janique schreef:... ik kan me jou helemaal niet met een gum voorstellen, volgens mij knal jij alles zo op papier...
euh... Nou; dat valt tegen hoor
Er valt altijd nog veel te schaven en te gummen aan een tekening
@ Oneill: ik kan ze je alleen maar aanraden! Misschien als Lontje aan derwent kan laten zien hoe vaak ze hier gebruikt worden en hoe goed zij ze heeft gepromoot
@ Naomi: weet je wat het gekke is? Ik 'doe' over deze tekeningen minder lang als de grijzen. Daar ben ik een uur of 8/10 mee bezig, met deze een ur of 4/5. Dus het gaat wel sneller.
@ Lunas: als ik met grijs potlood werk, werk ik altijd met alleen maar 2b. De druk die ik op het potloodje uitoefen, en de verschillende lagen, zorgen ervoor dat er contrast in de tekening komt.
De aanpassing met kleur vind ik wel meevallen eigenlijk. Juist heel erg leuk om te doen en te proberen.
De Derwents zijn zo goed mengbaar dat je er bijna mee kunt omgaan als met verf. Verder werk ik hetzelfde als met het grijze potlood: laag over laag. Op een gegeven moment zit daar wel een einde aan hoor en is het materiaal verzadigd. Desondanks: de mogelijkheden zijn eindeloos!
(hopelijk is dit voldoende antwoord?)