[Vraag] Luchtfoto's willen totaal niet lukken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

[Vraag] Luchtfoto's willen totaal niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 12:49

Eerst gaf ik altijd mijn niet-stille hand de schult, waardoor al m'n luchtfoto's bewogen werden.
Heb nu een geweldig statief, en van bewogen luchtfoto's is geen sprake meer maar; ze zijn allesbehalve mooi.
Mijn camera stelt gewoon níet scherp. Ik hoor het hem wel 'proberen' Clown En af en toe zie ik scherp beelt voorbij flitsen maar als hij dan de foto maakt is het niet scherp.
Verder zit er heel erg veel ruis in.
Voorbeeld foto (durf 'm haast niet te plaatsen, maar zo worden ze dus allemaal) Frusty
(en onupgeload issie nog lelijker Lips are sealed )

Afbeelding

Heb met alle instellingen al zitten spelen maar krijg niet de goede, ik flits overigens niet.
De camera waarmee ik het maak is de Sony Cybershot DSC h1, hele goede camera, en alle foto's willen lukken, behalve deze dus, en weet bijna zeker dat het aan mezelf moet liggen..
Help?

Jettie

Re: [Vraag] Luchtfoto's willen totaal niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:01

Als bij mij dingen op afstand zijn en het wil niet scherp worden heb ik soms per ongeluk de macro functie nog aan. Clown Heb ik gelukkig snel door. Maar ik denk dat dat bij jou niet het probleem is omdat je al zoveel hebt uitgeprobeerd. Bij gebrek aan licht willen veel camera's ook minder makkelijk scherpstellen, maar dat zou niet echt handig zijn bij luchtfoto's natuurlijk, normaal gesproken moet dat wel lukken.

Jeetje wat lastig.. mailtje sturen naar Sony?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:32

Ik ken de camera niet.. welke functies kun je handmatig instellen? Sluitertijd, diafragma, isowaarde, scherpstelling?
Om zo weinig mogelijk ruis te krijgen moet de isowaarde zo laag mogelijk. Bij die van mij is dat 200 ISO, bij mn oude was dat 50 ISO..
Voor het diafragma kies je een zo hoog mogelijk getal, bijvoorbeeld 5,6 of 8of 11, als t mogelijk is zelfs 22..
Zo krijg je zo veel mogelijk dieptescherpte.
En dan kies je de sluitertijd, eerst eens 20 seconden bijvoorbeeld.. Dan probeer je eens 40 seconden of 1 minuut..

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 17:54

Ik kan alle instellingen zelf instellen Lachen Maar, deze foto dan toevallig niet, maar bij de rest heb ik voornamelijk deze instelling gehad;
ISO 64 (laagst)
Diafragma 8.0
Sluitertijd 25 sec ong.

Ik weet het echt niet, ik denk dat ik idd even sony moet gaan mailen... of iemand moet nog tips hebben natuurlijk.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:00

Scherpstellen op de lucht lukt bij mij ook niet ik stel daarom altijd scherp op een bosje. Verplaats daarna met het knopje nog ingedrukt (als het goed is blijft ie dan scherpgesteld op het bosje) iets zodat er niet te veel van het bosje te zien is. 25 sec. is een beetje lang om het stil te houden

Wmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:25

Je camera heeft een stukje met contrast nodig om scherp te stellen. Een witte muur, bijvoorbeeld, daar kan je camera niet op scherp stellen, zo ook met een lucht. De tip van Globetje kan dan helpen, maar als het bosje te dicht bij staat, dan krijg je het bosje wel scherp, maar de lucht niet. Als dat de bedoeling is, dan zit je goed. Anders, kijk of je net een rand van een wolk kan pakken om op scherp te stellen, of, als je dat handmatig kan, scherp stellen op oneindig.

Belichtingtechnisch: diafragma 8.0 is het grootste getal (op jouw camera), met dus de kleinste opening en de grootste scherptediepte. Als het je puur om de lucht gaat, dan hoef je helemaal geen rekening met scherptediepte te houden en kan je beter gaan voor een klein getal = grote opening = meer lichtinval = kortere sluitertijd. Alhoewel met een statief je natuurlijk zo lang kan wachten als je wilt Knipoog
Het beste kan je flink wat uitproberen. De makkelijkste manier om dit uit te proberen is je camera in de P-stand zetten en dan vervolgens met een aantal sluitertijd/diafragma combinaties foto's maken (rollen aan het wieltje, maar dat weet je vast wel). Zo kun je later kijken wat het resultaat wordt van de verschillende keuzes.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 13:02

Bedankt weer Lachen

Ik zal het scherpstellen op wat anders maar eens proberen, rest heb ik eigenlijk allemaal al wel geprobeerd.
Hopen dat dat lukt Lachen En ik ga sony even mailen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:19

Kan je evt niet handmatig scherpstellen?
En inderdaad veel uitproberen, ik neem aan dat het gewoon met jou camera moet kunnen.