[verhaal] De enige uitweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

[verhaal] De enige uitweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 18:15

Ik heb een verhaal geschreven! Met dit eerste stuk ben ik tevreden en ik weet al hoe het verder zal gaan. Het vervolg komt dus snel! Toen ik begon met schrijven had ik het verhaal nog helemaal niet in mijn hoofd Clown
Succes met lezen Nagelbijten / Gniffelen

“Samantha!” klinkt de luide stem van Miranda. Sam schrikt op van het schrobben van de waterbak en veegt wat haar uit haar gezicht. Het plakt nat van het zweet aan haar voorhoofd. Vermoeid staat ze op en loopt de stal uit, naar Miranda toe. “Kom mee,” beveelt de luide stem van Miranda. Sam loopt achter haar aan naar de wasplaatsen. “Heb je dit geveegd?” Miranda’s ogen kijken Sam doordringend aan. “Ja, maar…” zegt Sam, ze wordt onderbroken door een luide zucht. “Hoe vaak moet ik het nog zeggen?” zegt Miranda, kokend.
“Hoe vaak moet ik het nog zeggen, tot het tot jou doordringt dat het putje ook moet? Nu stroomt het er allemaal weer uit!”
Sam kijkt beschaamd naar de grond. Ook al weet ze dat dit echt een overdreven reactie is van Miranda, schaamt ze zich toch dood. Daar is Miranda heel goed in. “Ja, sorry…” probeert ze nog. “Niks sorry!” zegt Miranda luid, duidelijk woedend. “Je maakt het maar nog een keer schoon en dan moet je óók nog de waterbakken doen en ook de weilanden uitmesten en dan alles nog een keer nalopen en dat in een uur!” Miranda kijkt Sam ziedend aan. “Hoe wil je dat redden? Het is iedere week hetzelfde met jou! Je werkt tot je het af hebt en je gaat geen minuut eerder naar huis!” Na dit Sam toegesnauwd te hebben, draait ze zich om en stapt parmantig weg. Sam laat haar schouders hangen en loopt met haar emmer richting de gootsteen. Maar weer een nieuw sopje, denkt ze. Niemand lijkt zich hier te realiseren dat ze zich uit de naad werkt. Ze doet het misschien niet net zo snel al Maaike, maar die werkt hier al 3 jaar! Zij zelf werkt hier nog maar 4 maanden. Ze kunnen dan niet van haar verwachten dat ze dan meteen alles supergoed en supersnel doet. Vermoeid en zuchtend zakt ze op haar knieën en maakt een putje open. Gadverdamme, wat vies. Toch begint ze te schrobben en hoopt ze, dat het binnenkort allemaal voorbij is.

Om 5 uur hoort ze klaar te zijn met werken, maar om klokslag 6 uur krijgt ze pas toestemming om naar huis te gaan. Ze had echt geen puf meer om snel te werken. Miranda kijkt haar op een vreemde manier vriendelijk aan. Leedvermaak, denkt Sam. “Tot volgende week!” zegt Miranda. “Hetzelfde,” mompelt Sam en gaat richting de stallen. Net als na iedere zaterdag, vraagt ze zich af, waarom ze in godsnaam nog steeds dit werk doet. Dan hoort ze een zacht gehinnik en weet ze het weer. Voor Sarah, de 6-jarige merrie. Sam heeft lang niet genoeg geld om een paard als Sarah te betalen, maar ze kan haar wel verdienen door hier op stal te werken. Zo vaak als ze kan. Ze moet nu nog maar 6 keer werken en dan is Sarah helemaal voor haarzelf.
Vriendelijk steekt het mooie bruine hoofd van Sarah over de staldeur en Sam knuffelt haar blij. “Je moest eens weten wat ik voor je over heb, Saartje!”
Sarah kijkt genietend als Sam haar nek masseert.
“Samantha, ze proberen je te bellen… Samantha, iemand wil een vraagje stellen … Samantha, neem die telefoon toch op”
Sarah springt geschrokken achteruit van het vrolijke deuntje van Sams mobiel.
“Rustig aan,” mompelt Sam als ze haar mobiel uit haar zak haalt.
“Met Sam…” zegt Sam vrolijk, maar ze wordt onmiddellijk afgekapt door haar moeder.
“Je zou al 3 kwartier thuis moeten zijn! Jij moet in je eentje langs die grote weg en je weet dat ik dat helemaal niet fijn vind en tóch bel je niet even als je wat later klaar bent!
“Maar mam, Miranda…” en weer kon ze haar zin niet afmaken.
“Ja, Miranda zal wel haar redenen hebben gehad om jou over te laten werken, maar dat betekent niet dat je niet even naar huis op kan bellen dat je wat later komt! Je komt nú naar huis en ik zie je over 10 minuten!” tuut tuut tuut.
Sam klapt haar mobiel dicht en aaide Sarah over haar neus. Die is ondertussen op het gekwetter uit de telefoon afgekomen en kijkt Sam doordringend aan. “Sorry meis,” zegt Sam verdrietig. “Ik moet nu naar huis. Ik je morgen weer!” ze geeft Sarah nog een laatste kus op haar neus en rent naar haar scooter, doet de sleutel in het contact, doet haar helm op en scheurt naar huis.

