er zullen vast en zeker wat spel/gram. fouten in zitten alvast sorry daarvoor!
alle meningen zijn welkom
weg naar de bestemming
Ik zit rechtop in mijn bed, het is nog vroeg.
Ik doe de vlecht in mijn haar opnieuw in en loop naar het raam, ik schuif het gordijntje iets opzij en ik zie dat Tom de stalknecht, de paarden aan het voeren is in de lichte duisternis.
Ik vraag me af hoe laat het is dus ik schuif het gordijntje nog meer aan de kant en kijk richting het dorp naar de kerk, bah half 6 pas.
Lopend langs de spiegel kijk ik er even snel in, ik wordt al een echte jonge vrouw.
Maar dat mag ook wel voor mijn 18 jaartjes jong.
Ik was me bij het kraantje en loop naar de grote kast om een gepaste jurk voor vandaag uit te zoeken.
Vandaag is de grote dag voor mijn oudste zus Alexandra!
De Hertog van Bankia komt vandaag langs om de bruiloft van mijn zus en zijn zoon Patrick te bespreken.
Mijn vader heeft eindelijk een gepaste jongeman gevonden voor mijn zus, zoals hij het zelf zei.
Mijn zus is nogal onvoorspelbaar en altijd een buitenbeentje geweest.
Ze heeft last van woede aanvallen en dat kan in eens omslaan in groot geweld.
Vader zegt dat ze dat van onze moeder heeft, zelf weet ik het niet, ze ging weg toen ik 3 jaar was dus ik kan me weinig van haar herinneren alleen haar lange, glanzende bruine haren
en de lieve woordjes in mijn oor als ik aan het huilen of verdrietig was.
Misschien dat ik daarom mijn haar zo lang heb laten groeien? Ter herinnering van mijn moeder? Als ik ga zitten moet ik altijd oppassen dat ik niet op mijn vlecht ga zitten hehe. Ik herinner me niks van haar woede aanvallen, maar misschien wilde ik dat ook niet en heb ik alleen de goede dingen willen onthouden?
Ik loop op de gang langs het grote schilderij van mijn vader, hij ziet er krachtige en moedig uit, met een grote witte hengst naast zich.
Die hengst heette diego en die is 5 jaar geleden overleden .
Vader was er kapot van, de hengst was los gebroken en over een muurtje gesprongen om bij de merries te kunnen komen, maar hij kwam niet goed terecht en brak zijn linker voorbeen.
Er was niks meer aan te doen en hij zou zijn hele leven pijn houden, dus mijn vader heeft opdracht gegeven om hem uit zijn lijden te verlossen... Gelukkig hebben we nog wel een aantal nakomelingen van Diego lopen en zijn goede karakter is altijd weer terug te vinden bij die paarden.
Als ik beneden aankom zijn de huishoudsters al druk aan de slag met poetsen.
Ik loop door naar de keuken en Maggie haalt net een brood uit de oven.
Maggie is degene die mijn vader opgevangen heeft toen mijn moeder wegliep.
Zij heeft ons ook het meeste opgevoed, mijn vader is vaak op reis naar Engeland en het kan dan maanden duren voor hij weer terug is.
Wil je een lekker broodje kaas hebben schat? Ik schrik van de plotselinge woorden en kijk Maggie aan, en begin te lachen.
Natuurlijk wil ik een lekker broodje kaas, zeg ik lachend.
Maggie geeft me een knipoog en maakt snel een broodje kaas voor me klaar
Vader wil niet dat we in de keuken eten, wij horen aan tafel met het hele gezin! zegt hij dan altijd.
Maar Maggie vraag altijd of ik een broodje kaas wil als ik s’ochtends binnen kom lopen.
Nadat ik het broodje naar binnen heb gewerkt loop ik door naar de stallen.
Tom is nu heen en weer aan het lopen met grote houten emmers vol met water, om de waterbakken vol te krijgen.
Ik loop naar de grote hengsten wei en ik zie mijn lieveling al staan.
