[ged] beslissing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

WaventyJarig

[ged] beslissing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:11

Beslissing

Ik leef omdat ik adem haal-
wat maar niet wilt stoppen
omdat mijn hart blijft kloppen-
hij mist het aan en uitknopje

Niemand vraag aan mij
of ik dat wel wil
of ik moet blijven ademen-
omdat ik dat wil?

Wie helpt mij
wanneer ik nee zeg op die vraag
ben niet ziek
en niemand die voor mij beslist

Zou ik dan zelf mogen zeggen-
ik stop er mee, ik wil niet meer
toch haal ik adem,
keer op keer.

Daisies

Re: [ged] beslissing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:26

Ik vind het een mooi gedicht.

Maar heb het idee dat het gedicht technisch niet 100 % klopt. De ene keer typ je wel met hoofdletter. en de andere keer niet. Wáarom de ene keer wel en de andere keer niet. Want aantal zinnen zouden absoluut met een hoofdlettermoeten beginnen. Verder begrijp ik niet waarom je ''Ik leef omdat ik ademhaal-'' met een streepje eindigt. Net als ''Omdat mijn hart blijft kloppen-'' en nog meer zinnen. Snap eerlijk gezegt de functie van het streepje niet zo. Waarom schrijf je soms wel met een koma, en de ander keer eindig je de zin zonder punt of iets dergelijks. Soms vind ik de woordkeuze ook niet super. Alles bij alles vind ik het een goed gedicht. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:13

^ nav bovenstaande reactie ^

'Technisch' is er weinig mis met dit gedicht, Karoliefje_:
- Iedere strofe begint met een hoofdletter. Hoezo, 'een aantal zinnen zouden absoluut met een hoofdletter moeten beginnen.' In gedichten staat het iedereen vrij (het liefst wel volgens een bepaald ritme/schema) hoofdletters te gebruiken of niet, je hoeft niet zoals in een verhaal iedere zin met hoofdletter te beginnen. Knipoog
- De twee streepjes die jij aangeeft vind ik juist wel logisch, de andere twee weer minder. Bij strofe 2 houd ik bij het streepje een korte pauze, maar ik denk dat misschien een komma daar beter op zijn plaats zou zijn. Bij de laatste strofe zou misschien een puntkomma beter op zijn plaats geweest zijn, maar och. Overal streepjes zijn IMO ook duidelijk, + het leest makkelijker door als alles wat meer bij elkaar past.
- Ik snap ook niet wat je bedoeld met 'waarom schrijf je soms wel een komma, en de andere keer eindig je de zin zonder punt oid'. De enige punt die gebruikt wordt is aan het einde van de laatste strofe- prima afsluiting voor een gedicht. De enige komma die aan 't einde van een regel gebruikt wordt is bij de op-één-na laatste regel vd laatste strofe, ook prima toch?

Wjerdo, het enige wat ik minder vind is strofe 1 en 4 wel rijm hebben (en dan geen gelijke, maar bij strofe 1 ABBC -waarbij C wel een bepaalde rijm op B heeft, maar niet de 'echte rijm' die B en B hebben- en bij strofe 2 ABCB) terwijl je bij strofe 2 en 3 helemaal niet rijmt. Maar ondanks dat zit 't ritme toch goed in jouw gedicht, woordkeuze vind ik persoonlijk prima en inhoudelijk goed.. mooi weer!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:37

Bedankt wildwings voor het verbeteren.
Maar dit is toch mijn mening over dit gedicht.
Laat dat aub in zijn waarden Ja

WaventyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 11:05

Thnx voor de feedback, ik zal er zeker rekening mee houden. Ik wilde eigenlijk helemaal geen rijmschema gebruiken is helaas toch mislukt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:53

Karoliefje_ schreef:
Bedankt wildwings voor het verbeteren.
Maar dit is toch mijn mening over dit gedicht.
Laat dat aub in zijn waarden Ja

Ik verbeter je niet, ik leg alleen uit waarom ik het niet eens ben met je commentaar en je had me ook al gePB't, waarom het dan nodig is om (terwijl ik over de PB ook al antwoord heb gegeven) in het topic er nogmaals over te beginnen is mij een raadsel.

Ik laat je mening in z'n waarde, nogmaals, ik leg uit waarom ik het er niet mee eens ben en geef daarmee ook meteen mijn mening over wjerdo's gedicht, daar is niets mis mee. Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:27

Dan zijn jou waarde en normen anders dan die van mij. maar ik vond dat het begon te lijken op afkraken Knipoog