Precies 10 minuten later stapt ze de keuken binnen. Haar vader kijkt ongeïnteresseerd over de krant heen en haar moeder staat te koken. Zwijgend wijst haar moeder naar de trap. Douchen betekent dat. In plaats van dat ze opgelucht is dat ik thuis ben, denkt Sam. Ze gaat naar boven, neemt een lekker warme douche, zodat haar spieren kunnen ontspannen. Ze trekt een trainingsbroek en een dikke trui aan en heerlijk warm, loopt ze weer naar beneden. Haar ouders en broer Frank zitten al een tafel. Er wordt niet op haar gelet als ze aan tafel gaat zitten. “Dus het ging goed op je werk vandaag,” vraagt moeder Elize aan Frank. “Ja, ik moest vandaag 4 computers schoonmaken, wat echt een rotwerk is, maar je verdient er wel mee.”
“Dan moet je dus de database leeghalen?” vraagt vader Harold.
“Ja, zo ongeveer,” lacht Frank. Ondertussen zet Elize de pannen op tafel en schept iedereen op. De hele avond gaat het over Frank zijn werk en Sam prikt lusteloos in een aardappel. Hoewel ze ontzettend hard gewerkt heeft vandaag, is haar eetlust verdwenen bij de gemaakte gezelligheid. “Heb jij nog wat gedaan vandaag?” vraagt Harold aan Sam, als het gesprek met Frank al een tijdje stilgevallen is. Wat een rotkerel is het toch, denkt Sam. Hij wéét dat ik heb gewerkt vandaag. “Ik heb gewerkt,” mompelt ze.
“Bij die knollen?”
Sam doet haar ogen dicht. Dat werkt het beste als ze woedend is. Dan kropt dat lekker op.
“Ja,” zegt ze kortaf.
“Ik snap niet waarom je dat toch doet. Die knollen. Het enige wat ze doen is schijten en een beetje rondjes lopen.” Hij lacht zich dood om zichzelf en Frank lacht mee.
Sams woede groeit. Ze weet dat ze een mislukkeling is en dat ze niet zo slim en niet zo’n goede baan heeft als Frank. Ze weet dat ze dit jaar VMBO examen heeft en dat Frank vorig jaar zijn VWO examen heeft gehaald. Ze wéét dat ze iedere schoolavond in het restaurant als bordenwasser werkt en dat ze iedere morgen de krant moet bezorgen, omdat ze te dom is voor een betere baan. En dat ze zelfs een baan als stalhulp niet aan kan. En ze weet dat het al helemaal geen zin heeft om uit te varen, omdat ze dan een klap kan ontvangen en dus weer een excuus moet verzinnen voor op school.
Haar moeder kijkt naar haar bord. Ze neemt niet eens de moeite om het voor haar dochter op te nemen. Frank kijkt haar aan, alsof hij zich afvraagt wat ze nu zal doen.
Ze schuift haar stoel naar achter en loopt de trap op. “Je bord, dame!” beveelt haar moeder. Sam kan zich niet omdraaien, omdat ze bang is dat ze kwaad zal worden. Als ze toch nog doorloopt, hoort ze een stoel naar achterschuiven en de voetstappen van haar vader. Nu is het in beiden gevallen dom. Ze wordt bang, heel bang als ze haar vader hoort naderen. Ze loopt zo snel als ze kan de trap op, maar haar vader is sneller en grijpt haar enkel. Pijnlijk valt met haar hoofd op een tree en sleept haar vader haar de trap af. Na iedere tree komt ze met een schok en een gil neer. Als ze beneden zijn zegt haar vader: “Je bord.”
Zonder tranen en zonder brok in haar keel staat ze op. Alles doet pijn. Elize kijkt met tranen in haar ogen naar beneden, maar zegt niks. Sam pakt haar bord en zet het in de vaatwasser. Dan schuift haar vader haar zijn bord toe. Verstijfd blijft ze staan. Maar wat is verstandiger? Ze pakt zijn bord en zet het in de vaatwasser. Dan loopt ze weer naar boven en laat zich voorzichtig vallen op haar bed. Ze denkt niks.

