Ik ben weer begonnen met een verhaal.
Eerst in klad een soort samenvatting die beetje lang is geworden gemaakt. En ik blijf maar doorgaan met ideeën, dus het wordt vast een lang verhaal. Maar hier alvast een begin stukje:
verhaal schreef:Sheila en haar ouders, waren aan het eten. “Maar waarom willen jullie niet naar het platteland?” vroeg ik. “Sheila, hoe vaak moeten we het nog uitleggen? Ik heb een druk bedrijf en kan en wil hier gewoon niet weg!” “Maar pap… we kunnen een grote winkel aan huis beginnen! Dan hoef jij ook niet elke dag een kwartier naar je winkel te rijden” het was even stil aan tafel. “Liefje het antwoord is gewoon nee” zei haar moeder op rustige toon tegen haar. De rest van de tijd was Sheila stil. Haar ouders spraken vooral over de winkel en de site, zoals gewoonlijk. Sheila had ermee leren omgaan haar moeder die altijd bezig was met de site of de pakketjes op de bus te doen. En haar vader was elke dag in de winkel om ruiters te helpen met het vinden van de artikelen die ze nodig hadden. Na het eten ging ik direct naar boven. Ik startte mijn computer op en MSN ging ook gelijk aan. Ze zag dat haar vriendin Lindsey online was en opende een gesprek:
Sheilalalala: Hoaj meid! (K)
Linnie: Hoi mop (K)
Sheilalalala: Alles goed?
Linnie: Ja hoor, met jou ook dan?
Sheilalalala: Ja, alleen me ouders zeiden weer nee.
Linnie: Waar tegen? Een eigen pony of het platteland?
Sheilalalala: Platteland : (
Sheilalalala: Ik heb gezegd dat papa dan een winkel aan huis kon beginnen maar dat wou die niet.
Linnie: Ah zo, maar Shei waarom wil je persé naar het platteland? En blijf je niet gewoon lekker hier!?
Sheilalalala: Tja, ik wil het gewoon erg graag, wordt het leven in de stad beetje zat. En we kunnen ook aan de rand van de stad een boerderijtje zoeken! Dan woon ik nog steeds een beetje in de stad.
Linnie: Dat zou ook kunnen, maar zeg ik ga hoor (K)
Sheilalalala: Oké, Doeii!! HvJ!
Ze sloot het gesprek af, en ging op internet wat rond surfen. Ze bleef een half uurtje op de computer en sloot hem toen af. Ze had zin om naar Mirtha te gaan, kon ze lekker op de rug van Alonko alles vergeten! Dat zou ze maar is doen. Ze stuurde Mirtha een sms-je:
”Hoooij, ben je nu bij de Alli of niet? Ik had zin om vandaag op hem te rijden zie je.. kan dat? Of hebben jullie al gereden?”
Ze verstuurde het sms-je, en wachtte tot ze iets terug kreeg. Haar mobiel ging af en ze keek op het schermpje, ze had een sms-je terug gekregen:
”Heaj, nee ben nu niet bij Alli maar ook niet thuis. Ik zit nu bij me oma en opa, maar Tirza is wel thuis of ze is naar Alli gegaan. Je zou haar is kunnen bellen of smsen, owja volgens mij heeft ze nog niet gereden”
Ze besloot Tirza maar gewoon op huis telefoon te bellen. En gelukkig nam Tirza zelf op:
”Hoi Tirz! Ik ben het Sheila”
”Heaj Shei! Wat is er?”
”Zeg heb jij al op Alonko gereden? Ik had wel zin om er vandaag is weer op te stappen”
”Nou toevallig wou ik er net heen gaan, ik had nog niet gereden”
”Oké! Dus je gaat nu weg?”
”Ja, als jij nu ook weggaat dan zie ik je op de manege wel. En als ik er nog niet ben je weet de spullen te liggen”
”Oké, dan pak ik even me rijbroek en cap en ga ik weg, Tot strakjes!”
”Doei, tot zo”
En ze sloten het gesprek af.
