[tek] Paardenportret in pastel (opdracht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

[tek] Paardenportret in pastel (opdracht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 23:27

Na de vakantie ben ik weer flink aan de slag gegaan met een opdracht:
A3, pastel

Deze tekening is ontstaan uit verschillende foto's, omdat er geen één geschikt was om na te tekenen.
Het was niet makkelijk, maar wel een grote uitdaging Ja

Afbeelding

Ania

Re: [tek] Paardenportret in pastel (opdracht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:30

ziet er goed uit!! Heb je ook de voorbeeld foto's erbij?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:35

En de grote uitdaging is je zó goed afgegaan OK dan! !

Vind dit wederom een topwerkje van jou Ja .
T paard glimt je heerlijk tegemoet. Ik vind de pose ook erg leuk: net zo'n moment dat je de stal binnenkomt en je paardje je aankijkt om goeiedag te zeggen *LOL* .
Dat oogje is ook prachtig geworden, zo levend...

Stikke knap werk Ja !

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 23:36

Ania schreef:
ziet er goed uit!! Heb je ook de voorbeeld foto's erbij?

Helaas, Ania.. Die kan ik jammer genoeg niet plaatsen

Bedankt voor je compliment!

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:40

Wauw, super!
Wat voor merk pastel gebruik je? En krijt of potlood?

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:53

Ik vind het prachtig geworden. Lachen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 00:05

Wauw, weer zo'n prachtwerk! Je bent echt mijn idool! Haha!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:08

Afgod Wauw!!!
Wat een prachtige tekening!!! Topwerk *LOL*
Beschrijving van Naomi klopt perfect, echt zo'n "...hey hoi, jij hier..." moment.
OK dan!

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:25

wouw! zeg dat doe ik je niet na dat is echt topwerk ja echt mooi gedaan.. ik krijg dat echt nooit voor mekaar echt niet vind het echt supper mooi echt waar mijn complimentjes..Lachen

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:02

Zooo,.! echt supermegavetkickegaaf! ( een andere omschrijving kon ik even niet bedenken ) het lijkt gewoon net een foto!

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:39

wow Bloos!
Mooi!! Vooral de oortjes en het neusje, super!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 22:16

Allemaal bedankt voor de "supermegavetkickegave" reacties... *LOL*

@ babe: ik gebruik rembrandt softpastels maar mijn favo zijn van Schminke, die zijn lekker vet en dik voor de onderlaag.
De bovenlaag maak ik voornamelijk met pastelpotloden, van Bruijnzeel en Talens, maar daar ben ik nog steeds niet tevreden over. Ik heb nog een paar potloden van conte de paris, die zijn heel fijn voor de poederige, fluweelachtige afwerking. Ik ben nog steeds opzoek naar vergelijkbare pastelpotloden met een groot kleurassortiment.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:06

Wauw prachtig, vooral die aders ook !
Echt heél mooi!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:11

Remy schreef:
Allemaal bedankt voor de "supermegavetkickegave" reacties... *LOL*

@ babe: ik gebruik rembrandt softpastels maar mijn favo zijn van Schminke, die zijn lekker vet en dik voor de onderlaag.
De bovenlaag maak ik voornamelijk met pastelpotloden, van Bruijnzeel en Talens, maar daar ben ik nog steeds niet tevreden over. Ik heb nog een paar potloden van conte de paris, die zijn heel fijn voor de poederige, fluweelachtige afwerking. Ik ben nog steeds opzoek naar vergelijkbare pastelpotloden met een groot kleurassortiment.

Hier kunnen wij nu eens van leren. De kleuren en overgangen zien er mooi uit, dus dan is het altijd handig om te kijken waarmee je dat gedaan hebt.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:43

Prachtig! Oog is alleen iets te groot in verhouding, ik zie vaak dat ogen te groot worden getekend, maar paarden hebben in verhouding tot hun hoofd kleine ogen. Bij je andere portretten is dit niet zo zie ik trouwens. (Ik vind ook dat je veel te goedkoop bent voor jouw kwaliteit, dat is zonde!)

Ik heb hetzelfde probleem met potloden dat jij hebt, ik heb die van Bruynzeel maar vind ze ook niet geweldig. Volgens mij is er echter geen beter merk.

Nog een vraagje: is het papier waarop je hebt gewerkt zwart of donkergrijs?

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:53

Supermooi! Wow!

ben inderdaad ook wel benieuwd naar de papierkleur Lachen

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 17:07

Het is zwart papier, fotokarton. Het is niet diepzwart, maar wel het zwartste dat ik kan vinden in deze kwaliteit Lachen

Jura schreef:
Prachtig! Oog is alleen iets te groot in verhouding, ik zie vaak dat ogen te groot worden getekend, maar paarden hebben in verhouding tot hun hoofd kleine ogen. Bij je andere portretten is dit niet zo zie ik trouwens. (Ik vind ook dat je veel te goedkoop bent voor jouw kwaliteit, dat is zonde!)

