[ver] Eenzaam en bedrogen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fantine

[ver] Eenzaam en bedrogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 11:39

Midden in de nacht weer een keer inspiratie gekregen om te gaan schrijven.
Hier het eerste deel:

”Hoe kon hij haar dit aandoen. Hoe heeft hij haar dit aan kunnen doen” galmt door Suzanne’s hoofd terwijl ze door de nacht rent. Hij leek zo aardig, zo betrouwbaar. Wanhopig rent ze door de straten, geen idee waar ze heen moet. De kerklok slaat 2 uur ’s nachts. “De kerkklok!” Suzanne staat stil en kijkt naar de hoge kerkklok. Ze kijkt naar rechts en steekt snel de straat over. Bij nummer 4 blijft ze staan. Ze kijkt snel om haar heen en belt dan aan. “Doe nou open… alsjeblieft schiet op!” mompelt Suzanne. Ongeduldig en angstig staat ze voor de deur te wachten. Dan gaat de deur open op een kier “wie is daar?” klinkt het slaperig. Suzanne zegt niets en stormd naar binnen. In de gang staart ze hijgend naar haar vriendin die de deur weer dicht en op slot doet. “Wat is er met jou gebeurt?!” vraagt Kathy. Suzanne zegt niets en staart enkel voor zich uit. Voorzichtig wordt ze meegenomen naar de slaapkamer van haar vriendin waar ze een deken om zich heen krijgt. Even later krijgt ze een glas water in haar handen gedrukt. Trillend en voor zich uit starend neemt ze een slok. Het is ijskoud, precies zoals hij had gekeken. Kathy slaat een arm om haar heen. Even schrikt Suzanne en kijkt haar vriendin angstig aan, maar dan ziet ze dat alles goed is en kalmeert ze een beetje. “Kan je vertellen wat er is gebeurt? Wat je op dit uur nog buiten doet?” Voorzichtig probeert Kathy wat informatie los te krijgen. Suzanne staart weer voor zich uit en neemt nog een slok ijskoud water. Ze kan het beeld niet vergeten. Die blauwe ogen, die staalblauwe ogen, eens vol vertrouwen, nu vol met haat. Dat beeld staat op haar netvlies gebrand. “Kom, ga even liggen, je ziet zo bleek” Kathy probeert voorzichtig haar te bereiken, maar Suzanne kan nergens anders aan denken dan die staalblauwe ogen vol haat. Als ze voorzichtig getrek aan haar schouder voelt kijkt ze om en ziet haar vriendin bezorgt kijken. Langzaam gaat ze op het bed liggen. Kathy pakt het glas water en zet het op het nachtkastje waarna ze de deken over Suzanne legt. “Je laat me niet alleen hé?” vraagt Suzanne bezorgd. Kathy draait zich om, lacht geruststellend en zegt: “Ik ga even een matras pakken”. Als ze terugkomt ziet ze dat Suzanne al in slaap gevallen is. Zachtjes legt ze de matras neer, zoekt een deken en na nog een bezorgde blik op haar vriendin doet ze het licht uit en gaat zelf ook weer verder slapen.

Om half 7 worden Suzanne en Kathy wakker van de telefoon. Suzanne’s mobiel gaat af en angstig kijkt Suzanne naar haar mobiel. “Waarom neem je niet op?” vraagt Kathy. “Zal ik…?” “NEE!” Suzanne draait snel haar hoofd richting haar vriendin en kijkt met grote, angstige ogen haar aan terwijl ze nee schud. Kathy kijkt licht geschrokken terug. De telefoon blijft maar overgaan. “Suzanne… wat is er aan de hand?” vraagt Kathy voorzichtig. Suzanne zegt niets en staart weer naar haar telefoon. Na nog een minuut houdt de telefoon op. Suzanne blijft staren. “Suzanne…?” probeert Kathy nog een keer. Suzanne draait zich voorzichtig om en kijkt haar vriendin angstig aan. “Ik weet niet of ik je dit kan vertellen” zegt ze uiteindelijk.
Kathy kijkt haar niet begrijpend aan. “Je staat hier in het holst van de nacht op de stoep, helemaal in paniek, je neemt je mobiel niet op, en je kunt me niets vertellen?” Suzanne kijkt naar beneden. Ze voelt zich schuldig. Ze wil haar vriendin wel vertellen wat er gebeurd is, maar hoe? En loopt zij dan ook geen gevaar?
Kathy zucht en loopt haar kamer uit. Suzanne kijkt haar met gemengde gevoelens na.
Wat later komt Kathy weer de kamer binnen met een dienblad met broodjes en thee. Suzanne durft haar niet aan te kijken. “Je zult je redenen wel hebben,” zegt Kathy “maar ik dacht dat we vrienden waren die alles aan elkaar kwijt konden. Schijnbaar heb ik me vergist.” Suzanne kijkt haar vriendin geschrokken aan. “Kathy, ik…” verder komt ze niet. “Je hoeft het niet te vertellen als je dat niet wilt. Neem een broodje, dan kan je daarna naar huis.” Stil neemt Suzanne een broodje. Er tegenin gaan heeft geen zin. Ze weet dat haar vriendin gelijk heeft, maar hoe kan ze dit vertellen. Ze kan zelf amper beseffen wat er vannacht is gebeurd en wat als ze daarmee haar vriendin ook in gevaar brengt?
Als de broodjes en thee op zijn, lopen ze samen naar beneden. Kathy doet de voordeur open. Zwijgend stapt Suzanne naar buiten. Na een paar passen draait ze om. Kathy kijkt haar teleurgesteld aan. “Het beste.” Na deze woorden doet ze de deur dicht. Suzanne kijkt om haar heen. De straat is leeg. Net of er niemand woont. “Wat moet ik nu doen,” denkt Suzanne “ik kan toch moeilijk naar huis, stel dat…” ze durft niet te denken aan wat haar thuis te wachten kan staan. Langzaam begint ze te lopen, geen idee waarheen. Waar kán ze heen. Kathy is haar enige echte vriendin. Nu ze die kwijt is, kan ze toch nergens heen? Ze loopt langs een politiebureau. Even blijft ze staan en kijkt ze naar het gebouw. Zou ze… Nee. Ze loopt weer langzaam verder. Er begint een stevige wind te waaien en langzaam rolt er een traan over haar wang. Ze voelt zich zo alleen. Even twijfelt ze of ze niet gewoon naar huis moet gaan. Maar ze besluit dat het hoogstwaarschijnlijk veiliger is om zo ver mogelijk bij haar huis uit de buurt te blijven. Maar waar moet ze dan heen? Ze denkt diep na. Ze zou een familielid kunnen bellen. Haar tante, of oom, die wonen niet zo ver weg. Maar wat als iemand het hoort? Dadelijk wordt ze gevolgd en brengt ze haar familie op die manier in gevaar. Dat is wel het laatste wat Suzanne wil. Maar wat moet ze dan? Zwijgend loopt ze verder, totdat ze ineens haar naam hoort. Geschrokken kijkt Suzanne op in de richting van het geluid. Ze slaakt een diepe zucht als ze ziet dat het haar buurvrouw is die haar riep. “Waar ga je naar toe? Kan ik je een lift naar huis aanbieden?” vraagt haar buurvrouw vriendelijk. Suzanne lacht vriendelijk terug. “Bedankt voor het aanbod, maar ik ben niet op weg naar huis.” De buurvrouw knikt begrijpend en loopt naar haar auto. Suzanne kijkt haar na. Als de auto uit de straat is verdwenen loopt Suzanne weer langzaam verder. Het begint zachtjes te regenen. Ze beseft dat ze toch ergens heen moet wil ze niet zeiknat worden. Ze slaat een straat in. Na nog een paar straten doorgelopen te hebben blijft ze aan het eind van de straat staan voor een deur. Ze loopt het tuinpad op, twijfelt even maar belt dan toch aan. Even later gaat de deur open. “Suzanne! Dat is een tijd geleden, kom binnen!” Suzanne lacht voorzichtig en stapt naar binnen.

