[sch] Marron voor VValar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[sch] Marron voor VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:20

In september 2004 (ja, lang geleden dus) heeft Tabita (VValar op bokt) afscheid moeten nemen van haar KWPN merrie Marron. Ik heb toen met haar afgesproken een schilderij van Marron te maken in olieverf. Het begon met een kennismakingsschets. Ik kende Marron al, maar had haar nog nooit geportretteerd. Ik heb toen het volgende portret gemaakt: http://josav.com/pp/art/ph01.jpg

De periode die volgde was nogal hectisch, waardoor het portret steeds weer op zich liet wachten. Uiteindelijk is het zo dat ik er al ruim een jaar niet meer aan gewerkt heb puur omdat ik geen atelier meer tot mijn beschikking heb. In acryl werken in je flat is 1 ding, maar olieverf vergt toch enige ventilatie en ruimte. Omdat Tabitha nooit gezeurd heeft over hoe het nu zit of wanneer er ooit nog eens wat van komt (ze is niet de enige... daar zoek ik nog compensatie en ruimte voor om op te lossen) heb ik besloten een digitaal schilderij voor haar te maken van Marron. Het is de bedoeling dat ik in de toekomst (als ik weer wat op mijn pootjes ben) ook een schilderij van haar huidige paard Valar te maken.

Dit is een verrassing. Tabitha (VValar) weet van niks. Ik heb het er niet over gehad, geen hints achtergelaten, of wat dan ook. Omdat ik toch wat zekerheid wilde aangaande de uitstraling heb ik ervoor gekozen me dit keer te baseren op een foto. Het kleurgebruik is echter anders om toch een aparte sfeer te krijgen. Ik hoop dat ze het mooi vindt, het formaat is in elk geval groot genoeg om op canvas te laten printen in groot formaat. En we zullen wel zien of ik dan toch nog wat dingetjes moet aanpassen. Ik ben er in elk geval best tevreden over omdat het een gebalanceerd geheel is geworden, met een vredige uitstraling.

Geschilderd en geschetst in photoshop met mijn grafisch A3 tablet.

Afbeelding
Misschien dat ik enkele overgangen nog iets aanpas, zoiets zie je meestal pas na een tijdje en deze is echt net vers van de pers dus dat kan ik nu nog niet echt beoordelen. Ik wacht natuurlijk ook even op de reactie van Tabitha, als ze online is enzo.

De foto waarop ik me heb gebaseerd (eigen foto dus ik kan hem zo plaatsen):
Afbeelding

Escha

Re: [sch] Marron voor VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:28

Wauw.. geweldig Lovers
Hij lijkt net echt, als je de foto niet had geplaatst zou je het verschil niet zien Nagelbijten / Gniffelen
Super gedaan weer! Mijn complimenten Ja

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:45

Wow! heel erg mooi gedaan Josav! Ik denk dat ze hier wel heel erg blij verrast mee zal zijn Ja Ik vind de kleurencombinatie in deze ook heel goed gekozen, heb wel het idee dat de schoft een klein tikkie te ver naar rechts geplaatst is waardoor die lange hals nog langer lijkt. Al met al een heel erg mooi portret! Ik vind het ook heel erg knap dat je dit digitaal kan! OK dan!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:18

Hé, deze heeft idd een heel rustige en vredige uitstraling Ja .
Wat staat dat paard daar te genieten... ik word er zelf helemaal rustig van Lachen .

Supermooi werk weer Ja . Dat paars in de vacht vind ik erg mooi, past ook bij de uitstraling denk ik. Achtergrond is ook helemaal passend.
Geen commentaar, alleen maar complimenten! Lachen

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:29

erg mooi gedaan zeg!
als ik beter kijk zie ik nog dingen die misschien aangepast kunnen worden?
ik vind het blauwe erin erg mooi, mar vind het toch wat teveel blauw. zeker als ik het vergelijk met de foto
verder lijkt de neus wat langer als op de foto
misschien kan je nog wat meer diepte aan de schouder geven? tis nu zo'n één geheel!
wel mooie techniek gebruik je:)

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:38

Wow! Erg mooi hoor! Lijkt me heel apart om dat inderdaad op canvas af te drukken, in plaats van een 'echte' foto.
Ze is er vast erg blij mee! Haar huidige paard(en) zijn ook al van die topmodellen dus daar zijn vast ook nog mooie schilderijen van te maken!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:15

Wat een super vredige uitstraling. Ik vind het een prachtig plaatje geworden Ja Mijn complimenten!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:16

