Je begint met de ondergrond voor te prepareren met een laag latex. Dit duurt, afhankelijk van de ondergrond en dikte laag, een kwartier tot 2 uur. Lampje erop/op de CV leggen/in de zon leggen helpt.
Stel je hebt een tekening met een paard. Dan zet je die erop met potlood. Je gaat dan de voornaamste vlakken al inschilderen. Dit doe je heel vaag, met de lichte kleur van de voornaamste kleur die op dat vlak komt.
Dit heet een glacis.
Dit kan je ook gebruiken op het einde, als je bijvoorbeeld een kleur donkerder wilt, of als je de gehele tekening een teint wilt geven.
Een glacis maak je door een klein beetje verf te mengen met een hoop water, heel erg verdunde verf dus!
Goed, je gaat nu met de achtergrond beginnen. Waarom eerst de achtergrond? Omdat je daarna de voorgrond eventueel wat 'over' de achtergrond kan zetten. Je hoeft zo niet perse binnen de lijntjes te blijven.
Met olieverf daarentegen bgin je vaak wel met de voorgrond, dit omdat de verf nat blijft en zich dus laat mengen.
Ik werk veel met lagen. Zo kan je van steeds lichtere kleuren naar donkerdere gaan. Doe je het te donker, dan kan je nog wel terug naar lichter maar dat gaat moeilijker dan van licht naar donker.
Let goed op de schaduwpartijen, de lichtpunten en zorg er vooral voor (vooral als je een enorm oppervlak gaat beschilderen zoals die deurschildering van mij) dat je per kleur het hele onderwerp schildert. Dus niet denken, ik kleur eerst helemaal zijn been in, en daarna doe ik de rest... dan heb je het risico dat je kleur op een gegeven moment op is en dat je niet meer exact dezelfde kleur kan maken. Als je de kleur in 1 keer toepast op heel het onderwerp, dan behoudt je het hele geheel.
Het is altijd proberen met verf mengen, dik of dun... en experimenteer ook eens met snel werken, dus zodat je nog wel de lagen op de tekening met elkaar kan mengen.
Ik doe het zo, dat als ik de goede opzet heb bereikt, met behulp van de lagen, dat ik dan per deel de details ga uitwerken. Ik probeer dan wel dezelfde details (bv alle 4 de hoeven) tegelijk te schilderen zodat het dezelfde kleur heeft.
Probeer ook eens verschillende kwasten. Dik, dun, droog (bv voor de haren), grof, smal,varkenshaar of juist de hele fijne...
Het ligt eraan wat je schildert, maar bij bv een schildering op een deur/naambordje o.i.d., vernis het dan even. Niet met een glans vernis!
Als je het beschilderde gewoon gaat ophangen ofzo, hoef je het natuurlijk niet te vernissen.
Ik hoop dat ik je even op weg geholpen heb!
Veel plezier! 
Edit:
als voorbeeld heb ik deze foto's geselecteerd.
Dit is een voorstudie geweest voor mijn deurschildering.
Ik had eerst een aquarelschets, en nu wilde ik het effect van acrylverf laten zien, dus heb ik het ontwerp op een klein canvasplankje geschilderd:
opzet potlood

achtergrond, al verscheidene lagen geschilderd

(onthoud wel, dit is schetsmatig)
eerste laag onderwerp

-je potloodontwerp mag best stevig erop staan, je schildert er immers overheen en dan moet je het ook nog een beetje kunnen zien...-

ik heb dit plaatje gevernist, omdat de deur ook gevernist zou worden. Maar door de flits is het nogal glanzend.

Vergeet niet, je kan ook als alle lagen af, dus als de tekening volledig is ingekleurd, het tot 1 geheel maken, bv door glacis, of hier en daar nog wat meer schaduw/licht/kleur....
Succes!
Laatst bijgewerkt door R0X op 08-11-06 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt