[Betoog] Spuiten & Slikken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_89

[Betoog] Spuiten & Slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 14:45

Hoi!

Vandaag had ik een 2,5 uur durende toets waarin we een betoog of beschouwing moesten schrijven. Ik heb de kladversie meegenomen en uitgetypt. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt Knipoog

Spuiten & Slikken?

Iedereen heeft vast wel eens gehoord van het televisieprogramma Spuiten & Slikken dat elke maandagavond door BNN wordt uitgezonden. Een dubbelzinnige titel? Dat klopt. In het programma wordt schaamteloos over seks gepraat en de jonge presentators en presentatrices experimenteren met alles waar je ook maar high of stoned van wordt of zelfs van gaat trippen. En dit allemaal voor televisiekijkend Nederland. Zo gaan ze wel eens de straat op om te kijken hoe makkelijk het is om aan cocaïne of XTC te komen. U raadt het al: het is doodeenvoudig. Spreek een voorbijgaande pizzakoerier aan en de buit is binnen.

Wat betekenen dergelijke programma’s nou eigenlijk voor onze samenleving? Het roken van een joint of het snuiven van een lijntje coke schokt ons niet eens meer. Zijn dit soort programma’s een afspiegeling van onze samenleving en met name van de jeugd? zijn onze jongeren daadwerkelijk slechts zuipende, rokende, snuivende, spuitende en ongezonde machines geworden?

Natuurlijk is het fout om de jeugd over één kam te scheren. Ik ben het ermee eens in die zin dat onze samenleving dermate veranderd is dat alcoholmisbruik en drugsgebruik niet langer ‘not done’ zijn. De regering ziet dit blijkbaar toch wat anders: als het aan haar ligt, moet er toch echt iets veranderen aan de levensstijl van die ongezonde jongeren. Ze bewegen niet, drinken teveel, eten ongezond, roken teveel, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De nieuwe minister van Volgsgezondheid, Ab Klink, heeft zelfs al concrete ideeën om het ‘jeugdprobleem’ op de lossen. Zo wil hij de happy hours in kroegen verbieden, want goedkopere drank is natuurlijk dé stimulans om je helemaal vol te laten lopen. Maar hier blijft het niet bij; volgens Klink moet ook de gehele horeca rookvrij worden gemaakt en alle coffeeshops binnen een straal van vijfhonderd meter rond een school moeten worden gesloten. Alsof dit alles nog niet genoeg is wil hij ook de regels aanscherpen: de controles op de leeftijdsgrens van zestien jaar om alcohol te mogen consumeren moet veel strenger worden en er wordt zelfs overwogen de leeftijdsgrens op te schroeven naar achttien jaar.

Een goed idee, zal U wellicht denken. Ik ben het hier niet mee eens. Laat ik beginnen met de eerste maatregel: een verbod op happy hours in kroegen. Met deze sanctie wordt niet alleen de jeugd benadeeld, maar ook de horecaondernemers en volwassen bezoekers die bijvoorbeeld na een dag werken zin hebben in een lekker pilsje tijdens het happy hour. Daarbij denk ik dat de jeugd wel andere manieren gaat verzinnen om toch die goedkopere drank te nuttigen; ze gaan naar de supermarkt of duiken in het medicijnkastje van pa en ma. We hebben ook al gezien dat verhoging van de drankprijzen ook niet helpt om de alcoholconsumptie omlaag te krijgen; goedkoop indrinken voor het uitgaan is inmiddels een fenomeen.

En hoe zit het dan met een rookverbod in de gehele horeca? Ook zinloos. Wie binnen niet roken mag, gaat wel naar buiten of naar huis om daar een sigaret op te steken. Ook hier geldt dat dit niet enkel geldt voor de jeugd, maar ook voor volwassenen en de horeca-ondernemers plukken hier de negatieve vruchten van; zij zien hun klantenstroom al afnemen.

