[sch/tek] Akhal Teke (alweer een)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[sch/tek] Akhal Teke (alweer een)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:46

Nee hoor, ik ben niet op dreef ofzo. Ik probeer uit een enorme dip van een heel jaar te komen, vandaar dat ik veel maak momenteel. Mocht er iemand veel te nieuwsgierig zijn en er het fijne van willen weten, daar bestaat een PB box voor.
Dit is een Akhal Teke voor een Russische mede-fanaat. =)
Ik vind dat het smoeltje wat raar is uitgevallen, maar het valt op zich wel mee. Ik kan er wel mee leven.

Formaat ongeveer 29 bij 34cm. Italiaans 200g magnani papier. Winsor&Newton zacht pastelkrijt, linden- en berkenhoutskool, en Conté pastel. Ongeveer 100minuten.

Afbeelding

Commentaar en suggesties welkom.

xxLientjexx

Re: [sch/tek] Akhal Teke (alweer een)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:48

Leuk, zijn dat nou z'n ribben?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:48

Heel mooi! Mocht alleen iets meer heup (of hoe heet dat achter? zien!)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:49

Vind hem persoonlijk 1 van je mindere werken.
Vind hem wel mooi, en kan ook niet zeggen wat ik niet echt mooi vind.
Alleen de ribben vind ik wel té. Misschien is het op de foto ook wel zo hoor,maar dat valt echt op.
Lachen Is niet aanvallend oid bedoelt hoor! Succse verder met tekenen/schilderen.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:52

Zeer veel uitstraling, en de bespiering en details in het lijf vind ik prachtig.. Het enige wat mij inderdaad toch ook meteen opviel is zijn mond, zijn neus loopt naar mijn idee nog goed, maar of het nou echt zijn mond is of zijn kin die niet helemaal lekker zit kan ik niet zeggen.. misschien zijn het de horizontale streepjes erboven die het beeld iets vertekenen? Ik kom er iig niet uit..
Voor de rest vind ik het een prachtige tekening, helemaal mijn stijl. Ik ben erg benieuwd naar meer zulke werken van jou!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:55

Haha, ja dat zijn inderdaad zijn ribben. Meer heup, he? Misschien heb je gelijk. Ik heb iets met vloeiende lijnen, misschien iets te vloeiend.

@Joscaa: ik denk dat je het ras vooral niet mooi vindt. Knipoog De ribben zijn mijns inziens helemaal niet te, maar natuurlijk. Sommige Tekes hebben het wat meer dan andere, maar ik vind het erg charmant (behalve bij andere rassen, daar is het sneu). Er is verder geen foto want hij is uit het hoofd gedaan. Ik zou je wel zo foto's kunnen laten zien waar je de ribben zo duidelijk op ziet, mocht je interesse hebben. Het heeft ook te maken met hun hele dunne vacht. Arabieren hebben dat soms ook.

@janique: ja, de mond stoort mij ook een beetje. Maar ik kan er wel mee leven. Kan er toch niks meer aan veranderen nu. =/ Laten we maar zeggen dat hij gewoon een gekke bek heeft. Clown

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:40

Ik vind het lijf en de hals werkelijk prachtig, echt heel, heel mooi. Kwijl OK dan!
Het hoofd daarentegen vind ik lelijk (sorry Bloos ), het doet imo je tekening helemaal geen goed. De bovenlijn is te glad, verder vind ik persoonlijk de oren en het neusgat te klein, en is imo de kaak te bol. Wat me ook stoort is dat je het strakke van de ahkal teke zo goed heb weergegeven maar dat de oren dan zo pluizig zijn.
Goed mogelijk dat het paard gewoon een heel lelijk hoofd heeft Clown maar daar kan ik niet over oordelen aangezien ik dit niet weet. Tong uitsteken
Maar het lichaam en de hals van het paard vind ik dus echt, werkelijk waar, super!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:35

Wat leuk om eens een niet-digitaal werkje van jou zo te dien Jorieke!
Kleurgebruik vind ik super, heel gaaf.
Verder weet ik te weinig van de Akhal Teke om daarover een oordeel te kunnen vellen, maar met wat ik er van weet kan ik zeggen dat ik deze goed "gelukt" vind.
Misschien dat z'n mond wat raar lijkt omdat hij met z'n bovenlip trekt? Soort fleemlipje?
Nou ja, hoe dan ook, ik vind het weer een érg mooi werk van je!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:48

Ik vind hem erg gaaf!
Je geeft op een iets overdreven manier de, in mijn ogen, lelijkheid van het ras weer.
Daardoor krijgt de tekening iets eigens.
Dat de verhoudingen dan hier en daar niet helemaal kloppen stoort niet.
Belangrijker is dat je qua compositie en expressie een geweldig plaatje hebt neergezet. Top. Knipoog

Je hebt een eigen stijl, Jorieke, dat is zoveel meer waard dan het kunnen tekenen van een goed gelijkend paard. OK dan!

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:22

ondzettend gaaf zeg ,
heel apart en mooi , een speciaal sfeertje in deze houding zeg echt geweldig Haha! !
ik moet eerlijk zeggen dat ik dit mooier vin dan je digitale
voor mijn gevoel spreekt dit veel meer Knipoog

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:49

Het eerste wat mij opvalt zijn de ontzettend mooie kleuren, het paard heeft gewoon een gouden vacht Wow! ! Dat geeft het dier iets heel indrukwekkends en mysterieus...
Het neusje is idd ietsje raar, zou dat niet komen omdat het neusgat wat aan de hoge kant zit? Lachen
Wat een apart ras; de akhal teke, je zet ze iig boeiend neer om naar te kijken Ja .

