[digi sch] Fairy

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

[digi sch] Fairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:30

Al een wat ouder werkje van me, maar ben stiekem toch wel een beetje benieuwd wat jullie ervan vinden. Het elfje is digitaal getekend en de achtergrond is een zelfgemaakte en bewerkte foto van mijn tuin. Het geheel is gemaakt in photoshop.

Afbeelding

blackpegasus

Re: [digi sch] Fairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:38

wauw, ik vind het prachtig gemaakt. alleen jammer dat je naam precies door haar heen staat. dat zie ik liever in een hoekje onderaan ofzo.

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:43

Ach dat is maar een copyright, vind ik opzich niet zo storen Lachen
Verder vind ik hem echt super, Mooi kleur gebruik, ziet er ook mooi realistisch uit
top gedaan! Ga zo door!

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:44

hele mooie techniek! super knap
ik zie nog wel wat dingetjes wat volgens mij anders zou kunnen, zoals:
het lijkt nu net niet alsof ze zit, dus maybe wat meer schaduweffecxt in onder- of bvenbenen (ligt eraan waarvandaan de zon komt)
en de scheiding in haar is wat breed...
verder zowiezo heel mooi gedaan dus Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 09:45

MlieZ88 schreef:
hele mooie techniek! super knap
ik zie nog wel wat dingetjes wat volgens mij anders zou kunnen, zoals:
het lijkt nu net niet alsof ze zit, dus maybe wat meer schaduweffecxt in onder- of bvenbenen (ligt eraan waarvandaan de zon komt)
en de scheiding in haar is wat breed...
verder zowiezo heel mooi gedaan dus Haha!

dat zitten.. dat was een lastig punt in de tekening! ik heb meerdere dingen uit geprobeerd met meer schaduw maar dat haalde steeds het hele effect van het elfje weg vond ik. Een elfje zweeft namelijk over het algemeen en ik hoop dat ik met deze schaduwen dat effect een beetje neergezet heb.
Verder bedankt voor het positieve commentaar Ja

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:55

Wat prachtig zeg! Echt knap gedaan Lachen
Ik vind alleen de schaduw bij de tenen (linker, rechter been) een beetje storend.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:32

Mooi gedaan. Mooi kleurgebruik en leuk effect van tekening & foto. Wat mij een beetje stoort is echter het perspectief: Ik neem aan dat het elfe zittend op de houten vlonder is? Want nu klopt dat niet helemaal. Dat is jammer. Verder wel super.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:11

Ik vind hem om eerlijk te zijn nogal onder de maat. Ik krijg de indruk dat de verhoudingen een beetje willekeurig zijn omdat je niet goed een idee hebt wat je nu eigenlijk aan het tekenen bent. De vorm zelf is nog niet eens zo slecht (ook van een foto?) maar de uitvoering vind ik qua kleurkeuze en vormgeving echt wat minnetjes. Het jurkje en de vleugels vormen geen geheel met het meisje. De voeten ogen wat vreemd, en ik gok dat je deze een paar keer hebt overgedaan. Het geheel komt wat bibberig en onzeker over. Je kleurkeuze lijkt misschien harmonisch zo voor het ongeoefende oog maar ik vind het erg makkelijk. Daarnaast zit er geen diepte of gevoel in. Bovendien is er afgezien van de tinten geen enkele interactie met je elfje en de achtergrond, meer geplakt zal ik maar zeggen. Ook heb je geen specifieke lichtval gekozen, waardoor ik een studio-fotogevoel erbij krijg. Is de achtergrond bedoeld als een bankje waar ze op zit? Dat komt namelijk ook in het geheel niet over omdat er geen schaduwwerking tussen beide is en de scherpte te ver van elkaar ligt.

Aan de ene kant vind ik je lijnen veel te onzeker, aan de andere kant zijn ze te hard, waardoor het meer tot een tekening dan een schilderij is verworden.
Nee, misschien klink ik wat streng maar ik vind hem niet zo denderend, om eerlijk te zijn.

Werk vooral aan je kleurstelling, dat zou hem namelijk al veel meer leven geven. Verder ben ik persoonlijk niet zo te spreken over fotomanipulaties.

Wat ik me hierbij vooral afvraag is hoe je techniek in natuurlijke media is? Mensen grijpen tegenwoordig wat snel naar digitale hulpmiddelen zonder zelf de technieken enigszins onder de knie te hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer je niet af te branden. Je inzet en techniek zijn zeker niet slecht, maar je bent op een verkeerd punt begonnen. In de basis schort het nog een beetje, wat jammergenoeg doorwerkt in de rest van je werk, waardoor het resultaat het allemaal net niet is, snap je?

Het komt nu misschien allemaal wat zwaar over van me, maar ik denk dat je schilderij al een heel stuk beter zou zijn in een natuurlijk materiaal. Het verraderlijke van digitaal is namelijk dat het gauw het leven eruit haalt en dan heeft een schilderij dus veel meer nodig om aantrekkelijk te kunnen zijn. Deze in een ander materiaal zou al veel sterker zijn. En kijk eens goed naar kleuren. Groen is namelijk helemaal niet groen. Bruin is alles behalve bruin. Oefen daar maar eens mee, dan zullen je schilderijen ook veel meer vooruit gaan. Je hebt wel al goed een bruinige tint voor de huid al denk ik dat je dat meer hebt omdat een foto dat aangeeft dan dat je dat geleerd heb. Durf eens blauw en grijs te gebruiken.

Veel succes.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 15:33

Ten eerste bedankt JoSav dat je de moeite neemt om mijn werk te beoordelen en te bekritiseren. Zoals ik in mijn beginpost al zei is dit een wat ouder werk en vind ik zelf dat ik er al weer wat meer in gegroeid ben en een aantal punten van jouw kritiek heb ik eerder gehad, over het kleurgebruik bijv. en heb ik ook geprobeerd in nieuw werk te verbeteren.
Voordat ik digitaal ben gaan tekenen heb ik jaren 'gewoon' getekend en geschilderd (olieverf en acryl) ik heb de afgelopen 3 jaar op mijn school ckv3 beeldend gehad en heb daar echt de basis onder de knie gekregen. Wat het digitale werk betreft, daar ben ik nog heel erg in aan het zoeken wat mijn stijl precies is, en hoe ik die het mooiste weer kan geven. Met andere woorden ik ben nog steeds heel erg aan het oefenen en ben dan ook erg blij dat er mensen zoals jij zijn die de mindere punten in mijn werk opmerken en er even de schijnwerper op zetten.