“Hoe gaat het met je?” “Goed,” zegt Suzanne met een geforceerde glimlach “ik was benieuwd hoe met je ging.” Suzanne kijkt de man aan. Ze kent hem al een aantal jaar. Mark is een goede vriend van haar ouders. “Ja prima! Blijf je eten? We wilden net aan tafel gaan.” “Als ik niet ongelegen kom, graag.” Suzanne volgt hem naar de eetkamer waar de tafel gedekt staat en een vrouw en kind al aan tafel zitten. Suzanne groet ze beleefd en gaat zitten op de stoel die nog vrij is. Na het eten neemt ze Mark even apart. “Zou ik… Zou ik misschien vannacht hier kunnen overnachten?” vraagt Suzanne voorzichtig. Mark kijkt haar vragend aan. “Ja hoor, dat zal wel gaan. Is er iets aan de hand?” Suzanne kijkt snel weg. Als ze het Kathy al niet kan vertellen, hoe wil ze dan aan Mark uitleggen wat er vannacht is gebeurd. “Dat eh… dat kan ik je niet vertellen.” Suzanne kijkt hem schuldig aan. Mark kijkt haar begrijpend aan. “Je zult je reden er wel voor hebben.” zegt hij rustig. Deze woorden steken Suzanne. “Kom, we zullen eens kijken waar je kunt slapen vannacht.” Suzanne loopt zwijgend achter Mark aan. Wat een rot situatie. Op zolder schuift Mark wat dozen opzij en pakt een luchtbed en een deken. Deze legt hij onder het raam neer. “We gaan een film kijken, kijk je mee?” Mark klinkt nog even vriendelijk als toen ze binnenkwam. Dit stelt Suzanne een klein beetje gerust. “Ja, lijkt me leuk!” “Dan zien we je zo.” Mark loopt de trap af en laat Suzanne alleen achter. Suzanne kijkt de zolderkamer rond. De zolder is ruim, maar er staan veel dozen die de ruimte innemen. Suzanne loopt naar het raam toe. Dan draait ze zich snel om en trekt het luchtbed naar de andere muur. Ze kijkt nog een keer naar het raam en besluit dat het bed er ver genoeg vandaan ligt. Ze loopt naar beneden waar Mark, zijn vrouw en kind al op de bank zitten, klaar om de film te starten. Suzanne krijgt een klein lachje op haar gezicht. “Bedankt Mark.” “Geen dank, kom zitten dan starten we de film”
Suzanne loopt naar een lege stoel en gaat zitten. Als de film begint kan ze al haar zorgen voor even vergeten. Maar voor hoelang?

_Rianne_

Re: [ver] Eenzaam en bedrogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:42

heeel mooi! Ik ga het zeker volgen!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:46

Whoeiii spannend hoor! Wanneer ga je verder? Tong uitsteken

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:50

ja dit ga ik volgen super

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:52

Super OK dan! zeg

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:57

Super geschreven, ik wacht met spanning op het volgende deel.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:16

Jihoe Hyper! daar isdie dan Haha!
Goed verhaal Miran Ja , maar dat wist je al Clown

Darkprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:30

Goed verhaal Haha!
Ik ga het zeker volgen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:21

Gaaf verhaal Miran!
Een paar spellingsfoutjes:
Stormd -> Stormt
Gebeurt -> Gebeurd
Bezorgt -> Bezorgd

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:28

Moderatoropmerking:
Verzoek tot het posten van onderbouwd commentaar. Alleen 'mooi' en 'ik ga dit volgen!' heeft de TS natuurlijk niets gaan.
Als er 5 pagina's op die manier vol gepost gaan worden gaat dit topic naar [JHK]. Houd de kwaliteit van UK omhoog, alsjeblieft. Lachen

_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:35

goed geschreven
je bouwt wel plots veel spanning op door midden in een gebeurtenis te beginnen... doe je wel goed want je pakt iedereen gelijk in... wel stel je het nou al heel lang uit om ook maar iest te geven... daardoor wil iedereen nou wel dat je een nieuw stukje plaatst want we willen weten wat er nou precies gebeurd is, hoop dat je in het volgende stuk meer informatie plaats want ben nou wel heel benieuwt
ook mooi vind ik dat je die ogen noemt... en je weet al dat het een man is... maja dat is dan ook het enige... ik ben benieuwt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:43

erg goed geschreven. spannend verhaal dat wel ben benieuwd naar de rest.