Ik heb hetzelfde probleem met potloden dat jij hebt, ik heb die van Bruynzeel maar vind ze ook niet geweldig. Volgens mij is er echter geen beter merk.

Nog een vraagje: is het papier waarop je hebt gewerkt zwart of donkergrijs?

Voor wat betreft je opmerking over de prijs, daar heb je gelijk in, want ik stop een heleboel werk en liefde er in en het levert maar heel weinig op. Ook een aantal opmerkingen van andere tekenaars hebben me aan het denken gezet.
Daarom heb ik ook op mijn site erbij vermeld dat het om tijdelijke prijzen gaat, die gelden tijdens het opbouwen van een leuke galerij. Daarna zal ik niet anders kunnen dan de prijs omhoog te zetten, simpelweg omdat het me veel te veel aan materiaal en benodigdheden kost. (Heb net weer een hobbylamp met daglichtlamp gekocht zodat ik ook 's avonds wat meer kan doen). Verder ga ik bij verzending ook verpakkingskosten rekenen, want nu ik op een andere manier verstuur (in wissellijst tussen polystyreenplaten) gaat hier ook het één en ander aan kosten in zitten.

Gelukkig wordt dat wel gecompenseerd doordat ik heel fijne opdrachtgevers heb waar ik met een fijn gevoel voor werk Lachen en die hun blijdschap ook duidelijk laten merken. Anders zou voor mij de lol er ook al snel af gaan. Ik krijg veel opdrachten van mensen om hun overleden lieveling te tekenen en geeft me een heel belonend gevoel om een mooie herinnering voor ze te maken.

Over die grootte van het oog...ik zie het eigenlijk niet Bloos Ik heb bij dit paard het gevoel dat het oog klopt, ook aan de hand van de foto's die ik wel heb gezien (en waarvan de opdrachtgeefster liever niet heeft dat ze geplaatst worden). Ik heb zijn oog wel heel open getekend, misschien geeft dat wel het "grote" effekt. Meestal hebben paarden hun ogen iets dichter maar bij dit paard was het grote, open, vriendelijke oog heel belangrijk.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:39

Dus jij werkt op karton en niet op pastelpapier? Wat zijn de voordelen? Dat het misschien gladder is en je een zachter effect krijgt daardoor? Waar koop je fotokarton, ik ken het eigenlijk niet.

Ja precies, en je stopt er ook veel tijd in (geen idee hoe lang je er over doet). Als je dan bedenkt wat je uurloon is (en daar de kosten nog eens vanaf)...dan kun je het net zo goed niet doen. Als ik jou was zou ik echt omhoog gaan, mijn mening is dat ook dat je serieuzer wordt genomen en een serieuzere doelgroep aan klanten krijgt.

Ik vind het oog iets te groot, het is niet schokkend, maar echt iets. Maar het lijkt misschien wel zo of misschien heeft dit paard gewoon grote ogen. Lachen

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:31

Wow!
Ik vind jouw werk altijd zoveel liefde en zachtheid uitstralen, je kunt gewoon zien dat je er heel maar dan ook heel veel aandacht en tijd ingestopt hebt. Ook deze is weer zo tastbaar alsof hij echt is!

(edit: idd veel!! te lagen prijzen Knipoog )

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:05

Dankjewel Lon, dat is echt een ontzettend lief compliment Lachen.

@ Jura: ik heb altijd ruzie met pastelpapier. Daar zit meestal een structuur in en ik kan daar niet mee werken, het doet niet precies wat ik wil Haha!
Ik heb wel andere dragers uitgeprobeerd, zoals pastelcard, maar ik heb het idee dat het pastel bij flink kloppen er af valt. Ik ben daar nog een beetje mee aan het vogelen.

Fotokarton is dat karton dat je in vellen van 50x140 cm bij de gangbare boekhandels en knutselwinkels ziet liggen. Het is vrij glad, dus echt vet werken is er niet bij maar dat doe ik toch niet. Zwart is veruit mijn favoriete kleur, een beetje mijn stijl ook, denk ik Knipoog Het heeft geen aangebrachte structuur. Nadeel is dat je, bij eventuele gegumde correcties, je het papier erg snel dood maakt. Tekenaars weten wel wat ik bedoel Knipoog . Het moment dat je totaal niets meer met het papier kunt en eigenlijk je tekening aan de oudpapierdoos kunt doneren Nagelbijten / Gniffelen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:51

Dat probleem met de structuur in het papier heb ik ook, daarom ben ik ook al een poosje op zoek naar een beter alternatief en ben daarom ook erg geinteresseerd! Maar ik dacht dat gladde dragers inderdaad het pastel niet vasthouden. Ja, ik snap wat je bedoeld met het dood maken van papier. Ik ben wel erg benieuwd naar het fotokarton en ga het ook eens proberen. Het papier dat ik nu gebruik heeft trouwens een minimale structuur en daarom is het redelijk te doen. Maar vroeger zag ik ook altijd de lijnen en strepen erdoorheen en dat vond ik zo lelijk! Ik wil ook dat 'velours' pastelpapier eens gaan gebruiken, maar onze tekenwinkel heeft dat niet.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:55

