[TEK] Kusje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

[TEK] Kusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:21

Gister heb ik ze dan eindelijk gekocht, de toverstokjes Haha! Zat er al n tijdje heel verliefd naar te kijken in de winkel, en gister waren ze zomaar toevallig in de aanbieding en kon ik ze echt niet meer laten liggen. Dus nu ben ik de trotse eigenaar van 36 Derwent Coloursofts Pling Was wel even wennen zeg, om weer met 'echt' materiaal te werken ipv het digitale. Maar ik moet zeggen het bevalt me prima Ja Uiteraard ben ik meteen aan de slag gegaan en heb ik het volgende getekend:

Afbeelding
Verhoudingen van het paard zijn niet helemaal je van het, maar ik heb me meer geconcentreerd op het kleuren. Daar zou ik ook heel graag (technische) tips over krijgen. Met name hoe ik de lichtere delen mooi weer kan geven. Ik heb wel met het witte potlood zitten frutsen, maar ik vind het erg lastig. Dus wie daar tips voor heeft, graag! Ook huidskleur vond ik erg moeilijk, ik moest veel 'mengen' om er een enigszins realistische kleur uit te krijgen. (in het echt is het iets minder bleek als dat je nu ziet). Jas en muts zijn nog niet helemaal afgewerkt, maar ik dacht ik plaats het nu even dan kan ik straks misschien verder als ik wat tips van jullie heb gehad Lachen

Dus brand maar los Haha!

Love__Anouk

Re: [TEK] Kusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:31

De verhoudingen van het hoofd van het paard kloppen volgens mij niet helemaal, maar 't kleur gebruik vind ik heel mooi.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 17:04

edit: ik zie nu trouwens dat de foto de verhoudingen nog een beetje vreemder heeft weergegeven Verward Scanner is stuk helaas dus meer kan ik er niet van maken. Maargoed iemand nog tips over het gebruik van de Derwents?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:29

Zeker voor derwents vind ik je kleurgebruik wat armzalig en komt het op mij over als 'gewone' kleurpotloodjes. Daarbij is je kleurkeuze erg beperkt en mist het enorm diepte omdat je alleen maar voor veilige tinten gekozen hebt. "oh, het paard is bruin, ik pak mijn bruine potloodjes." Zo werkt het niet, als je iets goed neer wil zetten. In het palet van een tekenaar/schilder bestaat bruin zogezegd eigenlijk niet.

Wat ik eigenlijk nogal bizar vind, is dat bij je digitale tekeningen de verhoudingen top zijn en bij je handwerk verre van... trek je dan over of doe je iets anders waardoor het daar wél lukt en bij je werk in natuurlijke media niet? Kun je beter met een afstandelijk oog kijken? Gebruik je een foto als blueprint? Als dat zo is (en je dus niet overtrekt) is het misschien een idee je tekening tussentijds te scannen of er tussentijds foto's van te maken en deze te bekijken, zodat je beter kunt kijken naar de verhoudingen.

Omdat je vooral om commentaar vraagt over de inkleuring, zal ik proberen daar wat advies op te geven.

In bruin, bijvoorbeeld, zitten een variatie van allerlei tinten: rood, geel, groen en mengelingen daarvan, af- of aangezwakt door zwart en wit (hoewel slechts mondjesmaat, om grauwere tinten te verkrijgen). Je moet je bruine potloden dus eigenlijk slechts gebruiken ter ondersteuning van de puurdere kleuren. Als je een combinatie van de genoemde tinten maakt, dan krijg je van een afstand duidelijke bruintinten, maar van dichtbij zit er een enorme diepte in. Dit geldt voor alle kleuren die je hebt proberen weer te geven. Het gaat er dus om dat je je er OF in verdiept door over kleurstelling en kleuren in te lezen of experimenteert met kleur om te kijken op welke manier je bijvoorbeeld bruin het beste tot uiting kunt laten komen.