De volgende ochtend wordt ze stijf wakker en iedere beweging doet zeer. Het lijkt net alsof ze watten in haar oren heeft en haar ogen krijgt ze ook niet helemaal open.
Ze doet haar witte rijbroek aan, met een trainingsbroek eroverheen, trekt haar blouse aan en neemt haar zwarte jasje mee in een tas. Beneden zoekt ze op de computer op wat haar starttijden zijn. Springen half 12 en dressuur 11 uur. Dan wordt inspringen een beetje krap, maar dat zal wel lukken. Ze werkt flink wat boterhammen naar binnen, want dat is erg belangrijk. Ze smeert nog wat broodjes voor tussen de middag en neemt een flesje drinken mee. Net als ze wil vertrekken komt haar moeder in kamerjas naar beneden.
“Heb je een wedstrijd?” vraagt ze.
Sam knikt.
“Je oog is blauw.”
Sam kijkt in de spiegel en schrikt. Haar linker oog is vanaf haar wenkbrauw tot haar wang helemaal blauw en groen. Automatisch grijpt ze naar het laatje waar de foundation inzit en werkt het een beetje weg.
Elize staat er een beetje ongemakkelijk bij.
Dan pakt Sam haar spullen en doet de voordeur open.
“Suc…” de voordeur slaat dicht. “…ces.” Elize draait zich om een loopt weer naar boven.
Als Sam eenmaal op de scooter zit, voelt ze niks. Maar naarmate ze dichterbij stal komt, begint ze zich toch te verheugen op de wedstrijd. Ze parkeert haar scooter, pakt haar tas en haar jasje en loopt naar Sarah haar box. “Hey Sam!” hoort ze. Ze draait zich om en ziet Eline.
“Hoi!” zegt ze gemaakt vrolijk. Eline heeft een fantastische hengst en wint bijna altijd alle wedstrijden. Eline is nu Z1 dressuur en M2 springen. Sam is met Sarah M1 dressuur en M1 springen, dus ze is echt geen competie voor Eline. Daarom zal ze wel aardig doen, denkt Sam.
“Sarah is echt een prachtig paard! Iedere keer weer als ik haar zie en jullie samen zijn helemaal geweldig!” zegt Eline enthousiast.
“Nou, dankjewel!” zegt Sam verrast. Dan loopt Eline weer weg en ziet dat ze giechelend bij een groepje meisjes aankomt. Ze beginnen meteen te smoezen en Sam vertrouwt het voor geen meter. Snel rent ze naar Sarah’s box. Tot haar afgrijzen ziet ze dat Sarah helemaal is ingesmeerd met stront. Je kan echt zien dat het is aangebracht door de vegen. Zelf staat Sarah rustig op haar hooi te kauwen en heeft gelukkig niks. Toch is Sam woedend en stampt naar Eline toe. Met volle kracht duwt ze Eline zo hard, dat ze omvalt.
“Wat doe jij nou, freak!” gilt een van de meisjes. Een ander rent heel hard weg.
“Wat nou bitch!” schreeuwt Eline en krabbelt omhoog. De geeft Sam een stomp in haar maag en die verkrampt van de pijn, want daar zitten nog plekken van gisteravond. Ze bijt op haar lip en dwingt zichzelf om te vechten.
“Waarom doe je nou zoiets?” vraagt ze ziedend.
“Denk jij nou echt dat jij iets zou winnen? Denk jij nou echt dat jij ooit iets zou winnen?” zegt Eline gemeen.
Nu ben jij dom, denkt Sam. Ik ben ten slotte al M1 en dat heb ik niet gedaan door te verliezen.
“En ze vond het ook helemaal niet erg, hoor!” gaat Eline verder. “Ze is wel gewend aan modder en stront, armoe paardje!”
Sam draait zich om, vrijwel direct voelt ze een duw van achter en valt ze voorover op de grond.
“Eline, wat doe jij?” roept Miranda vol afgrijzen. Snel loopt ze naar Sam toe en helpt haar overeind. Sam voelt geen tranen en geen brok. Ze weet dat ze er niet uitziet en kijkt naar de grond. “Zij duwt mij net! Zomaar! Ze zal wel jaloers zijn!” gilt Eline.
Miranda kijkt Sam wantrouwend aan. “Is dat zo?”
“Nee,” zegt ze zacht. “Kijk maar naar Sarah.”
Met vlotte stappen loopt Miranda naar Sarah’s box en constateert, dat het is aangebracht.
“Ze heeft gewoon gerold!” gilt Eline.
Aangezien Miranda Sarah zelf gefokt heeft, wordt ze kwaad.
“Jij rijdt geen wedstrijd vandaag!” zegt ze tegen Eline.
Eline kijkt eerst verbijsterd naar Miranda en dan vol afgrijzen naar Sam. “En zij dan?” vraagt ze, haar stem trilt van woede.
“Samantha mag meedoen, als ze het haalt op tijd. Dat is het sein voor Sam om naar Sarah te sprinten en te beginnen met poetsen. Gevoelloos gaat ze te werk en stipt op tijd staat ze in de dressuurring. Sam rijdt een perfecte proef en wint. Het springen daarna gaat ook prima en wint weer de eerste prijs. Als Sam op een paard zit vergeet ze alles. Is ze één met Sarah. Maar zodra ze afstapt voelt ze alle pijn. Alleen haar lichamelijke pijn, want haar hoofd is leeg.
Ze zadelt af, verzorgt Sarah nog en gaat naar de kantine om haar prijs op te halen. Voor het springen kreeg ze 50 euro en de dressuur 100. Dat is altijd fijn. Ze voelt zich iets beter en als ze snel de kantine weer uit loopt voelt ze plotseling een iets voor haar voeten. Voor ze het weet valt ze met een harde smak op de grond en hoort ze bulderend gelach. De hele kantine heeft het gezien en ze ziet dat Eline haar heeft laten struikelen. En kijkt recht in haar grijnzende gezicht. Ze voelt geen tranen, geen brok. Het liefst onzichtbaar rent ze de kantine uit, naar haar brommer. Ze merkt dat iemand haar achtervolgd en draait zich in een ruk om. “Wat wil je nou!” Ze merkt dat haar stem hoog en paniekerig klinkt. Ze kijkt een jongen recht aan die haar vriendelijk aankijkt. Ze heeft hem wel vaker gezien en kon nooit zo goed hoogte van hem krijgen. “Gaat het?” vraag hij.
“Zie ik er zo uit?” snauwt ze.
“Je hebt goed gereden vandaag,” zegt de jongen.
Sam zwijgt, terwijl ze haar spullen in de scooter doet.
“Waarom lachten de mensen in de kantine mij uit?” vraagt Sam na een tijdje.
“Ze vinden je een dromertje, je lijkt altijd ergens anders met je gedachten. Je bent nooit aanwezig, alleen als je rijdt en dan zijn mensen meteen jaloers, omdat jullie zo’n geweldig team zijn. Maar dus door je afwezigheid en de jaloersheid van die mensen, zien ze je als een bedreiging. En je bent ook nog eens best knap, dus dan al helemaal,” voegt hij er blozend aan toe. “Hier heb je trouwens mijn telefoonnummer, je kan me altijd bellen.” Hij geeft Sam een papiertje.
Sam is sprakeloos. Ze kijkt hem doordringend aan, om te kijken of hij het meent. Dat doet hij.
“Dankje,” zegt ze ongemakkelijk en stapt op de scooter. “Denk goed na over wat je doet!” zegt hij. Sam scheurt weg. Ze moet eens nadenken over wat hij heeft gezegd en gaan naar het dorp om een patatje te halen. Als ze daar klaar mee is, is het inmiddels donker. Ze gaat via het bos naar huis. Dan denkt ze weer aan huis, Eline, de mensen in de kantine, maar duwt die gedachte weg. Ze merkt dat haar scooter langzamer gaat rijden. Ze geeft meer gas, maar hij gaat alleen maar langzamer. Ze vloekt. Benzine is op!
Kan het nog erger? Kan er nog meer misgaan. Ze zet haar scooter langs de weg en valt in het gras. Kan het nog erger? Blijft ze zich afvragen. Kan er nog meer misgaan?
In het donkere bos komt alles weer boven: haar vader, haar moeder, Frank, Eline, de mensen in de kantine, haar pijn. Ze trekt haar knieën op tot haar kin, doet haar armen eromheen en wiegt langzaam heen en weer. Ze denkt weer aan de woorden van die jongen. “Denk goed na over wat je doet.” Had hij gezegd. Zou hij haar doorhebben? Zou hij weten wat ze van plan is? Ze weet het niet meer…

Wordt vervolgd…

en?