Ik vind trouwens deze tekening van jou ook helemaal geweldig:

Afbeelding

Een vriendin van mij heeft een pony die precies dezelfde kleur heeft. Alleen haar pony is wat ouder, namelijk in de 30! Maar die vachtstructuur die je hebt gemaakt, prachtig! Als jij eerst de onderlaag met krijt maakt, kan je daar nog overheen werken met potloden? Ik vind vaak dat het effect van de potloden vaak in het niets verdwijnt op het krijt. Maar misschien werk ik 'vetter' waardoor je er minder goed overheen komt.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:23

Jeetje, dit is echt prachtig!! Ik heb er niet veel op aan te merken, eigenlijk niks Knipoog Die oortjes, heb je echt mooi uitgewerkt

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 15:56

Bedankt, Dessie Haha!

Jura, die pastel van Kyra (roodschimmel) is op zelfs nog gladder karton gemaakt dan normaal. Dat heb ik bewust gedaan om het ietwat doorschijnende tere, zachte effekt van haar te benadrukken. Vooral in haar snoetje was dat belangrijk want ze had ondanks haar wintervacht maar een dun laagje haartjes in haar gezicht.
Die vacht van haar heb ik op een speciale manier gemaakt. Eerst een onderlaag met heel licht violet pastel, en dan goed uitgeveegd, niet te dik maar net genoeg om een lichte basis te maken. Dit gladde karton kan sowieso maar een bepaalde hoeveelheid krijt hebben, dus het is echt heel dunnetjes werken. Dan met potloden, verschillende tinten, de haartjes aangebracht. En soms, als ik een wat krachtiger kleur nodig vond heb ik wel een krijtje gebruikt. Elke keer een centimeter of 2 naar rechts.
Om het wollige te bereiken heb ik toen een heel licht vlinderkwastje, echt het allerlichtste formaat, haaks op de haartjes gedrukt, op verschillende plekken anders wordt het onecht. Niet gewreven maar korte "drukjes"
Was eigenlijk gewoon uitproberen, maar voor deze vacht werkte het perfekt. Voor een egalere bruine of zwarte vacht bijvoorbeeld denk ik niet dat deze techniek werkt. Ik gebruik trouwens vaak kwastjes in verschillende formaten.

Btw, het formaat van het karton is niet 50 x 140 maar 50 x 70. Ik haal daar 2 tekeningen op A3 uit. En het is dus geen gecoat karton.

Ik blijf zelf ook steeds nieuwe papiertjes uitproberen, heb net weer een gladde variant van het mi-teintes pastelpapier gevonden in gemêleerd bruinachtige tinten, wie weet komt die nog van pas. Ik kijk voor elke opdracht even opnieuw welk papier er het beste bij past. Hangt ook van het karakter en het soort opdrachtgever af.

Die zwarte pony met blauwe achtergrond op m'n site was voor een jongen, en wilde ik persé op een blauwgrijze achtergrond, maar daar kon ik alleen papier met structuur van vinden. Ik heb er erg veel moeite mee gehad om dat paard binnen korte tijd toch op papier te krijgen.

Oeps, het is een ontzettend lang verhaal geworden, scuses... Nagelbijten / Gniffelen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:26

Dank je wel voor je duidelijke uitleg! Ik ben net langs de Bruna geweest en daar hadden ze ook fotokarton, heb 2 vellen meegenomen. Ben benieuwd of ik er iets van kan maken! Vroeger werkte ik alleen met wit papier, tegenwoordig altijd met een tint, beetje beige of geel. Grappig is dat mijn allereerste pasteltekening ook op zwart papier was. Er zijn volgens mij niet zo veel tekenaars die op zwart papier werken (ik bekijk altijd allerlei sites waar ik een voorbeeld aan kan nemen), maar het is juist heel erg mooi!

Waar koop jij de echte pastelspullen? Is er een winkel in de buurt bij jou of bestel je via internet? Ik probeer ook steeds dingen uit, om zo te weten te komen waarmee ik echt het fijnst kan werken. Heb net wat nieuwe conté krijtjes gekocht, die vind ik ook erg fijn werken voor details.

Heb jij trouwens een groot snij apparaat om de vellen tot A3 te snijden?

Volgens mij heb jij ook niet altijd dezelfde stijl, klopt dat? Die palomino pony is niet zo gedetailleerd als de roodschimmel. Daar heb je iets groffer gewerkt en meer met krijt inplaats van potlood volgens mij? Het is trouwens ook een erg mooie tekening.

Verder ben ik nog benieuwd welke hulpmiddelen je gebruikt. Ik gebruik veel doezelaars, verder het meest mijn vingers en soms een kwastje. Met je vingers druk je het pastel er meer in en met een kwastje vervliegt het iets.