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:39

Bedankt allemaal voor de reacties Lachen .
Graag verder alleen maar onderbouwt commentaar, anders stop ik met schrijven zodra het topic verplaatst wordt.

Ik heb het verbeterd Eef Bloos
Volgend stuk Lachen

Midden in de nacht wordt Suzanne wakker. Ze zit rechtop in bed en is nat van het zweet. Geschrokken en snel ademend blijft ze zitten. Na een paar minuten kijkt ze om zich heen. Waar is ze? Langzaam beseft ze dat ze bij Mark is en dat ze die avond een film hebben gekeken. Suzanne legt een hand op haar voorhoofd en denkt na. Wat heeft ze gedroomd? Het schiet haar zo weer te binnen. Ze heeft gedroomd over afgelopen nacht. Die vreselijke nacht. Dan hoort ze getik op het raam en kijkt verschrikt op. Opgelucht haalt ze adem. Het is de boom die achter het huis staat die met zijn kale takken op het zolderraam tikt. Langzaam gaat Suzanne weer liggen en valt ze terug in slaap.
’s Ochtends neemt Suzanne na het ontbijt afscheid van Mark en zijn familie en bedankt hem nogmaals dat ze deze nacht mocht blijven slapen.
Hierna staat Suzanne weer op straat, met nog geen idee waar ze nu heen moet…

Na een tijdje lopen komt ze Kathy tegen. Suzanne slaat haar ogen neer. Kathy twijfelt even maar dan loopt ze toch op Suzanne af. “Hoe gaat het nu met je?” vraagt Kathy. “Niet veel beter dan gisteren,” zegt Suzanne eerlijk, “ ik wilde dat ik alles kon uitleggen, maar ik besef zelf amper wat er gebeurd is… en het laatste wat ik wil is dat jij in gevaar komt.” Kathy kijkt haar strak aan, niet begrijpend maar tegelijkertijd geschrokken. “Ik weet gewoon niet wat ik met de situatie aanmoet.” Suzanne klinkt wanhopig. Ze pakt Kathy’s armen vast. “Zodra ik weet wat ik hiermee aanmoet hoor je het, dat beloof ik je.” Daarna slaat ze haar ogen weer neer en loopt verder. Waarheen weet ze niet, maar wat kan ze anders doen dan lopen?
Na een tijdje komt ze weer voorbij het politiebureau. Opnieuw blijft ze voor het gebouw staan. “Zou ze… het moet maar.” Suzanne haalt diep adem en loopt de trap naar de deur op. Voor de deur blijft ze nog even staan. Dan schud ze de twijfel van zich af en duwt de deur open. Een warme lucht komt haar tegemoet. In het politiebureau is het niet druk. Na even het gebouw in zich opgenomen te hebben, loopt ze naar de balie. Een man knikt naar haar en vraagt waarmee hij haar van dienst kan zijn. “Ik eh.. ik wil aangifte doen…” Ze durft de man niet aan te kijken. “Waarvan wilt u aangifte doen?” vraagt hij vriendelijk. “Van eh… van…” Suzanne durft het amper te zeggen. “…van poging tot moord…” Nog steeds staart ze naar de balie. “Neemt u maar even plaats op een van de stoelen daar dan zal er zo een agent komen om uw verklaring op te nemen.” Hij wijst naar een rijtje stoelen die tegen de muur staan. Suzanne knikt beleefd en loopt naar de stoelen toe. Na een tijdje wachten komt er een agente naar Suzanne toelopen. “Goededag, u wilt een verklaring afleggen?” vraagt ze vriendelijk. Suzanne knikt kort. “Komt u maar mee.” Suzanne staat langzaam op en loopt met de agente mee. Ze lopen naar een trap die uitkomt in een gang met werkruimtes die door middel van glas en hout van elkaar gescheiden zijn. “U mag hier plaats nemen.” De agente neemt plaats achter een bureau en Suzanne neemt plaats in de stoel aan de andere kant ervan. “U wilde aangifte doen van poging tot moord?” De agente kijkt Suzanne aan. Suzanne kijkt omlaag en zegt zachtjes ja. “Wanneer is het gebeurd?” “Eergisteren…” antwoord Suzanne zachtjes. “Kunt u vanaf het begin vertellen wat er gebeurd is, zonder zaken over te slaan?” Suzanne knikt maar kijkt de agente niet aan. Ze denkt terug aan twee avonden terug. Langzaam begint ze te vertellen. “Ik was bij mijn vriend, waar ik wel vaker ’s avonds kom. We zaten gewoon gezellig op de bank zoals wel vaker. Hij legde zijn arm over mijn schouders heen. En ik ging tegen hem aanliggen. Toen haalde hij in een keer zijn arm naar zich toe waardoor ik geen lucht meer kreeg. Ik worstelde me los en rende naar de voordeur. Maar voordat ik de kamer uit was had hij me al ingehaald en pakte me weer vast.” Suzanne slikte even. “Hij legde zijn hand op mijn mond zodat ik niet kon schreeuwen en met zijn andere hand greep hij mijn keel vast. Ik…Ik kreeg geen lucht meer en raakte in paniek. Ik trapte naar achter om los te komen. Zijn greep verslapte en ik rende naar de deur. Ik hoorde hem vloeken. Het gevloek werdt steeds harder en ik probeerde de voordeur open te krijgen maar het lukte niet. Hij zat op slot. Ik keek om en zag hem door de kamerdeur komen. Snel keek ik naar de deur, zoekend naar waar het slot zat. Het… Het was zo’n veilgheidsketting. Ik probeerde het slot zo snel mogelijk los te maken, het gevloek werd steeds harder en kwam steeds meer dichterbij. Toen ik de ketting los had, werd ik opnieuw vastgepakt. Hij vloekte nog steeds toen hij opnieuw mijn keel dichtkneep.” Suzanne stopte even met vertellen en haalde diep adem. “Ik deed mijn ogen dicht. Ik hoopte dat als ik niet tegen zou stribbelen hij me los zou laten. Maar dat deed hij niet. Ik begon in paniek om me heen te slaan en te trappen. Na enkele keren in het niets getrapt te hebben, raakte ik zijn scheenbeen. Hij liet me los en ik trok snel de deur open en rende weg.” Suzanne slikt. Bij de gedachte aan die avond, krijgt ze een brok in haar keel. Voorzichtig kijkt ze even richting de agente. Die zit rustig achter haar bureau en noteert nog een paar dingen. Daarna kijkt ze naar Suzanne. Suzanne kijkt snel weer naar beneden. “Wat zijn de gegevens van uw vriend?” “Bas Joochens…” zegt Suzanne zachtjes. “En het adres?” “Eh… Prinssenstraat 54…” “Oke…als laatste wil ik graag uw gegevens noteren.” Suzanne vertelt haar naam en adres. De agente noteert haar gegevens. “We gaan hier werk van maken.” “Wat gaat u dan precies doen?” vraagt Suzanne voorzichtig. “We gaan uw vriend verhoren en als hij bekendt, wordt hij veroordeeld.” “En wat kan ik in de tussentijd het beste doen?” “Hij weet waar ik en mijn familie, vrienden en kennisen wonen” voegt Suzanne er snel aan toe als de agente haar niet begrijpend aankijkt. “Hm ja… dat zou ik even met een collega moeten bespreken.” De agente staat op en loopt naar de ruimte ernaast. Suzanne blijft stil naar de grond staren. Heeft ze er wel goed aan gedaan hierheen te komen? Heeft ze zichzelf nu niet juist meer in de nesten gewerkt? Als de agente terugkomt, kijkt Suzanne haar hoopvol aan. “Momenteel kunnen we niets voor je doen, behalve je aangifte behandelen.” Suzanne’s wereld stort terplekke in. “Maar… maar… hij heeft geprobeerd me te vermoorden. Hij weet me vast wel te vinden. En als hij erachter komt dat ik hier ben geweest…” De agente kijkt lichtelijk schuldig naar haar. “Sorry, ik kan echt niets voor je doen…” Terneergeslagen staat Suzanne op, geeft de agente een klein knikje en loopt naar de uitgang.

