hmm 'k had ene vrij uitgebreide reactie geplaatst wordt ik uitgelogd, nouja, ik ben goed in overbodige informatie meegeven.. Dus wat dat betreft wordt het nu iets bondiger denk ik
poging 2 bij deze dus.
Ten eerst info waar je helemaal niet om vroeg.
Ik heb alles leren instellen op een bridgge/prosumer camera. [Een compact die vanwege zijn omvang weinig kompakt meer is, en daarom ook geen compact camera heet
] En daar was ii dik tevreden mee. Mijn eerst 'zelf instel'camera was een sony dcs f505. Qua mogelijkheden vrij goed. Maar hij dateerde uit 1998 [was wel een topmodel toendertijd
], en had 2.1 megapixels. En dat zag je dan wel terug in het resultaat. Maargoed, 'k was 10 toen ik die had [ben nu 13] ...
Daarom na een tijdje overgestapt naar de 828 in de zelfde serie, die al heel wat moderner was. Ben daar dik tevreden over. En behaalde er vrij leuke resultaten mee. Had vrijwel dezelfde instelmogelijkheden als een slr, maar wel iets beperkter. [dus geen 1/8000 sluitertijd, maar 1/2000 en maar 1 stop per iso t/m 800 ed.] En dan zit je toch een budget lager. [hoewel... de d50... Maargoed als je in de toekomst lenzen aanschaft om tot een zelfde bereik te komen enzoo, ben je niet meer zo goedkoop uit.. maar met een kitlens kom je al heel ver!]
Moraal van dit vrij overbodige verhaal
om te leren fotograferen en instellen ed. heb je niet per defenitie een dslr nodig. Om mooie plaatjes te schieten ook niet. Een van mijn mooiste plaatjes nam ik dus met die 2 megapixel camera uit 1998... En die foto prefereer ik nog altijd boven de meeste foto's van mijn dslr 
Maar als je qua budget niet te krap zit... Kan je net zo goed een slr aanschaffen. En met een kit zit je toch al vaak opeenzelfde prijs/lagere prijs als een 'bridge'camera. Leren instellen,
leerde ik dus toen ik 10 jaar was. Dus dat kan geen ingewikkeld proces zijn geweest
de 4 belangrijke dingen vind ik de sluitertijd, diafragma, ISO, en witbalans... Dan kom je al een heel end, en dat krijg je wel onder de knie met een avondje zelfstudie
Veel succes iig!