Een late reactie op je pb, maar beter laat dan nooit toch?
Er hebben al genoeg mensen gezegd dat ze hem heel mooi vinden toch? Ga ik alleen een paar tips geven
- tuig (hoofdstel) is niet plat, en op je tekening maak je het wel plat. Probeer het meer diepte te geven. De sperriem bijvoorbeeld, die eindigt met een klein boogje onderaan de mond van het paard, terwijl die 'om' de lippen hoort heen te gaan. De frontriem en bovenste neusriem hebben al wel diepte maar daar mag het nog meer, die zijn meestal erg dik, door nog meer te werken met schaduw kan je dat nog beter laten zien. Ook heb ik het idee dat de verhoudingen in het hoofdstel af en toe niet kloppen, de bitring + bit mogen nog iets groter denk ik. Ook op de bitring kan je meer doen met 'glimmies' om duidelijk te laten zien dat het metaal is.
- ik zou zelf de hals nooit zo weg laten lopen. Ik weet dat meer mensen het op deze manier doen, maar doordat de neus nu veel langer doorloopt dan de hals krijgt het paardje wel een erg groot hoofd.
- De schaduw/lichtwerking in de hals heb je prachtig gedaan. Wel denk ik dat je tekening mooier zou worden als je nog meer met zwart zou werken, bijvoorbeeld door ander papier of andere potloden. Dan kan je er meer contrasten in brengen waardoor je tekening meer gaat leven. Een beetje zoals je bij de oren gedaan hebt.
- Voor de maantop geldt eigenlijk hetzelfde als het tuig, probeer het minder plat te maken en meer diepte te geven. Dat gaat het makkelijkst door echt wat meer indifviduele haartjes te tekenen en geen plukjes (vindt ik
)
- Het hoofd is qua 'levensechtheid' hartstikke goed, alleen ik mis daar de mooie schaduwwerking die je in hde hals hebt, en de contrasten die je in de oren hebt
- neus + neusgaten zijn echt mooi gedaan (maar weer, mag van mij nog zwarter)
- oog vind ik minder mooi, misschien iets te klein, misschien kloppen de details nog net niet goed genoeg, maar er zit nog niet echt leven in. Nu zijn ogen echt het moeilijkst in een portret (vind ik). Ik _denk_ dat je hem meer kan laten spreken door de oogleden nog wat donkerder te maken.
ik hoop dat je er wat mee kan!