[tekvraag] Grafietpotloden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

[tekvraag] Grafietpotloden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:22

Ik heb m'n materiaal uitgebreid met een aantal grafietpotloden en 6 doezelaars.

Maar wat moet ik er eigenlijk mee doen??
Waar kun je de doezelaar het best voor gebruiken?
Wat is het verschil tussen grafietpotloden en gewone potloden?
(Ik zie wel verschil, maar euh, daar is ook alles mee gezegd Haha! )

Help me wegwijs alsjeblieft Haha!

Misz_J

Re: [tekvraag] Grafietpotloden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:54

ik heb geen flauw idee.. maar ik weet wel dat ik héle mooie tekeningen in grafiet heb gezien!! Ja
Dus je kunt er wel moois mee maken Ja

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:19

Mik_ schreef:
Wat is het verschil tussen grafietpotloden en gewone potloden?

Er is geen verschil, grafiet is grafiet.
Afbeelding
dit dus, een stuk ruwe grafiet en een gewoon doodordinair potlood

Dus of je nu met een vulpotlood van 0,3 mm tekent of met een gewoon potlood of met een potlood wat geheel van grafiet is gemaakt of zelfs een grafietstift van 3 cm breed.
Het resulteerd allemaal in een tekening gemaakt met grafiet.

Enige verschil in grafiet is de kwaliteid en hardheden, verder is het gewoon allemaal hetzelfde welke vorm of dikte je ook gebruikt. Dat is gewoon wat je zelf het fijnste vind.

De een heeft liever een dikke stift om grote vlakken te kleuren terwijl ik dat gewoon met mijn vulpotloodje doe.

En doezelaars...waarom koop je er in hemelsnaam 6! En al helemaal als je niet weet wat je ermee moet Clown .
Je kunt ze gebruiken om mee te vegen ipv je vingers (maar vegen is gewoon lelijk Clown ) en met bijv pastelkrijt om in kleine hoekjes aan te brengen waar je met je vingers niet bij kunt (maar zelf breek ik dan liever gewoon een stuk krijt af zodat er een puntje aanzit waarmee je gewoon direct je krijt kunt aanbrengen).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:04

Ik heb ook een aantal grafietpotloden. Niet die gewone potloden met een staafje grafiet erin, maar die die helemaal gevuld zijn met grafiet. Ik vind het eigenlijk niet echt bijzonder. Het werkt iets meer hetzelfde als krijt, omdat je ook met de zijkanten kunt tekenen, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Een doezelaar heb ik niet en ik heb ook niet echt het gevoel dat ik die zou gebruiken als ik die wel had.
Maar als tekenaar moet je elk materiaal een keer uitproberen, iedereen heeft een eigen manier van werken en z`n eigen voorkeuren.
In het tips voor tekenaarstopic heb ik trouwens een keer een hele goede uitleg over doezelaars gezien.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:58

@ IcePrincess; dat een potlood ook een grafietpotlood is weet ik Clown Alleen worden ze zo genoemd, haha. Dus ja Knipoog
Die doezelaars gingen per setje, vandaar Haha! Haha! Haha!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:05

Door wie worden ze zo genoemt? Nors opkijken

Als je hier naar een grafietpotlood vraagt krijg je een schap van 3 meter lang voor je neus met honderden verschillende soorten potloden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:09

www.dekwast.nl Haha!

Dan heb je potloden, en grafietpotloden..... Als ik zoek op grafietpotloden krijg ik niet gewone potloden Knipoog

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:10

IcePrincess schreef:
Door wie worden ze zo genoemt? Nors opkijken

Als je hier naar een grafietpotlood vraagt krijg je een schap van 3 meter lang voor je neus met honderden verschillende soorten potloden.

Mik_ heeft het hier volgens mij over grafietstift. Dat is een stift die door en door bestaat uit grafiet. De samenstelling van dit grafiet is weldegelijk anders, en dat heeft met de vermenging met klei te maken. Zo'n grafietstif tekent veel vettiger dan een grafietpotlood. Je kunt ze makkelijker vervagen. Die tip om een doezelaar aan te schaffen heeft ze van mij. Ik zweer zelf bij doezelaars voor mijn grafiettekeningen, maar dat hangt van je eigen smaak en stijl af of je daarvoor kiest Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:15

Bedankt voor de toelichting, klopt inderdaad.

Ik wil alles een keer proberen, ik bedoel maar. Ik teken altijd eigenlijk met mijn bruna potloodjes in verschillende hardheden, met een ordinaire doodnormale gum die ik inmiddels ook vervangen heb Haha!