heb me er toch maar weer eens aangewaagd
Citaat:
Ik glimlachte en begon te spelen op mijn gitaar. Vandaag zou ik weer de helft van de dag gaan oefenen, vandaag was namelijk zondag. Ik zat al sinds mijn tiende op gitaarles, en ik was nu 6 jaar ouder. Ik keek naar de noten die ik moest spelen en voerde ze met gemak uit. Zachtjes begon ik erbij te zingen. Zingen en gitaarspelen waren de dingen die ik echt leuk vond. En paardrijden, dat vond ik soms ook wel leuk. Plots hoorde ik getik tegen de muur en zag mijn moeder staan. ‘’kan je die herrie niet in de garage gaan maken?’’ vroeg ze nukkig. Ik zuchtte. ‘’Oke’’ ze haatte de dingen die ik speelde. Ik speelde namelijk geen accoustisch, maar elektrisch, veel beter vond ik. Ik liep naar beneden en nam de gitaar mee. Vervolgens ging ik de garage in. Hier speelde ik vaker op zondag, maar soms speelde ik ook in huis. Ik plofte in de zetel en begon harder, veel harder te spelen dan daarnet. Na een uurtje stopte ik ermee en liep naar buiten, opzoek naar de motor van mn broer. Toen ik heb nog zag staan liep ik er op af en grijnsde toen ze sleutels er nog opzaten. Hij was 16, evenoud als ik, maar ik kreeg geen motor. Glimlachend stapte ik op en startte de motor. Binnen enkele seconden was ik weg.
Vrolijk reed ik de straten door, harder dan eigenlijk mocht. Dit was leuk, zeer leuk. Ik haalde andere autos in en bleef even op de verkeerde weghelft rijden. De auto kwam in volle vaart op me af, maar net optijd ontweek ik en reed weer op de goede rijstrook. Enkele mensen duuwde op hun toeters omdat ik zo roekeloos reed, maar dat boeide me niet. Soms moest je gewoon lol maken in het leven, soms was dat gewoon nodig. Je kon niet gewoon altijd thuis zitten en depressief wezen. Afwezig stopte ik toen de rest van de rij autos ook stopte. Ik zag een stoplicht. Rustig wachtte ik tot iedereen weer doorgereden was en sloeg toen links af, in de richting van de straat van een vriendin. Voor haar huis remde ik en stapte af. Gehaast sloot ik de motor af en liep in de richting van de deur van het huis. Vrolijk belde ik aan. Stiekem motorrijden was leuk. De laatste keer dat ik het deed kreeg ik straf, maar daar kon ik wel mee leven. Eindelijk werd er opengedaan, door Lizz. ‘’He Amy’’ zei ze vrolijk. Ik bekeek haar even. ‘’Kleed je aan en kom dan naar buiten’’ zei ik grijnzend en wees op de motor. Ze knikte en verdween meteen weer. Na ongeveer tien minuutjes kwam te weer naar buiten. ‘’Zo, klaar’’ zei ze grijnzend. Samen liepen we naar de motor. Ik ging voorop, zij achterop. Ik startte de motor en reed weg. Hard gingen we de straat door. ‘’Weet je broer dit?’’ vroeg ze grinnikend. Ik keek even naar mn horloge. 11 uur. ‘’Nee, die licht als het goed is nog in z’n nest’’ zei ik lachend. We reden enkele straatjes door en kwamen toen weer bij haar thuis aan. Ik remde, zette de motor af en stapte af. Aarzelend keek ik haar aan. ‘’Wat’’ vroeg ze toen ze mijn blik zag. Ik schudde mijn hoofd. ‘’Niks, laatmaar.’’ Antwoordde ik. ‘’Vraag nu ook maar’’ ‘’nee, hoeft niet’’ wierp ik tegen. Het idee leek me gewoon leuk, maar ik wist zeker dat ze het niet zou willen. Ze zuchtte even. ‘’Oke’’ mompelde ze en stapte af. ‘’Kzie je wel morgen op school’’ zei ik en startte toen de motor weer. In het zelfde tempo dat ik gekomen was, reed ik weer naar huis.
