[Foto] Paarden van Overschie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

[Foto] Paarden van Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 16:18

Haha nee, dit moet niet bij ITP. Clown Al zat ik te twijfelen. Maar ik wil foto technisch commentaar, en niet 'oh wat een leuke paarden'. Dus vandaar mijn keuze het hier te plaatsen. In de hoop dat ik mijn shoot's in de paarden kan verbeteren met jullie tips/commentaar.

Ik ken de paarden totaal niet, was enkel een grote shoot.
1 dag naar Rotterdam, meer dan 1000 foto's en 9 paarden.

Hierbij een aantal foto's. Graag fototechnisch commentaar. Ja

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

[5]
Afbeelding

Alle foto's zijn © Femke Jongstra. www.Femke-Fotografie.nl Lachen

Julia

Re: [Foto] Paarden van Overschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:31

Whoeeii ! Dat hoofdstel van die fjord is echt gaaf. Lovers

Foto 1: Opzich een erg fijne foto, maar de achtergrond stoort me wat. Ook de overbelichting op de neus doet de foto niet heel veel goeds. Verder zeker een fijne foto. Goede compositie e.d.
Foto 2: Imo zijn de schaduwen hier wat te hard. Door dit standpunt lijkt ook de nek/hals vrij iel.
Foto 3: Fijne foto. Goede belichting. De vacht lijkt iets naar de overbelichting te neigen, maar stoort me niet. Uitdrukking van de pony heb je erg leuk vastgelegd. Netjes ! Lachen
Foto 4: Ook een erg leuke foto. Vanuit een leuk standpunt genomen. Zowel model als paard kijken in de lens, wat dit een gave foto maakt. Fijne compositie.
Foto 5: Deze is beter wat betreft schaduwen. Vind hier de achtergrond wel wat te aanwezig. Verder vind ik 'm erg gaaf.

Foto 1, 2 en 5 imo ietsjes minder dan dat ik gewend ben van je, Femke. Foto 3 en 5 daarentegen zijn erg leuk/gaaf/fijn. Top !
Aangezien je 1000 foto's hebt gemaakt, ben ik wel benieuwd naar meer. Haha!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:45

Hmm ik vind ze niet zo eigenlijk. Geen mooie achtergronden, compositie bij 5 stoort me wat, links mist een stukje, rechts iets te veel ruimte misschien. 3de en 4de vind ik wel heel mooi, gewoon nette plaatjes. Jammer van dat bit bij de 2de. 1ste vind ik niet zo, beetje van onderen genomen? Achtergrond en teugels (mooier als ze over de hals hadden gelegen denk ik) storen me wat. Heb wel betere foto's van je gezien op bokt Ja

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:23

Foto 2 kan ik helaas niet zien, dat is een kruisje. Als je die nog even kunt uploaden en daarna een TEM of PB sturen kan ik die nog even voor je veranderen. Lachen

Foto 3 vind ik het prettigste. Compositie is daar het beste en ook de achtergrond is daar mooi egaal.
Bij bijvoorbeeld de laatste foto is het net geen portret foto, maar ook net geen stand foto. Hoeft opzich niet heel erg te zijn, als je dit probeert op te vangen door middel van een nette compositie. Nu weet ik niet zo goed wat het moet zijn. Lachen

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:26

Ik vind het opzich redelijk goede foto's heb beter van je gezien.
vind de veels te grote neusriem bij de fjord erg storen.
en inderdaad wat al gezegd wordt de achtergrond van sommige foto's is jammer.
ik vind foto 3 het leukst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:44

1: Qua kleur en idee erg goed Ja Ik vind 't jammer dat er onder net niet iets meer ruimte was, dus buik erop + nog wat ruimte eronder. Had voor mijn gevoel de compositie wat fijner gemaakt. Oh, en de briefjes op de deur op de achtergrond.. Schijnheilig Photoshop! Verder vind ik de achtergrond juist passend en niet storen.
2: Niet zo'n prettige hoek vind ik zelf. Het nekje lijkt nu te iel voor het hoofd.
3: Vind ik erg leuk, rustige achtergrond en goede compositie. Netjes! Haha!
4: Ook een leuke vind ik, hoewel ik misschien het 'onderwerp' iets meer naar rechts in het beeld had gebracht.
5: Sorry, voor mij is deze echt niets. Verkeerde achtergrond, verkeerde hoek, verkeerde uitsnede (paard staat overal er net niet op zo'n beetje, van onder genomen, drukke achtergrond). De anderen vind ik beter!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:03