Buiten loopt ze vrijwel gelijk tegen Bas op. Ze kijkt hem verschrikt aan. Hij kijkt met een rustige glimlach terug, doet een stap opzij en loopt weer door. Suzanne kijkt hem na. “Dit is niet goed” klinkt in haar hoofd. Suzanne besluit maar naar haar huis te lopen. Waar moet ze anders heen? Nu hij weet dat ze naar de politie is geweest, zal hij haar toch wel vinden, waar ze ook is.
Bij haar huis aangekomen doet ze de voordeur open en loopt naar binnen. Voorzichtig doet ze de deur van haar woonkamer open. Niets. De woonkamer ligt er nog precies zo bij als toen ze wegging om naar hem te gaan. Als ze zich omdraait om naar de keuken te lopen, deinst ze verschrikt een pas naar achter. Kans om verder te vluchten krijgt ze niet, ze wordt vastgepakt en een hand voor haar mond zorgt dat ze niet kan schreeuwen. “Vervloekt kreng” sist hij, terwijl hij haar meesleurt de keuken in. Suzanne probeert wanhopig te gillen en zich los te wringen, maar hij is te sterk. Als hij bij de keukenla is, trekt hij de la open. Hij pakt een mes eruit en heft zijn hand. Dan wordt de voordeur opengetrapt met een luid “Politie!” Bas kijkt verschrikt op maar verslapt zijn greep niet. De agenten staan met getrokken pistolen in de deuropening. Hij legt het mes op haar keel. Suzanne staat doodstil tegen hem aan. “Laat het mes vallen!” commandeert een van de agenten. Bas lacht. “Waarom zou ik? Wie zegt dat jullie me dan niet neerschieten?” “Als je haar niet laat gaan, doen we dat zeker om haar te redden!” Suzanne vreest ondertussen voor haar leven. Hoe wilden ze hem neerschieten? Zij staat immers voor hem!
“Laat je wapen, vallen!” de agent stapt een meter in hun richting. “Blijf staan!” schreeuwt Bas. En hij brengt het mes dichter naar Suzanne’s keel.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:29

super stuk wat ik wel jammer vind is dat je heel snel emt het spanende begint waardoor het eigelijk al bijna afgelopen is tenminste zo voelt dat

_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:19

ik vind ook dat je nu heel snel alle informatie geeft... was leuker als je een beetje vaag bleef doen en dat je gelijdelijk de informatie krijgt... plots volgen de gebeurtenissen zich heel snel achter elkaar op.
toch wel leuk stukje en ik ben benieuwt hoe het verdergaat. wel is het een heel cliche( geen idee hoe je het schrijft) cliffhanger en de gewoonlijke opvolging zou een spectaculaire redding zijn van de politie... maar dat weet ik nog niet zeker met jou.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:41

Erg leuk!
Ik zou graag wat tips willen geven ...
(over het eerste stukje ... )
"Ongeduldig en angstig staat ze voor de deur te wachten." Het staat (vaak) beter als je laat zien dat ze angstig en ongeduldig voor de deur staat te wachten, in plaats van dat je gewoon meldt dat ze angstig en ongeduldig is. Zo kan je van het wachten een hele extra lading geven door te zeggen dat ze heen en weer schuifelt en om de drie seconden om zich heenkijkt.
Uitleggen hoe ze uiting geeft aan een bepaalde emotie/bepaald gedrag kan beter zijn dan het gewoon benoemen. Gewoon een tip Lachen .