Morgaino schat! Kom eens hier!
Hij gooit zijn hoofd de lucht in om te kijken waar ik ben, ziet me staan en komt als een gek naar me toe rennen met allerlei grote, rare sprongen en bokken.
Zodra hij een meter of twee van mij verwijderd is maakt hij een noodstop en loopt de laatste passen rustig op me af, legt zijn neus op mijn hand en begint zachtjes te briesen.
Morgaino is een prachtige zwarte arabische hengst met veel behang. Hij is nog maar 4 jaartjes jong en ik ben de enige die op hem rijd.
Ik heb altijd met een normaal zadel op hem gereden, want hij was nog te wild voor een dames zadel.
Met een dames zadel raak je sneller je evenwicht kwijt, maar morgen ga ik het proberen met hem.
Hij reageert nu goed op mijn stem en hij schrikt niet meer zo snel, hij is makkelijk te kalmeren zodra hij mijn stem hoort ...
Ik zie Maggie het huis uit lopen, richting de hengstenstal en ze komt even later naast me staan.
Het eten wordt zo opgediend, je vader is net wakker geworden en je weet hoe hij is als het eten dan nog niet klaarstaat. Ik kijk haar treurig aan geef Morgaino een kus op zijn neus en loop samen met haar weer terug het landhuis in.
Ik kom de eetkamer in en het ziet er zoals elke ochtend weer prachtig uit.
Er staat vers fruit op tafel en een grote zilveren schaal vol met gesneden brood en een kan met verse melk.
Maggie komt samen met een andere bediende snel nog de kaas en andere soorten beleg binnen brengen, zet dat op tafel, en maakt zich snel uit de voeten, terug naar de keuken.
Vader komt ook net binnen lopen en hij heeft zoals altijd weer een ochtend humeur...
Hij houd Maggie tegen en zegt tegen haar dat ze er voor moet zorgen dat vandaag alles tip top in orde is,
als de hertog van Bankia er is wil hij niet voor gek staan met stomme fouten van het personeel.
Ik kijk Maggie treurig aan nadat mijn vader doorloopt en Maggie geeft mij stiekem een knipoog en loopt snel door.
Mijn vader gaat zitten en pakt de kan met melk en schenkt zichzelf en mij wat melk in.
Waar is Alexandra? En terwijl hij moe opkijkt zegt hij tegen me dat ze geen honger heeft en nog in bed ligt.
Vader gaat, sinds hij een man heeft gevonden voor Alexandra, niet meer met haar in discussie.
Hij vind dat Patrick zometeen voor Alexandra mag zorgen en dus ook mag corrigeren.
Hij heeft de moed opgegeven om Alexandra te leren fatsoenlijk te zijn.
Ze heeft ooit stiekem een relatie gehad met de vorige stalknecht en toen mijn vader er achterkwam heeft hij haar een week lang opgesloten in haar kamer en de stalknecht ontslagen.
Ze had gelukkig niet het bed met hem gedeeld, maar het was al een schande genoeg dat ze samen in de hooiberg lagen te kussen toen mijn vader naar de paarden kwam kijken.
Ik kijk naar vader, een man die veel heeft meegemaakt en je merkt dat soms in zijn norse gedrag.
Vader is bezig een broodje met kaas klaar te maken en ik pak een vers eitje.
10 minuten later zijn we allebei klaar met eten en hij pakt een linnen servet om zijn mond af te vegen terwijl hij opstaat. Hij kijkt me aan en het is even stil ik voel me rood worden en hij zegt; je wordt al een echt dame, ik moet voor jouw ook maar eens een man gaan zoeken.
Verstond ik dat nu goed?? Wil hij voor mij een man gaan zoeken?
Het is op zich geen raar iets, het wordt al meer als 100 jaar bij ons in de familie gedaan, maar wie had hij in zijn hoofd voor mij? Ik hoop dat diegene wel aardiger is als Patrick... En in ieder geval een stuk knapper hehe.