Sheila holde naar boven om haar rijbroek en cap te pakken, ze zal zich daar wel omkleden, de vorige keer had ze haar rijlaarzen ook laten liggen dus besloot ze daarom ook om zich daar in de wc maar om te kleden. Ze stapte op haar fiets en keek op haar horloge ‘half 7’ een mooie tijd om te rijden vond ze.
Ze sloot het gesprek af, en ging op internet wat rond surfen. Ze bleef een half uurtje op de computer en sloot hem toen af. Ze had zin om naar Mirtha te gaan, kon ze lekker op de rug van Alonko alles vergeten! Dat zou ze maar is doen. Ze stuurde Mirtha een sms-je:
”Hoooij, ben je nu bij de Alli of niet? Ik had zin om vandaag op hem te rijden zie je.. kan dat? Of hebben jullie al gereden?”
Ze verstuurde het sms-je, en wachtte tot ze iets terug kreeg. Haar mobiel ging af en ze keek op het schermpje, ze had een sms-je terug gekregen:
”Heaj, nee ben nu niet bij Alli maar ook niet thuis. Ik zit nu bij me oma en opa, maar Tirza is wel thuis of ze is naar Alli gegaan. Je zou haar is kunnen bellen of smsen, owja volgens mij heeft ze nog niet gereden”
Ze besloot Tirza maar gewoon op huis telefoon te bellen. En gelukkig nam Tirza zelf op:
”Hoi Tirz! Ik ben het Sheila”
”Heaj Shei! Wat is er?”
”Zeg heb jij al op Alonko gereden? Ik had wel zin om er vandaag is weer op te stappen”
”Nou toevallig wou ik er net heen gaan, ik had nog niet gereden”
”Oké! Dus je gaat nu weg?”
”Ja, als jij nu ook weggaat dan zie ik je op de manege wel. En als ik er nog niet ben je weet de spullen te liggen”
”Oké, dan pak ik even me rijbroek en cap en ga ik weg, Tot strakjes!”
”Doei, tot zo”
En ze sloten het gesprek af.
Sheila holde naar boven om haar rijbroek en cap te pakken, ze zal zich daar wel omkleden, de vorige keer had ze haar rijlaarzen ook laten liggen dus besloot ze daarom ook om zich daar in de wc maar om te kleden. Ze stapte op haar fiets en keek op haar horloge ‘half 7’ een mooie tijd om te rijden vond ze.
Ze was er bijna en toen ze er was zag ze de fiets van Tirza nog niet staan. Dat betekent dat ik Alonko op moet zadelen en al, niet erg. Ze liep naar de stal van Alonko en pakte hem eruit. “Zo jochie vandaag zul je mij ook weer op je rug hebben.” Ze leidde hem de stal uit, en zette hem op de poetsplaats neer. Op dat moment kwam Tirza eraan gelopen. “Sorry, ik moest nog wat drinken van me moeder” “Niet erg hoor! Zullen we dan maar gaan poetsen?” zei ik tegen Tirza. “Shei, ik ga even naar de kantine moet Frank nog even hebben die zal vast wel boven zitten” “Oké is goed” Sheila wist dat Frank de leiding had over de manege, maar hij was de eigenaar niet. Die was te oud om de manege helemaal goed te runnen. Hij hielp wel regelmatig met allerlei klusjes en hield de administratie een beetje bij zover die kon. Sheila poetste Alonko zo goed als ze kon, en toen Tirza weer terug kwam had ze het zadel er al op liggen. “Zal ik het hoofdstel dan maar doen?” bood Tirza aan. “Is goed, dan ga ik me even verkleden. En ik ga er niet als eerste op! Test jij maar even hoe wild hij is” en toen ze aan het lachen was liep ze weg. Tirza die door die opmerking in de slappe lach schoot moest even bijkomen voordat ze de lieve Alonko een hoofdstel om kon doen. Alonko was namelijk het braafste paard op de manege! Hij had helemaal niks geen kwaads, maar wilde bij de gevordenen wel is wat uit proberen. Maar wild, nee dat was hij zeker niet!
