[vraag]Hoe foto maken van tekening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

[vraag]Hoe foto maken van tekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 12:58

Ik zit altijd weer te klieren met het maken van een foto bij een tekening. Zelf ben ik geen camera wonder en op onze camera zitten ook niet zoveel functies dus het gaat vaak mis. Het gaat nu om grafiettekeningen, maar kleur wil ook niet vaak goed lukken. *weerkaatsingen, foute verhouding, verkeerde kleuren, ontzettend vervaagd, niet scherp. Dat zijn ongeveer problemen waar ik mee te maken heb. De scanner is niet groter dan A4, en mijn tekeningen zijn ondertussen ook A2 dus dat gaat ook niet lukken. Iemand die mij kan helpen? Want ik zie heel veel goede foto's van tekeningen voor bijkomen.

voorbeeldje van hoe de foto nu is

Anoniem

Re: [vraag]Hoe foto maken van tekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:01

Als het mooi weer is maak ik de foto het liefste buiten. En dan recht van boven. Evenwijdig aan je tekening dus. Lachen

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:46

foto's van foto's of van tekeningen, ik zet me camera op een staander en richt hem naar beneden, de tekening of foto leg ik netjes tussen de staanderpoten in zodat die er niet bij op komen te staan, en dan is het kwestie van goede belichting en of vals lichtinval.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:27

BVen benieuwd naar de reacties. Mn broer kan met zn camera superfoto`s maken, maar ik met die simpele van mij niet. Soms komen de kleuren beter uit als ie iets schuin op de foto gaat, buiten, niet te veel zon, dichtbij....maar dan nog kan ik nooit tevreden zijn.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:30

ik volg dit even aangezien ik er ook altijd moeite mee heb Clown
wat mijn vader trouwens zegt is dat je geen direct licht moet hebben, dus niet een lamp op je tekening laten schijnen. dan wordt het licht te fel.
en wat hij ook vaak doet is het schilderij op een witte achtergrond hangen op precies ooghoogte en dan recht ervoor staan.
maar zelfs met zijn tips lukt het niet Nagelbijten / Gniffelen
terwijl hij toch heel goed foto's kan maken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:34

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 17:37

Katja, het papier van de tekening is wit en er zat meer contrast in de tekening. *nog steeds te weinig, maar het gaat niet over de tekening nu. Contrast is dus ook een beetje verloren gegaan.

@ Joel, ik heb geen staander Bloos en wat is dan de goede belichting? Bedenk wel dat ik niet zoveel weet van foto's maken Knipoog

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:14

ik bedoelde belichting van de omgeving niet van de foto's zelf Lachen

als je bijvoorbeeld een felle zon of een spot op je te trekken foto hebt staan geeft dat vals beeld of licht.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:24

Fenn schreef:
Katja, het papier van de tekening is wit en er zat meer contrast in de tekening. *nog steeds te weinig, maar het gaat niet over de tekening nu. Contrast is dus ook een beetje verloren gegaan.

Probleem is een beetje dat als je een foto maakt van iets dat wit is je camera uitgaat van een standaardreflectiewaarde en daardoor onderbelicht. Kun je de camera handmatig instellen? Dan zou je wat moeten overbelichten waardoor de kleuren in ieder geval weer beter gaan kloppen en het contrast als het goed is ook wat hoger is.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:39

Waar ik op let:

Zorg dat je recht boven je tekening hangt met de camera als je de foto maakt. dat voorkomt dat de verhoudingen ´scheef´ worden.

Niet flitsen, met je hebt dan een overbelichte kern, en het potlood weerkaatst erg.

Maak een foto bij helder daglicht, niet bij lamplicht. Lamplicht maakt dat een wit vel papier geel lijkt. Ik maak hem het liefst op een iets beschaduwde plek, dan komt het contrast in de tekening er wat beter uit.

Zorg dat er geen schaduwen over het papier vallen, zoals van jezelf omdat je met je camera boven het papier hangt.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:00

ik fotografeer altijd buiten, tenzij het stort van de regen. verder zet ik hem dan op een verhoging en fotografeer recht van voren. voor zwart wit tekeningen doe ik dat altijd in de schaduw. en helemaal parallel aan de foto *thans dat probeer ik dan* zodat de tekening er aan alle kanten evenwijdig op staat. Bij gekleurde schilderijen is het afhankelijk van het medium of ik wel of niet in de zon fotografeer. Acryl en olieverf kunnen terug gaan glanzen, terwijl aquarel juist diepere tinten krijgt af en toe door de zon. wat ik dan doe is bijvoorbeeld een tuinstoel pakken en die een slag draaien zodat je een tussenschaduw krijgt *geeen donkere schaduw, geen felle zon*

en niet flitsen inderdaad...

succes!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:10

hier vind je in de openingspost wat tips viewtopic.php?f=68&t=720236&hilit=

heb zelf echter al gemerkt dat het fotograferen van b.v. die tekeningen in kleur van mij op zwart karton het geheel nog moeilijker maakt Nagelbijten / Gniffelen
De camera houdt niet van al die kleurtjes... of hij houdt er teveel van Clown Meestal maak ik een tig aantal foto's (altijd zonder flits/direct licht) en zoek daar de beste uit.