[FOTO] Hamster in studio (lesje)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

[FOTO] Hamster in studio (lesje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:03

Welkom bij de les; Fotografeer je hamster in een studio

Voor iedereen die dacht dat Fairie in het bezit was van een hi-tech prof. studio: Jammer maar helaas, niet het geval. Hoe worden af en toe dan toch die 'studio' foto's gemaakt? Da's de grote vraag natuurlijk.

Het antwoord: lekker creatief bezig zijn met allerlei troep uit het dagelijks leven. Pling
Hier onder uitlegt hoe je hamster te fotograferen!!

Wat heb je nodig?
  • Een 'blokken' kast, liefst wit
  • 4 opberg bakken, die uiteraard in de kast passen
  • Een oude schoolagenda van 2005/2006
  • Plakband
  • Een witte handdoek
  • Het boek 'Dos Logos'
  • Een houten plankje
  • Een stapel metal cd's
  • Een externe flitser met difuser er op
  • Een camera met lens en interne flitser
  • Een stuk papier, te gebruiken als rond wand
  • Een mama kangaroe met baby in buidel
  • Een zakje hamster voer
  • Een hyper actieve hamster, die er de hele tijd tussen uit piept

Alles bij elkaar gezocht?
Nu kunnen we aan de slag!! Ja

Je begint met het opbouwen
Rondwandje (je stukje papier natuurlijk) plak je aan één kant aan de kast vast. Daarna bouw je met de opberg bakken een soort van hamster-anti-escape-bak. Omdat het papier automatisch weer om hoog krult pak je je oude school agenda, deze plak je aan het papier vast. Woesj, je papier blijft perfect liggen.
Op de voorste bakken leg je het plankje hout, je maakt daar boven op 2 stapels met metal cd's die net iets hoger zijn dan je externe flitser. In de kast leg je één uit einde van je handdoek en daar boven op leg je je boek 'Dos Logos' om te verkomen dat hij weg schuift. Het andere uiteinde leg je over de stapel metal cd's heen.
Duidelijk? Nee zeker. Weet je wat, foto's ter illustratie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu duidelijk? Haha!

Vervolgens ga je aan de slag met de mama en baby kangaroe. Deze plaat je op de toekomstige plek van je hyper actieve hamster en je gaat wat test shots maken.

één foto uit de gehele serie nutteloze kangaroe foto's:
Afbeelding

Vervolgens ga je aan het werk met de hamster. Moeilijk hoor..... Ze zitten liever als bange kneusjes tegen de bak aan. Wat nou midden in de studio poseren...? Kun je dat eten? Haha!

Afbeelding

Blijkbaar heb je gewoon heel veel geluk, heel veel tijd, heel veel hamster voer en heel veel geduld nodig.

Het resultaat? Hahahaha...... Haha!

Afbeelding

nikita_love

Re: [FOTO] Hamster in studio (lesje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:05

leuk hoor Lachen wel slim bedacht!

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:07

Gaaf man!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:08

leuk gedaan

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:08

Leuk! Super mooie hamster trouwens Lachen
Dit ga ik denk ik ook eens proberen om mijn beweeglijke hammies op de foto te krijgen Haha!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:09

whahaha
nou fairie
ik ga aan de slag Vork
ook zo iets voor kittens maken?
moet ik alles wel ff uitvergroten ROFL

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:13

Wat ben je ook creatief zeg! Wat je allemaal wel niet moet doen om een 'simpele' hamster op de foto te krijgen...Nagelbijten / Gniffelen

Om maar even onderbouwd commentaar te geven Knipoog , ik vind het jammer dat niet de hele hamster scherp is en eigenlijk vind ik de schaduw storen. Clown De belichting vind ik dan wel weer goed gelukt. Haha!

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:15

Aaah wat schattig. Lovers
Leuk hamstertje! Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:16

hahaah leuk joh!! ga het ook proberen met mijn normale foto toestel...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:04

Dit noem ik nog eens duidelijke uitleg. Wat ben jij creatief zeg! Super idee en goed uitgevoerd. (zoals altijd, want jij weet waar je mee bezig bent)
Erg knappe hamster. Stoort mij absoluut niet dat de foto niet helemaal scherp is. Dit leeft veel meer. Het eten maakt het plaatje helemaal af. Compositie had iets spannender kunnen zijn. Bloos
Toppie. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:06

Vind de tweede foto zo schattig. Met zijn handjes over elkaar.

Slim bedacht, en handig inderdaad. Zo'n uitleg.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 19:09

Klopt. Compositie stelt geen klap voor. Ben ook niet tevreden over de foto maar het is het beste wat ik er uit heb weten krijgen. Jeeeemig je had dat diertje moeten zien rennen. Gruwelijk gewoon.... Haha!
De belichting op het gezichtje is prima, alleen die schaduw stoort me. Niets aan te doen, behalve de opstelling veranderen. Nadeel is dat het echt ligt aan de positie van de hamster en de positie van de lichtbrond.

Origineel op groot formaat is de foto wel scherp. Om Hammie iets centraler te krijgen heb ik het voer en de onderkant van zn lijfje íets geblurt.

Haha dit lesje was ook niet zo zeer als een echte les bedoeld, maar meer als komische insteek voor het gebruik van standaard dingen. En dat je ook niet persee profi spul nodig hebt voor wat leuk bezig zijn en een vrij aardig/ok fototje. Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:13

Dat vind ik juist zo leuk hieraan, Fairie.
Ik wil het liefst direct de kast in duiken op zoek naar bruikbare spulletjes. Dat het ook simpel kan werkt echt motiverent. Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:19

Fairie schreef:
Klopt. Compositie stelt geen klap voor. Ben ook niet tevreden over de foto maar het is het beste wat ik er uit heb weten krijgen. Jeeeemig je had dat diertje moeten zien rennen. Gruwelijk gewoon.... Haha!
De belichting op het gezichtje is prima, alleen die schaduw stoort me. Niets aan te doen, behalve de opstelling veranderen. Nadeel is dat het echt ligt aan de positie van de hamster en de positie van de lichtbrond.