(over het tweede stukje ... )
Goed, maar wat doet de politie daar opeens? Ik kan me niet herinneren dat iemand deze gewaarschuwd heeft. Eventuele andere puntjes komen later, nadat je het volgende stuk geschreven hebt Lachen .

Dat is eigenlijk de enige "kritiek" die ik heb. Verder vind ik het verhaal erg leuk.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:01

Vind het een leuk verhaal Haha!
zal beginnen bij het commentaar:

”Hoe kon hij haar dit aandoen. Hoe heeft hij haar dit aan kunnen doen” galmt door Suzanne’s hoofd terwijl ze door de nacht rent.
ook een bij een citaat eindigen met een .,?! wat dan ook Knipoog laat je vaker in het verhaal vallen, probeer hieraan te denken Knipoog

Ze kijkt naar rechts en steekt snel de straat over. Bij nummer 4 blijft ze staan. Ze kijkt snel om haar heen en belt dan aan.
hier heb je vlak bij elkaar ‘ze kijkt’ Knipoog daardoor haal je de zinsopbouw naar beneden. bij de tweede zin had je het beter kunnen veranderen in:
Even kijkt ze nog om haar heen ......

“wie is daar?” klinkt het slaperig.
hier vergeet je een hoofdletter, doe je ook vaker.

“Kan je vertellen wat er is gebeurt? Wat je op dit uur nog buiten doet?” Voorzichtig probeert Kathy wat informatie los te krijgen.
Hier weer zinsopbouw Knipoog kun je beter van maken: probeert Kathy voorzichtig ….. dat is logischer en leest makkelijker Lachen

Maar ze besluit dat het hoogstwaarschijnlijk veiliger is om zo ver mogelijk bij haar huis uit de buurt te blijven. Maar waar moet ze dan heen?
Hier begin je twee keer achter elkaar met hetzelfde woord Knipoog probeer dat te voorkomen, daarmee haal je het verhaal uit balans Lachen

Ze denkt diep na. Ze zou een familielid kunnen bellen.
Hier doe je precies hetzelfde met dan met ze Knipoog dit vind ik wel een mooi voorbeeld om even te geven, waarom het verhaal uit balans komt Knipoog het is zo van ze doet dit. De doet dat. Ze doet…. En zo wat door Lachen snap je Lachen je doet het echt vaker probeer erop te letten Lachen

Verder laat je ook wel eens een woord vallen, door denk ik te snel willen typen Lachen soms kleine typ en grammatica fouten, maar dit is allemaal niet zo erg, daar lees je overheen Lachen

Oke, schrik niet van de hoeveelheid want er zijn ook goede punten:
-Je schrijft of zich wel fijn (af en toe is de zinsopbouw niet helemaal lekker, maar dat is af en toe) want je kunt er verder heel lekker in doorlezen en begrijpt goed wat er gebeurt Haha!
-Tot nu toe vind ik hem erg orgineel geschreven. Je hebt weleens meer van die verhalen over vriendjes en zulk soort dingen, maar zoals jij het schrijft is echt super realistisch en bij de meeste mensen mislukt dat bij zulke verhalen Haha! bij deze mijn complimenten Lachen

Vind het een leuk verhaal en ga het ook zeker volgen Ja

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 11:19

Bedankt allemaal voor het commentaar en de tips Lachen
volgende stukje, sorry Nina, maar je hebt wel gelijk Bloos alleen of dit spectaculair is weet ik niet

