[sch] zelfportret

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[sch] zelfportret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 11:27

Eigenlijk post ik zo min mogelijk niet paarden gerelateerd werk hier, maar ik ben toch benieuwd naar reacties. Het is een zelfportret dat ik een tijd geleden heb gemaakt, binnen een reeks van allerlei zelfportretten. Ik heb gebruik gemaakt van een spiegel en een foto om het portret het beste naar voren te laten komen. Het is geheel geschilderd met mijn tablet in photoshop, al geef ik toe dat programma af en toe moe te worden (maar voor 800 euro weiger ik het moe te worden want andere programma's zijn net zo duur dus helaas).

Ik heb een bepaalde uitdrukking/gevoel willen vastleggen, en vraag me af of dat bij 'vreemden' net zo over komt als het bij bekenden overkwam, vandaar deze post op een weinig gerelateerd forum. Dromen

Afbeelding

Commentaar is welkom, maar onderbouw het liever.

Voor degenen die de 'normale' versie willen zien: kijk niet zo gespannen... De 'normale' vind ik zelf maar zo-zo omdat eigenlijk de hele spanning in het gezicht wegvalt, heb ik het idee.

Berdien

Re: [sch] zelfportret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:41

Wauw! Ik had het kunnen verwachten dat dit geen 'normaal' zelfportret zou worden.

Ik vind hem echt heel erg gaaf, juist omdat het geen standaard "teken jezelf na" werk is geworden, digitaal of niet.
Kleurgebruik vind ik heel aansprekend, beklemmend zelfs. Dat komt door het lijkgroene op de armen, en het rode in het gezicht. Tenminste, zo komt het op mij over Lachen
Hoe het op mij over komt.. een bepaalde moeheid. Het niet meer zien zitten, maar niet op een hele dramatische manier. Gewoon moe van alles zijn. Frustraties? Maar dat komt weer meer door de ogen. Ik 'voel' er van alles bij eigenlijk. Die ogen zijn trouwens heel indringend, ik blijf erin kijken.

Bijzonder intrigerend werk Jorieke Ja

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:35

Ik had vanochtend ook al even gekeken. Ik vind het een lastig portret, dus nu nog maar eens. Lachen

Ik vind het altijd erg moeilijk om neer te zetten wat ik precies 'voel' bij een tekening. Bij wat Berdien schrijft kan ik me erg goed vinden. Maar van mij ook een poging dus. Knipoog

Ten eerste: het 'hele plaatje' vind ik prachtig, vooral hoe je met licht en schaduw werkt. Ja

Het kleurgebruik is inderdaad prachtig. Het groen-rood is haast spookachtig. De rode schaduwaanzet lijkt bijna bloed op je handen.
De handen zijn trouwens prachtig, vooral de (voor ons) rechter is mooi uitgewerkt, met name de vingers vind ik heel knap, maar ook de arm. De linker is minder uitgewerkt, maar vervaagd in de schaduw. Ook de nek is 'vaag'. Dat doet er alletwee niet toe, de ogen trekken alle aandacht. Ook vind ik dit mooier dan het hyperrealistische wat je op een paar computerwerken hier wel eens hebt gepost. Lachen

De blik lijkt moe, maar is ontzettend helder en indringend eigenlijk. En ik vind je eigenlijk heel rustig kijken, alle spieren in het gezicht zijn verder ontspannen, het is een heel open blik.

Dat lijkt de tegenstelling wel een beetje: het moede/gefrustreerde/ik-lust-je-rauw (kannibalen-tanden?) versus doortastendheid/kalmte. Het hoofd hangt ook niet volledig in de handen, maar wordt deels ook zelf gedragen.

Maar dit zal een erg persoonlijk portret zijn. Ben erg benieuwd wat je er voor jezelf in hebt gestopt. Lachen

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:56

Wów, wat een heftig portret! Dat is de eerste indruk die ik hiervan voel. Technisch erg mooi, gevoelsmatig bijzonder sterk. Je hebt de kleuren heel erg dramatisch gebruikt waardoor het echt even ín je gezicht komt als het ware.

Hoe ik de uitdrukking intepreteer: moeheid, onbegrepenheid, frustratie, innerlijke strijd...
Geen woede, dat zie ik er eigenlijk niet in terug, nee.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:07

Ik had dit zelfportret laatst al in je profiel gespot. Het eerste wat ik me afvroeg, en dit ligt wellicht aan mij aangezien ik de rest er niet over heb gehoord Bloos, maar wat zit er daar bij je lip? Op het andere exemplaar zie je het niet. Zonder vind ik iig stukken mooier!
Verder, alweer een kunstwerk van jou met dat aparte kleurengebruik. Ik vind de gekozen kleuren echt weer heel stoer. Jou werk onderscheidt zich hier wederom door met andere (kunst)werken. Vind dit echt weer super gedaan. Blik in je ogen is ook erg intens, mooi gedaan.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:17

ah, die eerste is cewl! ik vind het zonder wel mooier, maar die bovenste spreekt meer, en trekt je ook meer naar het portret toe. Goede kleuren vind ik ook, beklemmend is ook een woord wat ik er bij vindt passen.

