Citaat:
Ik wandel onrustig door de gangen, achter me wandelt mijn nieuwe begeleider. Vreemd, er zouden hier ongeveer 80 jongeren moeten zitten, en toch zie je ze hier nooit lopen, zou dat de bedoeling van die vele gangen zijn? Vast wel.
‘Hier is het, klaar?’ vraagt hij.
‘Ja.’ Antwoord ik kort.
Hij opent de deur en ik wandel rustig naar binnen. Ik kijk nog niemand aan tot ik volledig binnen ben.
‘Hoi allemaal’ begroet ik ze.
‘Hoi!’
Ze glimlachen en ik speur de groep af op het meisje dat ik eerder deze week al ontmoette.
‘Zocht je mij?’ knipoogt ze.
‘Goed opgemerkt’ lach ik.
‘Hihi, en wat denk je?’
‘Dat de begeleiders het gehad hebben met me’ proest ik onbezorgd.
‘Heb er van gehoord’ knikt ze bevestigend.
‘Wauw, amper een week hier en nu al berucht’ lach ik sarcastisch.
‘Jongens en meisjes, mag ik even jullie aandacht?’ De jongeman die een tijd lang mij begeleidde, tot hij me zat werd, staat op het podium. ‘Jullie zijn met een 20-tal jongeren samen en krijgen nu de kans om elkaar te leren kennen, over een paar uurtjes zullen jullie allemaal samen les krijgen van mij. Jullie moeten leren samen werken en leven.’ Vervolgt hij wanneer het gepraat verstomt is.
‘Fantastisch’ zucht ik wanhopig. ‘Dat kan er nog wel bij.’
‘Je eerste begeleider?’ fluistert het meisje langs me.
‘Ja, helaas wel’
‘Zijn er nog vragen?’
Ik heb zijn hele toespraak niet gevolgd, maar besluit toch om mijn vraag te stellen. Rustig neem ik het woord.
‘Hoe komen wij te weten wat onze naam is, of moeten we elkaar bij nummer noemen?’
‘Had het kunnen weten. Jullie mogen jullie paspoort vandaag nog gaan afhalen.’ Antwoord hij me kil.
‘Bedankt’ antwoord ik net zo kil, daarna wend ik me weer tot het meisje langs me.
‘Absurd’ vind ze
Als antwoord rol ik met mijn ogen en samen besluiten we om kennis te gaan maken met de andere, voor zover dat kan zonder namen.
Een paar uur later gaan we ons paspoort afhalen en worden we tot in een lokaal gebracht.
‘Dat meen je niet!’ verafschuw ik de plek. ‘Gaan ze ons ook nog in een lokaaltje proppen?’
‘Had u commentaar miss Summer?’ vraagt de jongeman die Mark blijkt te noemen.
‘Altijd mijnheer’ zucht ik, het meisje langs me, dat Shanna heet, giechelt.
‘Was ik al achter, mag ik u allen vragen om te gaan zitten dan roep ik de namen af.’ Gaat hij verder.
Gelaten nemen alle jongeren plaats, ik zie dat ze allemaal rond mijn leeftijd moet zijn, elk van hen is 17 a 18 jaar.
‘Steek jullie hand op wanneer ik jullie naam noem; Bart, Elke, Sylvia, Anne, Sam, Robin, Igro, Ilke, Asia, Jordy, Summer, Shanna, Kevin, Kim, Natasha, Ciska, Tom, Randi, Gil, Amber’
Een voor een staken we onze handen op, niemand ontbrak, ineens handig om te leren welke leerlingen ik nog bij me in de klas had zitten.
‘Gut, gaan ze nu werkelijk menen dat wij met 20 mensen in een huis moeten?’ fluisterde ik naar Shanna
‘Ik hoop van niet, hoewel, liever met 20 mensen in een huis dan hier blijven’ lachte ze.
‘Goed daar heb je een punt’
‘En als ze te moeilijk doen schoppen we ze der uit’ ze knipoogde en knikte vervolgens onopvallend naar voor. Ik volgde haar kijkrichting en keek recht in het boze gezicht van Mark.
‘Middag mijnheer…’
Shanna kon het lachen niet meer bedwingen en proestte het uit.
‘Willen de dames misschien buiten gaan afkoelen?’ vroeg hij gemeen.
‘Graag!’ hikte Shanna terwijl ze me bij mijn pols nam en al bijna aan de deur stond.
We gaan rustig samen in een van de vele gangen staan en ik neem het meisje langs me in me op. Ze is niet zo heel erg groot, maar dat ben ik zelf ook niet, ze heeft blonde lange haren en twee fel blauwe ogen geven haar een aparte uitstraling.
Ze lacht vrolijk en onbezorgd
‘heja meis, kijk een keer niet zo ongerust! We raken er wel doorheen hoor’
‘Dat weet ik, maar het is allemaal een beetje vreemd’
‘ach, dat is het begin maar, als we een beetje samen klitten is er niets aan de hand!’
‘Vast niet, het kan aan mij liggen, maar volgens mij is er een reden dat we elkaar niet eerder mochten ontmoeten’ deel ik mijn vermoeden.
‘Hm, dat denk ik ook, is dat de reden dat je ruzie had met Mark?’
‘Ja…Hoe weet jij dat?’
‘Voorgevoel’
‘Vaagheid alom, volgens mij is het besmettelijk’ reageer ik cynisch.
Ze laat een oprechte lag horen en bekijkt me een keer goed.
