Overstap naar Spiegelreflex

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Overstap naar Spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 20:24

Ik heb momenteel een simpele digitale camera waar vrijwel alles automatisch gaat.
Toch blijft het kriebelen om met een SLR aan de gang te gaan, omdat ik het ontzettend leuk vind en het toch een beetje een hobby aan het worden is!
Alleen heb ik dus totaal geen ervaring met een spiegelreflexcamera. Ik ben dus erg benieuwd hoe jullie overgestapt zijn van een 'gewone' camera naar een spiegelreflexcamera.
Welk type is het fijnst om mee te beginnen? En hebben jullie bijvoorbeeld een speciale cursus gevolgd, of hebben jullie het zelf uitgedokterd?

Ik ben hard aan het sparen, maar twijfel dus of het verstandig is er eentje aan te schaffen, aangezien ik dus geen ervaring heb. Alle verhalen, tips etc zijn welkom!

(hopelijk is er nog geen topic over, kon er geen vinden namelijk)

Quarterh0rse

Re: Overstap naar Spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:29

Ik had ook geen ervaring met een spiegelreflex, had een erg simpele compact camera ervoor waar je niks zelf kon instellen.
Gewoon gekocht en zelf zitten etteren. Je zal niet gelijk resultaat krijgen maar flink oefenen en uitproberen en je komt al een heel eind.
Wel heb ik bepaalde knopjes etc van andere geleerd wanneer je dat het beste etc kan gebruiken maar met het boekje lezen kom je ook al een heel eind. Lachen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:01

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:28

Ik heb een d50 aangeschaft. Uit een of andere test kwam die als beste instap spiegelreflexcam. Gewoon van alles uit proberen en veel oefenen en soms komt er dan wat geslaagds uit. Ik vraag ook veel tips aan andere fotografen en kijk op verschillende fora rond

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:36

ik ben rechtstreeks naar een D100 gegaan, en dat is in het begin best kloten maargoed, alles komt met de tijdt,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:28

hmm 'k had ene vrij uitgebreide reactie geplaatst wordt ik uitgelogd, nouja, ik ben goed in overbodige informatie meegeven.. Dus wat dat betreft wordt het nu iets bondiger denk ik Haha!

poging 2 bij deze dus.

Ten eerst info waar je helemaal niet om vroeg.
Ik heb alles leren instellen op een bridgge/prosumer camera. [Een compact die vanwege zijn omvang weinig kompakt meer is, en daarom ook geen compact camera heet Knipoog] En daar was ii dik tevreden mee. Mijn eerst 'zelf instel'camera was een sony dcs f505. Qua mogelijkheden vrij goed. Maar hij dateerde uit 1998 [was wel een topmodel toendertijd Knipoog], en had 2.1 megapixels. En dat zag je dan wel terug in het resultaat. Maargoed, 'k was 10 toen ik die had [ben nu 13] ...

Daarom na een tijdje overgestapt naar de 828 in de zelfde serie, die al heel wat moderner was. Ben daar dik tevreden over. En behaalde er vrij leuke resultaten mee. Had vrijwel dezelfde instelmogelijkheden als een slr, maar wel iets beperkter. [dus geen 1/8000 sluitertijd, maar 1/2000 en maar 1 stop per iso t/m 800 ed.] En dan zit je toch een budget lager. [hoewel... de d50... Maargoed als je in de toekomst lenzen aanschaft om tot een zelfde bereik te komen enzoo, ben je niet meer zo goedkoop uit.. maar met een kitlens kom je al heel ver!]

Moraal van dit vrij overbodige verhaal Haha! om te leren fotograferen en instellen ed. heb je niet per defenitie een dslr nodig. Om mooie plaatjes te schieten ook niet. Een van mijn mooiste plaatjes nam ik dus met die 2 megapixel camera uit 1998... En die foto prefereer ik nog altijd boven de meeste foto's van mijn dslr Knipoog

Maar als je qua budget niet te krap zit... Kan je net zo goed een slr aanschaffen. En met een kit zit je toch al vaak opeenzelfde prijs/lagere prijs als een 'bridge'camera. Leren instellen,

leerde ik dus toen ik 10 jaar was. Dus dat kan geen ingewikkeld proces zijn geweest Haha! de 4 belangrijke dingen vind ik de sluitertijd, diafragma, ISO, en witbalans... Dan kom je al een heel end, en dat krijg je wel onder de knie met een avondje zelfstudie Knipoog

Veel succes iig!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:55

Dit topic hoort hier niet thuis, maar op technische vraagbaak. Maar omdat er een centraal topic voor is, warvan de link al is gegeven, komt hier dus een slotje.