Bedankt voor alle tips, ik zal even wat reacties proberen te geven: 
Fairie schreef:Wel is het misschien handig om even een 2de variant op deze te maken. Waarin je het menu betrekt ín de website. Hij ligt er nu een beetje uit omdat hij boven de flag en ook buiten je website 'kader' staat. Misschien is het dus wat beter voor het oog en voor de logica om hem tussen de flag en de body op te nemen in een stijlvolle balk.
Aan het menu moet zeker nog wat gesleuteld worden. Ik zie dat Harvest_Moon en Muzefee als 'minpuntje' ook al het menu noemen, dus daar ga ik zeker nog even aan werken.
het menu onder de headerafbeelding en boven de body is inderdaad de 'safe mode', want die gebruik ik bij mijn huidige layout ook. In die layout vind ik het erg mooi, maar om "eens uit de band te springen" en het ontwerp niet teveel laten lijken op de huidige layout heb ik dus wat anders gebruikt, maar dat moet dus nog even verder uitgewerkt worden.
Ik vind het iig niet mooi om de achtergrond van het menu wit te maken, zodat je nog zo'n witte balk boven de header krijgt. Ik heb ook al geprobeerd het menu in 'Garamond'-lettertype te zetten, maar dan wordt het geheel nogal druk en teveel van het goede, vind ik.
Ik ga nu iig zeker even aan de slag om een update te maken. 
Fairie schreef:Verder lijkt het me misschien wel leuk om nog wat actiever met kleur accenten in je typografie te werken. Het oranje vind ik al erg fijn! Maar misschien is het nog fijner om het groen er ook in te betrekken. Oranje voor koppen, en groen voor linken?

Grappig dat je het kleurensysteem aanhaalt. Ik was er zelf namelijk over aan het denken om het aan de bezoeker over te laten een geschikt kleurensysteem te kiezen naar hun eigen smaak, m.a.w. dat ze kunnen kiezen tussen verschillende lays. Ik ben alleen aan het twijfelen of het zin heeft op een simpele portfolio-website... je komt er tenslotte toch niet dagelijks.
Wel weet ik al zeker dat het standaard-kleurensysteem grijsbruin/oranje/[kleur] wordt. Groen is idd een mogelijkheid die past in het plaatje. Er komt iig nog een boel kleur bij, denk aan links, afbeeldingen met vaste omlijningen e.d. 
Fairie schreef:De typografie 'Sander Damen' is best lekker, maar misschien iets meer spatiering tussen Sander en Damen. Het stukje daar voor daar in tegen is minder fijn. En ik denk dat je zelf wel aan voelt waarom.

De g valt totaal weg, en dat is erg jammer. Probeer eens een liniaal te plaatsen op de bovenkant van 'Sander Damen' en vervolgens 'webbuilding & photography' hier op uit te lijnen. Hopelijk krijgt 'webbuilding & photography' hierdoor iets meer ruimte en komt het minder drukkend over.
Het doet inderdaad wel af aan het totaalplaatje, die ondertitel. Nu ik er nog eens naar kijk stoort die G wel. Ik vond het samenvallen van de onderkant v.d. tekst met het witte kader erg mooi uitvallen bij 'Sander Damen', en heb het vervolgens bij de ondertitel ook willen toepassen, maar dat pakt idd mooier uit. Dat ga ik even aanpassen. 
Over het logo; de rand van het witte "vierkant" rechts is uitgelijnd met de rechterkant van de letter N. Ik ben bang dat als ik de N met het logo zelf uitlijn, die witte rand nogal zweverig overkomt, dus die wil ik voorlopig nog even zo laten. 
Bedankt voor het uitgebreide commentaar, zo kan ik 't ontwerp weer wat perfectioneren.
@Soet; Wat bedoel je inderdaad precies met drukkerij-achtig?
Zoals ik hierboven ook al zeg ga ik in ieder geval nog aan het menu werken, waarschijnlijk komt het wel op dezelfde plaats als bij de huidige layout, maar dan ga ik het toch net even anders proberen te doen!