[TEK] Advies gevraagd w.b. pastel [UPDATE pag.2]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

[TEK] Advies gevraagd w.b. pastel [UPDATE pag.2]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 13:14

Hoi medekunstenaars Knipoog

Ik mag binnenkort weer een pastelopdracht doen van een paard. De eigenaresse heeft al een pastel portret van haar andere paard. Ze wil graag iets vergelijkbaars.
Dit eerste portret is dus wel met pastel, maar het lijkt haast wel acryl; de kleuren/de vacht zijn zo glad en glanzend!
Hoe krijg je dit voor elkaar met pastel? Het is toch een vrij doffe krijtsoort. Het zal dus puur op kleurgebruik glans moeten suggereren neem ik aan.
Heeft iemand voorbeelden voor mij? Werk instructies?

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Mireille op 19-05-07 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: update op pagina 2

Remy

Re: [TEK] Advies gevraagd w.b. pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:01

Ten eerste gefeliciteerd met je opdracht Lachen

Ten tweede, ik vraag me af of het haalbaar is van de opdrachtgeefster om een pastel in dezelfde stijl te vragen. Elke kunstenaar heeft zijn eigen stijl, gaat op een eigen manier met het materiaal om. De één werkt heel gepolijst, dan krijg je inderdaad dat glanzende, en de ander is juist weer wat ruwer, wat vrijer uit de hand. Het lijkt me echt heel erg moeilijk om aan zo'n eis te voldoen.

Zou je niet eens een voorbeeld kunnen plaatsen van wat zij wil en wat jij aan eerder werk gedaan hebt? Dat geeft wat makkelijker tips Knipoog

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:08

Dan zal ik eerst even moeten wachten op aanlevering van de foto's Knipoog Maar in ieder geval bedankt voor de bereidwilligheid tot tips geven!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:53

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:00

dat doe je inderdaad op kleur gebruik
en ik denk dat Remy wel gelijk heeft dat het heel moeilijk zal zijn om het na te maken maar je kunt het altijd proberen toch?
ik weet niet op wat voor manier jij werkt?
ik bedoel, met krijt op het papier..
ik werk namelijk ook glad (al durf ik niet te zeggen dat ik het zo goed kan als jou voorbeelden) en ik heb mijn krijtjes nooit op het papier. ik wrijf het krijtje tegen m'n vinger aan en maak hiermee dan een rondraaiende beweging op het papier. daardoor wrijf je de kleur echt in het papier en wordt deze veel intenser.
Het is een priegel werkje en je moet toch minstens 20 a 30 lagen gebruiken voordat je echt kleur intensiteit krijgt maar ik vind het veel mooier.
je moet er wel goed om denken dat je heel licht begint en niet te snel naar donker gaat. en goed kijken waar het licht valt en kijken of je dit mee kunt nemen in de tekening.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 20:02

Aha..bedankt voor de tips! OK dan!

Ik ben zelf ook wel een "smeerder" hoor; ik gebruik liever mn vingers dan die doezelaars. Welk soort papier gebruik jij? Glad karton? En welk merk krijtjes?

edit:
mag ik een paar werken van jou zien?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:14

ik gebruik Winsor&Newton Artist Soft Pastel
ik heb gewoon zo'n "basis"doos zeg maar met 72 kleurtjes, als je nog verder wilt kun je ook meer uigebreide kleuren krijgen.

Ik gebruik.. ehm tjsah, heel zwaar papier. het is geen glad karton. vrij dik, kun je dus veel lagen opwrijfen voordat het papier verzadigt.
maar hoe het heet.. pff, ik ga altijd naar mijn tekenleraar toe en vraag om "het" papier Nagelbijten / Gniffelen

http://images.speurders.nl/images/74/7432/7432032_1.jpg
dit is niet de gene die wou laten zien maar goed, de foto is heel slecht daardoor ook het pluizige effect.
zoals je ziet lijkt het nog lang niet op wat jij als voorbeelden liet zien, maar goed Nagelbijten / Gniffelen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 20:45

Knipoog
Bedankt voor je foto!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:15

*krijgt briljant idee: gaat de personen van bovenstaande links even pb'en * Pling

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:15

Ik gebruik zelf altijd behoorlijk glad fotokarton, gewoon dat papier/karton dat je bij de Bruna kunt kopen.
Op mijn site http://www.ingridjanssen.nl kun je voorbeelden zien van mijn pastels.

