[Ged] Jij, die alles verdraagt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

[Ged] Jij, die alles verdraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 19:11

Het enige dat ik voel
    is op dit moment de pijn
    die met geen woorden of zinnen
    te omschrijven is ..

Hoe dapper ben jij,
    hoe echt ben jij, dat je alles
    zo goed verdraagt, terwijl
    ik dat zelf niet eens kan ?

Het enige dat ik zie
    is op dit moment het verlangen
    dat niet te omschrijven is
    het verlangen om bij jou te zijn ..

Jij, die alles verdraagt.
    Jij, die mij vertelt dat het ook anders kan ..

Meer gevoelens uiten dan speciaal voor UK. Maar okee. Commentaar + tips welkom. Lachen
Laatst bijgewerkt door Faux op 30-08-06 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Chocopasta

Re: [Ged] Jij, die alles verdraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:16

Wauw.
Hij is mooi joh!
Super! Lachen

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:18

Mooi! Alweer! Ja
Naast foto's maken kun je dus ook goed dichten Knipoog

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:45

Wauw Jet. Die is echt gaaf.
Mooi gedaan. Ach gut

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:59

Bedankt allemaal.

Fem, jij weet waar het over gaat hé.. dankje lieverd. Lovers

WaventyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:00

Ja hij is weer mooi!..

Alleen moet ik na denken over die laatste strofe, hij sluit het goed af maar ik mis er iets aan.. Laat het je nog weten Knipoog

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:07

Heel mooi, jammer van de laatste strofe. Ineens twee zinnen en de laatste is erg lang.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:08

VeirL schreef:
Heel mooi, jammer van de laatste strofe. Ineens twee zinnen en de laatste is erg lang.

Het is ook eigenlijk een Engels/Shakespearian Sonnet Lachen Vandaar 3 x 4 en 1 x 2 zinnen. Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:48

Dat kan, alleen is de laatste zin te lang. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:57

Ik ben 't eerlijk gezegd niet eens met de meeste van de reacties hier.. bovendien was op op UK ook 't verzoek om meer inhoudelijke reacties: leg ook eens uit wat je precies goed vond aan het gedicht, dat de gevoelens goed overkwamen, dat je de emotie kon voelen, de opbouw, etc?

Ten eerste even over die sonnet, dat is het niet hoor Knipoog Een Shakespeariaans(e) sonnet rijmt nl. volgens een bepaald schema (abab, cdcd, efef, gg of nog een andere die ik niet ken uit m'n hoofd Clown ) en dat doet jouw gedicht niet. (:

Wat me als eerste aan 't gedicht zelf opviel is trouwens dat je niet zegt 'Het enige dat ik op dit momen voel is ..' of 'Het enige dat ik voel op dit moment is ..', maar 'Het enige dat ik voel is op dit moment ..', wat volgens mij niet een écht goede zinsbouw is in 't Nederlands.. voor mij hapert 't met lezen ook heel erg op dat punt, maar voor jou loopt 't misschien wel fijn. Verder erg jammer dat je dat ook 2x zo herhaalt ('is op dit moment', in strofe 1 en 3).
Het hele gedicht loopt niet zo lekker vind ik.. in strofe 1 en 3 gebruik je geen interpunctie tussendoor, die lopen dus wel fijn door, maar in strofe 2 strooi je flink rond met komma's overal en nergens Knipoog Mag ik vragen waarom je daar ineens zoveel komma's gebruikt op plekken waar 't niet echt hoeft voor 't gedicht (aan 't einde van de eerste regel).
In strofe 3; jammer dat je 'verlangen' 2x zo kort achter elkaar gebruikt, en dat je in tegenstelling tot strofe 1 en 2, deze niet echt als 1 zin zou kunnen lezen, omdat je in de laatste regel iets samenvat / herhaalt (of uitlegt) zegmaar.
De laatste twee regels vind ik geen goede afsluiter, maar dat is meer persoonlijk, dus trek je daar niets van aan.

Ik heb wel eens een veeel beter gedicht van jou gezien, dus je kan 't zeker wel, maar dat weet je zelf vast ook wel Knipoog Alleen deze vind ik niet mooi, sorry!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:47

@ Wildwings; ik heb het even uitgezocht en tegenwoordig word dit ook een shakespearian sonnet genoemd. Lachen Eigenlijk is het dat dus niet, maar krijgt het tegenwoordig wel deze naam. We hebben dus beiden gelijk. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:14

Dan ben ik benieuwd wie je dat nou weer heeft wijsgemaakt, want dat is de grootste onzin Haha!
Een sonnet heeft juist als kenmerk, behalve de verdeling vd strofes zegmaar, dat er altijd een bepaald rijmschema aan gebonden zit.. heeft het dan niet, dan is het geen sonnet, en kan je het ook niet zo noemen.. tegenwoordig wordt dat bij mijn weten toch ook helemaaaal niet zo genoemd Haha!

Verder vind ik het ronduit 'beroerd' te noemen dat je op berichtjes met alleen 'mooi leuk lief aardig achus sterkte' wel reageert met een bedankje, maar op de 3 mensen die (al is het maar een miniscuul puntje) suggesties geven het alleen maar nodig vind er tegenin te gaan Knipoog

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 19:59

Ik vind het niet "nodig" ertegenin te gaan, maar mijn NL leraar zei dit vandaag tegen me. Ik vertelde hem nl. wat jij mij vertelde, dat er ook een bepaald rijmschema aan vast zit en dat het DAN pas een sonnet is, en toen vertelde hij mij dat andere. Lachen Ik denk ik zeg het maar even, omdat ik heus niet zómaar met termen rondstrooi.

En op dat laatste reageer ik maar niet. Want ja, ik mag zélf weten waar ik wel en niet op reageer.

Al wil ik wel vermelden dat ik VeirL op msn heb, en de dingen meestal met haar op msn bespreek ipv in de topics.

Maargoed, om je tevreden te stellen;

@ wjerdo: ik ben benieuwd wat je me gaat laten horen over de laatste strofe. Lachen

@ VeirL: jij vind die laatste lange zin niet mooi, dat kan.. Lachen Ik wel. Lachen

Zo goed ? Vork

WaventyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:50

Het enige dat ik voel
is op dit moment de pijn
te omschrijven is ..

Hoe dapper ben jij,

Het enige dat ik zie

kennis om te leven
de moed om door te gaan
En jij, die mij vertelt dat het ook anders kan ..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 07:58

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:59

wjerdo schreef:
Het enige dat ik voel
is op dit moment de pijn
te omschrijven is ..

Hoe dapper ben jij,

Het enige dat ik zie

kennis om te leven
de moed om door te gaan
En jij, die mij vertelt dat het ook anders kan ..

Tsjah, heel netjes gedaan, maar ik blijf toch bij mijn eigen versie. Zo heb ik het met mijn gevoel opgeschreven, en dus blijft het voor mij zo. Lachen Maar bedankt voor jouw versie ! Het " kennis om te leven, de moed om door te gaan" vind ik wel mooi bedacht ! Ja

@ VeirL; Dankje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:43

Faux schreef:
Ik vind het niet "nodig" ertegenin te gaan, maar mijn NL leraar zei dit vandaag tegen me. Ik vertelde hem nl. wat jij mij vertelde, dat er ook een bepaald rijmschema aan vast zit en dat het DAN pas een sonnet is, en toen vertelde hij mij dat andere. Lachen Ik denk ik zeg het maar even, omdat ik heus niet zómaar met termen rondstrooi.

Dan kan je kennelijk tegenwoordig al Nederlands docent worden als je een pakje boter koopt ofzo.. want het is gewoon niet zo Knipoog De rest wat je hier typt ga ik niet op in via dit topic om maar niet off-topic te gaan, maar ik blijf precies bij wat ik erover gezegd heb in mijn vorige bericht.