[Tek] Opdracht voor Brammetje16

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

[Tek] Opdracht voor Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 15:20

Ook maar weer eens een van mijn creaties op Bokt, heb nog wel een opdracht die nog niet op Bokt heeft gestaan maar dat is een cadeautje voor iemand dus die kan ik pas plaatsen als dat cadeau gegeven is Tong uitsteken

Dit is Surprise van Brammetje16. Vind hem best lekker gelukt, alleen het oog zit niet helemaal op de goeie plaats en de neus, tsja, daar had ik gewoon ruzie mee, die kreeg ik niet lekker Nagelbijten / Gniffelen Heb hem inmiddels ook al een paar keer aangepast, dit is de laatste versie, maar misschien dat er nog wel een paar versies komen Knipoog De hals lijkt wat krasseriger dan ie in het echt is en de manen kreeg ik niet genoeg diepte in. En die lichte vlekken op het hoofd hebben op de echte tekening wat meer details en schaduw maar dat pakt de scanner niet...

Ik zou zeggen, wees lief voor me Knipoog Maar opbouwend commentaar is natuurlijk welkom Lachen

Afbeelding

Afbeelding

CaPrIoLe`79

Re: [Tek] Opdracht voor Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:17

Heel mooi hoe je met dat wit gewerkt hebt!!!
Voor de rest misschien nog wat gedetailleerder doorwerken?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:40

oneilltje79 schreef:
Heel mooi hoe je met dat wit gewerkt hebt!!!
Voor de rest misschien nog wat gedetailleerder doorwerken?

Waar zou ik volgens jou dan nog meer details moeten toevoegen? Er zijn wel wat details weggevallen door het scannen Lachen

Bedankt voor je reactie verder!

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:45

ik vind hem erg mooi, met name het oog!
ik vind alleen de schaduw van het oor erg vreemd uitzien, maar dat hoort zo volgens de foto volgens mij, mijn coplimenten OK dan!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:45

miilou_ schreef:
ik vind hem erg mooi, met name het oog!
ik vind alleen de schaduw van het oor erg vreemd uitzien, maar dat hoort zo volgens de foto volgens mij, mijn coplimenten OK dan!

Dank je wel Haha! Die schaduw vond ik ook lastig, maar die hoort er dus wel dus om die dan weer weg te laten...

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:40

Het oog is inderdaad bijzonder goed gelukt op de tekening.
Mooi gedaan, en de schaduwen zijn ook goed zo, was best ingewikkeld denk ik? Lachen
Mooie tekening!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:12

Hij mag nog wel iets zachter. Toch vind ik hem al erg goed. Het is wel jammer dat je klakkeloos die schaduwen hebt overgenomen want dat is juist het lastige van portretten tekenen: schaduwen die in het echt heel logisch zijn, zijn te hard en grof voor in een portret. Waarom? Omdat ze de balans uit de tekening halen en veel te erg de aandacht naar zich toe trekken. Toch vind ik dat je al heel goed op weg bent. Het oog heeft veel uitstraling.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:13

JoSav schreef:
Hij mag nog wel iets zachter. Toch vind ik hem al erg goed. Het is wel jammer dat je klakkeloos die schaduwen hebt overgenomen want dat is juist het lastige van portretten tekenen: schaduwen die in het echt heel logisch zijn, zijn te hard en grof voor in een portret. Waarom? Omdat ze de balans uit de tekening halen en veel te erg de aandacht naar zich toe trekken. Toch vind ik dat je al heel goed op weg bent. Het oog heeft veel uitstraling.

Dank je wel!