Mooi werk!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 00:40

Het eerste wat in mij opkomt is: 'op je tandvlees lopen...'
De kleuren die je gebruikt hebt maken het, in mijn ogen althans, dramatischer en daardoor aansluitend op het gevoel wat dit portret mij geeft. Je ogen heb je heel helder neergezet, ze lijken niet precies te weten 'welke kant je op moet gaan', bijna vragend.

Heel gewaagd maar mooi portret!!

De donkere vlekken bij de haarrand op het voorhoofd en bij de pink links vind ik wat minder, ik zou het mooier vinden als dat egaler zou zijn.

De 'normale' versie vind ik ook minder dan deze. Die lijkt minder 'te vertellen' dan het portret wat je hierboven laat zien....

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 19:31

Wat betreft de reacties: het is inderdaad bedoeld als een moe en gespannen portret. De mond is bedoeld als een soort aftakeling en het is de bedoeling dat het niet direct opvalt en je nog een keer beter moet kijken van he? waardoor het effect veel harder is en wat dus wegvalt in de gewone versie. Het gaat me dus niet om de mooiheid maar om de combinatie van uiterlijke en innerlijke vermoeidheid en frustratie en het niet weten hoe tot oplossingen te komen. Een gevoel wat dan niet alleen lichamelijk is maar nog veel meer dan dat emotioneel. Als een soort oorlogsmoeheid in de breedste zin van het woord, een soort moegestredenheid met het verleden, jezelf en de maatschappij versus het eeuwige schouders eronder en doorzetten, alsof je vastzit en vooruitwil.

=D Bedankt voor de reacties, ik ben blij dat het overkomt. De 'gewone' versie was niet bedoeld dat ik die zou publiceren in mijn portfolio maar meer ter illustratie dat ik heus wel 'normaal' een mens kan tekenen. X)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:50

Scheve mond

Als jij je nu zo voelt, wens ik je in elk geval héééél veel beterschap! Ach gut

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:46

Volgens mij is het aan de hand van dit potret niet nodig dat je nog moet illustreren dat je ook wel een normaal mens kan neerzetten. Lachen
Mooi indringend beeld met een krachtige uitstraling. De blik grijpt me steeds opnieuw, ogen die dwars door me heen kijken en vragen.
Ben heel benieuwd hoe dit werk op mij overkomt als ik het op groter formaat zou zien. Volgens mij wordt het dan nog indringender.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:54

Nou het valt wel mee hoor, elanor. Eigenlijk heb ik me lange tijd zo gevoeld en dat komt bij vlagen nog wel eens terug. Twintig jaar moeilijke tijden vlak je niet zomaar even uit en dat is wat ik probeer duidelijk te maken met het portret, het vooral heel moe zijn en het gewoon niet weten.

Het eigenlijke portret is op groot formaat, Fnanne. Het is de bedoeling dat het onderdeel wordt van een geplande tentoonstelling en 1 van de hoofdwerken wordt. Omdat het op groot formaat is, kan het meer mensen in 1 keer pakken, van afstand zeg maar (dat is de theorie, althans). =)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:21

Ben heel benieuwd welke indruk het dan zal maken als ik het "live" zal zien.
Het is zo al indringend, laat staan op groot formaat en in het "echt."
Ben wel nieuwsgierig moet ik zeggen Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:08

Erg indrukwekkend!
Vraagje: Waarom heb je ervoor gekozen om je ogen zo levendig en open af te beelden? Zit daar ook iets achter of wilde je daar iets van fotorealisme voor het herkenbare in terug laten komen?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:59

Jeetje, dit is inderdaad een heel indrukwekkend zelfportret Ja .

Mijn 1e gedachten waren ook moe, "op" zijn, en dat terwijl de blik heel helder en open is, vragend ook.
Ik vind het ook wat engs hebben, beklemmend idd, bijna afstotend maar dan wel zo dat je nog een keer komt kijken.
Maar het is ook een werk waar je (ik) overna blijft denken, zo'n plaatje dat in je hoofd blijft zitten...
Ja, een heel krachtig werk en absoluut knap neergezet!

PatriciAap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:14

Die ogen Ik word er in getrokken
Ik blijf erin kijken
Het is een prachtig geheel
Alles 1 en als emoties
Kleuren alles
in 1 woord geweldig :0

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 15:25

Bedankt voor de reacties! Is het me dus toch gelukt om de ogen de aandacht te laten trekken en 'iets te vertellen', uit te beelden dus ipv alleen af te beelden. =)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:51

Indrukwekkend. Ik heb eigenlijk geen woorden ervoor, hoe ik dit nu moet omschrijven. Ben erg onder de indruk. In positieve zin. Lachen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 18:33

Faelivrin: bedankt, dat is een groot compliment. =D