Van schrik doet ze haar ogen dicht en probeert naar achteren te komen, maar ze drukt zichzelf alleen maar meer tegen hem aan. “Waarom doe je dit?” klinkt opeens een vrouwenstem. Bas kijkt verbaasd naar de groep agenten en probeert te achterhalen waar het geluid vandaan komt. “Laat je zien als je iets te zeggen hebt!” Bas blijft op en neer kijken, maar ziet niet wie het heeft gezegd. Dan loopt er een vrouwelijke agente een paar passen voor de agenten uit. “Ik zei het. Waarom doe je dit?” Bas kijkt de agente strak aan. Na een paar seconde krijgt hij een twinkeling in zijn oog en begint te lachen. “Waarom ik dit doe?” in zijn woorden klinkt louter spot. “Waarom ik dit doe? Omdat ze van mij is en van niemand anders!” “Waarom wil je haar dan vermoorden?” de agente praat kalm, net of er niets aan de hand is. Bas kijkt haar ijzig aan. “Ze heeft te doen wat ik wil.” Suzanne gaat steeds sneller ademhalen. Wanneer is dit voorbij? Wat gaat er nog gebeuren? Ze heeft werkelijk geen idee. Zo heeft ze hem nog nooit zien doen.
“Daar kan je dan toch ook over praten?” zegt de agente nog even kalm. “Praten?! Praten?! Net of dat wicht luistert!” Suzanne knijpt haar ogen nog steviger dicht en begint te huilen. “Heb je het al geprobeerd dan?” “Nee.” Klinkt het star. “Waarom probeer je het niet?” “Ze luistert toch niet!” Bas begint zijn geduld te verliezen en wiebelt wat van zijn ene been naar zijn andere been. Suzanne is gedwongen mee te bewegen. “Maar geweld lost niets op. Je wilt haar toch niet vermoorden?” Bas doet een pas naar achteren. “Nee? Lijkt er anders wel veel op hè?!” “Wat schiet je ermee op?” De agente kijkt Bas strak aan maar met een rustige blik. “Laat dat mes nou maar vallen.” “En dan? Dan schieten jullie mij kapot. Nee, nee! Zo gaan we dat niet doen!” De agente draait haar hoofd half naar achteren. De andere agenten laten langzaam hun wapen zakken. “Nee, weg! Allemaal weg!” zegt Bas luidt. “Ik ken die geintjes wel. Wapens laten zakken, maar als ik mijn mes wegleg, schieten jullie alsnog!” “Dat is niet waar.” Ondanks de uitspraken blijft de agente rustig. “We willen jullie hier allebei levend uit krijgen.” “En dan? Dan vlieg ik de bak in natuurlijk! Ik ben niet achterlijk!” “Daar heb je het zelf dan ook naar gemaakt.” denkt Suzanne. Maar ze slikt de opmerking snel in. Als ze een kans wil hebben hier levend uit te komen kan ze hem maar beter niet kwaad gaan maken. “Als je haar laat gaan, kan er wat geregeld worden.” “Ja vast! Net of ik dat geloof.” Toch is er te zien dat Bas licht begint te twijfelen. Hij brengt zijn gezicht naar Suzanne’s gezicht. Suzanne voelt hem dichterbij komen en kijkt met half geopende ogen hem angstig aan. Hij bestudeerd haar gezicht waarna hij haar recht in haar ogen aankijkt. Suzanne kijkt met opengesperde angstogen terug en begint nog sneller adem te halen. Dan duwt hij haar ineens richting de agenten en laat het mes op de grond vallen. Struikelend rent Suzanne naar de groep agenten. Een vrouwelijke agente ontfermd zich over haar en neemt haar mee naar buiten waar ze een deken om zich heen krijgt. De agente die met Bas praat staat nog steeds tegenover hem. “Kom met ons mee.” Bas kijkt wantrouwend en verbeten haar richting op. “De cel in? Dacht het niet.” “Of je komt of we komen je halen!” roept een agent luid. De agente draait geïrriteerd haar hoofd naar hem. “Kom mee, dat is het beste.” Bas kijkt haar strak aan. Dan slaakt hij een zucht en loopt in haar richting. Een meter voor de agente stopt hij. Een andere agent loopt langs hem en boeit zijn handen. Als hij naar de politiewagen wordt gebracht, ziet hij Suzanne staan. Ze huilt en trilt en een agente probeert haar te kalmeren. Als ze hem ziet, kruipt ze nog dieper in haar deken. Hij wendt zijn blik af en stapt in de wagen. Suzanne wordt ook in een politiewagen gezet om nog even mee naar het bureau te gaan.
Op het bureau moet ze nog een laatste verklaring afleggen van wat er daarnet is gebeurd. Daar hoort ze ook dat ze naar haar huis waren gereden voor een paar gegevens die ontbraken en toen een man het huis zagen ingaan. Toen ze haar even later naar binnen zagen gaan wisten ze dat er iets niet goed zat. En de rest van het verhaal weet Suzanne maar al te goed.

Als ze weer buiten op de stoep staat, besluit ze naar Kathy te gaan om het hele verhaal te vertellen. Terwijl ze naar Kathy’s huis loopt, denkt ze na. Als ze nog maar haar vriendin wil zijn. Wat moet ze zometeen zeggen? Bij het huis aangekomen, haalt ze diep adem en belt ze aan. Na een paar minuten gaat de deur open. “Hoi…” zegt Suzanne voorzichtig. “Hoi.” klinkt het aan de andere kant van de drempel. Even is het stil. Dan vraag Suzanne voorzichtig of ze binnen mag komen. “Natuurlijk.” is het antwoord daarop. Suzanne slaat een diepe zucht van opluchting en loopt achter Kathy aan naar de woonkamer. Als ze allebei op de bank zitten, begtin Suzanne te vertellen. Over wat er die avond gebeurt is, over haar angst dat zij ook gevaar zou lopen als ze het toen al had verteld, over de aangifte en wat er daarna gebeurde. Kathy luistert met grote ogen naar het verhaal. Ze kent Bas niet zo goed, maar dit had ze niet van hem verwacht. “En nu?” vraagt Kathy als Suzanne klaar is met vertellen. “Ik weet het niet. De politie heeft hem meegenomen naar het bureau. Ze houden hem vast totdat hij veroordeeld wordt. Maar wat de straf zal zijn…” Suzanne zwijgt. De politie kon niets vertellen over een eventuele straf en of hij ook daadwerkelijk schuldig wordt bevonden. “Ik ben blij dat ik het je nu heb kunnen vertellen… Ik wou het die nacht al wel doen, maar ik wilde je niet in gevaar brengen.” “Ik snap het.” Stil staren ze beide voor zich uit. Allebei met hun eigen gedachten. Na een poosje verbreekt Suzanne de stilte. “Ik moet maar weer naar huis gaan. Iets doen.” Kathy knikt begrijpend en begeleidt haar vriendin naar de deur. “Hou je me op de hoogte?” vraagt ze als Suzanne het pad afloopt. “Natuurlijk!” zegt Suzanne met een lach. Niet wetend dat ze dat beter niet had kunnen doen.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:52

heel leuk stukje weer Haha!
eindigd wel met een vraag hoor Tong uitsteken
ooh commentaar, probeer af en toe gebruik te maken van komma's

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:19

Ik vind het heel goed, let alleen een beetje erop dat je niet te lange zinnen maakt. Het verhaal is namelijk zo wat moeilijker te volgen. Wat je wel heel goed doet is spanning opbouwen! Ik blijf het volgen Haha!

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 14:50

*schaam* jullie wel erg lang op een nieuwe update laten wachten, maar had geen inspiratie om verder te schrijven Bloos
Bij deze dan eindelijk weer een nieuwe update.