Hoe kan ik hem nog zachter krijgen? Wat moet ik dan precies aanpassen of meer op letten bij een volgende tekening? En ja, die schaduwen heb ik altijd ruzie mee, de neus had nog wel iets meer details gemogen en die schaduw van het oor had er beter niet kunnen zitten maar dat is altijd achteraf... Moet mezelf gewoon aanleren wat minder echt van de foto te tekenen en niet alles over te nemen maar dat vind ik best lastig!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:19

Heel mooi, voornamelijk het oog is goed gelukt!
Er had misschien iets meer in de neus mogen zitten, dan zou de schaduw ook iets minder opgevallen zijn. (Althans, dat denk ik)
Verder is het goed!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:24

_Evelijn_ schreef:
Heel mooi, voornamelijk het oog is goed gelukt!
Er had misschien iets meer in de neus mogen zitten, dan zou de schaduw ook iets minder opgevallen zijn. (Althans, dat denk ik)
Verder is het goed!

Iets meer detail bedoel je? Ben ik met je eens ja, dat had het beter gemaakt, maar vind het nog wel lastig om iets te tekenen dat je niet ziet Clown Met gedeeltes waar het hoofdstel zit, gaat het me over het algemeen nu goed af maar dat soort stukken...

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:28

Oh, was het woord structuur vergeten, maar detail ook ja. Tong uitsteken
Tekenen wat je niet ziet leer je nog wel, dat kan ik zelf ook nog niet, kwestie van oefenen. Ja

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:43

Zachter kun je hem maken door de overgangen subtieler te maken. Je werkt al vrij subtiel door veel 'lege' ruimte te houden, maar tegenover een sterke schaduw komt dat toch wat hard over en op die plaatsen mag je de overgang dus best iets rustiger maken. Ook is het aan te bevelen als je een foto hebt gekozen om na te tekenen dat je de foto analyseert: vorm, verhouding, maar ook schaduw. Dan heb je voor je ook maar begonnen bent met tekenen wat verder met 'wat zie ik en waarom zie ik het?' zodat je een keuze kunt maken of dat wat je ziet ook goed overkomt in een tekening. Die harde schaduw van het oor had je dan van tevoren kunnen overdenken. Wat daarbij ook helpt is harde schaduwen sowieso tot het laatst te bewaren: hoe ziet het eruit ZONDER? Dan kun je altijd achteraf de overweging maken het wel of niet toe te voegen. Veel succes!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:46

ik vind hem wel mooi, alleen t neusgat moet iets mooier, die lijkt niet zo nu.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 12:34

JoSav schreef:
Zachter kun je hem maken door de overgangen subtieler te maken. Je werkt al vrij subtiel door veel 'lege' ruimte te houden, maar tegenover een sterke schaduw komt dat toch wat hard over en op die plaatsen mag je de overgang dus best iets rustiger maken. Ook is het aan te bevelen als je een foto hebt gekozen om na te tekenen dat je de foto analyseert: vorm, verhouding, maar ook schaduw. Dan heb je voor je ook maar begonnen bent met tekenen wat verder met 'wat zie ik en waarom zie ik het?' zodat je een keuze kunt maken of dat wat je ziet ook goed overkomt in een tekening. Die harde schaduw van het oor had je dan van tevoren kunnen overdenken. Wat daarbij ook helpt is harde schaduwen sowieso tot het laatst te bewaren: hoe ziet het eruit ZONDER? Dan kun je altijd achteraf de overweging maken het wel of niet toe te voegen. Veel succes!

Dank je wel, goeie tips! Ja Kan ik zeker wat mee! Zal erop letten de volgende keer Lachen

Silverbrumby: je bedoelt dat er nog wat meer kleurverschil in het neusgat mag?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:53

leuk zeg dat mijn tek hier staat Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:00

JoSav schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond! Lachen

Die harde schaduw van het oor had ik ook weggelaten.

Opzich vind ik dat je redelijk kunt tekenen, maar het is niet spectaculair. Het knalt er niet uit, it's just a horse. Met heel veel oefenen kun je daar aan werken, om meer een eigen 'stijl' te ontwerpen, iets wat er echt uitspringt en niet 'zomaar' een tekening is zoals deze.

De neus vind ik wat vreemd krasserig gedaan, het lijtk net of je gestopt bent met de tekening en hem er later weer bij hebt gepakt om de snoet even in te kleuren.