nieuwe wacom, hoe te beginnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

nieuwe wacom, hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:03

Ik heb gisteren van mijn vriendje een wacomtablet gekregen. Coral Draw is bijgeleverd. Mijn vraag is nu, hoe begin ik?? ik heb er echt totaal geen kaas van gegeten, ben bezig met de tutorials die erbij zitten maar tot dusver kan ik er niet mee doen wat ik wil doen, namelijk tekenen... Wie helpt me op weg?

Mireille

Re: nieuwe wacom, hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:20

Persoonlijk vind ik Photoshop veel fijner werken. Verder is het gewoon een kwestie van aan de gang gaan. Diverse lijnen, drukken en andere dingen proberen en maar gewoon wat aan modderen. Daar leer je namelijk van. Succes Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 23:02

dan even een heel blonde vraag waarschijnlijk, maar hoe krijg ik een a4 formaat ingesteld dan? maar dan wel zo dat ik er zowel op schaal als in het groot in kan werken? A4 als beeld is lastig werken omdat je dan het overzicht mist, hoe doen jullie dat?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:08

Hoe bedoel je A4 formaat? In je programma, of die verhoudingen op je tablet?

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:53

toen ik die van mij kreeg deed ik maar 1 ding: alles uitproberen *ghgh* gewoon kijken hoe dit werkt, hoe dat werkt etc etc...handleiding lezen.....

of bedoel je hoe hij aangesloten moet worden?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:28

nou ik bedoel , hoe ik een poster/tekening kan maken in dat prog, maar dat als ik hem uitprint, dattie dan a4 is. A4 werken in het prog zelf lijkt me nogal onoverzichtelijk? ivm niet zo'n groot scherm... Hij is al aangesloten, ben er ook al mee aan het klooien, maar misschien dat iemand me goede tutorials kan aanwijzen ofzo...

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:38

ah, dan zijn je afmetingen te klein, maar di ekun je veranderen, of je hebt de printer op 'fit to media' staan oid, of juist niet als je a3 wilt printen en hij komt op a4 eruit....... Maar dit kun je wel veranderen. als het de printer is printer instellingen veranderen, als het de tekening is image size veranderen.

als je een nieuw document maakt, kun je kiezen wat de grootte is * ik begin meestal met 2000 x 2000, daarna verander ik de maat van het doek meestal nog wat groter in de hoogte of de breedte, al gelang nodig is*

Ik ken verder geen tutorials, heb het zelf ook allemaal van uitproberen, klooien en vlooien geleerd. werkt prima, je hebt een mooie ctrl z toets voor als je schrikt van wat je hebt gedaan. haha...veel plezier met testen!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:51

Hou er ook rekening mee waar je het voor wilt gebruiken, gewoon zelf op je printertje afdrukken heb je aan 150dpi voldoende maar bij een drukkerij is 300dpi mooier.

Zelf begin ik meestal met 20x30cm op 300dpi, dus dan wordt het 3543x2362pixels, schets hem op 25% van de ware grootte en dan gewoon met veel inzoemen en terugzoemen uitwerken.

Ik gebruik ook gewoon photoshop, die cd die erbijzat heb ik nieteens geinstalleerd. En verder ook gewoon zonder tutorials ed. dingen uitgeprobeerd (ik had geen internet op de pc waar dat ding stond aangesloten, dus ik moest wel Clown )

Belangrijkste is gewoon om niet meteen grote mooie kunstwerken te willen maken, begin met wat kleinere tekeningetjes om te oefenen, gaandeweg leer je het wel Lachen (ik heb hem nu een half jaartje ofzo en ben nog steeds in de uitprobeerfase, maar het wordt allemaal al steeds beter en mooier)

Oh en vergeet vooral ook niet in lagen te werken, ctrl z werkt niet op lange termijn Tong uitsteken .

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:26

haha, nee inderdaad, lagen, maar dan is het wel handig als je eerst idd veel kleine tekeningetjes hebt gemaakt waarbij je de verschillende mogelijkheden uitprobeert.

En met lagen is het een stuk safer werken idd....

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:31

Wat ik ook vaak hoor is dat mensen eerst heel erg moeten wennen, vooral als je wel veel tekende op de computer (met muis). Ik ken echt mensen die na een weekje de tablet de kast weer in schoven omdat ze zo aan de muis gewend waren. Ook omdat je naar het scherm kijkt maar ergens anders tekenent, dit is soms even wennen... Maar het is wel minder RSI gevoelig geloof ik, en als je het eenmaal een beetje gewend bent (veel doen) fijner dan de muis, vind ik. Ja Succes ermee!

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:11

Mag ik even wat vragen.
Wat is nou precies een Wacom tablet, wat houd het in als je het bestelt.

Miss_Cally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:27

ik heb ook zon ding vind het heel moeilijk Tong uitsteken