[TEK] Mens/gezicht.. tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[TEK] Mens/gezicht.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:02

Geen idee of dit hier goed staat, ik post hier nooit..

Ik heb altijd al willen kunnen tekenen, maar bakte er altijd erg weinig van. ( had latijd netjes een 7 voor de moeite op mijn rapport)
Tammy, een vriendin dier erg "arty" is, meldde me dat iedereen kan leren tekenen, ik ging er hard tegenin ( jij hebt makkelijk praten met je natuurtalent), maar ben nu toch voor de vierde keer een serieuze poging aan het doen (aka: ik verveelde me en was te moe om wat anders te proberen).

De vorige 3 pogingen eindigden met een hoop verfrommelde papieren om me heen in grote frustratie...maar tot mijn grote verbazing begint het nu waarempel toch ergens op te lijken geloof/hoop ik... (heb Tammy nog niet ingelicht dat ze misschien toch gelijk heeft Knipoog)

Reacties uit de naaste omgeving (ouders zusje): varieert van verbazing tot ongeloof.
"ja, haha, erg grappig..dat heb je echt niet zelf gedaan"

(heb ondertussen wat meer anatomie kennis, en een paar boekjes gedownload waarin zo ongeveer stap voor stap wordt uitgelegd hoe je bv een oog moet tekenen.)

klik op het plaatje voor groter formaat.

Hier poging 1 - zelfde formaat getekend als foto (haar rechter wang en linkeroog kloppen niet helemaal en na 3 keer een poging tot krullen tekenen heeft ze nu stijl haar)
AfbeeldingAfbeelding

en poging 2 (nog niet af) - tekening 1.5 x foto formaat (zijn hele rechterkant van het gezicht moet over...licht/donker klopt niet, en zijn neus was goed tot ik er iets te enthousiast nog een keer bij langs ging)
AfbeeldingAfbeelding
De puntjes is waar ik met mijn liniaal wat dingen heb uitgemeten (mag dat "officieel" ?)

Tips erg welkom!

Een paar vragen:
*Hoe krijg ik het minder vlekkerig?
*Als het ergens fout gaat hoe verbeter je dat dan?? Kan ik dat gewoon helemaal uitgummen?? En kan dat met normale gum? ( ik heb geen kneedgum).
*Heel erg lastig trouwens om de verhoudingen en positie van ogen/neus /mond etc goed te krijgen. Is daar nog een trucje voor of is het een kwestie van gewoon door blijven oefenen?

Vermaak me wel prima zo moet ik zeggen, languit voor de TV en een 'tekenblok' op schoot.

highwaykind

Re: [TEK] Mens/gezicht.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 08:59

30 pageviews en niemand die kan helpen? Verdrietig

Nog een vraagje:
Hoe teken je haar?
Had al gelezen dat je het als een licht/donker ding moet zien en niet als losse haren, maar het wil nog niet erg lukken.

Voel je vrij om in photoshop/print even duidelijk te maken waar ik de fout in ga (de kleur rood schijnt effectief te zijn Knipoog)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:05

Holy cows zeg! Ik kan je niet helpen, maar als je nog maar zo kort bezig bent dan heb je het talent waarvan je altijd gedroomd hebt wel degelijk! Die ogen! Echt heel mooi.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:09

Mooi, echt mooi! Ik zou het je zeker niet nadoen. Volgens mij heb je echt talent!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:19

*eerlijk, echt geen talent...snap ook niet waarom het nu ineens wel lukt*

Het bewijs: dit was leer-tekenen-poging-3 die niet verfrommeld werd.
(of vraag iemand die me kent..)

klik voor vergroting.
Afbeelding

Ik geloof dat ik natekenen wat makkelijker vind dan uit mijn hoofd de verhoudingen goed krijgen ..
Ogen zijn het makkelijkst trouwens (als ze eenmaal op de goede plek staan).

wonder-boekje met instructies (oog vanaf blz 53): hier
waarschuwing, groot bestand pdf 50 mb
daar staat ook wel wat over haar in, maar die "versie" vind ik niet zo mooi..

Bij die man( David Anders, Sark in Alias), die rare kring is het watermerk in het papier....(grr).
wat zijn goede merken tekenpapier die niet al te duur zijn?
Wat is handig, een blok of losse vellen??

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:12

W a u w. Wow!
Die ógen. Super.

Ga zo door, blijf oefenen. Je hebt talent!

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:51

joh je hebt echt talent!
ff offtopic:
je zegt dat je een paar boekjes hebt gedownload, zou ik mogen weten welke site?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:52

dankje allemaal, maar echt, dit is gewoon "wiskundig" uitgetekend.
(als "vroeger" op school met coordinaten voor de x -en y as) en dan donker en licht ingevuld ongeveer zoals het op de foto staat en wat uitleg over hoe je ogen neus mond moet tekenen.

En haar is moeilijk!! Boos!

DA af en lichtelijk verprutst dus ik teken maar even geen haar meer tot iemand even uitlegt hoe het wel moet.
Ik had ook niet zo veel zin om alles aan de rechterkant op de foto donker te maken, dus hij heeft geen oor, en nekken kan ik ook al niet Knipoog Hij klopt gewoon niet helemaal lekker.
Ik oefen gewoon door.

(klik voor vergroting.)
AfbeeldingAfbeelding

Ga nu beginnen met
Bradley Cooper
Let vooral op het hele korte haar Haha!