Ik was al lang blij dat ik een stukje natuur had gevonden in Rotterdam. Bloos Dus veel ruimte was er niet, maarja, dat had ik ook niet verwacht in Rotterdam. Thanks allemaal voor het commentaar. Met een hele boel ben ik het volkomen eens. Fairie; 2 zie ik gewoon hoor? Lachen Ik zal hem wel even opnieuw uploaden e.d. Overigens waren het echte Rotterdamse paarden; Arrogant, niks willen, en stil staan? Ècht nie. Clown

Update;
[6]
Afbeelding

[7]
Afbeelding

[8]
Afbeelding

[9]
Afbeelding

[10]
Afbeelding

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:04

Commentaar is al gegeven.. Ja
Maar wat ik nog wel kwijt wil;

Hangt er nou zo onwijs veel ruis over de foto's of ligt het aan mn beeldscherm Nagelbijten / Gniffelen

Edit;
Citaat:
Overigens waren het echte Rotterdamse paarden; Arrogant, niks willen, en stil staan? Ècht nie.

Pfjieuw. Is er wat mis met rotterdammers dan. *LOL* Clown

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:08

Haha. Je bent de eerste die het ziet. Het is op mijn laptop lang zo erg niet, Imageshack maakt het een stukje erger. Maar ja; er zit ruis overheen. Ik had mijn ISO nog op 1600 staan. Mijn moeder maakt wel eens foto's van mij en mn fries, en dat had ze dus ook weer gedaan, de avond voor ik naar Rotterdam ging/moest. Alleen reed ik al in de schemer, ivm de warmte, dus ik dacht; ik zet de ISO op 1600 dan hoef ik niet om de haverklap van t paard af om die instellingen aan te passen zodat er nog enigsinds duidelijke foto's vanaf komen (Ging me alleen om het beeld, niet om de kwaliteit van de foto's) En ja; je kunt het al raden. Ik heb met mn domme kop de ISO op 1600 laten staan. En als je de foto's op het beeldschermpje van je SLR bekijkt zie je dat dus niet, omdat het zo 'verkleind' is, en de pixels op elkaar zitten. Lachen

Sja, blonde actie. Maar ik doe t nóóit weer.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:11

Goede reden om nog eens te meeten en het overnieuw te doen, haha. Haha!

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:11

Oké..
Ja vind het jammer..
Ruis verstoord voor mij het hele geheel. Lachen
Ach je leert er van, toch. Vork

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:16

Hey dit is bij stal Bommeleijn. Als je "dieper" in het park had gekund dan had je wel een aantal stukjes waar je wat mooiere achtergrond had maar dat terzijde...

Ik zou wat meer letten op de achtergrond van de foto's kleine dingetjes die het naar mijn inziens erg rommelig maken bakje halsters blaadjes op de molen (ook al kan je die moeilijk weg gaan halen) bankjes e.d.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:19

Hoelaat heb je die foto's gemaakt, Femke? Met deze warme dagen is het licht zo ontzettend fel 's middags, overbelichting is haast niet te voorkomen zo gauw je naar de wat lichtere vachten gaat, kun je 'm nog op 1/1000e zetten. Bloos!

Jammer dus dat ik dat op sommige foto's zie, bij #1 is het wel het storendste. Daar heb je de harde belichting vind ik wel speels en leuk toegepast door die schaduw over zijn hals. Lachen
Bij 8 vind ik de belichting weer minder, daar zie je de schaduwzijde op de nek bijna compleet zwart worden, maar bij #7 van die Fjord vind ik het dan weer wel mooi licht. Het is dus echt heel erg oppassen. Ja

Verder vind ik de foto's op zich wel goed, heb denk ik wel betere van je gezien. Vooral de achtergronden spelen erin mee dat foto's als #6 net niet die pakkende uitstraling hebben, maar daar is naar jouw kant toe weinig aan te doen. Dus naar omstandigheden heel behoorlijk! Ja