Colorado

Re: [verhaal] De enige uitweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:02

goed verhaal! ik wacht op vervolg Lachen (wow ik lees nu echt té veel verhalen Nagelbijten / Gniffelen )

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:13

Denk hier en daar aan je interpunctie (komma's op de juiste plek).
Richtlijn voor getallen is om ze onder de twintig voluit te schrijven (zes uur i.p.v. 6 uur) en verder als het nog makkelijk te lezen is.
Succes verder Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:27

Echt heel indrukwekkend, het verhaal sleept ontzettend mee en het is soms wel, soms niet te raden wat er gaat gebeuren waardoor je constant verder wil lezen. Schrijf op deze manier door zou ik zeggen.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 13:32

Bedankt! Ja, ik schrijf zeker verder. Eindelijk eens een verhaal waarvan ik al weet hoe die verder gaat Clown

@Shanna16: Ik dacht zelf dat de interpunctie prima is? Heb je misschien een voorbeeld?
Ik had daar namelijk juist zo op gelet.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 18:21

weer een stukje:

Sam sluit haar ogen even en schrikt wakker van haar mobiel. Ze kijkt op het schermpje en ziet dat haar moeder belt. Ze drukt het weg. Het is koud.
Even voelt ze zich radeloos, wat moet ze nou doen? Opeens bedenkt ze zich, dat het nummer van die jongen in haar zak zit. ‘Ruben’ staat erbij. Dat wist ze niet eens. Snel toetst ze het nummer in, maar twijfelt toch. Ze kent hem net een paar uur. Om hem nu al te bellen om te vragen of hij haar op wil halen is een beetje raar. Maar wat moet ze dan? Wie moet ze anders bellen.
Ze zet haar twijfels opzij en druk op bellen. De telefoon gaat nog maar een paar keer over of hij wordt opgenomen.
“Met Ruben,” zegt de vriendelijke stem van de jongen.
Sam probeert gedag te zeggen, maar er komt geen geluid uit haar keel.
“Hallo?” klinkt de verbaasde stem van Ruben. “Wie ben jij?”
“Sam…,” krijgt ze er uiteindelijk uit.
“Hé Samantha!” zegt Ruben. “Waar ben je?”
“Nou, mijn benzine is op, zegmaar en nu zit ik hier in een bos enzo…”
“Wat?!”
“Ja, ik weet dus niet precies waar, handig hè?” Sam probeert grappig te klinken, maar ze voelt zich als een klein kind.
“Waar ongeveer? Dan kom ik je direct halen!”
Sam beschrijft hoe ze gereden is en waar ze denkt dat ze ongeveer is.
“Oke, ik denk dat ik het weet ongeveer. Ik kom er nu aan!”
En hij hangt op.
Opgelucht doet Sam haar telefoon in haar zak. Ze hoeft hier niet te slapen vannacht.
Hoe komt hij hier eigenlijk, denkt ze opeens. Op de fiets lijkt haar sterk, omdat het bestwel een eind van het dorp vandaan is en met de auto zal hij wel niet komen, want hij leek niet ouder dan zestien vanmiddag.
Ze wordt wakker uit haar gemijmer van een woest gebrom, wat steeds dichterbij komt. De lamp van de motor schijnt recht in haar ogen en ze moet wegkijken om niet verblind te worden. Dan wordt de motor uitgeschakeld en hoort Sam de bezorgde stem van Ruben.
“Gaat het Samantha?”
Wel ouder dan 16 dus, denk Sam.
Sam kijkt recht in de ogen van Ruben en voelt zich warm worden van binnen.
”Ja, ik denk het wel,” fluistert ze. Ze voelt zich wel warm van binnen, maar ze merkt dat ze klappertand.
“Je scooter halen we morgen wel op,” zegt hij. “Waar woon je?”
Sam rilt. Ze zal thuis niet hartelijk ontvangen worden. Toch geeft ze haar adres en loopt ze achter Ruben aan naar de motor.
Ruben stapt eerst op de motor en dan gaat Sam achterop zitten. Ruben start de motor en scheurt weg. Sam klampt zich vast aan hem en voelt zich veilig. Ze zou willen dat dit moment nooit voorbij zou gaan.

Voor het huis stapt Sam af en blijft wat ongemakkelijk staan.
“Dankjewel, Ruben,” zegt ze zachtjes.
Ruben kijkt haar even diep aan.
“Graag gedaan, Samantha,” zegt hij. “Als je morgenochtend nou met de bus naar school gaat, dan haal ik je op uit school en rijden we langs je scooter, goed?”
Die heeft snel nagedacht, denkt Sam.
“Ja, is prima,” ze probeert enthousiast te klinken.
Ruben legt even zij hand op haar schouder. “Tot morgen!”
Dan zwaait plotseling de voordeur open en stampt Harold woest naar buiten. Sam verstijfd. Hij heeft een rode kop en is duidelijk dronken.
“Wie, wie ben jij!” lalt hij naar Ruben. “Hebbie me dochter verkracht?”
Sam kan wel door de grond zakken.
Dan grijpt hij haar bovenarm. “En waar ben jij geweest, mokkel?”
Sam wordt bleek van de pijn. Hij knijpt haar arm echt fijn.
“Doe eens rustig, man!” zegt een woedende Ruben. “Je moet je doodschamen.”
Dan laat Harold Sam los en stampt kwaad naar Ruben. “Nou moet je eens effe luistere, ventje,” lalt hij. Ondertussen wijst Ruben naar de deur. Sam begrijpt hem en glipt naar binnen.
“Jij gaat mij niet vertellen wat ik moet doen!” gaat Harold verder. Maar Ruben negeert hem, stapt op de motor en rijdt weg.
Sam rent de trap op, gaat de badkamer in en draait de deur op slot. Trillend van angst laat ze zich op de wc vallen. Ze hoort de stappen van haar vader op de trappen en sluit haar ogen als hij op de deur ramt. “Doe open, mokkel! Doe open!”
Hij blijft nog even verder razen en tieren en dan wordt het stiller. Na wat gemurmel hoort ze een doffe dreun tegen de badkamerdeur en glijdt er iets tegen naar beneden. Fijn, denkt Sam. Nu is hij in slaap gevallen voor de deur. Ze legt wat handdoeken in het bad, maakt van een handdoek een kussen en gaat liggen. Met een kloppende slapen probeert ze zich te ontspannen. Na een lange tijd valt ze in een droomloze slaap.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:33

Wow mooi verhaal!
Je hebt een leuke schrijfstijl
*Volgt Knipoog

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:42

gaaf stuk! Het is erg leuk om te lezen, er zijn me geen foutjes opgevallen Knipoog Haha!

