Ondergrond voor acrylverf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Ondergrond voor acrylverf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 14:31

Binnenkort wil ik na jaren mijn grote hobby schilderen weer gaan oppakken.
Ik wil gebruik maken van acrylverf.

Als jullie met acrylverf schilderen, wat gebruiken jullie dan het liefst als ondergrond?
En hoe presenteer je je schilderij (lijst o.i.d.)?
Wie helpt mij op weg?

MamaMiesje

Re: Ondergrond voor acrylverf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:36

Ik ben nu een acrylschilderij aan het maken op een stuk plastic; ik heb als ondergrond eerst een laag "Gesso" aangebracht. viewtopic.php?f=149&t=662981&hilit=
Maar volgens mij hoef je toch geen ondergrond te maken als je bijv op een doek schildert?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:46

je kan het beste wel een ondergrond gebruiken zodat de verf goed wordt geabsorbeert, ook al hecht acryl zich zo ook al op alle stoffen.

Het beste kan je gewoon witte latex gebruiken. Gesso is meer voor olieverf.
Het is ook stukken voordeliger. En het is even goed.

Het maakt niet uit of je dat op hout, plastic, alu, linnen doek e.d. gebruikt.
(een doek moet je altijd preparen behalve als het al is voorbewerkt)

Succes!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:07

Gaat die witte latex niet mengen met de acrylverf die je erop schildert?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:09

Eerst op laten drogen Haha! Nagelbijten / Gniffelen

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:09

nee het moet eerst drogen, dit duurt niet zolang.
Dan kan je gewoon schilderen.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:52

Rox, ik heb op je album gekeken en zag er mooie kunstwerken opstaan. Als jij acrylschilderingen maakt, waar schilder je dan op?
Het effect is namelijk prachtig!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:09

Bloos bedankt!
Op verschillende ondergronden, zoals linnen doek, hard karton, de "muurschildering" (met de 2 knollen) op een deur van 5 m2, op papier (das minder geschikt natuurlijk maar als schetsje).
Maar het kan ook op aluminium, koper, hout.... best veel eigenlijk.

Je kan wel ens bij v&D, Blokker, Xenos of kruidvat kijken voor een goedkoop en voorgeprepareerd doek.
Als je zelf aan de slag wilt gaan moet je spielatten en linnen halen, en dat in elkaar timmeren.
Maar soms is zon doek spotgoedkoop bij bv kruidvat, soms maar paar euro!! Je hebt daar ook vaak verf, en van die kleine canvasplankjes, ook al voorgeprepareerd. Erg leuk alleen pakt de verf vaak niet dus nogmaals voorprepareren is gewenst.

Ik doe voor acryl altijd gewoon latex.

Wat je ook kan doen is gebruik maken van glacis, en zowieso voor acryl maak ik altijd eerst ondergronden met de kleur die het vlak krijgt (een lichte opzet, dit noem je werken in lagen).
Ik heb nu weinig tijd dus ik zal het je later vandaag uitleggen.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:20

Ben benieuwd!
Je kunt me ook erover PB'en.
Ik hou me aanbevolen!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:06

Je begint met de ondergrond voor te prepareren met een laag latex. Dit duurt, afhankelijk van de ondergrond en dikte laag, een kwartier tot 2 uur. Lampje erop/op de CV leggen/in de zon leggen helpt.

Stel je hebt een tekening met een paard. Dan zet je die erop met potlood. Je gaat dan de voornaamste vlakken al inschilderen. Dit doe je heel vaag, met de lichte kleur van de voornaamste kleur die op dat vlak komt.
Dit heet een glacis.
Dit kan je ook gebruiken op het einde, als je bijvoorbeeld een kleur donkerder wilt, of als je de gehele tekening een teint wilt geven.
Een glacis maak je door een klein beetje verf te mengen met een hoop water, heel erg verdunde verf dus!