Ook het sluiten van coffeeshops binnen een straal van vijfhonderd meter rond een school lijkt me zonde van de moeite. Iemand die uit is op een joint laat zich er niet van weerhouden om wat meters verder te lopen om een blowtje te kunnen roken.

De laatste maatregel volgens Klink zou moeten zijn: strengere controles op de leeftijdsgrens van zestien jaar voor het consumeren van alcoholische dranken. Is dit niet iets wat men altijd al roept? In de praktijk komt hier weinig van uit en het is moeilijk te controleren. Horecamedewerkers en winkelpersoneel blijken niet altijd in staat te zijn leeftijden goed in te schatten en zij hebben ook niet altijd zin om te vragen naar legitimatie. Ook de leeftijdsgrens verhogen naar achttien jaar lijkt weinig zin te hebben: de jeugd vindt hier wel een creatieve oplossing voor.

De ideeën van minister Ab Klink klinken wellicht mooi maar zullen geen zoden aan de dijk zetten. Het is erg moeilijk om de jeugd nog wat meer op het rechte pad te krijgen en het is nog moeilijker om dit te realiseren door middel van maatregelen. De enige weg is wachten totdat ze zelf inzien waar ze mee bezig zijn. Zij beheersen immers zelf hun leven.

Kim Guldemond.

Everest

Re: [Betoog] Spuiten & Slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:17

Ik vind dat je een hele mooie schrijfstijl hebt! En je raakt zeker wel punten die kritiek zijn in onze samenleving!

Wat mij betreft krijg je hier zeker een voldoende voor Knipoog
Verder heb ik eigenlijk weinig commentaar..

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:27

heel goed echt duidelijk en voor mijn gevoel klopt het ook (zelf een jongere Tong uitsteken) je verwoord hier precies wat ik vaak denk Tong uitsteken

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:01

Duidelijke opbouw, goed de actualiteit erin verwerkt. De minister komt aan bod; wat ook punten oplevert bij leraren Clown Algemene kennis. Je hebt je goed voorbereid dus.

Deze zin vind ik wat .. vaag:
Citaat:
Ook hier geldt dat dit niet enkel geldt voor de jeugd, maar ook voor volwassenen en de horeca-ondernemers plukken hier de negatieve vruchten van; zij zien hun klantenstroom al afnemen.

Enkel had ik 'alleen' van gemaakt.
Verder lijkt het net of je wil zeggen dat het geldt voor de volwassenen en de horeca-ondernemers. Dan sluit de rest van de zin niet meer aan. Ik had een punt achter volwassenen gezet misschien en was dan een nieuwe zin begonnen.

Citaat:
Ook het sluiten van coffeeshops binnen een straal van vijfhonderd meter rond een school lijkt me zonde van de moeite.

Het klinkt een beetje .. apart. Ik had er: lijkt me verspilde moeite; van gemaakt.

Verder heb je je erg netjes verwoord en ik denk dat er een dikke voldoende aan zit te komen!
Ik mis wel de uitsmijter hoor *LOL*.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:27

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons op school (en volgens mijn lerares geldt dit op het eindexamen etc ook) moet een betoog de volgende opbouw hebben:
Inleiding met daarin aankondiging van het onderwerp, inswinger (om de lezer door te laten lezen), en aankondiging van je alinea's en wat je gaat behandelen. Dan drie alinea's met argumenten/feiten/weerleggingen en het slot waarin je je standpunt bijvoorbeeld herhaalt: totaal vijf alinea's.

Ik vind dat je een geweldige schrijfstijl hebt, het leest fijn door en je bouwt het fijn op (okee, niet volgens onze rare dit-moet-op-het-eindexamen-zo-:? schoolmethode, maar pffft.). Je argumenten zijn op zich goed, hoewel het verbieden van roken in de horeca meer te maken heeft met het meeroken (mensen die naast een roker zitten in het cafe krijgen zelf ook flink wat rook binnen Knipoog ) dan om de reden die jij aangeeft volgens mij.

