[Foto] Paar foto's van paarden. [Tips gevraagd!]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

[Foto] Paar foto's van paarden. [Tips gevraagd!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:53

1. Afbeelding
Oog van Binky, de Haflinger..

2. Afbeelding
Twee vechtende IJslanders.. Haha!

3. Afbeelding
Hoofdje van mijn eigenwijze merrie (hengst) Verle..

4. Afbeelding
Weer koppie van Verle..

5. Afbeelding
Koppie van Binky de Haf..

6. Afbeelding
Nog een keer hoofdje van Bink..

7. Afbeelding
En nóg een keer Bink..

Het was vrij mistig en erg grauw weer, toch plaats ik de foto's, omdat ik graag tips wil om ook met slechter weer betere foto's te kunnen maken!
Vooral de foto van de twee IJslanders heeft ERRUG veel ruis..? Ook de rest behoorlijk wat, iets heb ik dus niet goed gedaan.. Wie kan me helpen wat ik niet goed gedaan heb? Vork

Alle foto's heb ik nu handmatig ingesteld, als iemand dus wil weten welke ISO-waarde/sluitertijd/etc ik gebruikt heb gehad, moet je het laten weten! Dan zet ik het erbij.

Groetjes Quir

Tinka15

Re: [Foto] Paar foto's van paarden. [Tips gevraagd!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:12

leuke foto's allemaal alleen super jammer van al dat ruis!
let verder wel op de achtergronden, je oog valt snel naar het lichtste delen in een foto dus gaat je oog al snel naar het hek op de achtergrond dat is wel wat jammer.

verder kan ik je gewoon zeggen blijf lekker veel fotograferen en expirimenteren met je camera dan leer je het meest en word je vanzelf goed Knipoog

gr linda

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:59

Waarschijnlijk je iso té hoog.
Daar krijg je veel ruis van.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:31

Six schreef:
Waarschijnlijk je iso té hoog.
Daar krijg je veel ruis van.

Ja dat dacht ik zelf ook al, maar wat is een té hoge ISO? Bij alle foto's is de ISO 200 alleen bij de twee IJslanders is de ISO 400. Het verschil is ook wel goed te zien, want die foto heeft de meeste ruis, maar als ik bij die foto de ISO op 200 zetten, was die erg donker en bewogen, nu is die een stuk lichter en veel minder bewogen, maar nog steeds niet scherp en erg veel ruis (met ISO 200 had de foto minder ruis, maar er waren geen IJslanders meer terug te vinden, zo bewogen en donker). De IJsjes waren dan ook wel erg lomp bezig en alles ging snel! Haha!
Ik kan de ISO waarde instellen op: automatisch, 80, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200. (ik weet niet of ik nog hoger kan? Maar ze hebben mij al gezegd dat ik eigenlijk nooit boven de 800/1600 uit moet komen) Is de 200 en de 400 dan toch te hoog geweest?? Bloos

@Tinka15: Hier zal ik meer op gaan letten! De achtergrond is ook niet allemaal even mooi, eigenlijk nooit. Vork Bedankt!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:47

hier heb ik ook ongelovelijk veel moeite mee
alle foto's met dit weer mislukken bijna.. kijk maar:
viewtopic.php?f=53&t=702366&hilit=url
erg frustrerend
verder vind ik de onderwerpen van jou foto's erg leuk
maar inderdaad wat rustigere achtergronden kiezen Ja
lekker door oefenen!

kazi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:38

Mij persoonlijk zegt die eerste, met dat oog, niet veel. Zo'n foto's zie je hier op bokt heel veel, maar ik snap ze niet. Kan iemand me vertellen wat er zo mooi is aan die positie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:42

Je kunt het beste een zo laag mogelijke iso nemen. Mijn camera heeft als laagste iso 200 en die gebruik ik dan ook vrijwel altijd, bij bewolking gebruik ik iso 400. Wat voor een camera gebruik je? Dat kan er ook mee te maken hebben omdat de ene camera bij iso 400 ruis geeft en een andere pas bij 800.

