[tek]elvenzwemmen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

[tek]elvenzwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 15:10

Het is een oefening en hij is nog niet af. Ik stoor mezelf aan de compositie en het is zo rommelig. Ik heb voor de verhoudingen nog wel zitten afkijken in een boek (waar nog een keer uitgelegd stond op welke hoogte de ellebogen ongeveer horen, dat onderarmen evenlang zijn als bovenarmen enz.) en ik gebruikte een houten model. Zo'n poppetje waar die je kan bewegen. Lekker zitten kliederen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik denk dat ik de vis (op de achtergrond hier) niet uit ga werken en weer weggum. Het wordt toch iets te druk.

Ben benieuwd naar jullie tips en commentaar Lachen

oja, A3 B2 vulpotlood en een HBpotlood voor de schets.

marthine

Re: [tek]elvenzwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:28

ik denk inderdaat dat je die vis niet moet doen;)
voorderest de benen en de armen zijn lichtelijk vervormt Knipoog
leuke schets Lachen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:43

Wat een leuk en grappig geheel Fenn Ja !
Het is idd een beetje een druk beeld maar aan de andere kant, elfjes zijn misschien gewoon druk?
Het lijkt mij een leuke en goede oefening voor de verhoudingen Lachen !

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:50

Ik vind het een wat rommelig geheel, alsof je niet hebt nagedacht over de compositie. Maar zoals Naomi al terecht opmerkte: misschien zijn die elfjes gewoon druk en past het dan gewoon goed bij het beeld dat je wil maken. Ze kijken in ieder geval erg ondeugend.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 12:54

compositie heb ik ook te weinig over na gedacht, elfjes zijn druk, dat wel. Misschien een tip over wat ik de volgende keer met de compositie kan doen?
Een elf minder, het in het water gevallen bloemetje weg of ?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:11

Je kunt kijken in lijnen, zoals je ook een stilleven moet opbouwen. (al eens gedaan, is moeilijker dan je zou denken). Je wil dat bepaalde gedachtenlijnen ontstaan dat het een het ander doortrekt. Ook kun je de elfen wat interactie met elkaar geven en niet allemaal op dezelfde verte tekenen, zeg maar. De een is even wat dichterbij of verder weg dan de ander. Je hebt weinig ruimte voor diepte gegeven, waardoor de compositie een beetje een kluitje is geworden. Je kunt er ook voor kiezen het water uit een bepaalde hoek te tekenen, het beste van onderop, omdat van bovenop een vertekening optreedt waar veel mensen moeite mee hebben om te kunnen tekenen (is ook moeilijk). Probeer gewoon eens wat in kleine schetsjes, zonder uit te werken: compositionele schetsen kun je ook uit het hoofd doen maar voor je er wat meer ervaring mee hebt is het echt uitschetsen aan te raden, en eigenlijk is het altijd aan te raden. Bij tekenen gaat het er om keuzes te maken, wat veel amateurs niet doen, waardoor hun werk dus ook die amateuristische uitstraling blijft houden.

Teken dus wat meer interactie en diepte. Gebeurt er niks op de bodem, zwemmen er in de verte geen beestjes, wat is er aan de oppervlakte? Geen lelies of planten waar ze zich achter kunnen verschuilen? Dan kun je beter wat meer interactie hebben en een elfje minder. Succes ermee.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 13:17

bedankt Lachen ik heb nog nooit een stilleven in lijnen opgezet (?), maar ik snap geloof ik wat je bedoelt. Ik ben een amateur en keuzes maken vind ik moeilijk, zeker bij zoiets.
Ik ga wat met jouw tips doen Knipoog