Jeetje Jorieke, ik zie het topic nu net pas en was helemaal verast toen ik de titel las. Wat een mooie tekening!!! En ik vind het echt super lief dat je dit zomaar hebt gedaan, ik wist inderdaad van niets dus het is een échte verassing! Wat ontzettend speciaal om Marron opeens voorbij zien te komen, had dit echt niet verwacht.
Dit vind ik echt super lief, echt heel erg bedankt! Wat een mooie tekening is het geworden, die achtergrond is prachtig! De roze en groenen tinten vind ik een hele zachte en serene indruk maken, erg mooie kleuren zijn het. Ik heb nog niet eens gekeken naar verdere details, ik ga hem nu eventjes verder bestuderen.
Zeuren over het schilderij heb ik nooit nodig gevonden, omdat ik altijd wel wist dat je er aan toe zou komen wanneer je tijd had. Maar zo af en toe denk je er dan toch wel aan terug Knipoog Maar om dan te bedenken dat je met zoiets moois tevoorschijn komt is dan toch weer typisch iets voor jou. Echt super!!!

Die schets die ik van je heb gekregen siert momenteel mijn muur, maar ik denk dat deze er heel mooi naast zal staan!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:53

Wauw Jorieke, wat ontzettend gaaf!!! Marron komt echt goed tot z'n recht! Ik wil ook wel zo'n soort foto van m'n paard!!!!! (moet vvalar alleen eerst eens een mooie foto komen schieten want die heb ik niet *LOL*

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:24

Gaaf hè!!! Jorieke is ook meer dan welkom om zo'n mooi schilderij van Valar te maken (en Legolas). Ik ga wel een keer een mooie foto van Wonder maken, dan kun je daarna Jorieke ermee lastig vallen Tamara Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:07

Wauw Jorieke!
Prachtig schilderij, heel vredig zoals je zelf al zei. Kleurtinten vind ik er erg mooi in, en die hint van zonlicht op de achtergrond vind ik grandioos.
Kan er naar blijven kijken Ja

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:30

VValar schreef:
Gaaf hè!!! Jorieke is ook meer dan welkom om zo'n mooi schilderij van Valar te maken (en Legolas). Ik ga wel een keer een mooie foto van Wonder maken, dan kun je daarna Jorieke ermee lastig vallen Tamara Haha!

Hahaha jaaaa, kan ik Jorieke gaan stalken!
Schilderij van legolas????

wenenzetor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:35

Hee Tabitha

Wat ben jij een geluksvogel!!! Clown

Josav werkelijk heel mooi gedaan!!!!!!!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:01

Wow!
Weer zo ontzettend mooi!
Ik vind de kleuren die je gebruikt hebt echt onwijs gaaf en de achtergrond is echt prachtig!

Die manen lijken me heel moeilijk om te maken, maar ook dat heb je prachtig gedaa

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:34

josavvvv wat een mooie kleuren heb je voor deze gebruikt! Geeft de boel een fantasytint zeg! en doet lenteachtig aan. wat heb je de blik van het paard mooi vastgelegd! Echt prachtig gedaan!

Grussels

Silver Storm

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:31

Lachen Vindt hem erg mooi, alleen die paarsen vacht vlekjes vindt ik niet zo heel erg mooi ebrij staan. De achtergrond is wel erg super Lovers

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:50

VValar schreef:

waaaaauuuww wat gaaf.
Verrassing tabith ? Haha!
Prachtig...
Het is haar precies Ja

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:20

Prachtig, wat een uitdrukking heeft dat paard! Het hoofd is net een foto, en wat een rust straalt deze tekening uit... Vind alleen het blauw/paars in de hals iets té, maar verder, helemaal super! Kan me voorstellen dat VValar hier heel blij mee is!

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:11

Wauw wauw wauw. De achtergrond is net een foto, en de verhoudingen ook. Alleen dat paarsige maakt hem wat minder echt, maar ik heb niets dan lof voor deze tekening Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:18

Inderdaad een heerlijk vredige uitstraling. 't Paard heeft ook een soort 'wijze blik' vind ik Haha!
Het kleurgebruik (met name het paars) vind ik weer geweldig.. anders dan je vaak ziet, wat gewaagd daardoor misschien maar zeker geslaagd. Erg mooi weer JoSav!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 20:51

Edda: ben zelf nooit zo'n fan van foto's natekenen en foto's plaatsen omdat ik toch vaak geneigd ben eigen interpretaties te doen.

@Lontje: volgens mij ligt dat aan de highlight die ik erin heb gelegd. Marron had niet zo'n hoge schoft, dus vandaar dat ik die ook weinig heb aangezet.

