Via een ander forum ben ik achter een heel erg handig programma gekomen waarmee je plaatjes kunt verkleinen eventueel dus tot avatar formaat. Kijk wel even welk formaat het plaatje uiteindelijk heeft gekregen want het programma zorgt er zelf voor dat het plaatje goeie verhoudingen houdt, als gevolg dus dat je ingetoetste formaat een beetje afwijkt van het formaat dat het plaatje uiteindelijk heeft gekregen. Een handicap van het programma (of het ligt aan mijn pc

Citaat:Bordermaker is gratis te downloaden op http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/#install=url
Beginstappen
1. Open bordermaker
2. Open bij ‘Bron Map’ de map die je graag wilt bewerken
3. Open bij ‘Doel Map’ de map waar de bewerkte foto’s in moeten komen te staan
4. Bij voorbeeldbestand hoef je alleen maar even de eerste foto aan te klikken
5. Bij bestandsnaam kan je een naam invullen die je de bewerkte foto’s wil geven. Ik laat deze functie altijd gewoon zoals hij op het begin staat…
6. Datum formaat kan je laten staan, je kan de datum ook veranderen naar bijv. wanneer de foto’s gemaakt zijn
7. JPEG kwaliteit kan je het beste laten zoals hij is. Maak je hem hoger, worden de foto’s voorzien van verscherpte laag, maak je hem lager worden de foto’s voorzien van een wazige laag
Verkleinen
Deze optie kan je ook aanklikken. Echter raad ik je af bij een slome computer deze functie met de hand te doen. Dit uit eigen ervaringen. Hierbij kan je dus de hoogste en breedte in pixels aangeven, het programma zorgt er dan voor dat de verhoudingen kloppen. Het formaat wijkt dus altijd iets af…
Unsharp Mask
Deze functie kan je het beste laten zoals deze vooraf ingesteld word
Teksten
Druk de + om een tekst toe te voegen
1. Vul eerst helemaal onderaan bij ‘Tekst’ je tekst in
2. keer Y-as verplaatsing gebruik je om de tekst op de juiste plek te zetten. Probeer maar, en je zult zien dat de tekst verschuift!
3. Bij de uitlijning kan je ook een tekst precies in het midden zetten, of netjes in 1 hoek… Hierbij rekent de computer uit wat het midden is. Preciezer kan niet!
4. Draaiing kan je aanpassen als de tekst een stukje moet draaien. Dit kan je het best zelf even uitproberen
5. Vloeiende Lettertypen heb ik nog nooit gebruikt en weet ook niet wat het is, Auto-Kleur is dat de computer de kleur van de tekst kiest en bij Auto-Kleuraanpassing word een tekst de tegenover gestelde kleur als dit beter uitkomt op de foto (bijv zwart bij wit en andersom)
6. Vulkleur kan je kiezen door erachter op de puntjes te klikken, daarna kan je met de schuif kiezen hoe goed je de tekst moet zien
7. Lettertype spreekt voor zich denk ik…
Kaders
Druk op de + om een kader toe te voegen
1. Kies een kleur bij ‘Kleur’
2. Vink ‘Auto-Kleur’ aan als de kleur het tegenovergestelde moet zijn omdat dit beter uit komt op de foto (bijv. zwart bij wit en andersom)
3. Bij ‘Kadergrootte’ kan je kiezen hoeveel pixels het kader moet zijn. Door alleen het linkse hokje te wijzigen word het kader overal even groot, door het vakje aan te vinken kan je iedere kant een andere grootte geven
4. Bij ‘Ronding’ kan je kiezen of de kader nog een stukje ronder moet zijn in de hoeken…
Watermerken
Watermerken is een klein plaatje toevoegen op de foto. Handig om bijv. je logo toe te voegen!
Druk op de + om een kader toe te voegen
1. De positie is hetzelfde als bij ‘Teksten’, dus daarvoor moet je even bij ‘Teksten’ kijken…
2. Bij het watermerk selecteer je je plaatje
Commando
Deze heb ik nog nooit gebruikt en weet dus niet wat het inhoud…
Instellingen zijn klaar, nu de foto bewerken!
Druk op verwerk. De foto’s komen in de door jou gekozen map te staan!
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben enk zou ook graag willen weten wat jullie ervan vinden of denken te vinden