Wat is High Key?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Wat is High Key?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:53

Ik denk dat dit hier niet hoort ,
Maar zou niet weten waar ik het neer moet zetten ...
Misschien iemand die het kan verplaatsen oid ?

Ik zag gisteren een portret op dit forum [geloof U.K]
En dat was "high Key " gemaakt....
De foto was lichter gemaakt en erg mooi geworden !
Kan iemand mij uitleggen wat het precies inhoud,
En kan je dat doen met het programma Photofiltre ?
Ik zou het ook willen proberen,
Maar als je niet eens weet wat het inhoud Vork
Hoop op veel reactie's

Groetjesss
Laatst bijgewerkt door Mireille op 05-01-07 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 'Wat is' toegevoegd

Mireille

Re: High Key

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:55

[LZP] > [UK]

High Key is niet iets wat je bereikt met bewerken, maar iets wat je bereikt met goede fotografie.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:58

Bedankt voor het verplaatsen en je antwoord....
Maar deze foto is toch echt bewerkt ,
En dat verstaan ze dus onder High Key !
Hoe krijg je bijv :

* Je huid zo mooi licht
* Ogen zijn ook anders gemaakt
viewtopic.php?f=149&t=706043&st=0&sk=t&sd=a

Mireille

Re: Wat is High Key?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:12

Daar word door een aantal users ook duidelijk gezegt dat dit geen high key is. High key bereik je met fotografie. Dat is een kwestie van goed belichten en met je camera om kunnen gaan.

Bij high key komt geen bewerking kijken.

Huid lichter maken en ogen anders maken kan iedereen wel in een fotobewerkings programma, maar dat maakt de 'foto' dan nog geen high key.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:23

Bedankt voor je duidelijke uitleg....

Dan wil graag weten hoe dingen zoals
huid , ogen enz kan veranderen met photoshop Haha!
Lijkt me weleens leuk om bijv mn zusje om te toveren
Tot een heus "fotomodel " Knipoog [beetje overdreven]
Want ik zie sommige mensen hier iets van foto's maken dat ik denk
Hoe doen ze dat toch ...

En dan heb ik het bijv over :
Iemand die helemaal onder de sproeten zit ,
Wat totaal weggewerkt word....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:26

Bedankt voor de uitleg ik vroeg me dit ook af nadat Frozenstar een heel mooie foto had geplaatst op mn foto, wat ook High Key was.
Interessant!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:41

Fairie schreef:
Daar word door een aantal users ook duidelijk gezegt dat dit geen high key is. High key bereik je met fotografie. Dat is een kwestie van goed belichten en met je camera om kunnen gaan.

Bij high key komt geen bewerking kijken.

Huid lichter maken en ogen anders maken kan iedereen wel in een fotobewerkings programma, maar dat maakt de 'foto' dan nog geen high key.

Zullen we lekker mijn topic er even buiten laten Fairie?
Geloof dat als ze het topic inlezen ze het heus wel snappen van je hoor.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:41

Chiqa schreef:
Bedankt voor de uitleg ik vroeg me dit ook af nadat Frozenstar een heel mooie foto had geplaatst op mn foto, wat ook High Key was.
Interessant!

Voglens Fairie niet Knipoog Dus dat zal nog wel gezegd worden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:08

Fairie schreef:
[LZP] > [UK]

High Key is niet iets wat je bereikt met bewerken, maar iets wat je bereikt met goede fotografie.

Maar je zegt nu nergens wat het wel is Verward
Je roept alleen maar dat de foto van Frozenstar "het" niet is....
Graag uitleg wat het dan wel is.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:19

Ik geloof dat het nu wel 5 is uitgelegt, zo moeilijk is het toch niet?

High key: foto met lichte linten, weinig tot geen schaduw in het gezicht (vaak alleen langs contouren)

En voor de geinteresseerden, tegenovergestelde is low key, dus donker gezicht, donkere achtergrond, meestal veel schaduw, mooie donkere contourschaduwen.
High key -> romantisch
Low Key -> mysterieus, soms zelfs dreigend

Je kan het effect wel bereiken met veel bewerkingen, maar dat maakt de foto nog steeds niet high key en des te meer een bewerking.

@ Frozenstar, de TS haalt jouw topic naar boven (niet Fairie) en dan ga jij iemand die daarin iets over jouw foto zegt (ook) hier afbekken? En alleen omdat ze niet zegt wat jij wilt horen? Makkelijk hoor.
Laatst bijgewerkt door IcePrincess op 05-01-07 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:22

Nee het is duidelijk wat het is Lachen
Maar hoe bereik je dat effect? Bijv. Door veel lampen/schermen neer te zetten rondom je 'object'?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 03:39

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 03:51

Als ik me niet vergis heeft er een tijdje geleden ook een topic hier gestaan met een duidelijke uitleg van wat high-key wél is...

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 05:56

Een high key is een foto waarbij de tinten overwegen naar licht/zeer licht en zonder (diepe) schaduw en zonder verlies van details. Om dit resultaat te behalen (en tevens niet te verwarren met een hoog-contrast foto waar geen middentonen aanwezig zijn) gaan fotografen aan de slag met soft boxes of beauty dishes, maar een stuk piepschuim om het licht te kaatsen kan voor jou uitkomst bieden. Gebruik bijvoorbeeld een zachte flitser, om de slagschaduw kwijt te raken richt je een lamp op de achtergrond, piepschuim voor licht in het gezicht te kaatsen... dit vraagt een hele setting! Alleen bezig zijn met de belichtingsinstellingen van de cam is niet genoeg. Voor een goede high-key incluis ontwikkelen ben ik een hele dag bezig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 06:47

IJskonijn schreef:

Ik zag het hier anders niet staan, Paraat hier boven me is de eerste die het normaal met gebruikaanwijzing uitlegt....
Als ik een normale vraag stel verwacht ik ook een normaal antwoord.
Omdat jij toevallig weet wat het is en hoe het bereikt wordt wil nog niet zeggen dat een ander dat uit jullie botte gehak hier kan halen...

