Ik vind hem namelijk (het paard met name) TE realistisch. Dat zijn de problemen waar ik nog mee worstel met photoshop. Of het wordt raar en gladjes en heeft daardoor te weinig diepte, of ik gebruik zoveel lagen met kleine haarstructuurtjes en mijn geliefde smudgetool en het lijkt wel een mishandelde foto. Gefrustreerd word ik daarvan, want de middenweg heb ik nog niet gevonden.
Misschien dat ik hem over een uur alweer verwijder van mijn site zodat hij roemloos verdwijnt in een slotje, zo erg zit ik nog steeds in dubio. Waarom plaats ik hem dan überhaupt? Ik ben eens benieuwd of ie goed ontvangen wordt. Kritiek is natuurlijk welkom, daar is dit een forum voor. Ik had deze bedoeld om voor een tutorial te gebruiken maar heb (omdat ik een doos ben) voor een Akhal Teke gekozen... met geschoren manen. Dus een manentutorial zou het niet kunnen worden. Afijn, lang verhaal dus, veel getwijfel, weet niet of ik hem mooi moet vinden of er met mijn gumtool lelijke woorden in moet schrijven.
Dit is dus digitaal. Er hebben onnoemelijk veel layers in gezeten met allemaal kleine haartjes, vervaagde haartjes, weer haartjes, nog meer haartjes, subtiel vervaagde haartjes, highlights, enzovoorts enzovoorts. Op een gegeven moment kon mijn dual core het niet eens meer aan en heb ik hem noodgedwongen twee keer zo klein gemaakt tot 300dpi ipv 600 (om over de pixels zelf maar te zwijgen). Op volledige grootte zie je pas hoeveel layers er ongetwijfeld inzitten (ben zelf de tel kwijt geraakt met het mergen de hele tijd) en dat het daadwerkelijk getekend is. Frustraties! Toch zal ik de ware afmetingen niet plaatsen omdat die te groot zijn en ik niet zoveel ruimte heb te verkwanselen op mijn website.
Maar goed, is weer echt zo'n JoSav verhaal geworden. Ik ben moe, ga dus zo pitten denk ik (tot ik met een schok wakker word en bedenk dat ik deze heb blootgesteld aan de boze buitenwereld!).
Misschien dat ik de tutorial nog voor deze ga schrijven, maar misschien beter van niet.
Geinspireerd op enkele foto's van de prachtige Akhal Teke merrie Selesta: http://www.akhalt-service.ru/foto/index ... opic_id=17
De achtergrond is naar aanleiding van een reeks foto's van Tunesië (of was het Algerije? Oeps, weet ik het...) bij gebrek aan foto's van Turkmenistan. Ja ach.
De schets:

Details:

En dun.. dun dun....
Het schilderij (photoshop, A3 grafisch tablet en ontelbare uren... ik vrees voor een gestoorde hoeveelheid, meestal tijdens stressmomenten in vele tussenpauzes over een periode van... geen idee eigenlijk):

Ben er overigens ook nog niet over uit of ik wel tevreden ben met de borst... puntig is rastypisch maar of ik met mijn penseelstreken eens ben hier is een tweede.
Waar ik me wel een beetje aan stoor zijn de grijzige 'vlekken' op het paard. Ik heb de foto's bekeken en daar zie ik het een stuk minder. Dus ik vraag me af waarom het in jouw werk zo aanwezig is. Maar komt misschien door het uploaden? En waarschijnlijk is dit formaat gewoon veel te klein om het paard helemaal tot zn recht te laten komen.
als ik je hoorde over al die lagen... ik heb laatst iets gemaakt met 300 dpi in 9000x7500 en zat toen flink over de 500 mb, in iets van 25 lagen te werken..dat vond mn pc niet leuk
dus over het algemeen probeer ik het rond de 200 mb te houden in iets minder lagen..voor de veiligheid van mn pc en mijn medegebruikers hier thuis.
Toch, ondanks er iets niet klopt, vind ik het een fijne tekening om naar te kijken, mooi kleurgebruik.

. Als ik net naar het plaatje kijk, valt het me op en als ik wat langer zit te kijken, lijken ze weer helemaal in het geheel te passen. Ghi, ik denk dat ze daarom niet storend genoemd hoeven te worden?

Wat een geweldig mooie kleur heeft dat paard! Vind de achtergrond er geweldig bij passen en tja... kan er eigenlijk verder maar weinig aan toevoegen: Top!