[foto] Let me tell you..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

[foto] Let me tell you..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 22:24

Muziek! About the birds and the.... Muziek!

Afbeelding
^Tree (s)
Commetaar bij foto: Idee vind ik erg leuk, scherpte op kleine blaadjes, diepte op de grote boom. Helaas niet alle blaadjes in beeld en niet 100% scherp. ''Toch heeft het wel wat'' (lekker cliche!)

Afbeelding
^Apple. Idee was de druppel(s) scherp, achtergrond wazig. Linkerkant mocht een tikkeltje scherper, maarja, na een half uur op de grond gelegen te hebben, had ik het wel gehad Clown

AfbeeldingAfbeelding
^ De eerste foto heeft al eerder op bokt gestaan, maar vond hem in combinatie met die 2e erg leuk. Die heb vandaag gevonden, klaar voor z'n winterslaap. Erg leuk vond ik ze zo bij elkaar, verschillende jaargetijdes.

Afbeelding
^tja, een blad, wat kan ik er van zeggen... Overdag knalgroen, maar s'avonds met een lamp eronder en spelen met sluitertijd + statief wordt ie spontaan bruin Lachen

De foto's zijn niet bewerkt, alleen een geweldig mooie copyright *let daar op, niet kopieren dus!* en her en der een kadertje.
Naja, brand maar los op deze najaarfoto's Lachen

Cyntje

Re: [foto] Let me tell you..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:53

Ik vind dat je erg aparte plaatjes geschoten hebt, bij die laatste had ik in eerste instantie niet eens aan een blad gedacht, en die van die slak vind ik erg origineel!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:14

Die laatste is echt heel gaaf zeg!
Bij die eerste is de achtergrond misschien net iets te onscherp, maar dat kan aan mij liggen.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:18

Wow Krissie, weer heel aparte foto's! Haha! Mooi!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:11

Stuk voor stuk helemaal super!
Laatste foto van deze serie mijn favoriet.
Heerlijke foto's! Ja

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:00

moowsy schreef:
Die laatste is echt heel gaaf zeg!
Bij die eerste is de achtergrond misschien net iets te onscherp, maar dat kan aan mij liggen.

Dat is juist de bedoeling, staat ook onder de foto erbij Knipoog Dus als jij hem te onscherp vind, is mijn idee geslaagd Haha!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:37

Laatste is erg mooi! Zou ook lekker werken als grote poster in een strakke kamer met bruintinten. (Haha tsja, rijke fantasie)

Rest spreekt me niet aan, geen spannende compo's en een beetje cliché. (tweede is idee leuk van trouwens, maar achtergrond beetje storend, kleuren niet fris genoeg)

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:37

Wow, toffe foto's zeg!
De eerste twee vind ik het leukste.
Tenminste weer iets origineels! Lachen
De slak en het blad spreken me wat minder aan.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 20:24

@ Jettie: beetje cliche? Als ik eerlijk moet zijn heb ik een boom van onder of een appel op een vloer niet zovaak gezien als een zonsondergang, bloemen of oogfoto's. Vind ze dus persoonlijk wel in de catagorie orgineel vallen. Maar ik respecteer je mening wel, en bedankt voor je reactie. Hoe zou jij de achtergrond van de appel liever gezien hebben? Spierwit, appeltjesgroen of totaal wat anders? (hier kan ik dan misschien ideeen uit opdoen)

De rest: dank jullie voor de reacties, laat commetaar maar komen, daar leer ik van! (enne, ik heb genoeg spekkie op m'n lijf zitten, oftewel, ik kan wel tegen een stootje Knipoog )

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:50

Ik vind ze alles behalve cliché hoor! Heel orgineel, mooi scherp. Naar mijn idee zeer geslaagd!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:30

Bij nader inzien is de eerste idd toch wel wat anders dan de gemiddelde blaadjes-foto's. Maar slakken vind ik op deze manier (centrale compo, hele slak in beeld) niet echt origineel. Lachen

Bij de appel had ik zelf voor een effen achtergrond gekozen. Wit, want door zwart is het effect van een fris, lekker appeltje weg. Nu zijn er imo teveel contrasterende kleuren op de achtergrond, dat is wat afleidend.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Ik vind het overigens echt geen slechte foto's hoor, maar ze spreken mij niet echt aan. Lachen (met uitzondering van de laatste dus.)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:05

Heerlijke foto's!
Wel vind ik de 1e foto nog steeds het minste. Ik irriteer me best aan dat blaadje dat de camera 'inkomt' zeg maar. Als die weg was geweest, of in een andere positie stond vond ik hem echt geweldig! Heel orgineel!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 20:53

@ Maaik... Ik snap wat je bedoelt, dat blaadje is me ook een doorn in het ook Boos! Maar kreeg kramp van het raar staan onder de boom, en na 7 keer was ie nog niet goed. En tja, om dan maar een blaadje eraf te trekken, tja, tis de natuur, die neem je maar zoals ie is Lachen

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:01

Ik vind die laatste erg mooi Ja

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:24

Ik ga met Jet(tie) mee. Lachen
De laatste is wel heel apart.

Wmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:44

Ik ga met een van de voorgangers mee over het blaadje dat naar je toe komt. Da's irri en leidt af van het beeld. Verder mooie kleuren, mooi licht. Ik had wel graag de boom centraal gehad, qua compositie, of schever. Maar niet half half zoals nu.

Mooi, die lichtval in de druppels. Maar ik zou ook voor een rustigere achtergrond gaan. Beetje cremig, niet helemaal wit, dat maakt denk ik een te groot contrast.

Kan je de horizon van slak 2 rechtzetten? Of is die bewust scheef? Jammer dat de slak zelf in de schaduw ligt, terwijl je achterop de foto ziet dat er een mooie kleur licht is (avondzonnetje?).

Het blad vind ik heerlijk. Lekker abstract, voor mij had je aan de verbeelding over mogen laten wat het is. Leuk zoekplaatje. Mijn eerste gedachte waren lavastromen Lachen Hij had alleen van mij overal scherp mogen zijn, of een groter verloop in scherpte. Maar, op zich is hij mooi Lachen

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 18:05

Wmijn schreef:
Ik ga met een van de voorgangers mee over het blaadje dat naar je toe komt. Da's irri en leidt af van het beeld. Verder mooie kleuren, mooi licht. Ik had wel graag de boom centraal gehad, qua compositie, of schever. Maar niet half half zoals nu.

^ inderdaad, dat blaadje, das niet cool. En die boom staat inderdaad niet helemaal zoals moeder natuur het bedoelt heeft (recht). Daar heb ik niet bij nagedacht, maar nu je het zegt, idd een aandachtspuntje!

Wmijn schreef:
Mooi, die lichtval in de druppels. Maar ik zou ook voor een rustigere achtergrond gaan. Beetje cremig, niet helemaal wit, dat maakt denk ik een te groot contrast.

^Daar heb je helemaal gelijk in. Hoe doe jij dat (het is in de woonkamer, op de grond) Leg je dan een papier neer tegen de achtergrond, of hou je dat dan direct achter het object en zo ja, hoe dat dan als je zelf plat op je buik op de grond ligt Haha!

Wmijn schreef:
Kan je de horizon van slak 2 rechtzetten? Of is die bewust scheef? Jammer dat de slak zelf in de schaduw ligt, terwijl je achterop de foto ziet dat er een mooie kleur licht is (avondzonnetje?).

^Hellup, die horizon, nu je het zegt. Dat is mijn hele grote zwaktepunt! Op m'n camera zit wel een optie met van die lijntjes om de boel recht te houden, maar dan kan ik me niet meer concentreren op het object, die optie gebruik ik dan ook nooit. Misschien makkelijk om dat maar wel eens te gaan doen Nagelbijten / Gniffelen
(en idd, het was een heeeeerlijk avondzonnetje.... aan de andere kant van het bos wel te verstaan, ik stond ram in de schaduw (bibber, koud)

Wmijn schreef:
Het blad vind ik heerlijk. Lekker abstract, voor mij had je aan de verbeelding over mogen laten wat het is. Leuk zoekplaatje. Mijn eerste gedachte waren lavastromen Lachen Hij had alleen van mij overal scherp mogen zijn, of een groter verloop in scherpte. Maar, op zich is hij mooi Lachen

^Hoe maak je (zonder behlup van een bewerkingsprogramma) een groter verloop in de foto? (ik werk niet graag met fotobewerking. Ik kan het ook niet, maar vind dat de foto in 1 keer goed moet kunnen, zonder bewerkingen.

Dank je voor het commetaar waar ik wat mee kan! Erg fijn! Ja

Wmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:00

De appel: ik zou werken met een groot laken. Een papiertje is te klein, of moet je heel dicht bij je object houden en dan mis je denk ik diepte in de foto. Als je je laken zo neerhangt dat je je appel er nog op kan zetten en dat het in een mooie ronding hangt, dan krijg je een mooi verloop en diepte. Of een grote lap stof op de markt kopen voor 1 of 2 euro de strekkende meter, dan kan je een kleur kiezen. Eigenlijk maak je zo je eigen binnen-studiotje

Horizonnen zijn ook niet mijn sterkste kant, daarom let ik er zo op Knipoog

Scherptediepte; Mijn docent heeft me vroeger het volgende ezelsbruggetje aangeleerd: Klein Groot Klein en Groot Klein Groot.
De uitleg: Een klein getal van je diafragma levert je een grote diafragma-opening op en levert je een kleine scherptediepte op (veel verloop). Andersom is een groot diafragma getal een kleine opening en een grotere scherptediepte (meer scherp, dus weinig verloop).
Hier moet je een paar keer mee gaan spelen om dit in de vingers te krijgen. Zet een aantal voorwerpen in de diepte neer en maak foto's met verschillende diafragma's maar wel steeds op hetzelfde punt scherp gesteld. Op die manier kun je goed kijken wat het effect is Lachen

Succes ermee Lachen