Pastel for dummies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Utan

Pastel for dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 14:02

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik nog eens iets getekend heb en het begint nu weer stilletjes aan te kriebelen. Lachen
Nu ben ik aan het denken om terug te beginnen maar deze keer wil ik graag met ander materiaal gaan werken. (voorheen alleen potloodtekeningen gemaakt, zie profiel voor vben Knipoog ) Ik wil sowieso voor kleur gaan deze keer en aangezien ik schilderen nog nooit heb gedaan, dacht ik dus zelf aan pastel.
Maar hoe ga je nu te werk met pastel? Wat is het verschil tussen olie/soft/.?. pastel en wat is goed materiaal voor een redelijke prijs? Welk papier heb je nodig? Zijn er handige boeken waar alles duidelijk uitgelegd staat? Is de manier van werken met pastel een beetje te vergelijken als deze met kleurpotloden? Kortom, alles wat je weet over pastel is meer dan welkom.
(Ik weet dat hier ooit een topic heeft gestaan met alle uitleg over verschillende materialen maar ik kan dit niet terugvinden vandaar dat ik het nogmaals vraag.)
Alvast bedankt

8Eveline

Re: Pastel for dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:02

Ja ik werk nu al een tijdje met pastelpotloden van het merk van Gogh. Dus ik zal beantwoorden wat ik weet Bloos
Oliepastel is veel vetter en kun je veeel minder uitvegen. Softpastel heb ik geloof ik en kun je heel makelijk doezelen (vegen Tong uitsteken ) ik vindt het wel een beetje vergelijkbaar met kleurpotloden alleen met kleurpotloden heb ik soms van die strepen en met pastel kan ik ze gewoon egaal krijgen.
Ik zelf doe eerst een schets maken met grijpotlood op pastelpapier en vervolgends begin ik met de onderlaag en doezel met een doezelaar die egaal en doe weer eens een laagje enz. Alsie af is fixeer ik hem met speciaale fixeermiddel Knipoog mijn laatse creatie staat in me onderschift

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:00

dat topic staat ergens op CreaBea forum..

Ik vind persoonlijk acryl/olie verf makkelijker werken dan pastel. Maar heb met alledrie nog weinig ervaring. Wel werken krijtjes fijner dan potloden, de potloden zijn harder. En ben ik er ook achter dat een paard op a4 formaat om te beginnen niet zon geweldig idee is geweest Clown

edit; topic gevonden viewtopic.php?f=68&t=517011

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:35

Ik werk ook af en toe met pastel (ben geen ster hoor) En ik gebruik een soort inpakpapier met een ruwe kant zeg maar, gekocht bij de tekenwinkel
Volgens mij kun je ook aquarel papier gebruiken en in tekenwinkels is speciaal pastelpapier te koop Knipoog
Succes

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:45

Aquarelpapier kan idd wel, mits het niet te grof is. Het is namelijk moeilijk om met pastel de kuiltjes op te vullen die wel eens in grof aquarelpapier zitten.
Verder vind ik zelf de pastel krijtjes prettiger omdat ze zachter zijn dan potloden en een mooier egaal resultaat geven. Een paar potloden erbij zijn daarentegen wél handig, vooral als je bijv een oog moet tekenen/inkleuren en je echt even een scherpe rand neer wil zetten.
Verder gebruik ik altijd gewoon heerlijk mijn vingers om lekker te "smeren" of zoals iemand hierboven het noemt; verdoezelen Haha! Je schijnt er ook van die speciale 'penselen' voor te hebben; dan krijg je geen vieze vingers.
Ik gebruik als ondergrond vaak stevig, gekleurd papier (welke kleur maakt niet uit).
Voor voorbeeld; er staat een zwarte labrador in mijn profiel.

Veel plezier gewenst alvast!!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:57

Gekleurd papier vind ik leuker dan wit, maar dat is persoonlijk Knipoog

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:37

Lachen Ik ga binnekort eens opzoek naar zwart papier, ben benieuwd hoe kleuren enz erop uitkomen. Weet alleen nog niet welke ik precies ga kopen.