Verder zou ik het mooier vinden als je de achtergrond wat vager maakt, vooral omdat er nu storende dingen staan, zoals de bakrand enz. Dan springt het paard er ook meer uit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:31

Heel erg bedankt al voor de tips!

Een oog, ja ik vind foto's van ogen altijd mooi en hebben iets, vind ik. Ik hou zelf sowieso heel erg van close up, heb liever alleen een hoofd of een oog of zo dan een heel paard. Knipoog

Ik heb een Panasonic DMC-FZ30
Laagste ISO is 80 en hoogste is geloof ik 3200. De camera zelf geeft op de ISO waarde 400 nog geen ruis, wel als er andere instelling niet goed geweest zijn (Na gevraagd). Dus dan is er nog iets anders geweest wat veel ruis geeft, de hogere ISO waarde verhoogd het ruis dan wel natuurlijk! Maar alleen de ISO doet het niet, dus is er nog iets niet helemaal oke geweest. Zelf denk ik te korte sluitertijd? Te weinig licht voor wat de sluitertijd eigenlijk nodig heeft?

Hoe kan je de achtergrond nog wazigere maken? Waziger dan dit lukt me namelijk nog niet, of het is toeval. Wel als ik ver weg ga staan en dan ver inzoom, dan krijg ik de achtergrond wel steeds waziger, maar de foto (of eigenlijk het object wat de aandacht moet trekken) minder scherp. Tips hiervoor?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:54

ik zet de mijne dan op S, voor shutter
maar heb zelf ook nog geen verstand van hoor, beginnet Nagelbijten / Gniffelen
heb een panasonic Lumix fz-5 (of iets dergelijks Nagelbijten / Gniffelen)
succes Ja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:21

Diafragma aanpassen. Ik weet niet hoe dat op jou camera zit, maar dat kun je anders ook wel opzoeken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:30

capopjekop schreef:
Diafragma aanpassen. Ik weet niet hoe dat op jou camera zit, maar dat kun je anders ook wel opzoeken.

Oké, thanks! Ik ga zo in de gebruiksaanwijzing opzoek naar het diafragma en ga dan wat dingen uitproberen. Vork

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:05

Van een te lage sluitertijd krijg je geen ruis.. hoe lager de sluitertijd hoe scherper de foto wordt, de ruis ligt denk ik toch echt aan je ISO en aan de hoeveelheid megapixel van je camera.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 18:26

Ik bedoelde eigenlijk dan een te lage sluitertijd in combinatie met ISO?
De sluitertijd staat vrij laag, en heeft hij dus eigenlijk veel meer licht nodig, wat er niet was. ISO daarentegen was wel weer vrij hoog..?

Aan de megapixel zal het echt niet liggen! Knipoog

Bedankt!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:31

Hoeveel megapixel is je camera??

Maar als je een hoge iso hebt (al vind ik 400 helemaal niet hoog, mijn camera vertoont buiten amper ruis op 1600) krijg je zegmaar ruis, dus de combinatie zal niet uitmaken, of je nou een hele hoge sluitertijd hebt of een lage..
Een hele lage sluitertijd, dus de sluiter blijft lang open, zorgt niet voor een ruis maar voor onscherpte...
Als jij de sluitertijd laag hebt staan, valt er juist véél licht in namelijk..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:32

MissPromiss schreef:
Van een te lage sluitertijd krijg je geen ruis.. hoe lager de sluitertijd hoe scherper de foto wordt, de ruis ligt denk ik toch echt aan je ISO en aan de hoeveelheid megapixel van je camera.

Sorry zie hier dat ik verkeerd getypt heb, ipv hoe lager de sluitertijd moet het hoger zijn Knipoog
En hoe lager de iso hoe scherper Tong uitsteken

Dus voor een scherpe foto, lage ISO en hoge sluitertijd Tong uitsteken

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:08

eerste foto doet mij ook niet veel. te veel haren, te weinig oog.

verder idd jammer van de ruis. tips daarvoor zijn al gegeven.