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:28

Ik volg ook inmiddels Haha!
Super verhaal! Je schrijft geweldig Lachen

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 13:21

Bedankt voor de leuke reacties! Lachen Hier weer een stukje

Ze schrikt wakker van geklop op de deur.
“Samantha?” klinkt de stem van haar moeder. Slaperig opent Sam haar ogen en realiseert zich, dat ze in bad ligt. Hoe diep kun je zinken, denkt ze grappig.
“Samantha?” klinkt het nog een keer.
Stijf als een plank stapt Sam uit bad en doet de deur open. Elize kijkt haar met grote ogen aan.
“Heb je hier geslapen?”
Nee, nou goed? Denkt Sam. Ze knikt alleen maar vaag.
“Waarom heb je niet op je kamer geslapen? In je bed,” vraagt Elize.
Sam kijkt haar moeder onbegrijpelijk aan. “Waarom denk je?” sist ze.
Meteen slaat Elize haar ogen neer. Zo te zien snapte ze het.
“Je moet je kranten doen,” verandert Elize van onderwerp. “Opschieten.”
Sam slaat de badkamerdeur weer dicht en draait deze op slot. Ze kan haar moeder wel schieten. Ze neemt een vlugge douche, poetst haar tanden en kleedt zich aan. Snel sprint ze de trap af en smeert een broodje. Ze slaat net de voordeur dicht en begint de kranten te doen. Als ze klaar is realiseert ze zich dat ze met de bus moet. Als ze de voordeur weer opendoet, staat ze oog in oog met haar vader. Sam’s hart klopt in haar keel als ze een strippenkaart uit de la grijpt. Even pakt Harold Sam’s arm, waarbij ze verstijfd, maar laat dan weer los. Sam stormt naar buiten en rent naar de bus. Net op tijd haalt ze de bus en komt op tijd op school.

Om kwart over 2 stuurt ze een sms’je naar Ruben dat ze over een halfuur uit is.
“Naar wie sms je?” vraagt Nicole. Sam en zij zitten naast elkaar bij Engels.
“O, niemand,” zegt Sam vaag. Ze vindt Nicole soms aardig, maar ze moet zich niet met haar gaan bemoeien.
“Sam?” klinkt de stem van hun lerares Engels. Verward kijkt Sam naar het bord en komt tot de conclusie dat het ‘went’ is.
“They went to the cinema,” zegt ze.
Zuchtend schudt haar lerares Engels haar hoofd. “Niet zin twee, Sam. Zin négen.”
Daarvan weet Sam het antwoord niet en Nicole krijgt de beurt.
“I couldn’t live without my family,” zegt ze.
“Correct,” zegt de lerares. “Het gaat hier om het woordje ‘couldn’t’.”
Al zou ik het weten, denkt Sam, zou ik dat antwoord nooit hardop kunnen zeggen.
Na een halfuur gaat de bel en opgelucht pakt Sam haar tas is.
“Heb je een vriendje, ofzo?” vraagt Nicole nieuwsgierig. “Anders wil je nooit zo graag naar huis.”
“Ja,” grinnikt Sam. “En hij haalt me op met de motor.”
“Jahoor, grapjas,” zegt Nicole spottend. “Droom maar lekker verder.”
“Nou, dan geloof je het niet,” zegt Sam zwaaiend. “Tot morgen!”
Nicole gniffelt en rent Sam achterna.
Buiten staat Ruben al op Sam te wachten en Sam rent naar hem toe. Nicole met een open mond achterlatend.
“Hier je helm,” zegt Ruben en geeft de helm aan Sam. Ze stapt achterop en Ruben scheurt weg.
“Zullen we eerst even langs jou gaan?” roept Sam onderweg.
“Ja, is prima,” zegt Ruben begrijpelijk.
Ze komen bij zijn huis aan en Ruben zet de motor in de schuur.
“Mijn ouders zijn er niet,” zegt hij. Dat vindt Sam niet erg.
Als ze binnen zijn schenkt Ruben wat te drinken in.
“Ga zitten,” zegt hij, wijzend naar de bank.
Sam gaat zitten en kijkt hem afwachtend aan.
“Wat?” zegt hij Ruben lachend. Sam glimlacht ook even, maar dan betrekt haar gezicht. “Sorry van gisteravond,” zegt ze, met haar ogen op de grond gericht. Ruben gaat naast haar zitten en slaat een arm om haar heen. Sam die dit niet verwacht had, deinst geschrokken achteruit.
“Wow, sorry!” verontschuldigt Ruben zich meteen, terwijl hij opstaat. “Ik ga wil hier zitten.” En hij ploft neer op een stoel. Sam schaamt zich dood. Doe toch eens niet zo achterlijk, denkt ze bij zichzelf.
“Je vader is een eikel,” zegt Ruben.
“Ja…”
“Is hij altijd zo?”
“Nee, niet altijd. Meestal doet hij niks. Hij doet alleen zo, als ik weer eens wat verpest.”
“Dat moet je niet denken!” zegt Ruben en legt een hand op Sam’s knie.
“Hij mag dat nooit, maar dan ook nooit doen!”
Sam’s ogen staan op de grond gericht. Het blijft een tijdje stil.
“Zeg Samantha?” zegt hij. Sam kijkt hem aan.
“Wanneer heb jij voor het laatst gehuild?”
Sam kijkt hem verward aan. “Weetikveel? Laatst?”
Sam denkt na. Ze kan het zich niet bedenken.
“Dat dacht ik al,” zegt Ruben. “Je kropt het op.”
“Ja, dus?” meteen zit Sam in een defensieve houding. “Wat heeft dat voor zin? Om een potje te gaan janken?”
“Dan kun je je gevoelens kwijt,” zegt Ruben serieus. “Nu wordt je alleen nog maar ongelukkiger.”
Sam springt op, woedend. “Zeg, wie ben jij eigenlijk?”
Ruben gaat weer op zijn stoel zitten denkt even na. “Nou?” Sam is woedend.
“Ik ben Ruben Visser, maatschappelijk werker. Ik ben 20 jaar en ik woon nog in het huis van mijn ouders. Ik kom vaak op openbare plaatsen om te observeren en om te kijken wie er lekker en wie er niet lekker in zijn vel zit. Daar is een onderzoek over gaande en ik werk daar aan mee. Ik loop nu al een tijdje bij jou op stal rond en jij was de eerste die me opviel. Ik ben je een keer gevolgd naar je huis om te kijken hoe je thuissituatie was. Meestal doe ik dat niet, maar ik kon geen andere reden bedenken. Ik concludeerde dat die niet goed was en ben naar de rechter gestapt. Die kon mij niet helpen, omdat ik niet genoeg bewijs had en ik heb het slachtoffer nodig om zelf te getuigen.”
Sam staart hem met grote ogen aan. Ze kan het niet geloven.
“Dus, dus ik ben gewoon een zielepoot die je nodig hebt voor je onderzoek?” ontploft ze.
“Nee, natuurlijk niet…” maar verder komt Ruben niet.
“En ik denken, hè,” gaat Sam door. “En ik maar denken dat er serieus iemand was die om me geeft…” Haar stemt stokt. Ze kijkt naar de grond.
“Ik gééf om je,” zegt Ruben zachtjes. “Daarom doe ik dit ook. Er moet iets gebeuren! Want ik ben bang dat je jezelf…” nu stokt zijn stem.
Sam kijkt hem recht aan. “Wat? Ben je bang dat ik mezelf wat aan doe?”
Ruben weet niet wat hij moet zeggen. Sam staat abrupt op.
Ze pakt haar jas en loopt naar de deur. “Wees maar niet bang hoor,” zegt ze zelfverzekerd.
“Ik heb een ander plan, een beter plan.”
Ze slaat de voordeur achter zich dicht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:36