Je licht en donker laat ook weinig durf zien. Je mag wat meer overgangen maken. De schaduw in de muts, bijvoorbeeld, valt nauwelijks op te merken in de tekening.
Je stelt veel te hebben gemengd, maar het valt niet op. Misschien heb je zelfs tevéél gemengd want je hebt er nu egale vlakken van gemaakt waar geen diepte meer in zit. Lichte gedeeltes moet je juist neerzetten met lichte tinten, niet door te gaan hannessen met wit maar door meer te durven. De highlights in je paard had je kunnen doen met een kleinere dichtheid alsmede lichtere tinten (met name geel en rood leent zich hier beter voor dan groen, maar door te combineren moet je deze tinten minder hard maken om zo een type bruin te verkrijgen). Wit kun je dan zeker gebruiken, maar slechts subtiel, als bijvoorbeeld lichte haartjes.

http://josav.com/pp/art/pp11.jpg dit is een voorbeeld van kleurgebruik in een paardenvacht. De tekening zelf is slechts een schets, en het is bovenal een kleurenstudie, en in die zin dus een goed voorbeeld.

http://josav.com/pp/art/pp05.jpg
http://josav.com/pp/art/ps08.jpg een bruin paard: paars, geel, groen. Afhankelijk van het type bruin dat je wil neerzetten hou je het gebruik van bepaalde kleuren beperkt (in dit geval rood). Je kunt het zelf zo hard of zacht maken als je wil, afhankelijk van de mate van realisme die je beoogt. Van belang is echter dat je wel degelijk gebruikt maakt van diepere kleurschakeringen.
http://josav.com/art/aragdet.jpg
Rood en geel maakt samen oranje, nogal logisch. Maar oranje en groen maakt weer een heel andere bruin-uitstraling. Dan kun je er zelfs blauw aan toevoegen, zeker als aanvulling op de donkerdere en valere types (resp. donkerdere en lichtere typen blauw). Maar... waar komt blauw vandaan? Daar moet je gebruik van maken. Als je blauw wil gebruiken, gebruik dan niet alleen blauw.

Op die manier creëer je diepte. Zoals ik al vaak heb gezegd/geschreven "gras is niet groen". Maak daar dus gebruik van. Zeker dit type potloden leent zich uitstekend voor mengtechnieken, maar dat komt niet uit je tekening. Durf dus, als je zegt te experimenteren, dat dan ook te doen.

Ik hoop dat ik niet te negatief ben overgekomen. De tekening op zichzelf is niet slecht. Maar goed is hij evenmin. Veel oefenen dus!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 23:08

JoSav bedankt voor je tips wat kleurgebruik betreft. Het is echt even wennen met de kleurpotloden en je hebt zeker gelijk wat betreft het meer durven. Ik gaf ook aan dat ik de schaduw/lichtwerking lastig vond en heb in deze tekening ook nog niet heel veel geexperimenteerd omdat ik eerst graag wat meer technische tips wat betreft de kleurpotloden wilde ontvangen. Jouw uitleg helpt me zeker weer een eindje op weg. Overigens zit er niet alleen bruin in de vacht van het paard, maar heb ik zeker met rode, gele en groenbruine tinten gewerkt. Ook in de manen bijvoorbeeld heb ik lila verwerkt. Dit komt misschien niet helemaal uit de foto die je nu ziet, het blijft lastig om het precies hetzelfde 'de pc in te krijgen' als de scanner stuk is.

Over de verhoudingen wil ik nog even het volgende zeggen: Als ik digitaal werk trek ik de foto NIET over (dan zou het wel heel makkelijk worden allemaal), echter dan neem ik er zeer uitgebreid de tijd voor om de verhoudingen zo precies mogelijk te krijgen. Dit doe ik door eerst een potloodschets te maken en daarna in photoshop ga ik verder met een (uitgebreide) lijntekening. De tekening die ik nu gepost heb, daar heb ik misschien 15 minuutjes aandacht besteedt aan de verhoudingen, en ben daarna gaan kleuren. Misschien niet helemaal juist en doet het afbreuk aan de tekening, maar dit was meer een vingeroefening voor de kleurpotloden om te kijken hoe ik ermee overweg kon, en vooral tegen welke moeilijkheden ik aan liep. En de foto geeft een beetje een vertekend beeld, zodra de scanner gerepareerd is heb ik daar (als het goed is) geen last meer van.