[tek] Zomerse Velden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[tek] Zomerse Velden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 21:30

Ben aan de beterende hand. Ik hoop snel weer aan de slag te kunnen gaan met de eigenlijke opdrachten. Misschien zelfs al morgen. *hoopt mee met opdrachtgevers en is optimistisch* en anders nog een dagje rustig aan. Reputatie of niet, ik moet gewoon aan mijn (barslechte) gezondheid denken. Ik ben misschien te snel weer aan het werk gegaan, en nu is het dan balen.

Ik heb de schets al geplaatst in het Aragorn topic, dit is de gekleurde versie. Een grotere versie is te zien op mijn DeviantArt site, want ik zit momenteel met een enorm bandwidth tekort op mijn eigen website. Ik weet echt niet waar al die bezoekers vandaan komen want berichtjes krijg ik nooit van ze. Hm.

De tekening hoort bij een van 2 romans in een fantasy setting. De linker is Ereprijs. Hij is de kroonprins van de Noordelijke Landen (elfen/feeën). Zijn moeder stierf toen hij nog erg jong was. Hij is niet opgevoed door zijn vader maar door voedsters tot hij oud genoeg was om onder de hoede van een jonge officier te worden gesteld, genaamd Hauwklaver. Ereprijs is op een belangrijke missie.
Wilgenroosje is een jong weesmeisje dat niets van haar afkomst weet. Ze wordt geplaagd door dromen over een verleden waar ze zich niets van kan herinneren. Bovendien raakt ze verstrikt in een reeks gebeurtenissen die volledig uit de hand lopen en waar zij vreemd genoeg een belangrijke spil in is. Wederik is het broertje van Ereprijs die ineens nogal uit de kluiten is gewassen (elfenpubertijd?). Hoewel hij erg veranderd is, is hij diep vanbinnen nog dezelfde, al is Wilgenroosje erg gaan twijfelen over hun vriendschap. Hij heeft een tweelingzusje, de verwende Windbloem.

Ereprijs, Wilgenroosje (Wilgje) en Wederik zijn verwikkeld in een driehoeksverhouding. Zowel Ereprijs als Wederik koesteren krachtige gevoelens voor Wilgenroosje, die moeite heeft de nogal tegenstrijdige signalen te doorgronden. Tussen dit touwgetrek door ontwikkelt zich een oorlogsdreiging met als hoofddoel het zogenaamde Elfheim (zoiets als Heim ins Reich dus, beetje kort door de bocht). Maar goed, dat is een poging het in het kort uit te leggen. Wederik en Ereprijs hadden een sterke band, Wilgje en Wederik waren onafscheidelijk en de liefde gooit hier alles nogal door de war. Het is een verhaal dat momenteel uit twee fantasy romans bestaat, waarvan dit zich afspeelt in deel1. Ben er al in 1992 mee begonnen en heb er al een hele tijd niets voor getekend.

Genoeg gekletst. De tekening:

Afbeelding

(let niet op verhoudingsfouten en dergelijke, het was immers oorspronkelijk een schets op flutpapier met balpen). Bedankt voor alle beterschapwensen! Ik doe mijn best!

Anne_Baukje

Re: [tek] Zomerse Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:37

Erg mooi! Lekker kleurrijk!
Nog beterschap! Ach gut

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:47

Wauw! ik vond de schets al mooi, maar nou knalt hij echt van mijn scherm af. Vind de kleuren erg mooi zo, en de achtergrond past er heel mooi bij. Ja
Super!

Enneh, nogmaals beterschap! Ach gut

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:25

De schets was al indrukwekkend, deze is schitterend JoSav! OK dan!
Heerlijke tekening!
Nogmaals beterschap! Ach gut

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:20

Wow! Hele mooi kleuren, heel origineel, super kleding, mooie houdingen... Bloos! echt super!
Ook beterschap van mijn kant toegewenst! Ach gut

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:14

Sterkte met je gezondheid!

Vind de tekening zoals de rest weer super. Je stijl is gewoon orgineel!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:24

Heel veel beterschap hoor! Ach gut

Deze schets heb ik ook gezien in het Aragorn-topic inderdaad. Lachen Heel mooi, heel leuk bedacht!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:56

*poging 2*

Dankjulliewel voor de complimenten. Misschien dat ik toch van dit soort niet paardenwerkjes blijf posten. Ben fysiek aan de beterende hand maar kan geen fatsoenlijk iets op papier zetten, of het nu een tekening of iets geschreven is. Gek, want ik heb dan wel weer een vlotte babbel, wat ik nooit heb. Volgens mij begin ik gek te worden ofzo. =/

Handen zijn nog erg gevoelig, dus ik rust helaas (en tegen mijn zin) veel. Zo zie je maar dat het leven makkelijker was geweest als ik NIKS uit mijn hoofd deed.

