Één voor Knorr Vie, een gezond groente- en fruitdrankje en één voor het project 'Alcohol in sportkantines'. Bij deze laatste moest je een communicatiemiddel maken dat gespitst was op een probleem binnen een (zelf te kiezen) sportvereniging.
Communicatiemiddel 1
Dit is een poster voor een nieuw product van Knorr Vie, namelijk een gezond groente- en fruitijsje voor kinderen van 5 - 11 jaar. De poster is gericht op de ouders, want die moeten het uiteindelijk kopen. Het ijsje heeft de naam Vitastick gekregen.
Er is gekozen voor fleurige kleuren. Groente en fruit heeft vrolijke kleuren zoals oranje, rood, geel, groen enzovoort. De groentefruitstroom naar het ijsje toe is om aan te tonen dat er, juist ja, groente en fruit inzit. Het ijsje zelf heeft ook fleurige kleurtjes gekregen, omdat kinderen hiervan houden.
In het ijsje zelf zitten overigens geen kunstmatige geur-, kleur- of smaakstoffen.
De poster:

Communicatiemiddel 2
Deze poster is gemaakt voor een voetbalvereniging. Het ging hier om 'alcohol in sportkantines'. De bedoeling was om een communicatiemiddel te ontwikkelen voor een gesignaleerd probleem bij een (zelf te kiezen) sportvereniging. Doelgroep: bezoekers van de sportkantine.
In iedere sport wordt er gesproken over tactiek en praat men na over een wedstrijd. Dat is ook eigenlijk de boodschap van deze poster: eerst denken dan doen. Met andere woorden: gezellig wat drinken na de wedstrijd is oke, maar doe het met mate.
De achtergrond is zwart, omdat dit het grootst mogelijke contrast met wit en rood is (rood = gevaar). Het lettertype is duidelijk en goed leesbaar. De kopregel is heel kort gehouden om ervoor te zorgen dat de tekst snel en goed te lezen is. In enkele seconden moet de boodschap duidelijk zijn. Een poster wordt vaak in drukbezochte ruimtes opgehangen en moet dus goed opvallen en leesbaar zijn.
Het groene vlak is een stylistische voorstelling van sportterreinen die benadrukt wordt door de bal (de actie geldt niet alleen voor voetbal). De barkruk en het bierflesje staan voor de kantine en na de wedstrijd.
Het tafereel is in een spotlight gezet en uit het midden (gulden snede), om de aandacht te verhogen.
De poster:

Beide posters zijn overigens goedgekeurd.
Commentaar geven mag, misschien kom ik zo nog op ideeën voor volgende projecten. Aan deze posters wordt in ieder geval niets meer veranderd.
Dit zijn de eerste posters die ik heb gemaakt in Photoshop. Veel ervaring heb ik dus niet.

al betwijfel ik of mijn kinderen een Knorr Vie ijsje uit eigen overweging zouden willen eten
(Gelukkig eten ze makkelijk fruit en groente
)
ik vind die eerste echt heel gaaf gemaakt