[sch] Akhal Teke merrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[sch] Akhal Teke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 19:49

Oei wat heb ik lang getwijfeld of ik deze wel moest plaatsen. *herrinert zich de stortvloed aan commentaar over het Aragorn schilderij nog al te goed*
Ik vind hem namelijk (het paard met name) TE realistisch. Dat zijn de problemen waar ik nog mee worstel met photoshop. Of het wordt raar en gladjes en heeft daardoor te weinig diepte, of ik gebruik zoveel lagen met kleine haarstructuurtjes en mijn geliefde smudgetool en het lijkt wel een mishandelde foto. Gefrustreerd word ik daarvan, want de middenweg heb ik nog niet gevonden.

Misschien dat ik hem over een uur alweer verwijder van mijn site zodat hij roemloos verdwijnt in een slotje, zo erg zit ik nog steeds in dubio. Waarom plaats ik hem dan überhaupt? Ik ben eens benieuwd of ie goed ontvangen wordt. Kritiek is natuurlijk welkom, daar is dit een forum voor. Ik had deze bedoeld om voor een tutorial te gebruiken maar heb (omdat ik een doos ben) voor een Akhal Teke gekozen... met geschoren manen. Dus een manentutorial zou het niet kunnen worden. Afijn, lang verhaal dus, veel getwijfel, weet niet of ik hem mooi moet vinden of er met mijn gumtool lelijke woorden in moet schrijven.

Dit is dus digitaal. Er hebben onnoemelijk veel layers in gezeten met allemaal kleine haartjes, vervaagde haartjes, weer haartjes, nog meer haartjes, subtiel vervaagde haartjes, highlights, enzovoorts enzovoorts. Op een gegeven moment kon mijn dual core het niet eens meer aan en heb ik hem noodgedwongen twee keer zo klein gemaakt tot 300dpi ipv 600 (om over de pixels zelf maar te zwijgen). Op volledige grootte zie je pas hoeveel layers er ongetwijfeld inzitten (ben zelf de tel kwijt geraakt met het mergen de hele tijd) en dat het daadwerkelijk getekend is. Frustraties! Toch zal ik de ware afmetingen niet plaatsen omdat die te groot zijn en ik niet zoveel ruimte heb te verkwanselen op mijn website.

Maar goed, is weer echt zo'n JoSav verhaal geworden. Ik ben moe, ga dus zo pitten denk ik (tot ik met een schok wakker word en bedenk dat ik deze heb blootgesteld aan de boze buitenwereld!).
Misschien dat ik de tutorial nog voor deze ga schrijven, maar misschien beter van niet.

Geinspireerd op enkele foto's van de prachtige Akhal Teke merrie Selesta: http://www.akhalt-service.ru/foto/index ... opic_id=17 Vingers aflikken
De achtergrond is naar aanleiding van een reeks foto's van Tunesië (of was het Algerije? Oeps, weet ik het...) bij gebrek aan foto's van Turkmenistan. Ja ach.

De schets:
Afbeelding

Details:
Afbeelding

Afbeelding

En dun.. dun dun....
Het schilderij (photoshop, A3 grafisch tablet en ontelbare uren... ik vrees voor een gestoorde hoeveelheid, meestal tijdens stressmomenten in vele tussenpauzes over een periode van... geen idee eigenlijk):

Afbeelding

Ben er overigens ook nog niet over uit of ik wel tevreden ben met de borst... puntig is rastypisch maar of ik met mijn penseelstreken eens ben hier is een tweede.

Borisje

Re: [sch] Akhal Teke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:53

Wow! Echt mooi, de borst is inderdaad aan de linkerkant wat puntig, maar het valt totaal niet op. En wat bedoel je met; dan komt er weer een slotje op mijn topic?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:05

De verhoudingen zijn top, de uitdrukking is prachtig, en de achtergrond maak het plaatje compleet Ja Waar ik me wel een beetje aan stoor zijn de grijzige 'vlekken' op het paard. Ik heb de foto's bekeken en daar zie ik het een stuk minder. Dus ik vraag me af waarom het in jouw werk zo aanwezig is. Maar komt misschien door het uploaden? En waarschijnlijk is dit formaat gewoon veel te klein om het paard helemaal tot zn recht te laten komen.
Ik vind het mooi om te zien hoe anders jouw stijl weer is dan de mijne. Als ik vragen mag, in welk formaat werk jij? Je had het al over 600 dpi, maar in hoeveel pixels dan?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:13

@DeEiken: nee ik bedoelde dat als ik toch van gedachten verander en deze niet meer wil laten zien haal ik het plaatje weg en als een plaatje niet zichtbaar is komt er een slotje op, op die fiets.

@Eliine: het is dan ook geen portret van dat paard, maar geinspireerd op dat paard. Ik heb slechts sporadisch gekeken naar de foto's. Ik vond dat het grijs wat meer structuur gaf, maar misschien heb je gelijk ja. Het formaat waarop ik oorspronkelijk werkte in 600dpi (pixels per inch) was 8000 bij ongeveer 5500 pixels (grof gezegd, en daarna tot twee keer toe verkleind tot een uiteindelijke 3000 bij nog zoiets). Dit zijn dus werken van ruimschoots boven de 200mb.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:25

200 mb..valt me nog mee Knipoog als ik je hoorde over al die lagen... ik heb laatst iets gemaakt met 300 dpi in 9000x7500 en zat toen flink over de 500 mb, in iets van 25 lagen te werken..dat vond mn pc niet leuk Tong uitsteken dus over het algemeen probeer ik het rond de 200 mb te houden in iets minder lagen..voor de veiligheid van mn pc en mijn medegebruikers hier thuis.
Maar 600 dpi, werkt dat heel veel beter dan 300 dpi? Ik hoor namelijk altijd dat 300 dpi een goede waarde is om gedetailleerd in te werken, maar uit jouw verhaal maak ik op dat 600 nog beter gaat..?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:39

Ik vind hem heel erg bijzonder, apart... En dan in de positieve zin van het woord, ik kan me indenken dat je het meer een mislukte foto vind maar hoe langer ik er naar kijk, hoe mooier ik hem vind worden eigenlijk. Ontzettend knap gemaakt, ook een prachtige uitstraling, diepte... Vind het type paard alleen niet zo mooi, maar je hebt wel heel erg mooi de kenmerken van het ras weten te vangen! Echt weer een prachtig JoSav plaatje dus OK dan!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:53

Moderatoropmerking:
Verzoek tot het posten van onderbouwd commentaar. Probeer uit te leggen waarom je iets wel of niet mooi vindt en geef de TS tips.
Diverse berichten verwijderd.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:48

Hij is inderdaad heel erg apart. Iets lijkt niet te kloppen ben er alleen nog niet achter wàt precies. Nagelbijten / Gniffelen Toch, ondanks er iets niet klopt, vind ik het een fijne tekening om naar te kijken, mooi kleurgebruik. Lachen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:23

Wooo, prachtig werkje weer hoor josav!
Misschien dat het oogje net iets TE zwart is, omdat deze er echt uitknalt.
Naja weet het niet, maar vind hem echt prachtig! Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:28

Een echte JoSav! Vind hem wederom prachtig, mijn pols jammert het uit bij het zien van zoveel pc werk, maar oh oh oh.. schitterend weer!
Het enige waar ik over kan miepen is de overgang schoft/rug. Puntige schoft zal wel bij het ras horen, maar de "deuk" daarna die de overgang naar de rug maakt lijkt wat raar.

Wat het grijze betreft, dat weet ik niet zo. Op het hoofd stoort het me totaal niet, maar op de hals richting borst zijn wat grijze plekken die imo wat raar lijken.

Nogmaals, verder vind ik hem schitterend, en de achtergrond maakt hem helemaal af.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:05

Heb je dit met de computer gemaakt? Wauw, ik vind het heel erg knap hoor! Ik hou heel erg van realistisch, dus ik vind het prachtig!
Mocht je je vervelen, ik heb ook nog wel een model in de aanbieding Tong uitsteken.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:07

Wouw, wat een werkje weer.. ontzettend knap!
Dat mensen dit kunnen met Photoshop zeg.. Ik vind de grijze vlekjes niet storen, geeft inderdaad wat meer structuur, anders zou ik hem wel te gladjes vinden. De achtergrond maakt dit plaatje helemaal af, geweldig sfeertje zo!