Goed, je gaat nu met de achtergrond beginnen. Waarom eerst de achtergrond? Omdat je daarna de voorgrond eventueel wat 'over' de achtergrond kan zetten. Je hoeft zo niet perse binnen de lijntjes te blijven.
Met olieverf daarentegen bgin je vaak wel met de voorgrond, dit omdat de verf nat blijft en zich dus laat mengen.

Ik werk veel met lagen. Zo kan je van steeds lichtere kleuren naar donkerdere gaan. Doe je het te donker, dan kan je nog wel terug naar lichter maar dat gaat moeilijker dan van licht naar donker.
Let goed op de schaduwpartijen, de lichtpunten en zorg er vooral voor (vooral als je een enorm oppervlak gaat beschilderen zoals die deurschildering van mij) dat je per kleur het hele onderwerp schildert. Dus niet denken, ik kleur eerst helemaal zijn been in, en daarna doe ik de rest... dan heb je het risico dat je kleur op een gegeven moment op is en dat je niet meer exact dezelfde kleur kan maken. Als je de kleur in 1 keer toepast op heel het onderwerp, dan behoudt je het hele geheel.

Het is altijd proberen met verf mengen, dik of dun... en experimenteer ook eens met snel werken, dus zodat je nog wel de lagen op de tekening met elkaar kan mengen.

Ik doe het zo, dat als ik de goede opzet heb bereikt, met behulp van de lagen, dat ik dan per deel de details ga uitwerken. Ik probeer dan wel dezelfde details (bv alle 4 de hoeven) tegelijk te schilderen zodat het dezelfde kleur heeft.

Probeer ook eens verschillende kwasten. Dik, dun, droog (bv voor de haren), grof, smal,varkenshaar of juist de hele fijne...

Het ligt eraan wat je schildert, maar bij bv een schildering op een deur/naambordje o.i.d., vernis het dan even. Niet met een glans vernis!
Als je het beschilderde gewoon gaat ophangen ofzo, hoef je het natuurlijk niet te vernissen.

Ik hoop dat ik je even op weg geholpen heb!
Veel plezier! Vork

Edit:
als voorbeeld heb ik deze foto's geselecteerd.
Dit is een voorstudie geweest voor mijn deurschildering.
Ik had eerst een aquarelschets, en nu wilde ik het effect van acrylverf laten zien, dus heb ik het ontwerp op een klein canvasplankje geschilderd:

opzet potlood
Afbeelding

achtergrond, al verscheidene lagen geschilderd
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(onthoud wel, dit is schetsmatig)

eerste laag onderwerp
Afbeelding

-je potloodontwerp mag best stevig erop staan, je schildert er immers overheen en dan moet je het ook nog een beetje kunnen zien...-

Afbeelding

ik heb dit plaatje gevernist, omdat de deur ook gevernist zou worden. Maar door de flits is het nogal glanzend.
Afbeelding

Vergeet niet, je kan ook als alle lagen af, dus als de tekening volledig is ingekleurd, het tot 1 geheel maken, bv door glacis, of hier en daar nog wat meer schaduw/licht/kleur....

Succes!
Laatst bijgewerkt door R0X op 08-11-06 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 21:18

Leuk, dat je zo'n duidelijke "werkbeschrijving" hebt gemaakt.
Ik begrijp goed hoe je te werk gaat.
Dank je wel, ik ga ook weer eens aan de slag!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:02

Bij de action heb je tegenwoordig spotgoedkope doeken idd... Ook acrylverf en olieverf is daar voor een prikkie te halen en ik vind het redelijk goed materiaal.
Tegenwoordig kan ik daar wel leuk shoppen Haha!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:13

Wel uitkijken met de goedkope verf. Ik heb eens acryl verf gekocht en dat was net lijm ofzo...
Maar om te oefenen is goedkope vaak wel een uitvinding.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:58

ja, ik ben dan ook een amateur, en voor mijn opleiding moet ik af en toe dingen 'uittesten'. Om daar nu hele dure spullen voor te kopen, nee... Anders blijf ik investeren Lachen