Origineel op groot formaat is de foto wel scherp. Om Hammie iets centraler te krijgen heb ik het voer en de onderkant van zn lijfje íets geblurt.

Haha dit lesje was ook niet zo zeer als een echte les bedoeld, maar meer als komische insteek voor het gebruik van standaard dingen. En dat je ook niet persee profi spul nodig hebt voor wat leuk bezig zijn en een vrij aardig/ok fototje. Lachen

En ik maar denken: wat een GEWELDIGE foto.... en je bent er zelf niet tevreden over...
Ik vind 'm prachtig, had die schaduw niet eens gezien...maar ja...ik ben ook geen fotograaf en heb er dus blijkbaar ook geen kijk op!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:08

Op zoiets simpels was ik dus écht niet gekomen.
Net wat Juultj zegt, het werkt motiverend.

Erg leuke hamster. Die beesten zitten echt noooit stil. Nagelbijten / Gniffelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:31

Ik heb zo ook een tijd geleden een studio gemaakt.. Met wat pvc buizen, een hokje gemaakt, doek erover en eronder, drie bouwlampen met dimmer erop gezet, witbalans op de camera instellen en voila Knipoog Echt heel leuk om te doen!

Ik had op de foto het liefst de pootjes en snorharen ook scherp gezien, jammer dat de kwaliteit zo minder wordt met verkleinen. Verder best een sfeervolle foto vind ik, met die warme kleuren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:37

wat een schattige hammie...
vind die laatste foto leuk jmmr dat hij wazig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:37

wel slim bedacht zo'n ''studio''
aan de eerste hamsterfoto vind ik de wand storend en de 2e hamsterfoto inderdaad jammer dattie zo onsherp is..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:38

nja..... ik heb al beter foto's van je gezien. Tong uitsteken Haha!
ik maak bijna al mijn 'studio-foto's' thuis, tenzij er echt een gans persoon op moet, want zo'n grote achtergronden hab ik niet. Het slepen met stoelen, lampen, papier/karton is dikwijls nog het leukste van al. *LOL*

en weet je wat zo tof is aan zwart-wit.... die witbalans intereseert mij geen ***** Nagelbijten / Gniffelen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 11:47

Die eerste foto tegen de wand aan was alleen ter illustratie. Dat het niet makkelijks is om zo'n dier te fotograferen.

En waaaaarom is een foto die niet over de gehele foto scherp is maar meteen wazig? Rolleyes
Het koppie etc. is toch echt scherp hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:15

Moeilijk he een hamster fotograferen. Tong uitsteken

Ik ga vanavond weer eens aan de slag, deze keer is het thema 'valentijnsdag', dus Woensel moet er weer aan geloven..

Ik leg nooit voer neer maar een interessant voorwerp wat ze niet kennen en dus willen beruiken.
Als je voer neerlegt gaan ze (vrijwel altijd) meteen hamsteren en dan kun je een mooie foto wel vergeten. Want, je wilt immers een hamster fotograferen, en geen cobra. Clown

Ik wacht altijd tot het diertje precies mooi in de lens kijkt, dan heb je de mooiste foto's.

En verder is er voor het fotograferen van hamsters inderdaad engelengeduld nodig. Lachen

Maar het blijft het mooiste wat er is, knaagdieren fotograferen..!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:52

Waaaahhhh wat een LIEFJE! Lovers
Heb zo moeten lachen om je uitleg. Komt Wuis daar ook nog over heen "je wilt een hamster, geen cobra" ROFL
Je kunt mij opvegen hoor.

Oh ja. fototechnisch commentaar.
Foto met de hamster in de hoek vind ik érg lief, helemaal het einde. Maar niet je bedoeling, dus helaas.
Laatste foto vind ik erg leuk, hij kijkt lief op, snoetje is scherp. Jammer van de berg eten, maar hé.. je moet wat om zo'n diertje te paaien naar het midden te komen ROFL

Leuk hoor! *gaat nog een keer foto's kijken*
ROFL op de éénnalaatste kijkt hij (zij?) echt zo van "Ik geloof niet dat ik dit echt leuk vind.. *handenwringend* is ze al klaar? Nee? Oh dear oh dear..."

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:15

buster4ever schreef:
wat een schattige hammie...
vind die laatste foto leuk jmmr dat hij wazig is..

Aan zulke kortzichtige reacties hebben we niet veel in een topic, de TS al helemaal niet.
Hoelang heb je naar die foto gekeken? 1 seconde? Als je wat meer aandacht eraan schonk zou je zien dat het oog en zijn hoofd eromheen gewoon scherp was. Knipoog

Vind de weinige scherptediepte verder niet storen. Het heeft wel iets dromerigs, als je snapt wat ik bedoel (in samenwerking met die mooie kleur achtergrond Ja ).

Jammer dat ik nog niet in het bezit ben van een externe flitser, anders ging ik zeker aan het experimenteren met variaties in belichting.
Nu nog maar even genoegen nemen met wat bureaulampen. Clown

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:23

Ik vind óók het oog en de rest van zijn koppie niet echt lekker scherp hoor..

Leuk bedacht Haha!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:45

Leuk gedaan zeg!
Zo'n studio bouwen is niet niks hè
En een hamster is ook moeilijk te fotograferen.. Netjes gedaan Ja
Jammer genoeg is de laatste foto niet geheel scherp, waarschijnlijk bewoog hij/zij net?
Veel succes nog met foto's maken Haha!