Ik heb laatst een erg leuke opdracht met CKV gemaakt. Ik zal even in stappen vertellen wat de bedoeling ervan is. Misschien dat ik binnenkort ook een foto van mijn eindresultaat kan plaatsen.
- Je kiest twee foto's van gezichten van mensen. Het is belangrijk dat op beide foto's een duidelijke schaduw zit en dat het licht bij beide gezichten op dezelfde kant valt.
- Deze foto's vergroot je indien nodig uit en je print ze zwart wit uit.
- Je legt het overtrekpaper op beide foto's waarbij je zorgt dat de ogen op ongeveer dezelfde hoogte zitten. Een van de beiden gezichten moet wat meer op de voorgrond staan. Ze mogen elkaar dus iets overlappen. Dan omlijn je de alleen echt zwarte en de alleen echt witte delen en indien nodig de omlijning van het gezicht een beetje.
- Je tekent met behulp van een lichtbak of licht dat door het raam valt (dan moet je dus je papier op het raam plakken) de overtrek over op gewoon papier (A-3 formaat geloof ik).
- Vervolgens trek je deze lijnen over met oost-indische inkt.
- Daarna vul je alle zwarte stukken in met oost-indische inkt. Dit kan je gewoon met een penseeltje doen ipv met een inktpennetje.
- Als je dit gedaan hebt maak je achter de figuren langs één of meerdere brede banen in een felle kleur met ecoline.
- Tenslotte maak je met zwart papier een pas-partout (Of hoe je het ook schrijven mag
) om je tekening heen. Et voila! Klaar is je kunstwerkje.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Ik zal de foto zo snel mogelijk erbij plaatsen.
Voor vragen, je kunt PB-en.