Daarna heb ik nog niets. Wie meldt zich met een duidelijke (makkelijke) foto? Knipoog

@margot - torrentz punt com en dan drawing intypen, dan krijg je ongeveer 1 GB aan e-books.

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:27

bedankt!
ik ga eens proberen of ik iets fatoenlijks kan tekenen, heb ik meteen iets te doen op school Knipoog

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:01

Iedere l*l kan wat grafiet op papier plaatsen maar maar enkelen kunnen een paar ogen laten spreken. En als ik naar die ogen kijk doen die het wel degelijk. Wiskundig beredeneerd en nagetekend uit een wonderboek of niet. Dus; je hebt talent, take it or leave it Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:25

Nou voor iemand zonder talent moet ik toch zeggen dat je het er zeer aardig vanaf brengt Lachen
Over dat wiskundige...zo deed ik het vroeger ook en is een zeeeer effectieve methode om te leren tekenen (vind ik dan) omdat je op deze manier leert hoe verhoudingen in elkaar zitten. En na een tijdje krijg je vanzelf door dat je het ook zonder kan!
Haar is moeilijk! Omdat je het inderdaad niet als losse haren mag zien. Tenminste in het begin niet. De truc is om heel simpel te beginnen, net als in het gezicht kijken waar de schaduwen en waar de lichtplekken zitten. Die schetsmatig aangeven en dan steeds verder en gedetailleerder 'inkleuren' (is een beetje lastig uit te leggen). Het is vooral allemaal een kwestie van oefenen, talent of geen talent. (de mensen met talent hebben het vaak wat sneller in hun vingers maar de mensen die het met wat minder talent moeten doen kunnen er met veel oefenen ook echt wel komen hoor!)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:10

Let iedereen ook even heel goed op deze ?
Afbeelding
Is van ongeveer 7 maanden geleden, en daartussen in heb ik niets getekend.

Heb gister zo ongeveer de hele dag met geo-driehoek en foto voor de TV gezeten (multitasking rules).
Stap1 alle puntjes neerzetten, stap 2 puntjes met elkaar verbinden, stap 3 ogen, stap 4 beginnen met gezicht
(tekening is 1.5 x zo groot als de foto)
Afbeelding

Ogen gaan (voor zover ik door heb) wat spreken als je daar ook licht en schaduw instopt (ook op de oogbol) - dat dat niet egaal wit blijft..

Dan het haar (-> Aaaaaarrrrrggghhh!!)
Voorlopig dus gewoon net doen of haar hetzelfde als gezicht is, eerst schaduwen/licht en dan pas wat losse sprietjes toevoegen omdat het anders niet op haar lijkt?
Zal straks nog even zoeken of er ergens een stap voor stap handleiding online te vinden is daarvoor.
(hmm, of ik zoek op YouTube naar een video *smiley met lamp* )

Ik kopieer in ieder geval dit gezicht eerst als dat af is, en dan probeer ik het haar eerst wel op een kopie voor ik de boel weer verpruts. Beetje meer geduld is geloof ik ook wel handig, dat ik niet alle haar in 5 seconden "af" heb Knipoog

Je krijgt hier wel vieze vingers van trouwens Vork

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:31

Prachtig gedaan!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:58

Probeer minder te vegen.
Dat is de enige tip die ik je kan geven Bloos

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 09:50

Maar dat vegen "moet" juist om de schaduw/licht overgangen wat minder duidelijk te krijgen.
Helpt ander papier dan trouwens?(nu printer papier Knipoog)

Heb Bradley Cooper af. Scanner heeft het lichte deel op het voorhoofd wat lichter gemaakt dan het is.
Afbeelding

Zal er morgen nog een keer naar kijken, dan vallen me vanzelf minstens 10 dingen op die nog niet kloppen en veranderd moeten worden.
Lijkt dit al iets meer op haar zo?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:00

highwaykind schreef:
Maar dat vegen "moet" juist om de schaduw/licht overgangen wat minder duidelijk te krijgen.
Helpt ander papier dan trouwens?(nu printer papier Knipoog)

Ja, printerpapier is veel te glad! Willekeurig schetsblokje (van de HEMA/ boekhandel oid) zal al een veel beter resultaat geven Ja Kan je ook veel beter op gummen. Om vegen tegen te gaan kan je het beste gummen met kneedgum, dat maakt het papier niet kapot.
Je hebt veel talent, ik ben benieuwd naar je volgende 'project'! OK dan!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 09:21

Dankje Wranglerbutt! HEMA, had ik nog niet aan gedacht!!
(En echt, je zou mijn tekeningen van voor dit moeten zien..)

Mijn volgende 'project' is bijna klaar - ik denk dat ik de jas er nog bij doe, en wat andere dingetjes bijwerk nog. (ik oefen eerst wel even op een kopie ervan Haha!)

Klik voor groter.
Afbeelding

Inderdaad met kneedgum nu - dat zijn ook de lichte plukjes haar (maar nog steeds op printer papier Knipoog)
Ik hoop dat het haar wat echter lijkt zo -alleen dat kuifje bovenop zijn voorhoofd is nog wat meer vogelnest.
Het is mijn buurjongetje van een foto van 4 jaar geleden of zo.

En Bradley Cooper is ook wat minder kaal in het echt dus die moet ik ook nog bijwerken.