Ik wil wel even opmerken dat ik zelf vind dat ik nog erg moet oefenen met huidskleur tekenen. In plaats gewoon een roze te kiezen moet ik in lagen werken met bruin, grijs en groentinten maar zover ben ik jammergenoeg nog niet. Oefening baart (soms) kunst. Jammer dat het nu was afsteekt, het dat professionele wegneemt. =(

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:28

Prachtig gewoon. Hoe doe je het?
Spetterende kleuren, originele stijl, leuke kleding, prachtige achtergrond,... Zo kan ik nog wel even voortdoen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 18:43

@Leonie: Dankje. Ik heb het getekend op het dichtstbijzijnde, nogal dun, verkleurd printerpapier met een doodgewone balpen, daarna met een zwarte stift een aantal lijnen wat extra aangezet. Vaak teken ik ook volledig digitaal maar in dit geval heb ik eerst gewoon op papier getekend, direct in balpen. Daarna digitaal met het tablet en de digitale pen in photoshop begonnen te kleuren. Ik ben daarbij begonnen met de huid (die vreemd genoeg het minst is van de hele tekening) en daarna de achtergrond, toen de kledij met als eerste de blaadjes. Ik heb alles in losse lagen opgebouwd, want dat kan in photoshop zodat je als je ergens niet voer tevreden bent (kleurschakering bijvoorbeeld) je bepaalde delen die je in een aparte laag hebt ook daadwerkelijk apart kunt aanpassen naar het je belieft. Voor de blaadjesarmour heb ik enkele filters gebruikt als basis voor de nerven. Op het laatst heb ik de achtergrond nog iets meer naar achter gedrukt zodat de nadruk echt op de personages kwam te liggen. Dat is het zo'n beetje. =)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:53

Hoelang ben je ongeveer met zo'n prachtig werk bezig JoSav?
Lijkt me echt knaplastig. Ongelovelijk dat je zoiets zo met balpen schetst en dan zo uitwerkt. Super.

Hoe gaat het nu met je gezondheid?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:57

Heerlijke kleurtjes! Mooi kunstwerkje! OK dan!
Hoe gaat het nu met je Josav?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:21

Idd ontzettend mooie kleuren, helemaal de zomerse sfeer Ja !
Ongelooflijk wat je met die tablet allemaal kan maken zeg Lachen .

Heel veel beterschap gewenst Ach gut .

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 21:09

Gezondheid kwakkelt nog altijd flink. Toch blijf ik de dokter steevast vermijden, omdat het een beetje schommelt. Telkens als ik het gevoel krijg: dit kan gewoon zo niet, dan gaat het weer wat beter.

Een tablet vergt enige oefening. Ik heb hem nu een jaar of 3 (misschien zelfs 4!) maar ik gebruik hem eigenlijk pas sinds dit jaar, aangespoord door een bevriende illustrator. Dit werkje ben ik ongeveer een middagje mee bezig geweest inclusief pauzes vaak vanwege pijn, lunch en hier en daar wat internetten. Omdat er veel precisie bij komt kijken en ook af en toe wat probeersels ben je er dus zeker een paar uur zoet mee. Erg moeizaam ging het wel: ongeinspireerd EN ziek helpt absoluut niet. Desondanks ben ik niet ontevreden, er zit immers toch wat vooruitgang in.

JoSav

Zomerse Velden: graphic novel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:38

Erg druk nog steeds, het weer doet me geen goed en uit wanhoop door die blok heen te komen ben ik maar iets nieuws begonnen om mijn gedachten niet alleen maar te laten dwalen rond opdrachten (wanhoop, zeg ik je!)

Ik heb geen ervaring met graphic novels maken (alleen lezen eigenlijk) en het gaat me vast nog opbreken hoe ik mijn verhaal moet gaan vertalen naar plaatjes maar ik plaats ze even hier, omdat ze hierop aansluiten en ik niet zeker weet hoe het zit met lopende graphic novels (als hij ooit gaat lopen) vanwege het maximum aan afbeeldingen enz.

De eerste pagina:

voorkant:
Afbeelding

schudblad hoofdstuk 1
Afbeelding

Eerste twee pagina's:
Afbeelding

Meer? Leuk? Commentaar ZEER gevraagd, ik ben niet zo goed in pagina-indeling.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:56

Ik lees nu van linksboven naar rechtsboven en dan die 2 tekstkaders eronder; dat was de bedoeling?

edit:
en op de een of andere manier vind ik de titeltekst op de voorkant van het boek te eenvoudig, te 1 dimensionaal bij zo'n mooie tekening. Ik kan het niet helemaal uitleggen....

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 22:27

@TanteMiesje: je moet het inderdaad zo lezen ja, het zijn namelijk 2 pagina's, een dubbel schutblad zeg maar.

Ik begrijp dat je de titeltekst te simplistisch vindt? Ik heb wel bewust gekozen voor een simpel lettertype om het makkelijk leesbaar te houden, ook om de tekening meer te laten spreken dan de titel maar misschien heb je wel degelijk gelijk wanneer je zegt dat het te simpel is, ik ben niet zo goed in het echt laten vlammen van voorpagina's. Tips?

Sowieso mist er veel professionaliteit hieraan, de onervarenheid straalt ervanaf, daarom zijn tips van harte welkom.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:32

Heb geen tips, maar zou wel meer willen zien, vind het erg mooi en leuk gedaan Ja

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:36

Aha, ik had niet begrepen/gezien dat het een dubbele blz was. Maar dan is de leesvolgorde zeer logisch.

Wat betreft uitstraling van de letters...ehhmm... *kijkt nog eens* Kader erom weg, de titel-letters iets meer diepte geven door (slag-)schaduw (klein beetje maar, volgens mij) en de subtitel kleiner maar wel in hetzelfde lettertype? * Roept maar wat*
Het enige wat je kan doen als "tekstleek" Nagelbijten / Gniffelen zijnde is denk ik heel veel kijken bij gelijksoortige boeken en van alles en nog wat uitproberen om te kijken hoe het staat.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:52

Idd schaduw in die letters, dat zou ik doen iig Tong uitsteken

Ik vind hem echt heel erg leuk worden! Ik wil ook wel meer zien, gaaf dat je dit allemaal zo kan zeg

Respest