Nu ben ik aan het denken om terug te beginnen maar deze keer wil ik graag met ander materiaal gaan werken. (voorheen alleen potloodtekeningen gemaakt, zie profiel voor vben
) Ik wil sowieso voor kleur gaan deze keer en aangezien ik schilderen nog nooit heb gedaan, dacht ik dus zelf aan pastel. Maar hoe ga je nu te werk met pastel? Wat is het verschil tussen olie/soft/.?. pastel en wat is goed materiaal voor een redelijke prijs? Welk papier heb je nodig? Zijn er handige boeken waar alles duidelijk uitgelegd staat? Is de manier van werken met pastel een beetje te vergelijken als deze met kleurpotloden? Kortom, alles wat je weet over pastel is meer dan welkom.
(Ik weet dat hier ooit een topic heeft gestaan met alle uitleg over verschillende materialen maar ik kan dit niet terugvinden vandaar dat ik het nogmaals vraag.)
Alvast bedankt
ik werk nu al een tijdje met pastelpotloden van het merk van Gogh. Dus ik zal beantwoorden wat ik weet
) ik vindt het wel een beetje vergelijkbaar met kleurpotloden alleen met kleurpotloden heb ik soms van die strepen en met pastel kan ik ze gewoon egaal krijgen.
Je schijnt er ook van die speciale 'penselen' voor te hebben; dan krijg je geen vieze vingers.