‘Hoe oud ben jij eigenlijk meidje?’
’16…en jij?’
‘Hmm, dat verklaart het bezorgde nog, Ik ben overigens 19. ‘
‘Fijn om te weten…Wat zou de gemiddelde leeftijd zijn in onze klas?’
‘Ik gok ergens tussen die van jouw en die van mij, hoewel ik weet dat Jordy 20 is, dus ik ben nog niet de oudste van de groep!’
Haar vrolijke manier van praten beurt me een beetje op en ik zie het weer zitten, samen met Shanna zal het ons inderdaad wel lukken.
De deur gaat open net wanneer we beide lachen om iets over Mark.
‘Meiden jullie mogen binnen komen’
Hij draait zijn rug en wandelt weer het lokaal binnen. Shanna trekt een duf gezicht waardoor ik weer in de lach schiet, een strenge blik van Mark zorgt er voor dat ik mijn gezicht weer in een serieuze plooi trek en we gaan weer op onze plaatsen zitten.
‘Zoals jullie allemaal uitgelegd is, zijn jullie allemaal speciale individuen, echter is het de bedoeling dat jullie gaan samen werken. Jullie krijgen een week de tijd om een team te vormen, dan is het tijd voor een proefperiode in een normale wereld, op een normale school. Jullie zullen in een soort van studenten huis gaan wonen, zo wonen jullie in een gebouw maar hebben jullie, per 2 een aparte kamer.’ Legt hij uit.
Shanna en ik kijken elkaar veelbetekenend aan.
Ik concentreer me even op haar en stel me voor hoe ik mijn gedachte in het hoofd van Shanna plaats.
‘Gaan wij samen?’
‘Natuurlijk!’
‘Nooit gedacht dat het nog handig zou worden’
‘Hoe kan je daar nu aan twijfelen’
Ik glimlach even en vestig mijn aandacht vervolgens weer op onze leerkracht. Inmiddels is hij alweer over een heel onderwerp bezig, ik moet even moeite doen om weer in zijn toespraak te komen maar al snel heb ik door waar hij het over heeft.
‘Het is de bedoeling dat jullie onopvallend zijn, maar jullie gaven toch juist gebruiken, jullie moeten mensen helpen en sturen, maar niet dwingen’
Rustig steek ik mijn hand op.
‘Ja Summer.’
‘Hoe onopvallend zijn 20 jonge mensen die ze nooit eerder gezien hebben in 1 huis?’
‘Onopvallender dan je zou verwachten’ antwoord hij kort.
‘Ja daar heb je die vaagheid weer’ zucht ik.
Met een handgebaar maak ik duidelijk dat ik er een beetje moedeloos van word en ik besluit gewoon te luisteren en te zwijgen. Ik krijg nog kansen genoeg om te praten.
‘Zoals jullie weten is het de bedoeling dat jullie hier de basis van jullie krachten leren beheersen, de basis van de basis is al aangelegd en die gaan we deze week verder uitbreiden. Daarna zijn jullie klaar voor de wereld. Ik zou graag willen dat jullie me allemaal volgen naar de oefenzaal.’ Hij doet teken dat we allemaal moeten opstaan en we volgen hem mee door een aantal blauw-witte gangen die nagenoeg identiek zijn als die waar we net al doorheen liepen. We komen aan een rode deur.
‘Vreemd, in tegenstelling tot alle andere deuren is deze rood, en niet donkerblauw. Deze deur sluit helemaal niet aan op de kleuren die er gebruikt zijn in dit gebouw. De stijl past niet.’ Bedenk ik me. Ik werp een blik op Shanna en haar bedenkelijke gezicht maakt me duidelijk dat ze er hetzelfde over denkt.
Een gevoel van onrust maakt zich meester over me en ik besluit dat ik hier niet naar binnen wil.
‘Ik ga hier niet binnen’ besluit ik hardop.
‘En waarom niet Summer?’ vraagt Mark geboeid.
Verward kijk ik naar zijn ogen, was dat nu oprechte interesse of sarcastische irritatie?
‘Omdat ik hier geen goed gevoel bij heb mijnheer’ antwoord ik beleefd.
‘Ik ga ook niet binnen mijnheer’ valt Shanna me bij.
Hij houd de anderen tegen en kijkt ons even verward aan. Ik werp een beetje onrustig een blik op Shanna maar ook zij lijkt niet te weten wat er aan de hand is.
‘Wat ik hier net hoor, is erg opmerkelijk voor beginners’ begint hij. ‘Deze meisjes zijn zelfzeker genoeg om te vertrouwen op hun gevoel, wat overigens juist was’ stelt hij ons gerust voordat hij verder gaat. ‘ze letten op details, oordelen, verwerken en vertrouwen zichzelf genoeg om te weten dat wat hun gevoel hun ingeeft niet verkeerd is.’
Hij sluit de deur weer. Nieuwsgierig probeer ik een blik naar binnen te werpen maar doordat het donker is zie ik niets. Vreemd hoe mensen door een simpel gebaartje kunnen veranderen, een beetje interesse, een beetje meewerken of gewoon tonen dat je eigenlijk wel wat wil leren. Zijn blik is weer zachter, en zijn stem is niet meer vervuld van ongenoegen, het doet me deugd om dat te horen.
Mijn blik zoekt weer naar de blik van Shanna en ook zonder telepathie weet ik precies wat haar bedachtzame blik wil zeggen.
Sorry voro het lange wachten!