Ik werk altijd met heel veel, heel erg dunne laagjes. En het glans effect is volgens mij alleen mogelijk door met lichtvalling te werken. Je moet de glans dus echt tekenen, het krijt zelf glanst niet.
Als je dat op de juiste manier doet en je bekijkt zo'n originele pastel een beetje van de zijkant bij daglicht dan lijkt het net of het uit het papier komt, dus echt 3D.

Ik gebruik zelf trouwens ook verschillende soorte kwasten om zachte overgangen te maken. Mijn favoriete kwast is een waaierpenseel omdat ze zo ontzettend zacht zijn.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:36

Oohh ..met kwasten... Briljant idee zeg! Ja
Gelukkig staan er POTTEN VOL kwasten op zo'n cursus Knipoog Thanks voor de tip, ik ga eens even je site bekijken!

edit:
ohja! Die van de rennende Sheldon kan ik me wel herinneren van hier! Top werkje en SUPER glans erop inderdaad!!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:43

Bedankt voor het kompliment Lachen

Nog even tip: met pastel ga je gauw te ver. Op een gegeven moment heb je zoveel laagjes over elkaar heen dat je over het punt heen kunt komen dat het nog "pakt" op het papier.

Door schade en schande wijs geworden maak ik altijd eerst een schets op het definitieve formaat, maar dan op gewoon schetspapier. Dan trek ik het over op patroonpapier, trek de lijntjes aan de achterzijde met wit krijt over en vervolgens zet ik dan het weer over op het uiteindelijke papier. Op die manier heb ik altijd een origineel bij de hand en als ik een tekening volledig verruïneer dan kan ik op snelle wijze toch weer opnieuw beginnen zonder dat ik weer opnieuw de hele basisschets moet maken. Ook hoef je op die manier niet te gummen op je goede papier.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:50

BRILJANT idee!! OK dan!
Ik werk meestal met een rasterverdeling; zo krijg je de verhouding correct en heb je het snel op papier staan. Maar dat "overtrek-idee" is ook een goede! Ja

En die glans op Sheldon bijvoorbeeld? Gewoon puur wit er overheen gezet zeg maar?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:58

Nee, zo simpel is het niet Knipoog Bij die tekening heb ik die glansuitgespaard, daar zit dus geen kleurlaag onder. Als je wit over een volle kleur aanbrengt wordt het goor en gaat alle frisheid verloren. Dus eerst de glans er naast, en dan later heel erg licht vermengen, door met een pastelpotlood zachtjes met de haren mee er over heen te "aaien". Pfft, moeilijk om zoiets uit te leggen... Vork

Als je een lichtgekleurd paard hebt dan gaat het soms wel om wit over die kleur heen te doen, maar dan mag je niet vegen want dan gaat het glanseffekt weer weg.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 22:02

Ik snap wel ongeveer wat je bedoelt denk ik.
Het been is bijvoorbeeld bruin, je laat de plekken waar glans komt open en dan "verdoezel" je de overgang tussen dat bruine been en de glansplek.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:18

Hee wat leuk, Lorenzo wordt hier aangehaald Bloos Haha! !