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:41

Ik sluit me aan bij bernedien die grijze plekjes bij de borst en onderkant hals storen een beetje maar je hebt het ras prachtig neergezet!
Het (op het plaatje) linkeroor heef aan de boventkant ee beetje aparte vorm maar dat zie je alleen als je er lange tijd naar kijkt.
top gedaan verder

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:54

Wat een ongelooflijk fijn portret om naar te kijken!
Fijn om weer wat van je hand te mogen zien!
Het TE realistische vind ik bij dit werk nog wel meevallen, (Denk terug aan Aragorn) *LOL*

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:32

Oké, ik heb er totaal geen verstand van. Maar wat je daar doet, ziet er wel heel goed uit hoor! Misschien toch nog een tip: de grijze plekken lijken geen detail meer maar echt realistisch, dus deze mogen eigenlijk wat minder opvallen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:37

Ik vind het een ontzettend knap werk, zo mooi. Niet te realistisch, meer schilderachtig. Die overgangen en alles zijn echt Pling
Aragorn heb ik ook gezien en dit is echt veel beter, niet een raar bewerkte foto.

Enige waar ik me een soort aan stoor is het punt vlak achter zijn schoft. Helemaal rechts op het schilderij. Daar loopt het niet lekker op één of andere manier. Verder onwijs mooi Lachen

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:23

hij heeft misschien een beetje grote oren.. maar verder mooi schilderij, mooi kleurgebruik. en ook de stijl vind ik erg mooi.. wat ik persoonlijk iets minder vind, is het iele nekje.. verder leuk gedaan

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:05

Mishandelde foto? Nou, dat haal ik er niet uit hoor!
Ik vind hem ontzettend mooi, vind hem juist een typisch Josav randje hebben Ja . Iets mystieks mss, waar die gouden vacht absoluut aan bijdraagt Lachen .
Die grijze vlekken hebben wat aparts Clown . Als ik net naar het plaatje kijk, valt het me op en als ik wat langer zit te kijken, lijken ze weer helemaal in het geheel te passen. Ghi, ik denk dat ze daarom niet storend genoemd hoeven te worden? Lachen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:43

Té realistisch valt echt mee, ik vind hem prachtig geworden! Wat een kleuren zeg, geweldig! Wow!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 15:22

Afbeelding

Ik heb de rug even aangepast, daar ga ik in mee. Dat zag er inderdaad een beetje raar uit en was wat slordig van me.

Verder ben ik het in het geheel niet eens met de opmerkingen over te hoge schoft, te grote oren, iele nekjes en dergelijke. Natuurlijk heeft eenieder een voorkeur voor een bepaald ras, maar deze punten zijn allemaal rastypisch. Het betreft hier een schilderij van een rastypische AT.

Ik ben toch een beetje overstag dat hij misschien niet TE realistisch is. Je kunt immers ook zien dat hij geschilderd is en hij is voor de duidelijkheid niet bedoeld om op het genoemde paard te lijken. Ik heb er af en toe met een scheef oog naar gekeken, omdat digitaal schilderen nog niet mijn sterkste medium is.

IK denk overigens dat ik het grijze zo laat. Ik vond het hem juist wat edge geven. Wat minder statisch, zeg maar. Ach, ik kan hem altijd nog wat aanpassen.

Dank voor de reacties.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:30

Vind hem echt beter zo, rug was in de vorige versie wat raar, zoals ik toen al zei. Zo oogt het geheel wat realistischer, ook al wil je weer niet té realistisch.. nou ja, je snapt wat ik bedoel.
Blijf het een superwerk vinden! Ja

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:11

Sommige mensen kunnen ook echt toveren met die dingen hé,
en volgens mij ben jij daar 1 van. Tweede versie is al veel beter,
ik vind alleen de hals nog wat aan de dunne kant. Details, ogen ed zijn prachtig. Knap gedaan! Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:19

Die hals is niet aan de dunne kant, dat is rastypisch voor een Akhal Teke Ja.

Ik vind 'm erg mooi Ja. Die grijze vlakken hebben juist wel wat. De achtergrond past mooi bij het type paard (woestijnras).
Goh ja, wat moet ik er verder nog van zeggen? Typische JoSav tekening, erg mooi dus weer!

Overigens ben ik erg benieuwd naar het Aragorn schilderij!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:22

@ Nerwen: goed gezien. Veel mensen hebben de neiging de verhoudingen toch wat vreemd te blijven vinden omdat niet veel mensen dit ras goed kennen.

Het Aragorn schilderij is nog niet afgewerkt dus die zal nog wel even duren ben ik bang. Net toevallig wel een ander schilderij geplaatst. Knipoog

Bedankt voor de reacties. =)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:48

Ben ik even blij dat je een update geplaatst hebt!! Heb deze namelijk helemaal over het hoofd gezien Bloos! Wat een geweldig mooie kleur heeft dat paard! Vind de achtergrond er geweldig bij passen en tja... kan er eigenlijk verder maar weinig aan toevoegen: Top!