema 'forest' ook veel meer tot uiting laten komen in de foto.

Maar ik kan me het oordeel van je lerares wel voorstellen eigenlijk Lachen Want je hebt met heel eenvoudige middelen en zonder al te veel oefening (zo te zien) toch een paar leuke ideeen laten zien, die al best wel uit de foto spreken Ja

Krijg je nu ook nog andere opdrachten van reclamefotografie?