Lange zinnnen.. ja moet ik afleren.. doe ik erg vaak Schijnheilig

Als Suzanne voor haar huis staat, wacht ze even en luistert aandachtig. Maar alles wat ze hoort is de wind. Langzaam steekt ze de sleutel in het slot en maakt de deur open. De gang is leeg. Ze slaakt een zucht van verlichting. Hoewel ze weet dat Bas op het politiebureau zit, is ze toch bang dat hij weer ineens voor haar staat. Ze controleert de keuken en de woonkamer. Ook niets. Er komt een klein lachje op haar gezicht en ze zet de tv aan. Ze loopt terug naar de keuken om wat te drinken te pakken en daarna nestelt ze zich op de bank. Op tv is het nieuws bezig. Suzanne pakt de afstandsbediening en begint te zappen, op zoek naar iets luchtigs. Ze komt een comedy tegen. Suzanne nestelt zich nog wat beter in de bank en voelt haar ogen langzaam zwaarder worden. Nog voor de comedy goed en wel is begonnen, ligt ze te slapen. “Niet doen!” schreeuwt Suzanne luid. Maar de verstikkende greep om haar keel wordt alleen maar sterker. Suzanne hapt naar adem, tevergeefs. Dan wordt het donker… In een beweging zit Suzanne rechtop in haar bed. Nog nahijgend tast ze naast haar bed voor het nachtlampje. Licht! Langzaam kalmeert ze een beetje. Het was maar een droom. “Het was maar een droom.” zegt ze voorzichtig. Ze kijkt de kamer rond, niets. Dan gaat ze weer liggen en valt opnieuw in een diepe slaap.

Een maand later staat Suzanne op de stoep bij Kathy en belt aan. “Hoi!” klinkt het enthousiast als de deur open gaat. “Alles goed?” “Ja, prima! Met jou ook?” Kathy knikt bevestigend en ze lopen naar de woonkamer. Als ze samen op de bank zitten kijken ze elkaar aan en beginnen te lachen. “Dat is een tijd geleden dat we zo zaten!” Suzanne knikt. “Hoe is de rechtzaak nou eigenlijk afgelopen? Op het nieuws hebben ze niets laten horen.” Het blijft even stil. “Hij is veroordeeld tot 10 jaar cel… hij was laaiend in de rechtzaal…” Even is het stil. “Dat geloof ik graag,” zegt Kathy voorzichtig, “maar goed, jij hebt geen last meer van hem!” Suzanne knikt. Ze denkt niet graag terug aan wat er gebeurt is en aan de rechtzaak. “Pas maar op! Dit zet ik je nog wel betaald!” had hij geroepen. Maar daarbij, wie roept dat nou eigenlijk niet bij een veroordeling? Na een paar uur gezellig op de bank te hebben gezeten stapt Suzanne weer op. Buiten draait ze zich nog even om. “Ik ben blij dat je nu alles weet. Ik vond het echt vreselijk dat ik het je toen niet gelijk kon vertellen, maar…” Kathy onderbreekt haar voordat ze haar zin kan afmaken. “Je wilde mij niet in gevaar brengen, dat snap ik. En joh, alles is nu toch goedgekomen? Daar gaat het om.” Suzanne knikt met een lach, zwaait en loopt het pad af. Aan het eind van het pad staat ze even stil. Zag ze daar nou wat ritselen in de struik aan de overkant? Ze kijkt nog eens goed maar kan niets ontdekken. “Ik heb het me vast verbeeld.” denkt Suzanne. Ze kijkt nog eens achterom en zwaait nog een keer. Daarna loopt ze stevig door, ze moet nog boodschappen doen, anders wordt het vanavond op een houtje bijten.