(PS; ISO-1600 werkt natuurlijk niet echt mee als je overbelichting wilt voorkomen Ach gut )

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:42

Nee tis ook bèst wel heel erg dom om mijn ISO op 1600 te laten staan. Maar daar ben ik blond voor. Scheve mond Globeltje; Dieper het park in wilde niet, alle paarden waren ONWIJS druk, want ze waren nog niet buiten geweest (Ook zo handig. Knipoog ) Wat ik net ook al zei; Ze stonden niet stil. 9 van de 10 keer ging het er zo aan toe; Klik
Dus de momenten DAT ze stil stonden moest ik er ook direct bij zijn.

Ohja; Six, er is niks mis met Rotterdammers hoor, mijn hele moeders-kant is Rotterdammer. Clown Alleen vind ik de paarden net zo arrogant als de Rotterdammers IN VERGELIJKING met friezen zijn. Knipoog

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:55

Een fijne serie, zo op het eerste gezicht Femke. Je fotografeert natuurlijk nog niet heel vaak paarden, dus ik ben niet té hard voor je. Knipoog Dit is natuurlijk weer een goede oefening geweest !

Jammer van de hoge ISO. Gister leek het op mijn laptop niet eens héél erg, maar hier is het wel duidelijker, helaas. Ondanks dat ben je wel creatief in je composities. Harde schaduwen blijf je houden natuurlijk, met zoveel zon.

Tips die ik kan geven; * Denkt.
In elk geval áltijd je ISO controleren, heb ook één keer die fout gemaakt en uit ervaring kan ik weten hoezeer je moet balen. Verder zoek toch nog iets beter naar rustigere achtergronden. Lachen

Verder heb je het écht wel goed gedaan, be proud of it !

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:58

Muzefee; Dit is denk ik mijn 50ste paard al wel hoor Knipoog Haha. Ik moet nog veel leren, moet meer paarden gaan doen. En verder erg bedankt voor je tips. En dat van mn ISO vergeet ik NOOIT weer.

Ohja, Sander; de foto's zijn tussen 11 uur 'sochtends en 3 uur 'smiddags gemaakt. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:31

Op 1 stoort vooral de schaduw me.

2: Eerste en zo'n beetje enige gedachte: DAT BIT! Ik wil geloof ik niet weten hoe dat aan de andere kant zit... Maar goed, dat bit stoort dus behoorlijk. Verder is het een leuk plaatje namelijk.

3, 4 en 5: Leuke plaatjes, niet zo veel op aan te merken, niet "earth shaking".

6: Het paard valt behoorlijk weg tegen de donkere achtergrond. Jammer, want hij staat er verder leuk bij te kijken.

7, 8: Wel weer héle sterke, storende schaduwen. Op 7 is de pose leuk, ik had alleen het paard aan de linkerkant van de foto willen zien met rechts een leeg stuk. Op 8 vind ik de pose en compositie ronduit prut. Wat nog eens wordt versterkt door de sterke schaduw.

9: Mwoh. Hoofd van het paard staat er nogal op een rare manier op zo. Ik had óf het paard minder recht willen zien, óf het hoofd rechter naar voren.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:00

Faelivrin schreef:
Ohja, Sander; de foto's zijn tussen 11 uur 'sochtends en 3 uur 'smiddags gemaakt. Clown

Haha oké, thanks voor de info. Clown
Ging natuurlijk over de felheid van de zon, ik probeer altijd zoveel mogelijk vóór 12 uur te schieten bij zo'n weer.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 16:52

Als je om 10 uur in Rotterdam staat (Luie Conducteurs bij de NS die niet voor 8 uur willen rijden. Clown ) en dan 9 paarden moet fotograferen, lukt dat niet binnen 2 uur. Nagelbijten / Gniffelen Maar heb zoveel mogelijk mijn best gedaan.

De 'klant' is erg tevreden met het resultaat, en daar gaat het het allermeest om. Ik ben zelf niet héél onwijs trots op de foto's, maar vind ze wel aardig. Lachen

Bedankt voor het commentaar!!