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 07:38

Lia_ schreef:
IJskonijn schreef:

Ik zag het hier anders niet staan, Paraat hier boven me is de eerste die het normaal met gebruikaanwijzing uitlegt....
Omdat jij toevallig weet wat het is en hoe het bereikt wordt wil nog niet zeggen dat een ander dat uit jullie botte gehak hier kan halen...

Geheel off-topic: zou je voortaan svp de juiste naam boven de quote willen zetten. Er zit daadwerkelijk een IJskonijn op Bokt, niet echt aardig als haar naam hier wordt gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 07:57

Desbetreffend topic is geopend nadat Frozenstar in dit topic viewtopic.php?f=149&t=705438 nogal een mislukte poging tot high-key fotograferen heeft gedaan. Hier heb ik haar duidelijk uitgelegd wat high-key eigenlijk betekent en hoe je het ongeveer kunt bereiken zonder de nodige externe flitsers.

Helaas heeft ze mijn advies niet al te letterlijk genomen en is ze aan het bewerken van een oude, niet door haar gemaakte foto geslagen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 08:39

High Key maak je sowiso het beste zonder PS. De foto zelf moet goed zijn. Een foto in PS naar High key bewerken heeft niet zoveel zin als je het goed wil doen.

Het gaat bij high key om de lichte vlakken in het beeld. Er moeten zo weinig mogelijk donkere vlakken te zien zijn. Je probeert zo weinig mogelijk schaduwen en contrasten te krijgen ( dmv vlakke belichting). Het beste is een licht gekleurd onderwerp met een achtergrond in dezelfde kleur. Het onderwerp steekt niet veel af van de achtergrond ( Kan dus wit zijn, maar ook heel lichtblauw- of roze. ). En helemaal goed doen ze het met flitsers en iets om de flitsers te verzachten (bijv. een softbox). Ze overbelichten de achtergrond ongeveer 2 stops tegenover de voorgrond.

Bij low key is juist alles andersom. Donker onderwerp met een donkere achtergrond.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:46

@ Frozenstar : Sorry dat ik je topic erbij heb gezet hoor !!
Maar ik vind het een super mooie foto.....
High Key of niet ---} het resultaat is superrr

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:33

Nouks schreef:
Desbetreffend topic is geopend nadat Frozenstar in dit topic viewtopic.php?f=149&t=705438 nogal een mislukte poging tot high-key fotograferen heeft gedaan. Hier heb ik haar duidelijk uitgelegd wat high-key eigenlijk betekent en hoe je het ongeveer kunt bereiken zonder de nodige externe flitsers.

Helaas heeft ze mijn advies niet al te letterlijk genomen en is ze aan het bewerken van een oude, niet door haar gemaakte foto geslagen.

Dank u Nouks. Ik geloof dat het nu wel duidelijk is dat mijn foto géén High Key is; maar enkel een bewerking.

Kolere zeg, wat kunnen mensen lekker doorzeiken.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:04

Lia_ schreef:
IJskonijn schreef:

Haha! Bloos

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:56

Lia_ schreef:
IJskonijn schreef:

High key: foto met lichte linten, weinig tot geen schaduw in het gezicht (vaak alleen langs contouren)

En dit vind je geen duidelijke uitleg van wat het is? Plus de uitleg die al meerdere malen in het betreffende topic van frozenstar is gegeven.

Als mensen echt zo geinterseerd zijn in fotografie zoeken ze wel een andere manier dan bokt om uit te vinden hoe en wat. Hoe moeilijk is het om op google een paar woordjes in te typen? Of een goed boek kopen? Een leuke cursus doen of goede opleiding. En de allerbeste methode, gewoon zelf wat aanprutsen daar leer je nog het meeste van en niet alleen hoe je die ene bepaalde stijl kunt krijgen maar gaandeweg ontdek je nog veel meer handige dingen.
Maar mensen willen tegenwoordig graag dat alles voorgekauwt en op een zilveren bordje voor ze wordt uitgespuugd.

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:46

IcePrincess schreef:

En dit vind je geen duidelijke uitleg van wat het is? Plus de uitleg die al meerdere malen in het betreffende topic van frozenstar is gegeven.

Als mensen echt zo geinterseerd zijn in fotografie zoeken ze wel een andere manier dan bokt om uit te vinden hoe en wat. Hoe moeilijk is het om op google een paar woordjes in te typen? Of een goed boek kopen? Een leuke cursus doen of goede opleiding. En de allerbeste methode, gewoon zelf wat aanprutsen daar leer je nog het meeste van en niet alleen hoe je die ene bepaalde stijl kunt krijgen maar gaandeweg ontdek je nog veel meer handige dingen.
Maar mensen willen tegenwoordig graag dat alles voorgekauwt en op een zilveren bordje voor ze wordt uitgespuugd.

*amen

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 04:35

IcePrincess schreef:

Professioneel fotograferen leren kost centjes Haha!