Ze leidde Alonko naar de bak en stapte op. Ze zou hem voor Sheila alvast een beetje warm rijden. Toen Sheila klaar was kwam ze eraan, nog een beetje giechelig. “En is hij wild?” vroeg ze met een plagerig, lacherig stemmetje. “Ja, hij is héél wild” zei Tirza, met dikke glimlach op haar gezicht. “Oh néé dan wil ik er niet op hoor!” de 2 meiden lagen ondertussen helemaal in een deuk. Tirza reed Alonko nog even zodat hij lekker warm was als Sheila erop ging. “Zo, jij mag erop” zei Tirza die in het midden ging halthouden. Sheila liep meteen de bak in, en liep naar Alonko. De beugel maat van Tirza en Sheila waren vrijwel gelijk, hier hadden de 2 meiden geluk mee. Sheila zat op Alonko en dreef hem aan, ze stapte eerst een paar rondjes op de hoefslag, zodat Tirza haar kon corrigeren op haar houding. Doordat ze op de hoefslag stapte kon Tirza zich volledig storten op Sheila’s houding en zei ook continu: “Tenen naar binnen” “Hakken uitdrukken” “Naar voren kijken” en toen Sheila het een rondje volhield om netjes en goed in het zadel te zitten gingen ze wat figuren rijden. Tirza moest nog regelmatig Sheila wijzen op haar houding, maar het werd elke keer dat ze reed een stukje beter. Ze moest nog veel leren maar dat maakte niks uit! De figuren werden ook steeds netter en Sheila gaf steeds beter de hulpen. Dit was al een heel goede vooruitgang van haar. “Zeg durf je een galop aan?” vroeg Tirza. “Uh, ben ik daar klaar voor dan?” “Ja, spring maar aan in de volgende hoek als je durft” “Wat zijn de hulpen voor de galop dan?” “Owja, sorry, binnenbeen in dit geval je rechter iets achter de singel en je buitenbeen, je linker been dus op de singel.” Sheila sprong in de volgende hoek aan, en het zag er redelijk netjes uit. “Hé, dit zit veel relaxte dan de draf!” “Ja, dat klopt, maar denk wel aan je houding” Sheila galoppeerde 2 rondjes, en toen moest ze van hand veranderen. “Nu spring je straks weer aan, maar geef je de omgekeerde hulpen dan net. Snapie?” “Ja, ik snap het” Sheila sprong in de volgende hoek aan en het zag er zelfs nog netter uit dan net. Alonko genoot er ook werkelijk van! Tirza liet hun 3 rondjes galopperen en ze zag aan de 2 dat ze het allebei fantastisch vonden. “Zo ga nu maar even stappen” zei Tirza tegen Sheila. “Oké” was mijn reactie. Sheila ging langzamer, uiteindelijk zat ze in stap. “Moet ik hem met lange teugel laten stappen?” “Ja, doe maar even” Tirza liep op Sheila af en ze begon te praten. “Je gaat echt vooruit hoor! Ik zal als ik jou was je ouders een keer meevragen, dan zien ze hoe goed je al rijdt” “Dat zou echt fantastisch zijn als ze dat doen. Ze hebben het de laatste tijd erg druk met het bedrijf, dus er zit weinig kans in” Op dat moment kwam Frank eraan. Hij ging aan de bak rand staan en keek even naar de 2 meiden en Alonko. Hij vond Sheila en Alonko een goede combinatie. En Tirza en Mirtha gaven Sheila les. Tirza vooral op haar houding en Mirtha dat ze de figuren netjes reed. Toen de 3 bijna langs Frank kwamen zei hij: “Zeg Tirza ga jij er maar even op, ik wil wat overleggen met Sheila” “Oké dat is goed Frank” zei Tirza. Ze nam Alonko bij het hoofdstel en begeleide hem naar het midden van de bak. Sheila steeg af en liep naar Frank toe. Tirza steeg op en stapte met Alonko over de hoefslag. “Zo je gaat hard vooruit, maar wil je even meekomen naar mijn kantoor?” “Ja hoor” en ze liep Frank achterna naar zijn kantoor. Wat zou hij willen bespreken? Dacht ze bij zich zelf.
Groetjes,
Marinke

was even niet vergeten. Het moest dus zijn: "Waarom willen jullile niet naar het platteland?"