Wow! Echt helemaal indrukwekkend. Het leest alsof je het zelf hebt meegemaakt alleen zou het wel prettiger zijn als je de tekst als quote neerzet. Het leest dan iets rustiger hoewel, ook nu het in één keer weg te lezen is.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 13:52

Dankje! Leuk dat dat zo lijkt, want dat is écht niet zo Nagelbijten / Gniffelen
Mijn moeder mag het ook niet lezen, want ik denk dat ze dan echt denkt: wat heb ik verkeerd gedaan?! Haha!

Edit: Het eerste deel over dat werken trouwens wel Schijnheilig Maar niet zó extreem hoor. Ik denk dat als je begint met het schrijven van een verhaal, dat je toch eerst met een ervaring uit je eigen leven moet beginnen en dat de rest daar op volgt, zegmaar.

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:07

Leuk verhaaal Martine! Ga zoo door, ik ben benieuwd hoe het afloopt! Liefs! Lovers

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:07

Leuk verhaal!
Door de witregels tussendoor blijft het ook erg goed te volgen vind ik Lachen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:49

Leuk verhaal , alleen wel letten op eventueel spel fouten en "dubbele" woorden. Zoals deze zin, zegt hij ruben lachend

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:50

Super stukje weeeeeeeer! Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 15:16

Oja, ik zie het! Dankje!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 15:48

