Vandaag had ik een 2,5 uur durende toets waarin we een betoog of beschouwing moesten schrijven. Ik heb de kladversie meegenomen en uitgetypt. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt

Spuiten & Slikken?
Iedereen heeft vast wel eens gehoord van het televisieprogramma Spuiten & Slikken dat elke maandagavond door BNN wordt uitgezonden. Een dubbelzinnige titel? Dat klopt. In het programma wordt schaamteloos over seks gepraat en de jonge presentators en presentatrices experimenteren met alles waar je ook maar high of stoned van wordt of zelfs van gaat trippen. En dit allemaal voor televisiekijkend Nederland. Zo gaan ze wel eens de straat op om te kijken hoe makkelijk het is om aan cocaïne of XTC te komen. U raadt het al: het is doodeenvoudig. Spreek een voorbijgaande pizzakoerier aan en de buit is binnen.
Wat betekenen dergelijke programma’s nou eigenlijk voor onze samenleving? Het roken van een joint of het snuiven van een lijntje coke schokt ons niet eens meer. Zijn dit soort programma’s een afspiegeling van onze samenleving en met name van de jeugd? zijn onze jongeren daadwerkelijk slechts zuipende, rokende, snuivende, spuitende en ongezonde machines geworden?
Natuurlijk is het fout om de jeugd over één kam te scheren. Ik ben het ermee eens in die zin dat onze samenleving dermate veranderd is dat alcoholmisbruik en drugsgebruik niet langer ‘not done’ zijn. De regering ziet dit blijkbaar toch wat anders: als het aan haar ligt, moet er toch echt iets veranderen aan de levensstijl van die ongezonde jongeren. Ze bewegen niet, drinken teveel, eten ongezond, roken teveel, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
De nieuwe minister van Volgsgezondheid, Ab Klink, heeft zelfs al concrete ideeën om het ‘jeugdprobleem’ op de lossen. Zo wil hij de happy hours in kroegen verbieden, want goedkopere drank is natuurlijk dé stimulans om je helemaal vol te laten lopen. Maar hier blijft het niet bij; volgens Klink moet ook de gehele horeca rookvrij worden gemaakt en alle coffeeshops binnen een straal van vijfhonderd meter rond een school moeten worden gesloten. Alsof dit alles nog niet genoeg is wil hij ook de regels aanscherpen: de controles op de leeftijdsgrens van zestien jaar om alcohol te mogen consumeren moet veel strenger worden en er wordt zelfs overwogen de leeftijdsgrens op te schroeven naar achttien jaar.
Een goed idee, zal U wellicht denken. Ik ben het hier niet mee eens. Laat ik beginnen met de eerste maatregel: een verbod op happy hours in kroegen. Met deze sanctie wordt niet alleen de jeugd benadeeld, maar ook de horecaondernemers en volwassen bezoekers die bijvoorbeeld na een dag werken zin hebben in een lekker pilsje tijdens het happy hour. Daarbij denk ik dat de jeugd wel andere manieren gaat verzinnen om toch die goedkopere drank te nuttigen; ze gaan naar de supermarkt of duiken in het medicijnkastje van pa en ma. We hebben ook al gezien dat verhoging van de drankprijzen ook niet helpt om de alcoholconsumptie omlaag te krijgen; goedkoop indrinken voor het uitgaan is inmiddels een fenomeen.
En hoe zit het dan met een rookverbod in de gehele horeca? Ook zinloos. Wie binnen niet roken mag, gaat wel naar buiten of naar huis om daar een sigaret op te steken. Ook hier geldt dat dit niet enkel geldt voor de jeugd, maar ook voor volwassenen en de horeca-ondernemers plukken hier de negatieve vruchten van; zij zien hun klantenstroom al afnemen.
Ook het sluiten van coffeeshops binnen een straal van vijfhonderd meter rond een school lijkt me zonde van de moeite. Iemand die uit is op een joint laat zich er niet van weerhouden om wat meters verder te lopen om een blowtje te kunnen roken.
De laatste maatregel volgens Klink zou moeten zijn: strengere controles op de leeftijdsgrens van zestien jaar voor het consumeren van alcoholische dranken. Is dit niet iets wat men altijd al roept? In de praktijk komt hier weinig van uit en het is moeilijk te controleren. Horecamedewerkers en winkelpersoneel blijken niet altijd in staat te zijn leeftijden goed in te schatten en zij hebben ook niet altijd zin om te vragen naar legitimatie. Ook de leeftijdsgrens verhogen naar achttien jaar lijkt weinig zin te hebben: de jeugd vindt hier wel een creatieve oplossing voor.
De ideeën van minister Ab Klink klinken wellicht mooi maar zullen geen zoden aan de dijk zetten. Het is erg moeilijk om de jeugd nog wat meer op het rechte pad te krijgen en het is nog moeilijker om dit te realiseren door middel van maatregelen. De enige weg is wachten totdat ze zelf inzien waar ze mee bezig zijn. Zij beheersen immers zelf hun leven.
Kim Guldemond.

) je verwoord hier precies wat ik vaak denk
Algemene kennis. Je hebt je goed voorbereid dus.
.