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:00

Erg knap gemaakt, niet echt mijn stijl zoals het getekent is, ben er niet kapot van. Ook vind ik het geen vriendelijke uitstraling hebben, wat deze paarden verder ook niet hebben, maar temperament straalt ie ook neit uit.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:35

Mooi dat kleurgebruik en leuk om te zien wat mogenlijk is met W&N-pastelkrijtjes, waar ik sinds kort ook een doos van heb staan. (Zie topic Powerfee). Opvallend is dat het krijt voor mijn manier van werken echt te zacht is en dat dat hier juist nodig is voor het effect erin.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:06

@Utan: oei, is DAT pluizig? Haha, dan wil je niet weten wat IK pluizig vind. Ik wilde er gewoon wat diepte in maken. Misschien heb ik teveel gekeken naar Tekes die lief rondliepen in hun schattige wintervacht... is daar toch wat van in deze tekening geslopen. Tis nu eenmaal nog een beetje winterweer. Hihi, en ik maar denken dat Akhal Teke's ontzettend mooi zijn.

@Knoesje: dat is best kwetsend hoor, om iemand te vertellen dat een ras lelijk is. Ik ga toch ook niet verkondigen dat Arabieren lelijk zijn omdat het nu eenmaal niet mijn favoriete ras is? (Aan de Arabieren fans: ik vind ze niet lelijk hoor.) Tja goed gelijkend vind ik moeilijk te zeggen, aangezien het niet een specifiek paard is dat ik heb neergezet. Maar ik ben het met je eens dat stijl en vorm boven gelijkenis staat, mits het oog de juiste uitstraling heeft, dat is mijns inziens dan weer ontzettend belangrijk. De rest aan details is ondergeschikt.

@Naomi: ja, dat is rastypisch he? Niet alle Tekes hebben de gouden glans heel duidelijk, maar als ze het hebben is het echt zo ontiegelijk mooi, niet te beschrijven als je dat in het echt ziet. (kwijl, kwijl)

@sammie_44: kun je ook zeggen waarom dat is? Het is namelijk best onvriendelijk dat je je afgeeft over een ras dat helemaal niet zo belachelijk temperamentvol (of moeilijk) is als veel mensen denken omdat het toevallig in hun encyclopedie staat. Akhal Teke's zijn juist WEL vriendelijke paarden die een ontzettend liefdevolle blik hebben, apart misschien, maar liefdevol zeker.

@oneilltje79: als je moeite hebt met de zachtheid kun je het combineren met een hardere soft pastel, dat doe ik ook namelijk. Conté a Paris heeft hele harde pastels. Die gebruik ik in combinatie met de zachte W&N. Als ik jou was zou ik dus eens de Conté proberen. Die werkt denk ik beter voor jouw stijl van werken.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:59

Ik heb het over de uitstraling he KnipoogNiet over het karakter. Wanneer je foto's op internet en in boeken ziet, zie je heel zelfbewuste paarden die naar mijn idee best weten dat ze erg mooi zijn en dit dan ook showen. Ze hebben niet de lieve blik die fjorden hebben, maar een heel intelligente en temperamentvolle blik.. Nouja, heb naar mijn idee het zo goed mogelijk uitgelegt wat ik bedoel.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:23

Ik zeg niet dat het een lelijk ras IS, maar dat ik het een lelijk ras VIND.
Dat zijn toch twee verschillende zienswijzes Knipoog
Ik mag mijn mening over het ras wel geven.... toch? Bloos
Ik respecteer ieder zijn keuze, hoor.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:46

prachtige kleuren! en zoveel ook! vind alleen z'n kinnebakje wat apart, maar dat kan ook zo bij het paard horen natuurlijk Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:16

Wat een aparte materialen heb je hiervoor gebruikt. Die speciale goudglans die deze paarden hebben komt hierin echt goed tot zijn recht. Hele aparte kleuren heb je gebruikt, maar daar ben jij altijd wel goed in dat kleurgebruik. Hij heeft idd een beetje gek smoeltje Knipoog Maar die paarden heb je er ook bij zitten natuurlijk haha. Blijft een vreemd ras (oops wat zeg ik nou hihi). Ik vind die kleuren echt prachtig! Die zwarte achtergrond past er ook goed bij, leidt de attentie niet weg van het paard.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 11:48

@sammie44: op die fiets. een pony blik hebben ze inderdaad niet, nee. =)

@Knoesje: je mag dat best vinden, maar het is niet erg aardig dat te vertellen aan iemand die verzot is op ze. Je vertelt ook niet aan de moeder van een kind dat het een ontzettend lelijke baby is. Dat hou je voor je uit fatsoen. Daar kwets je alleen maar mensen mee, al mag je het best vinden. Ik kan het best hebben hoor, daar niet van. To each his own, zegt men niet voor niets.

SilverStorm: ja, het smoeltje is wat raar uit de bus gekomen. Sommige paarden hebben een gekke bek, en wat fouten, en wat mij betreft hoeft een tekening juist niet altijd perfect te zijn en een paard te laten zien met allemaal hoge waarderingen. Maar iets minder opvallend had ik ook wel best gevonden. Knipoog

VValar: nee hoor, gewone materialen hoor. Het klinkt alleen heel apart. Haha, het is ook een apart ras, dat zal ik niet ontkennen. Maar lelijk is gelijk zo onvriendelijk. Niet mooi is dan weer wat subtieler. =) Tekes geven mij het excuus realistische kleuren te gebruiken en er toch iets extreems van te maken, simpelweg omdat het in die paarden zit. =D