Weer een stuk! Nu slaat het om Clown

Het is tien minuten lopen naar het tankstation, waar ze een vaatje benzine haalt. Vanuit daar is het zeker een dik halfuur lopen en dat geeft Sam de gelegenheid om haar gedachten op een rijtje te zetten. Ik weet dat het thuis niet goed zit, denk ze. Vergeleken met andere gezinnen. Maar bij mij is het al zolang ik me kan herinneren.
Ze heeft nu inmiddels heel wat geld verdient met het werken op stal, kranten bezorgen en afwassen. Met dat geld heeft ze grootse plannen. Oja, nu ze er toch aan denkt, ze moet nog even langs de ruitersportzaak zo. Haar bestelling zal ondertussen wel binnen zijn. Als ze bij haar scooter aankomt, voelt ze zich een stuk minder vervelend. Ze giet het vaatje leeg en stopt het in de brommer. Ze stapt op en rijdt weg richting de ruitersportzaak. Daar aan gekomen, wordt ze vriendelijk begroet.
“Hallo!” zegt de verkoopster enthousiast. “Je hebt geluk, het is nét binnen.”
“Fijn!” zegt Sam en kijkt naar de grote doos op de grond. “Ik ben bang dat ik het niet zo mee kan nemen. Kan het in allemaal aparte tasjes?”
“Tuurlijk,” zegt de verkoopster enthousiast. “Ik haal even een schaar!” en ze verdwijnt in het magazijn. Sam kijkt om zich heen. Het komt nu wel heel dichtbij allemaal. Over 5 weken heeft ze examens. Sarah is afbetaald over 6 weken. Ze heeft al bijna alles geregeld op een paar dingetjes na. Maar daar heeft ze is 6 weken tijd zát voor. Ze heeft al met al haar werkgevers afgesproken wanneer ze stopt met werken en dat ze dan meteen uitbetaald wilde worden. Geen van hen vond het een probleem. Nu is ook nog haar bestelling binnen en kan er niks meer fout gaan!
Ondertussen is de verkoopster terug met de schaar en plastic tasjes en kunnen ze beginnen met uitpakken.
“Je hebt grootse plannen, hè?” vraagt de verkoopster nieuwsgierig.
Zal ik het haar vertellen, denkt Sam.
“Ja… soort van,” zegt ze vaag. “Hoe heet jij eigenlijk?”
“Nadia,” zegt de verkoopster. “En jij heet Samantha toch? Staat op de bestelling.”
“Ja, klopt!”
Sam pakt enorme zadeltassen uit. “Wauw!” zegt Nadia blij. “Die zijn echt prachtig en ze hebben écht met álles rekening gehouden.”
Tevreden bekijkt Sam de tassen. Er past inderdaad van alles in. Een tent en een matje kun je achterop doen. Voor de slaapzak is een aparte plek. De zadeltassen zelf zijn voorzien voor aparte vakken en daar past echt ontzettend veel in.
Ondertussen pakt Nadia een rugtas uit. “Ga je daarmee rijden?”
“Ik wist niet dat die zadeltassen zo groot waren,” antwoordt Sam. “Dus ik probeer alles daarin te krijgen.”
Nadia kan zich niet meer beheersen. “Zeg nou! Wat ga je doen?”
Sam zucht, ze moet het in ieder geval aan iemand kwijt.
“Ik ga weg,” antwoord ze. “Voor een lange tijd. Totdat ik de dingen op een rij heb.”
Nadia kijkt haar met grote ogen aan. “Hoe wil je dat gaan doen? Hoe oud ben je?”
“Zestien, bijna zeventien. En ik heb het allemaal al geregeld hoor!” verdedigt Sam zich.
Nadia kijkt haar bedenkelijk aan. Dan schrijft ze wat in een boekje. “Hier,” zegt ze, terwijl ze het aan Sam geeft. “Hier staat mijn nummer in en daar kun je nog andere belangrijke nummers inschrijven.” Ze kijkt Sam even recht aan.
“Én,” vervolgt ze enthousiast. “Hij past fantastisch in dat vakje.” Ze stopt het boekje in de zadeltassen en de spanning is verbroken.
“Het laatste pakje,” verkondigt Sam. Snel rukt ze de doos open.
“Cool!” zegt Nadia. “Een all-weather rij jas!”
Sam kijkt er tevreden naar. Alles kan los en vast aan de jas: de mouwen eraf, capuchon, een dunne of dikke vulling. En hij ziet er nog leuk uit ook!
“Mooie jas,” zegt ze. Ondertussen stopt Nadia de spullen in plastic zakken. “De grote zadeltas past er niét in,” verkondigt ze. Dat had Sam al verwacht. “Die doe ik wel achterop de scooter, kunnen mensen lachen,” voegt ze er grappig aan toe.
“Zoek je verder nog spullen?” vraagt Nadia beleefd.
“Oja!” roept Sam. “Ik heb nog een lijstje!” Ze geeft het aan Nadia. “Ruitermes, dunne regendeken, 3-in-1 beschermers voor de achterbenen en een verbanddoos met een koeling bandages. Komt voor elkaar!”
Terwijl Nadia in het magazijn verdwijnt, denkt Sam na over haar komende reis. Ze heeft het al in haar gedachte sinds ze Sarah rijdt. Sam heeft Miranda vanaf het begin betaald om op Sarah te rijden. Miranda had toen het progamma dat mensen op haar paarden mochten rijden voor geld en zo gedurende een periode afbetaalden. Leasen maar dan anders. Dan mocht je zelf je bedrag per maand bepalen en dus hoelang je erover zou doen. Sam had toen uitgerekend hoe ze zo weinig mogelijk kon betalen en met haar eindexamens klaar kon zijn.
Sam schrikt wakker als het hoofd van Nadia om de deur steekt en vraagt: “Samantha? Welke maat deken?”
“Maat 205,” zegt Sam en Nadia verdwijnt weer. Sam neemt de deken expres een maatje groter, zodat hij over het zadel heen kan.
Nadia verschijnt met de spullen en legt ze op de toonbank. “Een beige regendeken! Dan val je op in het donker en niet bijzonder overdag. Én de vlekken zie je niet zo erg!”
Sam gniffelt. “Prima hoor! Ik heb al reflectors en lampjes, enzo.”
“Ik heb in de verbanddoos als cadeautje nog het grote europa boek gedaan. Daar staan bijna alle nummers in van stallen, maneges, dierenartsen en hoefsmeden in.”
Sam kijkt haar glunderend aan. “Hartstikke bedankt! Dat vind ik echt heel fijn van je!” Ze meent het oprecht.
“Wacht maar tot je de totaalprijs ziet,” grijnst Nadia. “Pinnen of contant?”
“Pinnen, maar,” knipoogt Sam. Na het afrekenen neemt Sam al haar spullen mee en bedankt Nadia hartelijk. “Meid,” zegt Nadia. “Je kunt me altijd bellen!”
Ze nemen afscheid en Sam behangt haar scooter met alle tasje, zakjes en niet te vergeten de zadeltassen. Ze rijdt meteen richting stal.
‘Je kunt me altijd bellen’, denkt Sam. Waar heb ik dat eerder gehoord? Snel verdringt ze de gedachte van Ruben en verheugd zich op Sarah! Zo’n lief paard!

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:59

Leuk stukje weer Lachen
Fijn dat je ons niet zo lang laat wachten Haha!
Ik ben benieuwd naar de volgende Ja

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 00:11

Errrrrrrrrrrrrrrg geweldig stukje weer Haha!
Super!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:21

Weer een stuk!

