[tek] pastel ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

alena

[tek] pastel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 10:11

ja de tekening is er nog niet maar
de krijtjes alwel en een paar mislukte schetsen natuurlijk Vork

ik ga beginnen met pastel en heb darom een mooi beginnerssetje van Rembrandt(softpastelkrijt) gekocht. maar nou wil ik graag tips
want ik heb speciaal papier gekocht en ik loop aardig vast op detials...
ik kan ze neit aanbrengen doordat het z`n dik krijt is wat doen jullie daarmee... slijpen jullie er een puntje aan ofzo Tong uitsteken

en ik heb steeds het idee dat ik geen vlakken kan vullen omdat het echt krijt is wat niet overal blijft zitten ( beetje hetzelfde idee als met stoepkrijt )

en dan mijn laatste vraagje Tong uitsteken jullie tekenen vast in lagen .. maar doen jullie dat van licht naar donker of van donker naar licht ?

alvast bedankt voor het lezen

MamaMiesje

Re: [tek] pastel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:19

Voor details moet je echt pastelpotloden nemen, dan kun je tenminste een strak lijntje zetten.
Helemaal dekkend tekenen is afhankelijk van het papier; hoe grover de structuur hoe moeilijker het is de kuiltjes in het papier op te vullen.
Als je redelijk glad papier hebt, kun je het dekkender krijgen door er gewoon lekker met je vingers over heen te wrijven. Als je niet van vieze vingers houdt dan (had je geen pastel moeten kopen Haha! ) zijn er ook nog dingen die "verdoezelaars" heten; daarmee bereik je hetzelfde effect.
Wat betreft in lagen werken;ja dat kan. Van licht naar donker werkt natuurlijk het beste, maar het kan wel andersom hoor! Ja Je kunt met gemak bijvoorbeeld de manen van een paard met donkerbruin en zwart opzetten en daarna met een wit krijt de highlights erin brengen. Het wit wordt dan alleen wel een beetje vies. (Kijk maar eens naar de zwarte labrador in mijn profiel)
Tot slot raad ik je aan een bus met Fixatiemiddel voor pastel te kopen. Als de pastel dan af is, kun je het daarmee inspuiten (let op: de kleuren worden daardoor meestal iets donkerder). Je zou eventueel, nu je toch nog in je uitprobeer fase bent, er ook gewoon haarlak overheen kunnen spuiten; zelfde effect maar een haarlakbus wil nog wel eens dikke druppels sproeien en als je pech hent droogt het dan niet mooi op.
Veel plezier met tekenen! OK dan!

alena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 11:05

hee heel erg bedankt Knipoog
vieze vingers maakt me niet uit hoor,
fixatiemiddel heb ik ook toevallig omdat ik dat toch ook al voor mijn potlood tekeningen gebruik.

iig heel erg bedankt hier kan ik al weer even me vooruit Knipoog

marit_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:41

ik heb zelf ook die krijtjes gekregen van mijn buurjongen want die deed er niks mee dus heel nieuw doosje, heb ze alleen nog nooit gebruikt Rolleyes ... kheb vraagje waarom is pastelkrijt zo populair, ik vind het maar gewoon want er zijn zoveel soorte krijt.. Bloos

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:50

ik heb van mijn buurvrouw een hele door rembrand krijten gekregen. heb er nog niks mee gedaan, maar wat mijn (nu overleden) buurman ermee heeft gemaakt is heel..heel mooi o.O
ik wil er ook wel wat mee doen Lachen