De volgende dag gaat de telefoon. “Met Suzanne,” zegt ze vrolijk. “Hey Kathy! Ja alles is goed, met jou ook?” Ondertussen loopt Suzanne naar de keuken om wat te eten te maken. “Nee die film ken ik nog niet. Gaan we die bij jou of bij mij kijken?” Suzanne neemt haar bord mee naar de kamer en gaat op de bank zitten, dit gesprek duurt nog wel even. “Is goed hoor, ik zorg wel dat er wat lekkers in huis is. Hoe laat ben je hier? Een uur of 7? Is goed!” Ze neemt ondertussen een hap van haar boterham. 10 minuten later is het gesprek afgelopen. “Tot vanavond!” zegt ze vrolijk en hangt op. Suzanne kijkt om zich heen en besluit eerst maar eens wat op te ruimen voordat ze boodschappen gaat doen.
Om 7 uur gaat de bel. “Hoi!” klinkt het enthousiast van beide kanten. Samen lopen ze naar keuken waar Suzanne wat lekkers tevoorschijn haalt. Daarna lopen ze samen naar de woonkamer, waar Kathy de film aan Suzanne geeft. “Het is een comedy, echt dolle pret!” zegt Kathy vrolijk. Suzanne pakt de afstandsbediening, doet de film in de recorder en gaat naast Kathy zitten. Als de film nog maar net begonnen is, liggen ze allebei al in een deuk van het lachen.
Halverwege de film gaat ineens de bel. Suzanne kijkt geërgerd op en zet de film op pause. “Ik loop even mee, ik moet toch naar de wc,” zegt Kathy, “hoeven we de film niet nog een keer te onderbreken.” Suzanne knikt, loopt de gang in en doet de deur open. “Dit zet ik jullie betaald!” klinkt het luid. “Ik zal je leren mensen te verlinken!” Bas stormt op Suzanne af, pakt haar vast en sleurt haar mee richting Kathy. Kathy gilt en probeert weg te rennen, maar ze is te laat. Ook haar heeft Bas te pakken en hij sleurt ze allebei naar boven. Hoeveel ze ook tegenstribbelen, de greep van Bas verslapt niet. Boven aangekomen loopt hij naar de slaapkamer en geeft ze een duw richting de muur. Suzanne en Kathy kunnen zich nog net afweren om niet met hun hoofd tegen de muur te knallen. Angstig kijken ze hem aan. Wat is hij van plan? Het enige wat Bas doet is met een gemene grijns naar hun kijken. Met zijn voet trapt hij de deur dicht en loopt dan langzaam op ze af. Angstig pakken Suzanne en Kathy elkaar vast. Wat zou er nu met ze gebeuren? Bas loopt heen en weer. Steeds zijn blik op hun gericht. Suzanne en Kathy durven van angst niet te bewegen. Wat is hij van plan? Komen ze hier wel levend uit? Nu Bas zo boos is, is hij vast tot alles in staat vrezen ze. Ze kunnen niets anders doen dan afwachten en hopen dat het snel voorbij is.
Na een tijdje raapt Suzanne al haar moed bij elkaar. “Waarom doe je dit? Laat in ieder geval Kathy gaan, zij heeft hier niets mee te maken.” “Niets mee te maken?!” schreeuwt Bas woedend. “Niets mee te maken?! Je hebt me aan haar verlinkt! Dat zal ik jullie allebei betaald zetten!” “Maar wat schiet je ermee op? Ze zullen je eerder langer opsluiten…” Dit had ze beter niet kunnen zeggen want voor ze iets kan doen heeft Bas haar al een harde klap in haar gezicht gegeven. Door de klap valt ze opzij, tegen Kathy aan, die er ook niet op bedacht was en ook opzij valt. “Dat zou jou niets uitmaken he? Dan ben je langer van me af.” Suzanne krabbelt langzaam weer recht. “Ik wilde je helemaal niet kwijt, maar jij wilde me ineens vermoorden!” “Omdat je zo’n vreselijke bemoeial bent! En niets voor je kunt houden!” Suzanne kijkt hem verward aan. Bas draait zich om en loopt naar het raam. Kathy maakt een kort gebaar naar de deur. Suzanne twijfelt, ze hebben maar 1 kans en als die mislukt, wie weet wat hij dan met ze doet. Kathy kijkt dr gespannen aan. Suzanne slikt kort en rent daarna naar de deur met Kathy op haar hielen. Voordat Bas goed en wel doorheeft wat er gebeurd zijn ze al halverwege de trap. Boven horen ze gevloek en snelle voetstappen. Snel rennen ze naar de deur en proberen die open te maken. Op slot. Angstig kijken ze achterom en Suzanne maakt snel de sloten open. Als Bas onderaan de trap is aangekomen, krijgen ze de deur open en snel rennen ze naar buiten. Achter zich horen ze het gevloek steeds harder worden. Dan struikelt Suzanne. Kathy rent snel terug om haar op te helpen, struikelend komt Suzanne overeind en rent verder. Bas zit ze op de hielen. Ze durven niet te stoppen met rennen, als ze aanbellen heeft Bas ze allang te pakken voordat er open gedaan wordt. Ze moeten hem zien af te schudden. Ze slaan een zijstraat in. Angstig kijken ze nog een keer achterom, Bas volgt ze nog steeds. Ze beginnen steeds wat langzamer te lopen, angstig kijken ze elkaar aan. Zo krijgt Bas ze natuurlijk snel te pakken. Ze besluiten de gok toch maar te wagen en in de volgende straat bellen ze aan. Angstig kijken ze achterom totdat Bas bijna is. Dan gaat de deur open en stormen ze naar binnen. De bewoner kijkt verbaast achterom en sluit de deur. “Wat heeft dit te betekenen?” Suzanne en Kathy staan hijgend aan het eind van de gang. “Het spijt ons,” begint Suzanne hijgend, “maar kunnen we hier de politie bellen alstublieft?” De man kijkt hun verbaast aan. “Wat is er allemaal aan de hand?” “Hij wil ons iets aandoen.” zegt Kathy. “Hij is ontsnapt uit de gevangenis.” vult Suzanne aan. De man gaat akkoort en wijst hun de telefoon. Suzanne belt en legt kort uit wat er gebeurt is. Daarna hangt ze op. “De politie komt eraan. Ze wisten dat hij ontsnapt was en zijn op zoek naar hem.” “Waarom hebben ze jou dan niet gewaarschuwd, ze hadden toch kunnen verwachten dat hij op zoek zou gaan naar jou?” “Ik heb geen idee. Hopelijk zijn ze er snel.” De man wijst hun de woonkamer waar ze mogen wachten. Een kwartier later is de politie er. Suzanne vertelt wat er net gebeurd is. “Hebben jullie hem nog gezien in de straat?” “Nee.” Antwoord de poltieman kort. “Wat gaat er nu gebeuren?” “We nemen deze melding op en we kijken naar hem uit.” “Maar hij wilde ons wat aandoen, moeten wij gewoon weer terug naar huis en maar hopen dat hij niet weer opduikt?” “Precies.” Zegt de politieman en hij staat op. “Wij kunnen verder niets doen. Ik advieseer jullie de ramen en deuren gesloten te houden.” Na deze woorden bedankt hij de man en loopt de deur uit. “De politie is je beste vriend zeggen ze dan.”

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:27

Heej weer een heel erg leuk stukje Ja
moest er wel even inkomen, maar ging wel goed Haha!
oh enkele typfoutjes tegen gekomen:
pause.
Pauze is met een z

Kathy kijkt dr gespannen aan.
Dr???? Tong uitsteken beetje afkorting Tong uitsteken

ooh en je alinea's, de ene keer doe je het door een enter en de andere keer door een witregel Knipoog zou makkelijker zijn als je een van beide kiest Knipoog

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:03

beter het wordt alweer spannender Haha!
idd paar kleine foutjes maar daar lees ik snel overheen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:21

Vind het verhaal een beetje te snel verteld. Ze zitten rustig een film te kijken en ineens staat hij voor de deur, ik denk dat het beter is dat je dan verteld dat ze bijvoorbeeld nog steeds bang is. Of nog mooier: vertel het verhaal van twee kanten, de politie en het meisje. Dus eerst is het : Samen kijken ze verder naar de film. Ondertussen is het op het politie bureau een drukke boel, Bas is nergens te bekennen en iedereen is druk in de weer om achter zijn verblijfplaats te komen.

Als je het op deze manier doet, is alles nog steeds spannend ( misschien nog wel spannender) maar houd je het wel overzichtelijk. Nu komt alles plotseling, ineens..dat komt slordig over. Ook vind ik je zinnen allemaal erg kort, probeer meer gebruik te maken van de komma's. In je laatste stukje staat er dat Bart voor de deur staat, en daarna is het ineens weer Bas. Let hier ook goed op.