Als ze op stal komt zet ze haar scooter op slot, pakt haar spullen en loopt naar haar zadelkast. Daar heeft ze een tijdje terug al extra opgeruimd, zodat de zadeltas er gemakkelijk in past.
Dan loopt Sam vlug naar de wei waar Sarah staat en die komt haar meteen dravend tegemoet.
“Dag schat!” zegt Sam, terwijl ze liefkozend Sarah’s hoofd aait. “We gaan bijna weg, hè?”
Sarah kijkt haar vragend aan. “Het komt allemaal goed!” Zo blijven ze nog een tijdje staan en dan gaat Sam’s telefoon. ‘Thuis’ staat er. Binnenkort is dat mijn thuis niet meer, denkt Sam tevreden. Met tegenzin neemt ze op.
“Met Sam.”
“Eet je thuis?” klinkt de stem van haar moeder.
“Ja,” zegt Sam vermoeid.
“Dan wil ik je hier over 10 minuten zien en geen minuut later.” Dan hangt ze op.
Sam geeft Sarah een vlugge zoen op haar neus en sprint naar haar scooter. Als ze thuis komt voelt ze een spanning hangen. Haar moeder kijkt haar onderzoekend aan en haar vader kijkt zoals gewoonlijk ongeïnteresseerd. Frank is er niet.
“Waar is Frank?” vraagt Sam.
“Die is er niet,” antwoord haar moeder zacht.
Goh, je meent het, denk Sam. Ze realiseert zich dat er niet meer uit zal komen en stapt zuchtend aan tafel. Het blijft de hele maaltijd stil. Pas als Sam de borden opruimt zegt haar moeder met een klein stemmetje: “Frank is het huis uit.” Gelukkig heeft Sam net de borden op het aanrecht gezet, anders had ze ze zeker uit haar handen laten vallen.
Ze kijkt haar beide ouders met grote ogen aan.
“En wil je weten hoe dat komt?” vraagt Harold luid. “Hij kan de sfeer in huis niet meer aan!”
Sam krijgt een bang voorgevoel en zet een stapje terug.
“En weet je waar dát nou weer van komt?” zegt hij steeds harder.
Sam voelt haar woede groeien. Wat doet zíj nou weer verkeerd, behalve bestaan, Harold slaat háár!
“Nu is onze Frank het huis uit,” snottert Elize.
“En is ons mislukte kind nog over,” lijkt Harold haar zin af te maken. Sam moet op haar lip bijten om niet te ver te gaan.
“Ga je nou janken?” schreeuwt Harold en is in een stap bij haar. “Ga jíj nou janken?” sist hij terwijl hij Sam door elkaar schudt. Sam probeert zich los te rukken, maar tevergeefs. Harold is veel sterker. “En er nog voor weglopen ook?”
Páts, ze heeft een klap te pakken. Voordat hij nog een keer kan raken, schiet Sam onder zijn arm door en stormt naar de voordeur. Net op tijd slaat ze de deur achter zich dit en rent zo hard ze kan.
Ze weet niet hoe ze gerent is, maar ze komt uit in het park. Tranen stromen over haar wangen, maar ze voelt niks. Ze gaat zitten bij de vijver. Er lijkt geen einde aan de tranen te komen, terwijl Sam voor zich uit staart.
“Sam?” klinkt de zachte stem van Ruben. Ze voelt dat hij naast haar gaat zitten en dat hij een grote jas over haar heen legt.
Opeens voelt Sam al haar verdriet opkomen als Ruben zijn arm om haar heen legt. Ze voelt zich verschrikkelijk. Ze weet niet hoelang ze daar zo zitten, maar uiteindelijk houden de tranen op en voelt Sam zich ontzettend kwetsbaar. Snel veegt ze haar tranen weg en schudt de jas van zich af. Terwijl ze opstaat vraagt ze: “Hoe wist je dat ik hier was, heb je me weer achtervolgd?”
“Om eerlijk te zijn,” begint Ruben en Sam stormt weg. “Nee wacht!” roept Ruben en pakt haar arm. Hij kijkt haar recht aan en zegt: “Om eerlijk te zijn, stond ik voor je huis te twijfelen of ik bij je aan moest bellen of niet. Nadat je vanmiddag weg was gegaan, voelde ik me verschrikkelijk. Ik wilde vanavond dus mijn excuses aanbieden, maar toen stormde je de deur uit. Je zag met niet en toen ben ik je maar achterna gegaan.”
Hij meent het, Sam ziet het zo. Ze kijkt hem even diep aan en vergeeft het hem meteen.
“Ik moet weer naar huis,” zegt ze dan. Dan schrikt ze. “Hoe laat is het?” vraagt ze doordingend aan Ruben. “Half 8,” zegt hij, op zijn horloge kijkend.
“oliebol!” zegt Sam. “Ik moet naar het restaurant!”
“Ik breng je wel, kom mee!”
Ruben pakt haar hand en ze rennen naar de motor. Sam springt achterop en houdt zich stevig vast aan Ruben. Hij scheurt naar het restaurant en ze holt naar de deur. Ze draait zich even om: “Dankjewel Ruben!” te roepen en gaat dan snel naar binnen. Haar baas vindt het niet goed dat ze te laat is, als het maar niet nog een keer gebeurt. Na hard zwoegen in de keuken en verder aan niets denkend, loopt Sam vermoeid naar huis. Het is nog best een eindje lopen en het is half 11 als ze thuiskomt. Ze rent de trap op en als ze in haar kamer komt ziet ze nog net haar moeder haar laptop dichtklappen. Elize kijkt Sam met grote ogen aan. “Ik…ik wilde niet…” stamelt Elize.
Sam verstijft. Al de belangrijke informatie over de reis en alles daar omheen staat op de laptop. Sam slaat de deur achter zich dicht. Ze is woedend. “Wát heb jij allemaal gelezen!” gilt Sam. “Ik…ik…” stamelt haar moeder weer.
Sam klapt snel haar laptop open. Wat ze daar ziet gaat álles te boven.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:05

Jup, weer super!
Ik ben wel érg benieuwd naar het volgende stuk.
je schrijft trouwens flink door Lachen
Succes!

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:39

Goed stuk Haha!
Ik ben heel erg benieuw naar de volgende!

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:15

Leuk geschreven,ik wacht ook op het volgende stuk Haha!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:47

Leuk verhaal, spannend Haha!