Potjes gebakken en geglazuurd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Potjes gebakken en geglazuurd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:15

Ik ben heel trots... moet echt even laten zien Schijnheilig
We hebben op school potjes gemaakt.

Nu krijgen we maandag de cijfers van het glazuren.

We hebben zelf een mal gemaakt en daar moesten we maar wat mee doen Haha! Begin van het schooljaar hebben we de potjes gemaakt. Maar hoe ik dat allemaal gemaakt heb is niet zo interessant Lachen
Het glazuren is wel super leuk geworden. Haha! En ik steeds maar denken dat het mislukt was.

Afbeelding
Al mijn potjes Cool

Als je het interessant vind, hieronder staan ze elks afzonderlijk. En heb ik kort uitgelegd hoe ik het heb gemaakt, want pottebakkersgeheimen zijn nooit leuk Knipoog

Afbeelding
Dit potje heb ik niet in mijn mal gemaakt, maar in een bestaande bolvormige mal. Het is gemaakt met gele en witte gietklei. Ik heb hem bespoten met een transparant glazuur dat barstjes veroorzaakt. Die barstjes zie je nog niet, toen heb ik vervolgens groene ecoline opgesmeerd. Dat even laten intrekken en er weer afgeveegd. En toen waren de barstjes groen/blauw gekleurd.
Haha!

Afbeelding
De simpelste van allemaal. Bespoten met een 6% ijzeroxide-glazuur.

Afbeelding
Deze was mislukt vond ik toen ik hem in de oven zette Clown En toen kwam hij eruit en toen vond ik hem geweldig.
Is in de mal van een klasgenoot gemaakt. Het waren repen klei aan elkaar, dus er zaten naden in. Het glazuur is wel een leuk verhaal.
In de naden zit koperoxide. En op de rest zit een mengsel van 2% pauwblauw kleurpigment met 2% koperoxide.
Lachen Ziet er wel leuk uit.

Afbeelding
Mijn trots Schijnheilig
Hoe ik het potje heb gemaakt, verklap ik niet Clown Het glazuur zal ik wel zo kort mogelijk vertellen. Haha. Niemand wist hoe ik dat gemaakt had. Want dit behoorde niet tot de opties Clown Bloos Maar ik ben stout en ik verzin lekker zelf wat ik met mn potjes doe. Dus ik heb zwart kleurpigmentpoeder gepakt. En daarmee mn potje ingewreven, maar toen was mn hele potje zwart, en dat was niet de bedoeling. Dus toen heb ik hem geschuurd, wat mn leraar erg raar vond.
Toen bleef alleen op de lagere gedeeltes kleurpigment zitten. En toen heb ik er transparant glazuur overheen gespoten, terwijl dat eigenlijk niet mocht, want leraar wist niet wat er dan ging gebeuren ofzo.
Ik had zelf bedacht dat met een oxide niet zo verstandig was, maar kleurpigment voert niet zo veel rare dingen uit, dus ik vond dat ik dat wel kon doen. Clown
Uiteindelijk vind mijn leraar het potje prachtig. Hij wil het na de zomervakantie tentoonstellen in de school (samen met al mn andere potjes).

Afbeelding
Dit noem ik het potje der eigenwijsheid.
Leraar maar beweren dat het niet kon. Nee kon niet andersom, nee kon niet stuk afsnijden van bovenkant, nee kon niet met prop aluminiumfolie structuur maken in mn uitgedroogde potje, nee die structuur zou je niet zien met glazuren. En zie hier Haha! Het kon niet? Toch wel hoor! Cool
Is op zelfde manier gemaakt als het vorige potje, maar dan met kobaltblauw kleurpigment.

Afbeelding
Nog zo'n leuke Haha! Zijn allemaal plaatjes klei. Dus weer met naadjes. Voor het glazuur heb ik weer iets tegen de regels in gedaan Clown Haha. Ik zag in de kast een leuk oud potje staan met kopercarbonaat. Beetje gifgroene kleur had het (wordt anders met glazuren, maar ik vond het wel een leuke gok). Op dezelfde manier als vorige 2 potjes gedaan, maar nu heb ik er i.p.v. transparant glazuur, wit glazuur over gedaan. Dat mocht wel, dat was wat hij me had gezegd (bij de vorige potjes).
In die oude kast toch nog leuk kleurtje gevonden voor mn potje Schijnheilig

Afbeelding
Ik zag nog een veel ouder busje met vieze drap staan. Stond op 'Metalic zwart'
Oooo das leuk, dacht Christa.... Clown Kwartier geroerd, was echt zo oud. Maar uiteindelijk heb ik mn potje ermee kunnen insmeren Lachen Op zich simpel, maar ik had niet meer zoveel tijd. Iedereen had 3 of 4 potjes, maar ik had er 7. Dus dan kom je wel eens in tijdnood Clown

Dit waren mn kunstwerkjes van dit trimester Lachen
Ben zelf best wel behoorlijk tevreden met het resultaat. Clown

Haha!

Dorus

Re: Potjes gebakken en geglazuurd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:23

Ziet er leuk uit. Wat voor opleiding doe je als ik vragen mag?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:29

Falona schreef:
Ziet er leuk uit. Wat voor opleiding doe je als ik vragen mag?

Zit nu nog gewoon op voortgezet onderwijs.
Ga volgend jaar naar 6 vwo, met een Natuur en Techniek pakket en als keuzevak Beeldende Vorming.

Ik weet nog steeds niet zeker of ik verder wil in de kunst ed.

Ik heb er maar een paar lessen aan kunnen besteden ( inclusief de glazuurproeven die we klassikaal hebben gedaan, 4 lessen waarvan 2 lessen mn eigen potjes. Maar ik heb wel een aantal tussenuren en pauzes eraan gezeten), en ik heb normaal dit vak maar 2 uur in de week. Lachen

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:21

echt heel gaaf! Bloos!
heb er geen commentaar ofzo over!