Valar: ben blij dat je het een mooi schilderij vond, en je pb vond ik ook erg lief. Blijft toch je eerste echte paard he? =) Valar en Legolas kan ik zeker voor je maken. Val me maar lekker lastig met veel leuke foto's, kom ik vanzelf in de verleiding als ik de rest heb afgerond. Knipoog

Abrahams: je hebt echt een heel mooi paard (die bles ook!). Een mooie foto heb je niet pertinent nodig omdat ik ook een compilatie kan maken. Ben zelf niet eens zo heel happerig op het klakkeloos overnemen van foto's dus dat zou het probleem niet zijn. Knipoog Legolas is naar aanleiding van mijn Aragorn (lord of the rings) schilderij en een beetje een onderonsje met Tabit en mijn eeuwige LOTR geklets. =)

De rest: bedankt voor de fijne reacties. Het blauw en paars is inderdaad een kwestie van smaak. Het was niet mijn bedoeling het schilderij zo te maken dat het paard er zo af kon wandelen maar meer als sfeerbeeld met een duidelijke realistische oogopslag en daartegenover toch wat sterkere kleuraccenten. Zoals WildWings zegt, misschien wat gewaagd maar daardoor zeker niet afdoent aan de sfeer. Ik vind sfeer belangrijker dan realisme. =)

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:40

Schitterend! Ik blijf het zo knap vinden dat je dit met de computer maakt. Ik vind het blauw en paars juist mooi, ik zie ook vaak allerlei 'extra' kleuren in een foto die ik dan graag teken. Blauw en paars gebruik ik dus ook vaak in mijn tekeningen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:02

JoSav schreef:
Valar: ben blij dat je het een mooi schilderij vond, en je pb vond ik ook erg lief. Blijft toch je eerste echte paard he? =) Valar en Legolas kan ik zeker voor je maken. Val me maar lekker lastig met veel leuke foto's, kom ik vanzelf in de verleiding als ik de rest heb afgerond. Knipoog

Ik ben er echt heel erg blij mee. Ik weet dat ik het al een stuk of 3 keer heb vermeld, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Vind het ook zo ontzettend lief van je dat je er aan hebt gedacht. Volgens mij gaat hij echt heel gaaf worden op canvas gedrukt.
De kleuren vind ik erg mooi. De achtergrond is werkelijk fantastisch, die vind ik zoals al eerder gezegd een hele mooie en vredige uitstraling hebben. De kleuren die je ervoor hebt gebruikt vind ik heel erg mooi. De paarse tinten in dr vacht vind ik juist erg mooi! Het algemene plaatje klopt gewoon. Je moet het als geheel zien, niet opdelen in stukjes, dan zie je pas hoe mooi hij in werkelijkheid is.

Jeej, je bent altijd meer dan welkom om langs te komen bij Valar! Hij is ondertussen alweer een stuk veranderd sinds je hem laatst gezien hebt (volgens mij was dat vorig jaar...). Stuk volwassener geworden en zijn hele uitdrukking is ook veranderd. Ben erg benieuwd wat je van hem vindt.

Wat is er trouwens gebeurt met je Aragorn schilderij? Is die inmiddels af? Oeeeeeee als je ooit de tijd/zin/inspiratie hebt dan zéker weten een mooie Legolas maken!! Volgens mij kun jij dat éne moment (je weet wel welke ik bedoel) heel mooi weergeven Knipoog

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:45

Schitterend, prachtig, ik voel een enorme vredige rust over me heen komen als ik naar dit werk kijk... Ik houd eerlijk gezegd niet zo van digitaal tekenen en schilderen, vaak komt het wat plastic over. Maar dit vind ik echt een prachtwerk, je hebt het paard echt in een andere wereld geschapen, lijkt het wel.

Ik kan slechts één ding opmerken, de wang. Op jouw tekening loopt die wat schuiner door naar boven, op de foto eindigt die lager, wat ronder. Daardoor krijgt hij een iets andere uitstraling.
Verder vind ik die kleuren die je gebruikt hebt erg mooi. Ik heb zelf altijd het idee dat paarden kleuren uitstralen, en bij dit paard heb ik het gevoel dat het een wijs dier is wat nog eens benadrukt wordt door jouw kleurgebruik.

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:53

Schitterend weer, jouw stijl blijft heerlijk om naar te kijken.
Extra manen toegevoegd zie ik Knipoog
Naar mijn gevoel is het hoofd iets te kort en de kaak klopt nog niet echt (springt er meer uit op de foto, ook iets ronder).
Kleurgebruik van jou vind ik weer super.