Ik zit te denken, want ik verzamel meestal een hoop kleurtjes en ga aan het werk...
Nu is Lorenzo ook de enige tekening op een dusdanig grof papier dat ik moest vegen. Normaal doe ik dat gewoonweg niet, en als ik veeg, doe ik dat met een colourshaper (kwastje met rubber tipje, wat oorspronkelijk een tip van Remy was Vork ).
Ik denk dat het gepolijste en die glans vooral in je kleurgebruik zit. Ik werk zelf graag met felle kleuren, in Lorenzo zit roze, geel, oranje. Het bruin als hoofdkleur houdt t geheel (wat mij betreft Clown ) rustig genoeg, en de andere kleuren geven wat meer diepte en leven aan je werk.

Normaal werk ik op fotokarton, daar veeg ik niets aan. Ik breng de kleur (dus ook van de glans) gewoon direct aan op t papier.
Voorbeeldje:
http://i67.photobucket.com/albums/h305/ ... hunder.jpg
hier is de glans een geel met wat wit. De overgang maak je door met een potlood net zacht over de randjes van de kleuren heen te gaan Lachen .

Werken in lagen is idd onmisbaar maar papier kan ook weer snel verzadigd raken, dan worden de kleuren "vies" en wat er staat valt niet meer aan te passen. Zeker n puntje om op te letten dus Lachen .

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 07:09

Meiden (neem ik toch aan? Knipoog )
Allemaal reuze bedankt voor jullie tips OK dan!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:13

best intressant al die tips! Ben benieuwt wat je resultaat gaat worden!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 12:33

Ja, ik ook Nagelbijten / Gniffelen Heb nog niet eens de foto's binnen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:11

Ok, ondanks mijn tekeningen niet zo goed zijn als die hier in dit topic, vind ik ze wel glansen! (ik vind de glans altijd het leukste om te tekenen Ja, dat doe ik ook altijd heel overdreven tekenen Bloos )

Afbeelding
Ik weet niet of dit helemaal is wat je bedoelt, maargoed...
Hij hangt nu in de woonkamer Haha! En als je van veraf kijkt lijkt het paard bijna wel van zilver... Haha!

Ik weet alleen niet of de eigenaar daar op zit te wachten Knipoog

Ik doe idd de glans uitsparen... Hoe harder contrast je gebruitk hoe erger het gaat glanzen... Wit moet dus zo wit mogelijk zijn is mijn idee.. Als je wit over zwart gaat gebruiken wordt het grijs, als je het uitspaart wordt het echt wit. Voor de rest gebruik ik Rembrandtpastel... En voor de glans gebruik ik 'superzacht' wit zoals ze dat noemen. Dan moet je wel een beetje oppassen dat het niet té wordt... Want dat is ook niet mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:06

in het echt is die wat lichter trouwens... Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:10

Handig al die tips! Ik moet dit topic even goed onthouden, want ik kan wat betreft pastel ook nog heel veel leren Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:13

Ik wil er dan nog even aan toevoegen dat je de echte rijke glans krijgt door veel kleuren in het paard zelf te gebruiken met bijvoorbeeld een bruin als dominante tint om de balans te houden. Op die manier komt de glans beter tot recht en komt je tekening tot leven. Werk ook niet meteen in te donkere tinten omdat deze erg moeilijk te corrigeren zijn. Succes ermee. Overigens vind ik het niet aan te raden als het echt niet bij je stijl hoort: iedereen werkt nu eenmaal anders en het is frustrerend als je iets moet gaan neerzetten wat niet binnen je techniek valt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 12:06

In het kader van moederdag (en een daarbij niet aanwezige echtgenoot Nors opkijken ) heb ik mezelf maar "een beetje" verwend (mede met dank aan onze vrienden van de Belastingdienst Haha! ):

Afbeelding

Go jij! Go jij!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:10

Bloos! Bloos! Bloos! Bloos!

Hebbuh..... Huilen

Nee hoor Tong uitsteken , heel veel plezier er mee, wat een ongelooflijk prachtige set zo in die luxe doos Kwijl .
Als dat niet uitnodigd tot prachtige tekeningen dan weet ik het ook niet meer Lachen

Betekent dit dat je overgeschakeld bent van pastel naar CP?