[TEK] De reiziger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

[TEK] De reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:08

Ik heb dus een wonderschoon boek gelezen, en zoals bekend moet ik er dan meteen bij tekenen. Het boek komt uit de reeks "De reiziger" van Daniëlle Gabaldon en verteld over een jonge vrouw die samen met haar echtgenoot een uitgestelde huwelijksreis houdt in schotland na de tweede wereldoorlog. Op een dag gaat de vrouw een stukje wandelen en komt ze terecht bij een cirkel met staande stenen (Craigh na Duhn). Het vreemde gezoem dat van de stenen afkomstig lijkt te zijn trekt haar aan en van het een op het andere moment komt ze in een soort wervelwind terecht en wordt ze naar een andere tijd getransporteerd. Aangekomen in 1870 ontmoet ze de knappe clansman Jamie Fraser, die haar hart verovert en allemaal avonturen met haar beleeft. (Dit zijn 7 boeken á 2000 pagina's in een notendop).

Nou: voila: hier (niet zo-)woeste Jamie, kijkend naar de heuvels van Schotland. Beetje snel gedaan, maar toch aardig sfeerbeeld. Ik moet wel nog een paar dingen verandern: de lip (rechts), de wolken, en ...?

Kom maar op Cool

Afbeelding

O- ik moet wel eerlijk zijn: normaal veizel ik de kleuren nog wat op in PSP, maar deze is i.r.l. tien keer zo mooi. De scanner maakt hem behoorlijk korrelig. Mjah...

Tamara

Re: [TEK] De reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:13

Hij is mooi! Ken zelf het boek niet, dus de scene die je hebt weergegeven ook niet, maar hij straalt wel wat uit... Hoewel ik het jammer vind dat je het gezicht zo omlijnd heb, terwijl de rest zo zacht is en eigenlijk zonder duidelijke omlijning. Het gezicht vind ik daardoor wat te stripachtig overkomen, terwijl het verder wel een mooie uitstraling heeft. Ik begrijp alleen dat het een man is? Want dat mag je misschien nog iets duidelijker in het gezicht naar voren laten komen...

Genoeg kritiek Knipoog Ik vind hem mooi, vooral de kleuren die je bij de zon hebt gebruikt en de heuvels, prachtig Ja

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:18

Hij heeft borsthaar, dat vond ik al heel mannelijk. Maar ik zal eens kijken naar de belijning. Het is maar potlood, dus gemakkelijk uit te gummen. Als het goed is Lachen

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:22

Shalbo schreef:
Hij heeft borsthaar, dat vond ik al heel mannelijk. Maar ik zal eens kijken naar de belijning. Het is maar potlood, dus gemakkelijk uit te gummen. Als het goed is Lachen

Daaraan zag ik inderdaad dat het een man is Knipoog Maar uit de naam kan je het niet opmaken (ik ken een meisje dat Jamie heet) en ik ken het verhaal verder niet, dus misschien kan je het nog iets meer in het gezicht tot uitdrukking brengen dat het een man is Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:39

Ik heb de boeken gelezen en om eerlijk te zijn vind ik je tekening niet zo. Je hebt Jamie heel anders getekend dan hoe ik 'm mij voorstel. In mijn voorstelling is ie veel woester, een echte Schotse Viking. Ik vind dat je het landschap wel mooi hebt gemaakt, m.n. de zonsondergang. Hoewel in mijn voorstelling het Schotse landschap ook veel woester is dan wat je hebt getekend Lachen.
Overigens heet de schrijfster Diana en zijn er nu 6 boeken uit, bij elkaar genomen (veel) meer dan 2000 pagina's Knipoog.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:19

Ik vind je kleurgebruik geschikter voor de illustratie van een kinderboek. Toch vind ik het op het eerste oog een prettige aanblik hebben.

Het gezicht van je woeste Schotsman is erg vrouwelijk. Dit door de wenkbrauwen, kaaklijn, lippen en neus. Nu zie i8k dat je de kaaklijn al iets minder vrouwelijk hebt proberen te maken onderin maar dat is ook echt het enige. Ik mis vooral bebaarding, bakkebaarden, en dat ruwe dat avonturiers hebben *ruwere huid, valere ogen door het vele staren in dergelijke horizons en met name de daarmee samenhangende rimpels. Het mooie aan een dergelijke man is niet zijn babyface maar juist het gebrek daaraan. De man die jij hebt neergezet vind ik erg jongensachtig, en daarom niet zo veel uitstralen.

Ook het landschap vind ik niet erg Schots. Meer Engels middenland of het daaraan verwante Limburgs heuvelland, met name door het kleurgebruik. Schotland roept bruintinten op. Heel slim heb je de echte periodetekens als kledij uit het beeld gelaten.

Overigens wil ik even aan Tamara opmerken dat Jamie een echte mannennaam is. Meisjes die Jamie heten hebben dus een jongensnaam.

Voor Schots landschap kun je eens hier kijken: http://www.picsmap.com/picsmap/index.jsp

Daar kun je heel makkelijk per regio kijken aan de hand van heel precieze foto's hoe het landschap er daar uitziet. Kun je ook qua kleurgebruik inspiratie opdoen met de vele moors en lochs.

De overgang in de lucht mag overigens ook wat beter, want het lijkt nu meer op een regenboog. Ik denk dat zijn haar ook wat stugger mag. Rood mannenhaar is vaak erg stug, is mijn ervaring. Succes ermee. Het is zeker geen slechte tekening, je moet alleen nog wat oefenen op kleurgebruik en het tekenen van mannelijke mannen (is ook niet makkelijk om daar dan nog echt sexappeal in te kunnen leggen!) Hoop dat je er wat aan hebt.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 12:28

@ Nerwen: Oeioeioei, wat een fouten: het is inderdaad Diana Gabaldon, en het zijn 6 boeken. Met mijn koortskop kreeg ik dat toch niet helemaal goed inderdaad. Over hoe Jamie eruit ziet kunnen we een eindeloze discussie gaan voeren: dat is toch voor iedereen anders? Ik stel hem me juist voor als een knappe grote man, en helemaal niet zo als een viking...

@Josav: Bedankt voor je tips: hier kan ik echt wat mee! Wat betreft dat heuvellandschap: poeh, erg sterk. Ik heb het nagetekend van een (zelfgemaakte) foto van het (je raadt het al) limburgse landschap. Lachen

Wanneer ik weer wat energie heb zal ik eens gaan kijken om Jamie nog wat mannelijker te krijgen. Wenkbrouwen, kaaklijn sterker, stoppels, e.d. Aan het heuvellandschap ga ik niets meer veranderen (eigenwijs) want ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen aangezien het gedaan is met onuitwisbare aquarel. Ze zijn toch ook een tijd in Frankrijk geweest? Dan issie in mijn tekening gewoon even daar Tong uitsteken

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:37

erg leuk gedaan, alleen ik vind op het gezicht van het meisje de omleining niet zo mooi en ook die hele grote witte vlek had iets donkerder gemogen Knipoog