Het slot vind ik ook erg netjes Ja

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 07:06

Bij ons lag het iets anders Ja Op het examen trouwens hoeven we geen betoog meer te schrijven, alleen een geleide samenvatting en tekst. Gelukkig maar Tong uitsteken Maar allen bedankt in ieder geval Haha!

De officiële opbouw voor een betoog bij ons was:

* Inleiding: 2 alinea's (pl.m. 150 woorden)
- Bij de eerste alinea aan de hand van een voorbeeld uit de prakijk, gebeurtenis, anekdote het onderwerp inleiden
- Bij de tweede alinea vraagstelling / stellingname

* Middenstuk, 5 a 6 alinea's (pl.m. 500 woorden)
- informatie geven
- argumenten (evt. voorbeelden)

* Afsluiting, 1 alinea (pl.m. 50 woorden)
- conclusie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:57

Bah, volgens onze lerares moet dat op het cse wel. Ik word af en toe gruwelijk gek van dat mens (je wilt ook niet weten wat voor lage cijfers voor betogen ze geeft Clown grom.)

Haha dat is een totaal andere opbouw dan bij ons dus. Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:02

Kei netjes geschreven Ja

Las ook heel makkelijk..

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:11

Haha onze examenopbouw was juist:

Inleiding [ met daar al het leuke element om de lezer uit te nodigen ], uiteenzetting van wat je gaat doen. Argument voor, tegen, voor, tegen enz en eindigen met een argument meer voor de kant waaraan jij staat. Vervolgens de conclusie + uitsmijter.
Clown

Goed. Ik dwaal af.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:11

Ik snap het verband tussen het programma 'Spuiten en Slikken' en de rest van je verhaal niet zo. Je begint je verhaal alsof je gaat uitleggen wat voor invloed het programma heeft op onze samenleving. Vervolgens haal je uit het niets de regering erbij, en kom je op het hele programma en alle vragen uit je tweede alinea niet meer terug... Begin dan je inleiding gewoon met bijvoorbeeld een nieuw standpunt van de regering, dit is namelijk waar je de rest van je betoog argumenten tegenin brengt en dus je onderwerp.

Althans, zo bekijk ik het. Maar goed, verder heb je wel een vlotte schrijfstijl. Hier en daar staan wel een aantal hele kromme zinnen. Ik ben er eerlijk gezegd niet ondersteboven van.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 10:42

Je kunt Spuiten en Slikken toch dubbel opvatten? Dat was mijn bedoeling. In het televisieprogramma wordt geëxperimenteerd met drugs en daar komt dus ook de naam vandaan. In mijn betoog heeft het weinig met dit programma te maken, maar is meer bedoeld om aan te geven dat de jeugd spuit en slikt (en drinkt etc.)

Niet alles wat er staat krijg je voorgekauwd op je bordje en over sommige dingen moet je nadenken. Had je misschien wel even kunnen doen Knipoog

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:08

Och, insinueren dat ik niet nadenk... Laten we het erop houden dat ik waarschijnlijk meer ervaring heb met teksten schrijven dan jij. De dubbele betekenis is mij dus ook heus niet ontgaan, en had prima gepast als je niet in je tweede alinea vragen stelt over het programma Spuiten en Slikken, die vervolgens in de rest van je tekst nergens terugkomen en beantwoord worden.

Maar goed misschien stel ik hogere eisen aan mijn teksten dan jij aan de jouwe. Geen reden om gelijk te stellen dat ik niet nadenk. Ik word erg flauw van dat soort opmerkingen. Als je het niet eens bent met het commentaar, dan is dat prima, het zijn mijn teksten niet en als jij er happy mee bent dan hoef je überhaupt niet om commentaar te vragen. Maar als ik eerlijk zeg wat ik van jouw tekst vind, omdat je daarom vraagt, mag je wel met wat meer respect antwoorden.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 18:10

Respect genoeg van mijn kant Knipoog ik snapte alleen je reactie niet. Maar bedankt, hoor Knipoog

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 15:53

Cijfer is binnen: heb een 7 gehaald Tong uitsteken