[VRAAG]hoe zwarte achtergrond bij foto's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

[VRAAG]hoe zwarte achtergrond bij foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 19:38

Ik heb een vraagje:
Hoe krijg je een zwarte achtergrond bij foto's?

Heb je daar een speciale camera bij nodig ofzo..??

alvast bedankt

Montana

silenmaup

Re: [VRAAG]hoe zwarte achtergrond bij foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:55

nee hoor die maak je gewoon in fotoshop. heb je dat? camera's fotograveren gewoon wat er staat op dat moment

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 20:25

oke.. bedankt..
dacht al zoiets maar je weet niet Tong uitsteken

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:37

wat silenmaup zegt is niet waar Knipoog
Ik heb het laatst ook iemand gevraagt, en ze stuurde me dit;

Neem een voorwerp
Plaats het ook een donkere achtergrond. moet niet persee heel erg donker zijn, maar toch donker genoeg)
Dan kan je gaan scherpstellen, bij automatische fototoestellen gebeurt dit meestal automatisch, als je dan een hokje oid krijgt; zorg dan dat het alleen op je voorwerp staat.
Als je dan trekt word het (als je alles goed gedaan hebt) zwart.

Je kan ook gewoon een donkere achtergrond doen, of bewerken. maar dat wou ik zelf niet.

als dat met je fototoestel niet lukt, moet je je ISO misschien een beetje lager zetten. (of juist hoger, een beetje foefelen en zoeken dus)Veel kans dat het dan wel lukt.

Hoop dat je er wat aan hebt! Haha!

Als je er niet uitkomt, moet je Soet even PM'en Knipoog

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:58

Je kunt het doen in photofiltre, www.photofiltre.com in PSP www.corel.com photoshop, the gimp enz. Je kunt het ook voor je laten doen ni het centrale bewerkings aanvraag topic, die kun je vinden op CB Lachen

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:40

Niien_ schreef:
wat silenmaup zegt is niet waar Knipoog
Ik heb het laatst ook iemand gevraagt, en ze stuurde me dit;

Neem een voorwerp
Plaats het ook een donkere achtergrond. moet niet persee heel erg donker zijn, maar toch donker genoeg)
Dan kan je gaan scherpstellen, bij automatische fototoestellen gebeurt dit meestal automatisch, als je dan een hokje oid krijgt; zorg dan dat het alleen op je voorwerp staat.
Als je dan trekt word het (als je alles goed gedaan hebt) zwart.

Je kan ook gewoon een donkere achtergrond doen, of bewerken. maar dat wou ik zelf niet.

als dat met je fototoestel niet lukt, moet je je ISO misschien een beetje lager zetten. (of juist hoger, een beetje foefelen en zoeken dus)Veel kans dat het dan wel lukt.

Hoop dat je er wat aan hebt! Haha!

Als je er niet uitkomt, moet je Soet even PM'en Knipoog

dus dan fotografeer je toch wat je ziet. een plaatje met een donkere achtergrond....
je kan dan voor de portretinstelling kiezen. dan komt er idd een vierkantje wat daarin is word scherp gesteld en de rest word wazig
iso staat voor lichtgevoeligheid
maar als je nou je paard in de wei tegen een zwarte achtergrond wil hebben ipv de wei moet je het toch echt gaan fotoshoppen of een ander programma gebruiken
als je fotoshop heb kan ik je wel verder helpen ik doe op mn werk niks anders.
ik hoor t wel ok?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:09

silenmaup, dat is niet helemaal goed wat je zegt, een foto met een zwarte achtergrond kun je ook krijgen zonder dat je photoshop gebruikt.

1.Stel je camera in op spotmeting (als dat kan, dat is de beste en effectiefste (?) manier om foto's met een zwarte achtergrond te krijgen, anders inderdaad met andere instellingen)
2. Plaats het paard in de deuropening van een donkere stal of schuur. Zorg dat de opening groot genoeg is (zodat je geen deurposten hebt) en de ruimte donker genoeg, in de nieuwere stallen met veel lichtdoorlatende platen lukt het niet goed
3. Zet het paard goed in de zon, het deel wat je op de foto wilt hebben moet goed belicht zijn
4. Zet eventueel je diafragmaopening wat dichter (een hoger F-getal), of je sluitertijd wat korter, zodat de foto iets onderbelicht is, en de achtergrond écht zwart wordt
5. Maak de foto, en kijk wat het resultaat is. Is de héle foto te donker moet je je diafragma wat opener zetten, de sluitertijd wat langzamer of je iso-waarde wat hoger. Is het juist te licht, heb je wellicht geen goede stal hiervoor, of moet je nog een stop sneller met je sluitertijd. Lachen

Evt. lichte vlekken kun je nog bewerken met photoshop, maar de hele foto zwart maken met photoshop zou ik je niet aanraden, dat ziet er veel te bewerkt uit, tenzij je écht heel erg goed bent met photoshoppen.

Sommige goedkope camera's hebben wél een manueelfunctie (diafragma, iso en sluitertijd zelf instellen), en kun je de belichtingsmeting zelf instellen. De meeste duurdere camera's hebben dat zoiezo wel. Als je geen camera hebt waar dit op zit (kijk even in je gebruiksaanwijzing) kan het niet, of erg lastig.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:12

dankje.. nou ik ga het proberen hoor Lachen