‘’Hee punkzusje’’ riep Brian, mijn broer. ‘’Noem me niet zo, wil je’’ bromde ik en liep naar mijn kamer. Ondertussen gooide ik de sleuteltjes van zijn brommer in zijn richting. Ik voelde mijn pols vastgegrepen worden en keek grijnzend in brians ogen. ‘’Weer aan mn motor gezeten?’’ vroeg hij chagerijnig en drukte me tegen de muur. ‘’Ja’’ zei ik simpel en probeerde weg te komen. Maar hij hield me stevig vast. ‘’Kom nooit aan die motor, nooit!’’ schreeuwde hij bijna en verkocht me een klap. Redelijk geschrokken keek ik hem aan en voelde aan mijn oog. ‘’Auw’’ mompelde ik en duuwde hem weg. Snel liep ik naar mijn kamer en sloot de deur af. Nog steeds voelde ik aan mijn oog. Hij had me hard geraakt, echt hard. Ik begreep het sowieso niet. Normaal flipte hij ook niet zo erg. Ik haalde mijn schouders op, en besloot er de rest van de dag geen aandacht meer aan te besteden, misschien was dat het beste. Ik opende de deur weer en liep toen weer naar beneden, richting de garage. Ik kwam mijn broer tegen en ontweek zijn blik. Hij was zo te zien nog steeds kwaad. Eenmaal in de garage keek ik even rond. Ik kwam hier eigenlijk het meest. Mijn ouders parkeerde hun auto buiten, en hier kwam bijna nooit iemand. Opnieuw keek ik rond. De ruimte was er zeker, zeer zeker. Ik verschoof de bank, en ruimde wat oude troep op. Ik kwam uit bij een spuitbus waarmee ik eerder graffity spoot. De kick was altijd leuk geweest, maar toen ik betrapt werd ben ik gestopt met kliederen op muren. Nu deed ik het meestal op doek. Ik pakte een schilderij af en spoot een teken op de muur. Ik was blij met het resultaat. Het zag er goed uit. Misschien moest ik Lizz toch maar eens gaan vragen, evenals Mike en Will. Toch wist ik niet zeker wat zij er van vonden. Denkend knapte ik de garage nog wat meer op en verplaatste wat spullen. Nu zag het er zeker leuk uit. Vrolijk keek ik op m’n horloge. 2 uur alweer. De tijd ging vlug als je met leuke dingen bezig was. Vrolijk liep ik de garage weer uit. Ik besloot het ze morgen alle drie te vragen.
Ik liep het huis weer in en keek of ik m’n moeder ergens zag. Plots zag ik haar zitten op de bank. Rustig liep ik op haar af. ‘’Mam?’’ vroeg ik twijfelend. ‘’ja?’’ antwoordde ze glimlachend. ‘’Zou ik de garage voor wat dingen mogen gebruiken?’’ vroeg ik aarzelend. Ze knikte. ‘’We gebruiken hem toch nooit, dus waarom niet’’ ‘’bedankt’’ Blij liep ik de keuken in en pakte een pak melk uit de koelkast. Vrolijk schudde ik een glas vol en zette het pak weer weg. Nu was het alleen nog hopen dat Lizz, Mike en Will wel wilde. Denkend dronk ik mijn glas leeg en waste hem meteen af. Daarna zette ik hem weg. M’n moeder was ondertussen weer aan het huishouden begonnen. Ik ging zitten op de bank en probeerde nog wat te slapen, al leek het niet echt te lukken. Ik kon gewoon niet wachten. Gehaast pakte ik m’n mobiel en toetste het nummer van Lizz in. ‘’Kom over een kwartier naar mijn huis’’ zei ik en hing weer op. Hetzelfde deed ik met Mike en Will.
We zaten in de garage. ‘’Waarom wilde je ons nu zo zo dringend spreken?’’ vroeg Mike. Ik ritste m’n vest dicht en zuchtte even. Nu durfde ik het weer niet te vragen. Denkend staarde ik naar de grond. ‘’Hallo, aarde en Amy’’ zei Will lachend, maar stopte toen hij mijn blik zag. ‘’Wat is er? Is er iets ergs gebeurd?’’ ‘’nee, ik wilde jullie iets vragen.’’ Mompelde ik. ‘’maar ik weet niet of jullie het wel willen’’ Lizz, Mike en Will keken elkaar even aan en probeerde te raden waarover ik het had. ‘’Komop, vraag het nou maar gewoon.’’ Zei Lizz vrolijk en had al een idee waarover ik het had. ‘’Nou, ik vroeg me af,’’ begon ik. ‘’ja?’’ drong mike aan toen ik stopte. ‘’Of jullie in een bandje willen spelen? Ik heb de ruimte’’ maakte ik mijn zin af. Lizz speelde elketrische gitaar, Will ook en Mike deed drummen. Ikzelf zong en speelde gitaar, dus het zou leuk kunnen worden. Alle drie bleven ze stil en grijnsde. ‘’Nou?’’ drong ik aan. Ik vond het nooit zo leuk als mensen geheimzinnig gingen doen. ‘’We laten het je morgen op school weten’’ zeiden ze grinnikend, bijna tegenlijk. Ik trok een zielig gezicht. ‘’Oke’’ mompelde ik. ‘’Maar ik wilde het jullie eigenlijk morgen pas vragen, maar ik kon niet wachten’’ Ze lachten. ‘’Ongeduldig mens ook af en toe’’ zei mike en sloeg een arm om me heen. Zenuwachtig keek ik hem aan en sloeg uiteindelijk ook een arm om hem heen. Zo zaten we nog een tijdje.