Het klinkt heel gemeen maar ze zijn nogal nép.
Ik denk dat kwaliteit door het scannen vooral achteruit is gegaan maarja. Eerst tekening 1 
Het oog zit te laag en daar mogen wel meer details in! Bij de voorpluk moet je er meer haren van maken. De neus zijn gewoon twee bollen op elkaar gedrukt, probeer echt ookal zijn het onwijs kleine priegeltjes, dat te veranderen! Over het lichaam heb ik weinig te zeggen, ik vind het weer een beetje nep, beetje strip achtig
Wat je zelf al zei werk met schaduwen, maar dat kun je véél beter uitwerken met grijs potlood.
Ik vind tekening 2 al een stuk realistischer. Maar ook niet echt. Ik heb precies dezelfde tips: Let op de neus.Teken het oog hoger, teken de manen méér manen! En hier wat je zelf al zei de benen, benen zijn onwijs moeilijk, oefen eerst lekker alleen paarden hoofden, gaat dat goed? dan pas verder gaan! Over de mensen zeg ik maar niks.. Ben ik dan nog lang mee bezig 
Wat ik meer bedoel, het lijkt een snel krabbeltje. Neem er écht de tijd voor, als je het tijdens school maakt neem je er niet de tijd voor. Het klinkt allemaal heel bot maar ik kan er niks anders over zeggen.. Sorry
Ik begrijp het als je me haat, alleen je wilde zo graag reactie!
Teken volgende keer lekker een hoofdje, werk met grijs, het maakt niet uit als je 3 uur over de oren doet, of het oog. Heb ik ook altijd! Maak desnoods de schaduwen even héél duidelijk, erger dan ze staan. Dan merk je sneller hoeveel schaduw er eigelijk wel niet is.
Deze tekningen zijn denk ik uit het hoofd, doe dat ook maar lekker pas als je natekenen makkelijk vind, als je alle details van het paard kent! 
Het is allemaal opbouwend bedoeld hoor! NIET boos zijn..